Ervaring: Ultra hoge pieptoon bij stations (Mosquito)

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
hogetoon
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 15 dec 2013, 16:34

Ervaring: Ultra hoge pieptoon bij stations (Mosquito)

Bericht door hogetoon »

Op station staat een piepkastje dat mensen van een bepaalde leeftijd ervan moet weerhouden om daar te bivakkeren. Nu is het zo dat ik er snel langs loop maar in die tussentijd ervaar ik het als nogal een ziekmakend geluid. Het krijst zo hard in mijn gehoor dat ik er niet mee overweg kan en heb dan tijdelijk oordoppen maar in. Nu is het zo dat deze fluittoon permanent in mijn gehoor is gebleven. Ik vermoed dat ik dan ook oorsuizen (tinnitus) heb gekregen door deze Mosquito. Ook ben ik bij een KNO arts geweest die dit helaas niet met zekerheid kan bevestigen omdat er nog maar weinig onderzoeken beschikbaar zijn aangaande dit hoogfrequente geluid zoals dat officieel heet. Daarom ben ik opzoek naar mensen die ervaringen hebben met deze Mosquito?

Veel mensen kennen dit apparaat niet en om die reden plaats ik dan ook maar een foto zodat u dit beter kan herkennen. Over het algemeen kunnen mensen het onder de 25 jaar het alleen horen. Als je ouder bent hoor je het geluid niet of nauwelijks meer.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ervaring: Ultra hoge pieptoon bij stations (Mosquito)

Bericht door Geert »

Bij welk station is dit?
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ervaring: Ultra hoge pieptoon bij stations (Mosquito)

Bericht door deadlock »

Die dingen zijn toch verboden door de rechter?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ervaring: Ultra hoge pieptoon bij stations (Mosquito)

Bericht door Vinny »

Het is een irritant geluid en als 25 plusser kan ik het ook horen. Toch niet gemerkt dat mijn gehoor is beschadigd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ervaring: Ultra hoge pieptoon bij stations (Mosquito)

Bericht door marlies »

Ik vind het serieus schandalig dat we in een land als Nederland dit soort apparaten inzetten.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ervaring: Ultra hoge pieptoon bij stations (Mosquito)

Bericht door deadlock »

marlies schreef:Ik vind het serieus schandalig dat we in een land als Nederland dit soort apparaten inzetten.
Ik zou ook liever knokploegen zien maar dit is effectiever.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ervaring: Ultra hoge pieptoon bij stations (Mosquito)

Bericht door marlies »

Ja, tis een effectieve maatregel. Maar tegen grofweg iedereen onder de 30 met een gezond gehoor. En al trof het alleen jongeren, het overgrote meerendeel daarvan veroorzaakt geen overlast en verdient dit niet. Het is een laffe, luie en stigmatiserende oplossing.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Ervaring: Ultra hoge pieptoon bij stations (Mosquito)

Bericht door Somoht »

marlies schreef:Ja, tis een effectieve maatregel. Maar tegen grofweg iedereen onder de 30 met een gezond gehoor. En al trof het alleen jongeren, het overgrote meerendeel daarvan veroorzaakt geen overlast en verdient dit niet. Het is een laffe, luie en stigmatiserende oplossing.
Ik denk dat juist het gedeelte wat overlast veroorzaakt al een gehoorbeschadiging heeft opgelopen :twisted:
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Ervaring: Ultra hoge pieptoon bij stations (Mosquito)

Bericht door Joshua »

Ik weet dat ze in België verboden zijn. In Nederland weet ik het niet. Maar goed ik vind deze kasten gewoon puur een discriminerende functie hebben.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ervaring: Ultra hoge pieptoon bij stations (Mosquito)

Bericht door deadlock »

marlies schreef:Ja, tis een effectieve maatregel. Maar tegen grofweg iedereen onder de 30 met een gezond gehoor. En al trof het alleen jongeren, het overgrote meerendeel daarvan veroorzaakt geen overlast en verdient dit niet. Het is een laffe, luie en stigmatiserende oplossing.
Ja, dat is waar. Maar het alternatief legt veel te veel druk op maatschappelijke bronnen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Ervaring: Ultra hoge pieptoon bij stations (Mosquito)

