Pagina 7 van 11

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: di 10 feb 2009, 21:01
door Suus
De CTA van spoor 15a gaf voor de ICE naar Duitsland de eindbestemming Amersfoort Schothorst.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: di 10 feb 2009, 21:14
door Daniel
In Utrecht? Of Amsterdam? (Tja, toevallig hoorde ik rond 17.00 uur op Ut een spoorwijziging van een ICE naar spoor 15 dus die eerste is ook best mogelijk)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: di 10 feb 2009, 22:45
door Suus
Ow, weggevallen, maar was Utrecht inderdaad.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: do 12 feb 2009, 19:07
door Fles
Ah, voor dit topic heb ik ook nog een mooie :lol:

Maastricht, 11 februari 2009 :shock:

Afbeelding

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: do 12 feb 2009, 19:09
door Geert
Toch opvallend hoe vaak je die TEE-trein met toeslag flapjes ziet...

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: do 12 feb 2009, 19:12
door Fles
Geert schreef:Toch opvallend hoe vaak je die TEE-trein met toeslag flapjes ziet...
Ja, en hier was het opzettelijk ook nog. Alle CTA's toonden hem, aan beide kanten. Stond bij de Maastricht Brussel Expres. Maar dat is geen toeslagplichtige trein, en op een TEE lijkt het al heleMAAL niet :roll:

Wanneer reed er voor het laatst een echte TEE in Nederland? 1973 of zo? :?

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: do 12 feb 2009, 19:26
door Marc
Mag ik raden: woensdag tussen 10 en 15 uur, spoor 6 :wink:.

In Sittard was vanmorgen een boekje in de CTA van spoor 2b (noordzijde) van slag. Voor de stoptrein naar Maastricht Randwyck stond erbij "Achterste treindeel tot Roermond" en bij de Intercity "Voor Schiphol overstappen in Duivendrecht". Dat laatste wordt lastig, de serie t800 stopt niet in Duivendrecht...

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: do 12 feb 2009, 19:35
door Daantje
Geert schreef:Toch opvallend hoe vaak je die TEE-trein met toeslag flapjes ziet...
Ik over het algemeen vaker dan dat ik zo'n trein zie ;)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: do 12 feb 2009, 20:33
door Fles
Marc schreef:Mag ik raden: woensdag tussen 10 en 15 uur, spoor 6 :wink:.

In Sittard was vanmorgen een boekje in de CTA van spoor 2b (noordzijde) van slag. Voor de stoptrein naar Maastricht Randwyck stond erbij "Achterste treindeel tot Roermond" en bij de Intercity "Voor Schiphol overstappen in Duivendrecht". Dat laatste wordt lastig, de serie t800 stopt niet in Duivendrecht...
Het was die van 11:09, zoals je ook had kunnen napuzzelen uit mijn reisverslag van gisteren met inbegrip van Protos en de 2856 zoals genoemd door Ddrs ;)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: vr 13 feb 2009, 10:41
door reisthijs
Fles schreef:Wanneer reed er voor het laatst een echte TEE in Nederland? 1973 of zo? :?
In 1973 was dit type CTA er toch nog helemaal niet? Dat is er meen ik sinds de jaren '80 ergens pas.

De laatste TEE (Rheingold) van/naar Nederland reed overigens nog tot 1987.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: vr 13 feb 2009, 16:13
door Fles
Oh ja, natuurlijk, dat zieltogende verhaal met 3 rijtuigjes achter een 1100 idd, je hebt gelijk :pos: Ik was in de war met de vierbaks dieselstellen die later naar Canada gegaan zijn. Maar TEE was natuurlijk meer dan dat alleen.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: vr 13 feb 2009, 16:27
door Geert
Om terug te komen op die CTA's: het huidige model kwam inderdaad pas in de jaren '80. Daarvoor waren het zulke types:
Afbeelding
(plaatje is oorspronkelijk van http://www.vakantietreinen.com/html/per ... 3-1970.php)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: di 17 feb 2009, 21:26
door Daniel
Vanmiddag rond 17.00 uur op Utrecht Centraal spoor 7 een "IC trein met toeslag" naar Amsterdam Centraal. Op de andere CTA's was het wel gewoon een Sprinter :P

