Pagina 5 van 7

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: zo 21 aug 2016, 17:09
door Durashift
Bemined schreef:Werkzaamheden rond Rotterdam, al het treinverkeer gaat via de lage sporen tussen Schiedam en Rotterdam, en moet daardoor via spoor 1b rijden in zuidelijke richting. In de andere richting rijdt men via spoor 3 en kunnen er (bij wijze van spreke) dus wel 16 bakken mee, maar die kunnen dan niet mee terug :P
In Den Haag afkoppelen dan, zou ik zeggen.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: zo 21 aug 2016, 17:52
door Mike
VIRM schreef:@Mike: verheug je je al op de Zaanse lijn 67? :mrgreen:
Haha... 67 is redelijk recht toe recht aan, 69 vond ik lastiger. Daar heb ik nog altijd me route beschrijving voor nodig.

Het is ook dat er in het weekend en avonden totaal andere routes met knips op Station Zaandam zijn. Dus dat is wel ff goed kijken op de infoxx :lol:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: ma 22 aug 2016, 19:46
door Suus
Afbeelding
Ik keur het goed! :pos:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: ma 22 aug 2016, 19:57
door Daniel
Na de afronding van de werkzaamheden van de afgelopen week zijn er op spoor 11 en 12 van Utrecht Centraal bakbordjes verschenen. Eindelijk zou je denken, ben je van de soms wat rare stopplaatsen af. Ware het niet dat ze voor 99,99% van de treinen die deze twee sporen gebruiken volstrekt zinloos zijn, want ze hangen er uitsluitend voor treinen die vanaf OZ op deze sporen binnen komen :?

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: ma 22 aug 2016, 20:02
door Hainje
OZ? :?

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: ma 22 aug 2016, 20:04
door Daniel
Opstelterrein Zuid, dat zijn dus de opstelsporen die grofweg tussen de sporen uit Arnhem/Den Bosch en die naar Arnhem/Den Bosch in liggen direct buiten het station.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: ma 22 aug 2016, 20:12
door Etienne
Opstelterrein zuid. :wink:

Heeft iemand trouwens een idee welke trein vanmiddag in de spits kapot hing bij Utrecht? Ikzelf werd in Amersfoort uit de 1758 gezet en deze inhoud mocht zich, inclusief alle wachtende reizigers in Amersfoort in de 5658 proppen, die natuurlijk gewoon met een losse DDZ4 reed.

En voor de kerende 5661 gold hetzelfde in omgekeerde richting:
Afbeelding

Op Utrecht waren er daarnaast flinke vertragingen en praktisch elke IC die in Utrecht kopmaakt, werd opgeheven. Uiteindelijk kwam ik met een [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] in Den Haag aan, die ook al propvol zat, omdat deze slechts met een losse VIRM4 reed. -o-

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: ma 22 aug 2016, 20:21
door Daniel
Verbazingwekkend eigenlijk dat er niet nog 2x/uur een IC tussen Utrecht en Amersfoort is blijven rijden, dat moet zelfs met één beschikbaar spoor nog lukken. Alleen een kwartiersdienst handhaven kan in de huidige situatie niet doordat er tijdelijk wat wisselverbindingen ontbreken en je pas bij Overvecht naar het juiste IC spoor kunt daardoor.
En met de huidige infrasituatie kan een trein ook hooguit of spoor 8 of spoor 11 en 12 blokkeren als 'ie ongelukkig op het emplacement staat.

Een chaos met personeel wordt het toch wel bij zo'n storing in Utrecht, net als dat de treinen alsnog bomvol zullen zitten. Maar allicht dat het dan iets minder kansloos als op jouw foto geworden was.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: ma 22 aug 2016, 20:41
door Bemined
Ik vermoed dat trein 11756 defect stond op spoor 8 in Utrecht. Trein 1754 was eerder in Amersfoort uitgevallen maar daar kon men nog omheen, is uiteindelijk met +30 afgerangeerd. Trein 11756 bereikte Utrecht nog wel om 16:57 maar bleef toen staan, uiteindelijk is het voorste treinstel om 17:50 afgerangeerd naar Amersfoort en achterste stel is toen trein 312558 naar Rotterdam geworden.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: ma 22 aug 2016, 21:26
door Wubbo
11756 was inderdaad de "gelukkige" waarbij het splitsen niet wilde. Ik had al gezien dat de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] erna met een losse 4 reed (wat ik niet ging proberen) dus ik ben maar boodschappen gaan doen. Uiteindelijk +45 op Den Haag Centraal, iets van +35 thuis omdat ik onderweg niet meer bij de supermarkt hoefde te stoppen ;-).

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: ma 22 aug 2016, 21:42
door Bemined
Tja, de flexibiliteit is er wel enorm uit zonder spoor 9. In de eindsituatie kun je bij een defecte trein op spoor 8 nog de intercity's Amersfoort - Gouda naar spoor 9 verplaatsen door de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] naar spoor 20/21 en de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] op zichzelf laten keren op spoor 12 (al zou het me niets verbazen dat ze die gewoon opheffen vanwege 'logistieke problemen'), maar momenteel zit je gewoon compleet vast.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: ma 22 aug 2016, 22:14
door Daniel
Ehm, bij een defecte trein op spoor 8 kan je toch nog gewoon treinen uit de richting Amersfoort op spoor 11 laten keren? Zelfs in de huidige situatie is er weinig wat dat verhindert, je kunt alleen maximaal 2x/uur rijden maar da's beter dan helemaal geen ICs meer.
De [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] staat nu al op spoor 20 en heeft dus geen last van die defecte trein, waarmee je daarmee nog een halfuursdienst naar Gouda kunt bieden. Zo is er in alle richtingen in elk geval nog een IC beschikbaar (weliswaar 2x/uur) die veelal toch wat meer reizigers mee krijgt dan een Sprinter. Nu lagen, als ik OVtijden mag geloven, spoor 11 en 12 er gewoon leeg bij zolang de defecte trein op spoor 8 stond terwijl je daar nog heel wat had kunnen laten keren met een beetje goeie wil. Alleen doorgaande treinen gaat niet echt lukken door ongelukkige punten waar je de tegentrein dan tegenkomt.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: ma 22 aug 2016, 23:01
door Wubbo
Toen ik in Utrecht was stond er gewoon een trein op spoor 11. Als ik het me goed herinneren is het niet mogelijk om vanuit Amersfoort spoor 11 te bereiken, omdat er tijdelijk maar 1 kant op gereden kan worden op een bepaald wissel daar (vraag me niet precies waar en waarom, dat heb ik wel geweten maar niet onthouden).

Overigens kun je dan alsnog met je IC uit Amersfoort naar spoor 4 in Utrecht natuurlijk (en de trein uit Rotterdam keren op spoor 11), dan kost het je theoretisch alleen de Haagse poot van de NoordOost omdat die gezien de tijdsligging niet te keren is op spoor 11/12.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: ma 22 aug 2016, 23:10
door Daniel
Ah, ik zag elders meldingen dat spoor 11 leeg was terwijl er treinen buiten Utrecht werden opgehouden. Nu kan dat ook best als dat een later afgerangeerde gestrande trein was, maar volgens OVtijden is er in elk geval vanaf 17.07 tot 18.19 uur niets van spoor 11 vertrokken.

Een wissel waarover je maar één kant op kunt rijden lijkt me trouwens wel vreemd: over de nieuw aangelegde wissels kom je altijd in twee richtingen in de reguliere dienstregeling. Eentje daarvan zal wel vast liggen in één stand, maar dat is het wissel wat in de eindsituatie naar spoor 9 gaat leiden en nu nog nergens op uit komt. Of overloopwissel 1105 bij Overvecht moet geklemd zijn nu, dat wissel is in de tekeningen van de eindsituatie DSSU op sporenplan.nl namelijk ook verdwenen.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: di 23 aug 2016, 08:22
door Bemined
Je kunt uiteraard beide kanten op rijden op alle wissels, je rijdt dan echter wel een stuk linkerspoor, wat problematisch is. Vanaf spoor 11 en 12 kun je zover ik begrijp alleen linkerspoor richting Woerden. Je kunt weliswaar nog voor de brug terug naar rechts, maar je kruist wel het treinverkeer dat naar spoor 21 gaat. Kortom gezien het beleid van ProRail zal men dan ook niet moeten gaan snoeien in de treindienst om dat stukje linkerspoor mogelijk te maken. En daar zit het probleem: op het moment dat zo'n storing optreed staat het station vol met treinen en zijn er nog tig treinen onderweg. Die moet je ergens kwijt, maar zonder Utrecht OZ kun je ze niet afrangeren, dus gedurende het eerste uur van zo'n verstoring is het gewoon chaos.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: di 23 aug 2016, 10:37
door ODRAIL
Tsja ... Dan moeten er gewoon meer wissels (terug) geplaatst worden. Of is dit te moeilijk?

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: di 23 aug 2016, 11:05
door reisthijs
Dit is een tijdelijke situatie, tot de nieuwe wissels kunnen worden geplaatst.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: di 23 aug 2016, 11:07
door Bemined
Zoals gezegd, het is vooral een tijdelijk probleem. Uiteindelijk komt spoor 9 ook weer terug in dienst, en gaan spoor 11 en 12 weer rechtstreeks aangesloten worden op het spoor richting Woerden. Eindsituatie wordt dan vermoedelijk spoor 12 voor de kerende [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] -> [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie], spoor 9 voor de kerende [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] -> [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] en de kerende [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] via het keerspoor achter 20/21. Bij uitval van één perronspoor kun je dan de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] op de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] laten keren via het keerspoor en de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] op zichzelf laten keren op spoor 9 of 12 zodat er een spoor vrij komt voor de corridor Gouda <> Amersfoort. In principe kun je dan met een defecte trein nog alles laten rijden, al zal de dienstregeling iets minder betrouwbaar zijn en in de beginfase van de verstoring moet je een hoop afrangeren (je gaat van lang keren naar kort keren dus je hebt minder materieel nodig).

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: di 23 aug 2016, 19:28
door Wubbo
Bemined schreef:Je kunt uiteraard beide kanten op rijden op alle wissels
Nee, dat kan in deze tijdelijke situatie dus niet. Ik heb nog even op de tekening van het sporenplan zitten kijken vandaag (helaas geen openbare bron): als je op het IC-spoor uit Amersfoort staat kun je alleen naar spoor 8, linkerspoor rijden op het IC-spoor richting Amersfoort (dus op Utrecht Overvecht richting Utrecht gezien het meest rechterspoor) is in deze tijdelijke situatie niet mogelijk. Er is dus inderdaad een trein uit Amersfoort gestrand vlak voor Utrecht, die kon geen kant op. Gezien het tijdstip dat ik uit de trein op spoor 8 werd geschopt (17.10) stond die al voor het inrijsein van Utrecht, dan kun je nergens heen.

Ik zag een zootje VIRM staan op spoor 11 in Utrecht toen ik rond 17.40 op mijn [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] stond te wachten. Wat dat precies was weet ik niet, ik was meer bezig met me zo opstellen dat ik in de trein paste dan wat anders :).

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: di 23 aug 2016, 19:40
door Daniel
Raar dat men zoiets dan blijkbaar niet in de beveiliging heeft opgenomen, al lijkt het ook wel om een heel elementaire reden te gaan als ik zo eens terugdenk aan wat ik vanuit de trein zie: volgens mij staat er geen inrijsein voor het emplacement op het IC spoor dat normaal richting Amersfoort gebruikt wordt. Vermoedelijk hebben ze dat daar niks nieuws qua seinen neergezet omdat de ligging van het spoor nog aangepast moet worden (nu max. 40 nog, wordt max. 80) t.b.v. de aansluiting van 11/12 de fly-over op (waarvoor men nu een deel van de oprit van die fly-over aan het weggraven is om de helling aan te passen)

Maareh, als een trein voor het inrijsein van Utrecht strandt kan je toch nog gewoon van spoor 8 weg? Dat inrijsein staat immers voor het emplacement en niet aan de kop van perron 8. Zover had die gestrande trein immers toch niet gekund, want daar stond jouw trein toen nog.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: di 23 aug 2016, 19:42
door Wubbo
Ik bedoel dat er een IC uit Amersfoort voor het inrijsein van Utrecht stond. Die is teruggegaan naar Amersfoort, die trein op spoor 8 was kaduuk en 12 bakken VIRM dus daar paste niks meer bij.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: di 23 aug 2016, 19:45
door Daniel
Hmm ja, dan kan je inderdaad nu nergens anders meer heen bij gebrek aan wissels. Zelfs de reizigers als service er op Overvecht uit laten wordt dan al lastig vermoed ik, bij een beetje lange spitstrein sta je met de achterkant waarschijnlijk al op het overloopwissel wat je nodig hebt om op een perronspoor te komen.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: di 23 aug 2016, 20:39
door Bemined
Men heeft dus behalve wissels ook seinen gesloopt waardoor een stukje linkerspoor rijden ook niet meer kan? Vanaf spoor 11 naar Woerden kan nog wel met een stukje spookrijden, dit wordt in vroege ochtend nog wel eens gedaan door treinen die in Utrecht opstarten. En de [serie=Stoptrein|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal9800[/serie] vertrekt ook vanaf spoor 12 op tijden dat de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Woerden6100[/serie] niet rijdt. Maar dan is het vanuit Amersfoort wel lastig, wat je nog zou kunnen doen is via spoor 5 of 7 naar de OZ rijden, daar keren en via spoor 12 terug, maar dat moet je wel goed timen dan.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: di 23 aug 2016, 21:18
door Daniel
Naar spoor 5 of 7 kan je alleen nog via de buurtsporen, dan kan je de ICs uit Amersfoort dus beter maar gelijk op spoor 4 laten keren i.p.v. die hele omweg dwars door twee andere corridors heen naar OZ. Plek op spoor 4 is er meestal immers toch wel en door de relatief korte kering kan je er vrij veel treinen heen sturen. Je moet alleen iets vinden op het tegelijk met de Sprinter aankomen en vertrekken.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: di 23 aug 2016, 22:26
door Wubbo
Ik snap dus ook niet dat ze er gisteren niet voor gekozen hebben om op zijn minst 1 IC-serie te rijden (desnoods door een van de sprinters uit Den Dolder te keren op Overvecht of het middenspoor bij Den Dolder).

Maar goed, even doorbijten tot de volgende bouwstap in de herfstvakantie, dan zijn alle sporen in ieder geval weer in dienst en zijn ook alle wissels in de Amersfoortse corridor er.