Bericht door microshit »

Er hangen er verschillende in Kanaleneiland in Utrecht, waar ik werk. Soms moet ik met een collega even meelopen naar haar auto, en dan hoor ik ze. Afgrijselijk geluid, en ben al bovengemiddeld gevoelig voor hoge geluiden. Mag zelf dan wel 21 zijn, maar daarvan zou ik zelf ook op de vlucht slaan. Vervelend voor de jongeren die er net in de buurt wonen, en een raampje openzetten ofzo.

Maar op welk station zou dit nou echt nodig zijn? En er zouden toch echt wel alternatieven voor handen moeten zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ervaring: Ultra hoge pieptoon bij stations (Mosquito)

Bericht door Suus »

In Amsterdam zijn ze verboden door de burgemeester, alle exemplaren die er waren zijn gedemonteerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Ervaring: Ultra hoge pieptoon bij stations (Mosquito)

Bericht door Justin »

Hm, ik ben er nog nooit een tegengekomen... OF ik heb verminderd gehoor ;).
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Ervaring: Ultra hoge pieptoon bij stations (Mosquito)

Bericht door Fles »

marlies schreef:Ja, tis een effectieve maatregel. Maar tegen grofweg iedereen onder de 30 met een gezond gehoor. En al trof het alleen jongeren, het overgrote meerendeel daarvan veroorzaakt geen overlast en verdient dit niet. Het is een laffe, luie en stigmatiserende oplossing.
Nou nou, je hebt er nogal last van he? :D
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Ervaring: Ultra hoge pieptoon bij stations (Mosquito)

Bericht door Joshua »

Zijn er geen tonen die alleen door 65+ers te horen zijn? Zulke kastjes zou ik dan graag op station Nijmegen zien. Groepen bejaarden die stil gaan staan boven aan de roltrap en dat soort grapjes. Levensgevaarlijk. Met zulke geluiden zijn ze zo weg.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ervaring: Ultra hoge pieptoon bij stations (Mosquito)

Bericht door Vinny »

Justin schreef:Hm, ik ben er nog nooit een tegengekomen... OF ik heb verminderd gehoor ;).
Ik denk dat ze hoogst zeldzaam zijn, ik ben er tot nu toe ook nog maar twee tegengekomen en dan op plaatsen van het kaliber verlaten industrieterrein. 's Nachts waren er ook vergelijkbare piepjes te horen op Amsterdamse metrostations maar die waren een stuk meer te verdragen. Je kon gewoon prima op de metro wachten, maar slapen zou er niet in zitten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Ervaring: Ultra hoge pieptoon bij stations (Mosquito)

Bericht door BrengMe »

Joshua schreef:Zijn er geen tonen die alleen door 65+ers te horen zijn? Zulke kastjes zou ik dan graag op station Nijmegen zien. Groepen bejaarden die stil gaan staan boven aan de roltrap en dat soort grapjes. Levensgevaarlijk. Met zulke geluiden zijn ze zo weg.
Joshua schreef:Ik weet dat ze in België verboden zijn. In Nederland weet ik het niet. Maar goed ik vind deze kasten gewoon puur een discriminerende functie hebben.
Eerst zeg je dat het discriminerend is en dan zeg je dat het handig kan zijn tegen 65+. Raar :?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Ervaring: Ultra hoge pieptoon bij stations (Mosquito)

Bericht door Vinny »

Dat heet nou: sarcasme ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Ervaring: Ultra hoge pieptoon bij stations (Mosquito)

Bericht door Joshua »

Niet alles wat ik zeg is heel serieus bedoeld. Mijn opmerking over 65+ is er één van.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Ervaring: Ultra hoge pieptoon bij stations (Mosquito)

Bericht door BrengMe »

Oké. Dat is duidelijk. Ik heb autisme en begrijp dat soms niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten