Pagina 8 van 17

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 12:55
door Daniel
Dat deed de chauffeur van de bus die ik gistermiddag had ook ja, maar vanmorgen kende de chauffeur die optie kennelijk niet.

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 13:14
door marvinkok
Het was een feest gister met de sneeuw. Begon om 1400 met anderhalf rondje lijn 2, kom op het station begint het langzaamaan te sneeuwen, dat was tegen 1615. na 40 minuten pauze lag er ineens een sneeuwdekje, maar mijn bus naar hengelo stond netjes bij de halte op me te wachten en netjes op tijd vertrokken. uiteindelijk met een minuut of 15 vertraging in hengelo aangekomen, daar werd ik lijn 11 die met +5 vertrok. Na het rondje 11-13 stond er +48 minuten... Rond 1800 kwam er een melding voorbij dat de dienstregeling werd losgelaten. Op Enschede centraal werden de bussen maar naar bestemmingen gestuurd waar al even niks meer heen was geweest. Er was op zich aardig te rijden, maar met name de busbaan langs Haaksbergerstraat/Zuiderval was een ijsbaan. Was pas mijn eerste keer dat de dienstregeling zo werd losgelaten...

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 14:22
door Etienne
Voor de 3e dag op rij kom ik om 07.00 op het station aan en binnen een minuut of 1à 2 komt er dan een RandstadRail aan, terwijl die in werkelijkheid pas om 07.12 hoort te vertrekken.

Volgens mij is de dienstregeling gewijzigd zonder enige aankondiging :roll:

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 14:43
door Dexter
En als een (RR-)metro nou (ongepland) te vroeg vertrekt, geven de DRIMs dan ook een - vervroeging aan?

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 15:23
door Stefan
Is het gewoon niet een metro die steevast te laat is? Want volgens mij krijgen de metro's een vertrekverbod zodra ze meer dan een X aantal seconden te vroeg zijn.

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 15:31
door Stephan
Daniel schreef:Vanmorgen wederom een tramstoring in Utrecht (mag tenminste hopen dat het niet dezelfde defecte tram als gisteren was). Resulteerde weer in goed volle bussen... de 65 die ik had werd weer een gevalletje overvol, film werd onderweg op "999 Geen Dienst" gezet.
En dan was dat nog wel een korte rit (tot Nieuwegein Nijverheidsweg) die daarmee alleen nog relevant is voor de tramhaltes tot Westraven.
Rond 8.30 reden er wel weer trams in ieder geval. Zag vanmiddag overigens nog een Brabantliner op de Europalaan. Ook de lijnen 195/295 komen daar nu (planmatig zelfs). Ze halteren bij de halte Kanaleneiland-Zuid.

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 15:44
door reisthijs
Daniel schreef:Niet bepaald overbodig ook gezien de situatie op het stukje A12: bus mag er op de vluchtstrook maar moet er om de haverklap weer vanaf omdat er dan een uitrit tussen zit. Schiet niet op in de spits op dat stukje, heb 't geregeld afgelegd met lijn 81 begin dit jaar.
Dat verklaart alleen nog niet waarom de 'snelle' Brabantliner 5 minuten langer doet over de rit van Busstation Lekbrug naar Utrecht dan de 'langzame' lijn 81 die onderweg nog een paar keer bij een halte stopt?

Al viel het me wel op dat de Brabantliner op de Europalaan niet over de busbaan rijdt, misschien ligt het daar aan?

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 16:10
door Klaasje
Het is vandaag kennelijk de dag van de toeristische routes. Vanmorgen ging ik met bus 155 langs hackelaarsbrug tussen Almere en Muiden en vanmiddag ging ik met lijn 152 door diemen over M.L. kingweg. Vooral dat laatste verbaasd mij omdat er geen file leek te zij oop de snelweg. De buschauffeur van vanmiddag verdient trouwens een pluim voor de reisinfo omdat hij op de tarieven van 2011 wees waarbij een bepaalde kaartsoort niet meer geldig is op de streekbussen. Helaas was het niet echt goed te verstaan.

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 16:14
door Daniel
@Reisthijs: De Brabantliner die ik gisteren zag reed wel over de busbaan, maar wellicht zitten ze daar nog niet in de VETAG/KAR en dan heeft dat natuurlijk nog geen nut.
Maar dat verklaart nog niet dat 'ie langzamer dan 81 is, die heeft immers ook nog een heel stel verkeerslichten op z'n route via de Croeselaan terwijl de Brabantliner bij het Anne Frankplein gewoon rechtdoor kan. Houd het maar op buffertijd in de dienstregeling, die hebben de Qliners van Arriva ook (maar dan in wat mindere mate)
Stephan schreef:Rond 8.30 reden er wel weer trams in ieder geval.
Tramverkeer werd dan ook vanaf 7.30 uur weer hervat.
Ook de lijnen 195/295 komen daar nu (planmatig zelfs). Ze halteren bij de halte Kanaleneiland-Zuid.
Flauw hoor dat ze niet op halte Europalaan halteren, maar het halteren op Kanaleneiland-Zuid zal natuurlijk zijn zodat men kan overstappen op de tram voor de Graadt van Roggenweg.

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 16:27
door Chauf21
Klaasje schreef:De buschauffeur van vanmiddag verdient trouwens een pluim voor de reisinfo omdat hij op de tarieven van 2011 wees waarbij een bepaalde kaartsoort niet meer geldig is op de streekbussen. Helaas was het niet echt goed te verstaan.
Per half januari verandert er inderdaad wat in Almere: de €2,50-kaartjes verdwijnen op de streeklijnen. Je kan dan alleen een €5,- uurkaartje kopen. Voor de stadslijnen blijft het €2,50-kaartje wel geldig. (voor zover je het nog niet wist en anders is het ter informatie aan anderen)

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 16:37
door Etienne
Dexter schreef:En als een (RR-)metro nou (ongepland) te vroeg vertrekt, geven de DRIMs dan ook een - vervroeging aan?
Dat dan juist weer niet, zou wel handig zijn.

Maar even terugkomende daarop: De voorgaande metro hoort te vertrekken om 06.57 en dat zou dus degene kunnen zijn die te laat is. Maar op de DRIM wordt dan getoond dat de volgende pas om 21 minute later gaat, dus vraag ik me toch af wat er niet klopt.

Maar die van 06.57 schijnt wel vaker niet te rijden, maar om 07.12 komt dan niks binnen. :roll:

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 16:45
door Chauf21
Het gebeurt wel vaker dat een metro niet op de displays staat. Ik heb ook een aantal keer meegemaakt dat de eerstvolgende Randstadrail over bv. 39 minuten zou rijden. Na 9 minuten kwam er echter een metro aanrijden en die van een kwartier later reed ook gewoon. Oftewel; de aankondiging werkt niet altijd feilloos ;)

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 16:57
door Klaasje
Chauf21 schreef:
Klaasje schreef:De buschauffeur van vanmiddag verdient trouwens een pluim voor de reisinfo omdat hij op de tarieven van 2011 wees waarbij een bepaalde kaartsoort niet meer geldig is op de streekbussen. Helaas was het niet echt goed te verstaan.
Per half januari verandert er inderdaad wat in Almere: de €2,50-kaartjes verdwijnen op de streeklijnen. Je kan dan alleen een €5,- uurkaartje kopen. Voor de stadslijnen blijft het €2,50-kaartje wel geldig. (voor zover je het nog niet wist en anders is het ter informatie aan anderen)
Het afschaffen van het 2,50 halfuurskaartje op de streekbussen heeft wel een aanwijsbare reden. Bij de invoering is deze nooit bedoeld geweest voor de streekritten maar omdat een groot deel van de reizigers ritten maakt van hooguit 45 minuten zijn ze niet te pakken voor grijsrijden omdat het stempeltje van de chauffeur meestal een kwartier verder staat. Dat betekend gewoon domweg dat dit grijsrijden verplicht gedoogd moest worden door de controleploegen. Daarnaast is dit kaartje nogal wat goedkoper dan een strippenkaart of ov-chipkaart op ritten als Amsterdam-Almere of Almere-Hilversum. Hierdoor zijn reizigers massaal op dat kaartje overgestapt wat voor minder inkomsten heeft gezorgd en ervoor gezorgd heeft dat de bussen trager zijn geworden.
Naast dat de valsspelende reiziger hiermee gepakt wordt, worden ook reizigers binnen de stad met deze maatregel gepakt. Dat laatste vind ik een nadeel van deze maatregel. Maar toch: De streekbus is er vooral voor de lange ritten. Dat er reizigers binnen de stad mee mogen betekend nog niet dat die de bus moeten ophouden om kaartjes te kopen voor ritten van 3 á 4 haltes.

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 17:13
door Stefan
Conclusie: Gewoon de kaartjes binnen een bepaalde plaats geldig maken.

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 19:57
door Suus
Klaasje schreef: vanmiddag ging ik met lijn 152 door diemen over M.L. kingweg.
Hoe bevallen de drempels dit jaar? Ik vind vanuit het perspectief van de fietser dat ze er beter bijliggen dan vorig jaar

(Voor de mensen die dit niet snappen: Elk jaar in de laatste week van augustus worden de drempels uit de M.L. Kingweg verwijderd op verzoek van het GVB, en in de tweede week van september worden ze weer aangelegd.)

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 20:02
door Daniel
Het materieel van de t1759 had vandaag last van een storing. Na aankomst op Utrecht Centraal wilden de deuren van het achterste treinstel (m4026) niet open. Toen enige tijd later de machinist arriveerde riep deze de HC op dat de deuren niet ontgrendeld waren waarop deze reageerde dat ze bij de andere twee treinstellen wel open waren.
Nadat de trein opgebouwd weer opgebouwd was aan de andere kant lukte het vervolgens wel de deuren van treinstel 4026 te ontgrendelen. Vertrek was uiteindelijk slechts met +2 dus dat viel reuze mee. In Amersfoort ging het vervolgens wel goed met het ontgrendelen van alle deuren vanuit het inmiddels vooroplopende stel.

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 20:04
door Milco
Bee schreef:
Klaasje schreef: vanmiddag ging ik met lijn 152 door diemen over M.L. kingweg.
Hoe bevallen de drempels dit jaar? Ik vind vanuit het perspectief van de fietser dat ze er beter bijliggen dan vorig jaar

(Voor de mensen die dit niet snappen: Elk jaar in de laatste week van augustus worden de drempels uit de M.L. Kingweg verwijderd op verzoek van het GVB, en in de tweede week van september worden ze weer aangelegd.)
Waarom worden die drempels dan even weggehaald? En waarom altijd eind aug. / begin sep.?

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 20:09
door Klaasje
Bee schreef:
Klaasje schreef: vanmiddag ging ik met lijn 152 door diemen over M.L. kingweg.
Hoe bevallen de drempels dit jaar? Ik vind vanuit het perspectief van de fietser dat ze er beter bijliggen dan vorig jaar

(Voor de mensen die dit niet snappen: Elk jaar in de laatste week van augustus worden de drempels uit de M.L. Kingweg verwijderd op verzoek van het GVB, en in de tweede week van september worden ze weer aangelegd.)
Was goed te doen.. We gingen er met ongeveer 20 km/h overheen en het ging best soepel. Daarentegen jaagden we een paar minuten later met een veel te hoge snelheid over de duiker in de Diemerpolderweg bij de Vlinderweg. Gevolg.. de inhoud van het blikje van de persoon voor me kwam over de persoon die naast me zat. :X

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 20:16
door Suus
Milco1995 schreef:
Bee schreef:(Voor de mensen die dit niet snappen: Elk jaar in de laatste week van augustus worden de drempels uit de M.L. Kingweg verwijderd op verzoek van het GVB, en in de tweede week van september worden ze weer aangelegd.)
Waarom worden die drempels dan even weggehaald? En waarom altijd eind aug. / begin sep.?
In de eerste week van september staat er een grote tent en een kermis op de Ouddiemerlaan, in het kader van het Diemerfestijn. Normaal gesproken rijdt lijn 44 daar, maar die wordt dan dus omgeleid via de M.L. Kinglaan (niet weg, excuses). Blijkbaar heeft het GVB dat handig gespeeld, want die weigeren over de drempels daar te rijden, dus worden eerst bij alle drempels de bestrating verwijderd, vervolgens het zand afgegraven en daarna weer bestrating aangelegd. Nadat de omleiding voorbij is, wordt de weg weer opengebroken, het zand teruggestort en daarna heb je weer een drempel.

