Trein uit verkeerde richting

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Trein uit verkeerde richting

Bericht door Klaasje »

Het is wat lastig om het een en ander op een tekstforum uit te leggen omdat dat nou eenmaal het makkelijkst gaat met behulp van een hele sloot tekeningen. Als je in de materie kijkt dan zie je dat je een spoorlijn op twee manieren vol kunt maken. In de eerste plaats door te zorgen voor lange volgtijden en aan de andere kant door grote snelheidsverschillen. Die tweede factor zit volledig in het dienstregelingsontwerp.

De eerste factor kent eigenlijk vier deelfactoren:
1. De veiligheidsfilosofie
2. De aspecten van de de gebruikte treinen op het spoornet
3. De menselijke factor op de trein
4. Eigenschappen van de beveiligings- en procesleidingsapparatuur. (Toeslagtijden)

Als we ons "oude NS'54" met "het nieuwe ERTMS" vergelijken dan zijn de deelfactoren 1, 3 en 4 nauwelijks afwijkend van elkaar. Waar bij deelfactor vier wat gewonnen kan worden zit vooral aan de procesleidingskant maar de invoering van een nieuw systeem veranderd juist daar niets aan. In een studie als Kort Volgen wordt ook hier naar gekeken.

Bij deelfactor 2 is iets bijzonders aan de hand. De remwegen van treinen waar we het seinontwerp op baseren zijn sinds de invoering van het huidige seinstelsel substantieel korter geworden. Echter zijn de gebruikte remwegen in het seinontwerp niet meegegaan met de tijd, zelfs niet nadat de allerslechts beremde treinen naar de sloop zijn gestuurd. Als je een nieuw systeem invoert zal je hier veel winst op halen. Niet omdat dat systeem zoveel beter is maar omdat dat systeem meer rekening houdt met de realiteit. Als je het huidige systeem aanpast aan de realiteit dan zul je dus zien dat de prestaties beter worden wanneer een goed geoptimaliseerd seinontwerp gerealiseerd wordt.

Overigens is juist het voorbeeld van de Westtak niet zo'n mooie omdat daar een verre van goed geoptimaliseerd seinontwerp te vinden is. Zelfs als "het huidige systeem" niet veranderd wordt kan je daar veel winnen met een reguliere seinverdichting.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten