Fotograferen van bussen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Roelof den Ouden
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 14 jan 2013, 09:49

Fotograferen van bussen

Bericht door Roelof den Ouden »

Beste mede-hobbyisten,

In de circa 17 jaar dat ik bussen fotografeer, is het me de laatste tijd 2 keer kort achter elkaar overkomen, dat ik door een boze buschauffeur (zowel man als vrouw) aangesproken ben over het fotograferen. Ik heb uitgelegd dat het mij puur om de bussen gaat, maar de chauffeurs voelen zich in hun privacy aangetast en zijn bang dat ze herkenbaar op internet terecht komen. Volgens hen moet er eerst toestemming gevraagd worden. Dat wordt natuurlijk wel erg tijdrovend, hoe gaan jullie daarmee om?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door STF »

Ik heb ook weleens gehad dat in een korte periode, de ene na de andere chauffeur boos werd, meestal als ik uitlegde waar het voor was, hadden ze er plots geen problemen meer mee (op een enkele uitzondering na). Toch kreeg ik daardoor helemaal een beetje angst om nog foto's te maken, omdat er in zo'n kort tijdsbestek, diverse chauffeurs boos waren geworden. De laatste paar jaar eigenlijk geen enkele boze chauffeur mee getroffen, tijdens het fotograveren. Wel hebben een tweetal chauffeurs me op het hart gedrukt dat ik die foto's NIET op internet zet, daar hou ik me natuurlijk ook aan.

Met een chauffeur die ik goed ken en regelmatig meereis is het wel grappig; die man ontploft van woede als iemand hem (=de bus) probeert te fotograveren, terwijl tegen mij heeft ie er nooit een woord over gezegd. Kennelijk niet gemerkt ofzo? Ik maakte tenslotte al foto's van zijn bus, in de tijd dat we elkaar nog helemaal niet kennen hadden geleerd.

Soms bluf ik maar gewoon dat de chauffeur onmogelijk te zien is op de foto (doe ik net alsof ik de foto aandachtig op het schermpje van me camera aan het bekijken ben).
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door Michael »

Ik fotografeer ook bussen en over het algemeen doen chauffeurs er niet moeilijk over. Sommige vinden het inderdaad maar niks. Ik ben een keer aangesproken door een Arriva chauffeuse die eiste dat ik de foto ging wissen. Maar er zijn ook veel chauffeurs die het niet erg vinden en een leuke reactie geven.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door find_your_spot »

Ben zelf ook een keer kwaad uitgevallen. Een hobbyist vond het nodig om op 2 meter afstand recht van voren een foto te maken. Dat heb ik liever ook niet.

Maar als je gewoon normaal gedraagt, praktisch opstelt en de veiligheid niet in gevaar brengt heb ik daar geen moeite mee.
For Your Railroad Adventures
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door zone5324bericht... »

zwaai zelf nooit en claxoneer ook niet.
voor de rest laat ik de fotograven hun gang gaan, zolang ze geen gevaarlijke situaties veroorzaken.

als ze op de openbare weg staan, mag men gewoon fotograveren en/of filmen.
het is iedereen toegestaan om dan an te geven, dat ze niet herkenbaar in beeld willen komen.
doen ze dat niet, dan kan dit nog wel als beelden verspreid worden.

het maken van foto's en/of film is te vergelijken met filmbeelden van tv waarop mensen op de achtergrond te zien zijn.
die mensen worden ook niet allemaal om toestemming gevraagd en alleen degenen die specifiek aangeven, dat ze niet in beeld willen, worden onherkenbaar weergegeven.

natuurlijk kun je uit jezelf gezichten onherkenbaar maken, voordat je een foto online zet...
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door Michael 1988 »

Ik ben zelf een paar keer aangesproken, maar meestal liet ik ook de betreffende foto(s) zien en als de chauffeur of chauffeuse er niet mee eens was dan wiste ik die foto en maakte ik eventueel de foto opnieuw zonder chauffeur. Maar sommige chauffeurs, conducteurs en machinisten willen wel graag op de foto. Ik heb vaak zat meegemaakt dat ze gaan zwaaien of raar gaan doen als ik een foto ga maken bij de bussen. 1x in Dordrecht ging zelfs een NS-conductrice even poseren, alleen had ik de foto al gemaakt voordat ze goed stond en ik het in de gaten had en doordat de trein naar Geldermalsen ging vertrekken kon ik geen tweede poging doen. Maar het hangt er net vanaf hoe je de foto maakt. Vaak is schuin van opzij het beste, zodat de chauffeur zo weinig mogelijk zichtbaar en herkenbaar in beeld komt. En als ze problemen hebben, de foto even laten zien. Vaak doen ze er ook niet moeilijk over.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door TomSteyl »