Alleen, toen men in 2009 de drempels terugplaatste, had men teveel zand gebruikt en reden mensen de bumpers van hun auto's eraf *O*

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 20:33
door Stephan
Stephan schreef:
Daniel schreef:Vanmorgen wederom een tramstoring in Utrecht (mag tenminste hopen dat het niet dezelfde defecte tram als gisteren was). Resulteerde weer in goed volle bussen... de 65 die ik had werd weer een gevalletje overvol, film werd onderweg op "999 Geen Dienst" gezet.
En dan was dat nog wel een korte rit (tot Nieuwegein Nijverheidsweg) die daarmee alleen nog relevant is voor de tramhaltes tot Westraven.
Rond 8.30 reden er wel weer trams in ieder geval. Zag vanmiddag overigens nog een Brabantliner op de Europalaan. Ook de lijnen 195/295 komen daar nu (planmatig zelfs). Ze halteren bij de halte Kanaleneiland-Zuid.
En de reden waarom er geen trams reden: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/307013

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 21:39
door Geert
Daniel schreef:Vanmorgen wederom een tramstoring in Utrecht (mag tenminste hopen dat het niet dezelfde defecte tram als gisteren was). Resulteerde weer in goed volle bussen... de 65 die ik had werd weer een gevalletje overvol, film werd onderweg op "999 Geen Dienst" gezet.
En dan was dat nog wel een korte rit (tot Nieuwegein Nijverheidsweg) die daarmee alleen nog relevant is voor de tramhaltes tot Westraven.
In de ochtendspits reizen de meeste reizigers in de tram Utrecht -> Nieuwegein niet verder dan haltes binnen Utrecht. Tenminste, dat is mijn ervaring na een aantal ochtendritjes. In Nieuwegein zit niet zoveel.

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 21:43
door Daniel
Wat dat betreft wel opvallend dat lijn 65 (stopt alleen bij tramhalte Westraven) bomvol zat en lijn 74 en 77 (stoppen bij zowel Kanaleneiland Zuid en Westraven) een stuk minder extreem druk waren.
De chauffeur van die lijn 65 kreeg overigens ook een stuk of 10 keer de vraag of hij naar Nieuwegein Stadscentrum ging, daarnaast bleek er een hele groep reizigers in de bus te zitten die na Nieuwegein was gestopt met het lezen van het bestemmingsdisplay en op de Europalaan weer overstapte op lijn 77 die we een halte eerder hadden ingehaald.

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 22:06
door Wubbo
Daniel schreef:Het materieel van de t1759 had vandaag last van een storing.
Heu, was het kapotte-ICMen-dag? Mijn t1756 kreeg +20 in Utrecht door defect materieel (en een noodremtrekker). In de 20 minuten die we stil hebben gestaan op Utrecht hebben we welgeteld 1 omroep gehad, terwijl de deuren een minuut of 10 gesloten zijn geweest. Wat extra informatie had niet misstaan.
Toen wij om 17.35 wegreden van Utrecht was de t12561 naast ons net 1 minuut weg, ook daar ging dus iets niet helemaal goed (of dat defect mat of iets anders was weet ik niet). Het kaartenhuis Utrecht stortte dus weer mooi in elkaar: toen ik uiteindelijk Utrecht uit reed stonden er alweer een s2800, een s9800 en een s2000 in de file...

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 22:32
door Daniel
Nee het was de dag der deurstoringen... na vanmorgen de tram die een deur eruit reed in Utrecht had ik vanmiddag een bus naar Utrecht Centraal waarvan bij het Anne Frankplein de voordeur maar voor de helft open ging en vervolgens dus die 4206 met deurstoring :P

Re: OVer je reiservaringen in december 2010

Geplaatst: di 14 dec 2010, 23:17
door Dexter
Ik wist niet dat de deuren bij de sneltram Utrecht tegenwoordig centraal gesloten worden met een metro-'ding-dong'. Vroeger gingen de deuren een voor een dicht d.m.v. van sensoren, zoals bij de meeste stadstrams.

Ik snap trouwens niet hoe die Map Brouwer kan zeggen dat afgeleefde trams van 30 jaar oud nog heel lang mee kunnen.