En nog een apart koersdisplay in Dordrecht: het achterste stel van de t32567 had "Achter tot Gorcum" op de koersdisplays staan :wink:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: wo 18 feb 2009, 15:19
door Justin
Na gisterenavond vroeg ik me 1 ding af:

Sinds wanneer hebben Hno en Nvd CTA's? Was me nooit opgevallen, of althans - had er nooit echt bij opgelet, totdat ik gisteren weer eens van Zl naar Amri moest....

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: wo 18 feb 2009, 15:29
door Vinny
Ik vraag me dan weer af waarom de nieuwe perrons van Amsterdam Sloterdijk ze niet hebben, het is heel irritant om niet te weten of de trein er ook daadwerkelijk aankomt; aangezien er tussen de ene trein naar Hoofddorp en de andere nauwelijks vijf minuten verschil zit..., daarnaast vind ik de informatie 'richting Schiphol' en 'richting Zaandam' eigenlijk te summier...

[nja ik weet het ook wel: Het station is nog niet opgeleverd... :| ]

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: wo 18 feb 2009, 16:42
door Geert
Op de Hemboogperrons van Ass is een CTA ook niet erg nodig, CTA's zijn vooral handig om aan te geven welke trein er aan komt (richting/eindbestemming en treinsoort) en aangezien alleen de s3300 daar stopt niet heel hard nodig. Immers: op het moment dat je op die perrons staat heb je al besloten dat de eerste reismogelijkheid richting Hoofddorp daarvandaan vertrekt, sta je nog in het hoofdgebouw van Ass kijk je op de vertrekstaat of een TAS-scherm (maar dan heb je nog steeds geen CTA nodig).

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: wo 18 feb 2009, 16:42
door Wubbo
Nijverdal en Heino (en Raalte ook) hebben al zolang als ik mij kan heugen CTA's eigenlijk.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: wo 18 feb 2009, 16:57
door Suus
Ik vind het trouwens apart dat het nieuwe spoor 4 in Baarn digitale CTA's heeft gekregen, of komen die van spoor 1 en zijn ze gewoonweg verplaatst?

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: wo 18 feb 2009, 16:58
door Geert
Er hing in ieder geval wel een digi-CTA op spoor 1 van Baarn, die zal dan wel verplaatst zijn ja.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: wo 18 feb 2009, 18:22
door Mikos
De lijn is alweer een jaar of 8 voorzien van CTA's overal, hoor :wink: Vreemd genoeg heeft alleen Raalte er destijds geen SOS-paal bijgekregen, maarja...

CTA van spoor 4 te Baarn is inderdaad afkomstig van spoor 1, ja :D

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: wo 18 feb 2009, 19:07
door Vinny
sta je nog in het hoofdgebouw van Ass kijk je op de vertrekstaat of een TAS-scherm (maar dan heb je nog steeds geen CTA nodig).
Op zijn minst een bordje met alle stations zou al helpen voor mensen met een minder ontwikkeld richtinggevoel. Daarnaast hoort een TAS-scherm / CTA bak ook op het perron aanwezig te zijn. Als het goed is komen die dingen er nog aan.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: vr 27 feb 2009, 22:17
door Caspar
Op Amsterdam Centraal stond vanavond rond 20.30 een stel Duitse IC rijtuigen op spoor 9.

Afbeelding

Is weer eens een andere bestemming :D

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: za 28 feb 2009, 11:39
door Geert
Mooi treinnummer ook :P

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: vr 06 mar 2009, 19:30
door Fles
Afbeelding

Deze had ik nog niet :lol:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: vr 06 mar 2009, 19:36
door tsov
Afbeelding