Er moet maar 1 OV-medewerker wat zeggen als ik vanaf de openbare weg/plekken een foto maak. Dan heeft deze direct een klacht aan zijn/haar broek hangen. En je hebt er wat zeikerds tussen lopen/rijden.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door Karl »

En hoe reageer jij zelf dan? Een persoon die op beeld wordt vastgelegd, mag toch aangeven dat hij/zij niet herkenbaar in beeld wil komen?
Het is een spectrum.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door TomSteyl »

Als hij lekker in z'n bus was blijven zitten dan was er geen probleem geweest. We worden tegenwoordig werkelijk overal vastgelegd (in de supermarkt, in de BUS, op stations enz.). Moet ik dan ook compleet over de zeik gaan en gaan eisen dat ik niet op de film wil ? Heb ik dan een dagtaak aan. Er zijn genoeg chauffeurs die bij minste of geringste beginnen te zeuren als hen iets niet bevalt.
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door Wubbo »

Er zijn ook fotografen die over de zeik gaan als ze niet hun plaatje kunnen maken. Zelfde niveau, maar andere zeikerds.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door TomSteyl »

Dus niet ! Ik ga absoluut niet over de zeik als ik een foto niet kan maken, maar ik kan er absoluut niet tegen als mensen met een openbare functie zich misdragen en dat komt vaak voor.....
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door Wubbo »

Dus iemand met een openbare functie misdraagt zich als hij of zij niet op de foto wil? Ik heb een openbare functie gehad, maar dat stond niet in mijn contract. Ik ben heel benieuwd waar dat dan wel staat.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door TomSteyl »

Geen idee wat in je contract staat. De NS heeft een regelement op de site staan met het betrekking tot het hobbymatig fotograferen en filmen en volgens mij heeft de RET er ook een dienstmededeling over. Waarschijnlijk is dat ook zo bij andere bedrijven.

EDIT :
RET zie onderste zin
Connexxion
NS
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door Jelmer »

Ik weet dat op de website van het GVB (Amsterdam) een heel verhaal staat over het fotograferen.
Zie http://www.gvb.nl/overgvb/Filmen/Pages/filmen.aspx
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door hauptbahnhof »

Wat een non-discussie weer.
TomSteyl, je mag altijd op straat foto's maken. Alleen iedereen heeft het recht om er wat van te zeggen als ze denken dat ze op de foto staan. Snap ook niet dat dat volgens jou onder "misdragen" valt.

Maareh, succes met je klacht :roll: :lol:

Verder hou ik me maar in...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door Meltrain »

TomSteyl schreef:Geen idee wat in je contract staat. De NS heeft een regelement op de site staan met het betrekking tot het hobbymatig fotograferen en filmen en volgens mij heeft de RET er ook een dienstmededeling over. Waarschijnlijk is dat ook zo bij andere bedrijven.

EDIT :
NS
Ik neem aan dat je dus wel de onderste zin hebt gelezen? :)

Zelf maak ik liever geen foto's van bussen waar ik even later zelf nog mee moet reizen en als een chauffeur er wat van zegt, dan verwijder ik de foto wel hoor.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door TomSteyl »

Als je ineens de huid krijgt volgescholden door een chauffeur, zou jij dat pikken ??? Helaas ervaring mee... inhoud niet voor herhaling vatbaar !
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door zone5324bericht... »

dat een reactie gepast moet zijn is logisch, maar kijk ook maar eens naar programma's als wegmisbruikers en blik op de weg.
daar zie je ook vaak genoeg sterk uitvallende mensen die niet willen, dat ze in beeld komen, terwijl ze dit ook voor elkaar krijgen aals ze dit rustig doorgeven...

iedereen is anders en iedereen reageert dus weer op een andere manier.
als er gescholden wordt, mag je wat mij betreft melding maken (eigenlijk eerst bij de schelder) en anders bij z'n werkgever, maar dan moet het gaan om het schelden en niet om het niet mogen fotograveren...

de discussie over het maken van beelden van de openbare weg heb ik al eens moeten voeren met een manager van mijn toenmalige werkgever.
die ik heb toen de regel gemeld over het mogen maken van opnames op de openbare weg voor privegebruik en hoewel ik filmde vanuit het voertuig, was de openbare weg in beeld (is vergelijkbaar met opnames maken vanuit prive auto of huis) en dat zijn allemaal geoorloofde opnames.

mensen die je onderweg in beeld krijgt, moeten zelf aangeven, dat ze niet herkenbaar in beeld willen komen.

bij prive terreinen (en daar valleen officieel stations ook onder, omdat een bedrijf als NS en RET particuliere bedrijven zijn) zijn de regels natuurlijk wel anders en moet men zich houden aan de huisregels.

je zal het echter altijd houden, dat niet iedereen even joviaal reageert als je een foto van de bus, trein, tram of metro maakt.
Roelof den Ouden
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 14 jan 2013, 09:49

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door Roelof den Ouden »

Beste mede-hobbyisten,

Bedankt voor jullie reacties, het is wel fijn om te lezen hoe jullie er mee omgaan en dat ik dus niet de enige ben met dit 'probleem'. Ik wens jullie allemaal succes toe met je hobby!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door Karl »

TomSteyl schreef:Als hij lekker in z'n bus was blijven zitten dan was er geen probleem geweest. We worden tegenwoordig werkelijk overal vastgelegd (in de supermarkt, in de BUS, op stations enz.). Moet ik dan ook compleet over de zeik gaan en gaan eisen dat ik niet op de film wil ? Heb ik dan een dagtaak aan. (...)
Als je een persoon op beeld vastlegt, dan mag diegene vragen om niet herkenbaar in beeld te komen. Punt. Of dat nou de buurman, de girl next door, TomSteyl of een treinconducteur is. Bij betreding van particuliere gronden (zoals de supermarkt) staat er vaak een bordje dat er wordt gefilmd en dat de banden alleen voor intern gebruik zijn en eventueel overhandigd kunnen worden aan de opsporingsdiensten. Daarnaast staat er iets over de bewaartermijn, meestal 24 of 48 uur.
TomSteyl schreef:(...) Er zijn genoeg chauffeurs die bij minste of geringste beginnen te zeuren als hen iets niet bevalt.
Ja, eh, dat doe jij nu toch ook? Of zie ik dat verkeerd?
Het is een spectrum.
TomSteyl
Berichten: 304
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door TomSteyl »

@Karl

Volgens mij kunnen we hier eindeloos over discussieren, blijkbaar begrijp je niet waar het zich omgaat. Roelof schreef dat hij last had van een boze chauffeur tijdens het uitoefenen van z'n hobby en ik met die tierende chauffeur. Wie zeurt er dan of mag ik niet m'n ervaringen delen ????

Blijft een gevoelig onderwerp volgens mij...
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Roelof den Ouden
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 14 jan 2013, 09:49

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door Roelof den Ouden »

Het blijft inderdaad een gevoelig onderwerp, maar ik heb in ieder geval wel gemerkt dat je met rustig blijven wel wat wint. Die chauffeuse gaf in het begin 2 of 3 keer aan dat ze het schandalig vond en dat ze een klacht ging indienen, maar toen ik rustig uitlegde wat het doel was van de foto's gaf ze gelukkig toe dat ik geen verkeerde bedoelingen op het oog had, dus ik zeg maar zo: de soep wordt nooit zo heet gegeten als hij wordt opgediend...

Dus laten wij ten allen tijde de kalmte bewaren! :D
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door zone2000 »

en dat ze een klacht ging indienen
waar wil ze dat dan gaan doen :lol:
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door deadlock »

Roelof den Ouden schreef:Beste mede-hobbyisten,

In de circa 17 jaar dat ik bussen fotografeer, is het me de laatste tijd 2 keer kort achter elkaar overkomen, dat ik door een boze buschauffeur (zowel man als vrouw) aangesproken ben over het fotograferen. Ik heb uitgelegd dat het mij puur om de bussen gaat, maar de chauffeurs voelen zich in hun privacy aangetast en zijn bang dat ze herkenbaar op internet terecht komen. Volgens hen moet er eerst toestemming gevraagd worden. Dat wordt natuurlijk wel erg tijdrovend, hoe gaan jullie daarmee om?
Als jij vanaf de openbare weg staat te fotograferen mag niemand er iets van zeggen. Je mag die foto's ook gewoon publiceren, tenzij er iemand op staat die met zijn of haar beeltenis geld verdient (zoals een acteur of een model).

Dit zijn de regels en daar kunt u het mee doen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fotograferen van bussen

Bericht door deadlock »

Karl schreef:Punt.
Alleen als je de beelden gaat publiceren.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten