Pagina 10 van 11

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 09:38
door The best
Het was wel de andere kant op, maar ik begreep dat er bij Hoogeveen dezelfde problemen waren. Ik snap ook wel dat het moeilijk is om zoiets te regelen. Maar zorg dan in ieder geval dat de informatievoorziening op orde is. In Groningen leek het in eerste instantie alsof er überhaupt geen treinen meer reden richting Assen, maar op het allerlaatste moment bleek de intercity alsnog te rijden. Ook in Assen was er gewoon geen informatie. Het was niet duidelijk of er überhaupt bussen zouden komen en wanneer die zouden komen. Daar zat ook een heel groot deel van de frustratie, dat niemand wist waar die aan toe was.

500 reizigers per uur voor die sprinter vind ik nog best ambitieus.

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 12:41
door waldo79
Of er nu 500 reizigers zijn of 100 reizigers voor die sprinters, feit blijft dat er binnen no-time een groot aantal bussen beschikbaar moet zijn. Het is niet realistisch te verwachten dat er geen opstoppingen ontstaan.

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 12:58
door The best
Ik verwacht ook niet dat er geen opstoppingen ontstaan. Maar pas twee bussen na meer dan een uur? Dat zou toch beter moeten kunnen lijkt mij. En het ging mij voor een heel groot deel ook over de informatievoorziening (of nou ja, het eigenlijk niet aanwezig zijn van de informatievoorziening).

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 13:02
door waldo79
Het duurt lang voordat er afdoende bussen beschikbaar zijn. En wat betreft die informatievoorziening, die mening deel ik met je.

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 13:50
door webguy
Je moet je realiseren dat ze gewoon alle touringcar gaan bellen die mogelijk bussen hebben... En dan moet zo'n chauffeur z'n eten laten staan, en naar de stalling hollen, of een rit afmaken, etc. Daarnaast qua informatie: over bussen wordt pas gecommuniceerd als ze er zijn en betrouwbaar zijn. Dit omdat als er in de reisinfo staat "er zijn bussen" en het blijken er maar 2 te zijn, die ook nog is maar 1 rit kunnen maken ivm rijtijden, mensen nog bozer worden. Maar er is inderdaad een balans van transparantie te vinden...

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 16:27
door dennistd
Het valt me wel op dat het altijd alleen touringcars zijn. Waarom niet de regionale stads- en streekvervoerders inschakelen? Zeker buiten de spits hebben die genoeg bussen staan, en over het algemeen hebben ze voldoende uitzendkrachten die snel op te roepen zijn. Het zal alleen iets duurder zijn omdat je dan de OV-CAO moet betalen, maar aan de andere kant is het immers ook gewoon OV dat gereden wordt.

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 16:28
door Chrysa
Toen de Moerdijkbrug hier 3 dagen afgesloten was in April zag ik van alles voorbijkomen. Van oude TCR-meuk tot aan de spelersbus van Feyenoord.

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 16:48
door Daniel
dennistd schreef:Het valt me wel op dat het altijd alleen touringcars zijn. Waarom niet de regionale stads- en streekvervoerders inschakelen? Zeker buiten de spits hebben die genoeg bussen staan
Valt tegenwoordig ook wel wat tegen hoor. Arriva wil het soms nog weleens zo oplossen, maar de laatste keer dat dat het geval was viel er een omloop op de stadsdienst in Dordrecht uit doordat die bus TVV was gaan rijden tussen Dordrecht Stadspolders en Dordrecht.

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 18:14
door Suus
Chrysa schreef:Toen de Moerdijkbrug hier 3 dagen afgesloten was in April zag ik van alles voorbijkomen. Van oude TCR-meuk tot aan de spelersbus van Feyenoord.
Toen in april was dat een paar dagen van tevoren bekend. In zo'n geval kan er bij de afdeling logistiek van NS nog soort van een plan gemaakt worden, dat vervolgens bij de contractpartner* wordt neergelegd die dan moet regelen dat er genoeg bussen zijn.

Als nu de bovenleiding naar beneden komt in, noem eens wat, Roosendaal, dan moeten er stante pede bussen staan, dat is wel een iets andere situatie. Al meerdere keren meegemaakt dat de buschauffeur direct uit Oostenrijk komt rijden en nog even een slagje TVV doet in de hoop dat men ondertussen ergens anders bussen/chauffeurs vandaan kan halen.

* TVV is in sectoren verdeeld en aanbesteed.

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 18:25
door cassie127
Valt mij ook op bij de werkzaamheden Zwolle - Wierden waarom ze Syntus niet hebben gevraagd. Die zitten toch langs die lijn...

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 18:39
door webguy
Er heeft ooit een proef plaatsgevonden bij NS om oude-Syntus bussen door HCs en servicemedewerkers te laten besturen. Die kunnen namelijk wel altijd invallen. Proef is niet doorgegaan omdat het organisatorisch ingewikkeld is.
Ik vraag me overigens af of er wel OV-bussen genoeg zijn die snel genoeg iets kunnen doen. Concessies worden steeds vaker geknepen en dan zullen reserves ook kleiner worden.

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 18:57
door Daniel
cassie127 schreef:Valt mij ook op bij de werkzaamheden Zwolle - Wierden waarom ze Syntus niet hebben gevraagd. Die zitten toch lana die lijn...
Dat komt omdat er per regio bepaalde contracten zijn. En als je dan ook nog een regiogrensoverschrijdende storing hebt dan kan het allemaal wat langer duren. Bij een storing tussen Dordrecht en Breda wordt er bijvoorbeeld vanuit de regio Zuid-Nederland verbust en dan komen er vaak ook touringcars van dicht tegen de Belgische grens vandaan, dat duurt wel even voordat die aan de noordkant van de storing zijn dan.

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 19:07
door regenmaker
webguy schreef:Ik vraag me overigens af of er wel OV-bussen genoeg zijn die snel genoeg iets kunnen doen. Concessies worden steeds vaker geknepen en dan zullen reserves ook kleiner worden.
Ik kan je zeggen dat er in Midden Overijssel zat reserves zijn 's avonds.

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 19:11
door webguy
En Chauffeurs om die bussen te rijden volgens rust/rijtijden?

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 19:12
door regenmaker
Ik weet dat Middel Overijssel een buschauffeuroverschot heeft, dus misschien zijn ze er wel blij mee.

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 19:15
door busfanNL
En anders misschien flexchauffeurs via een uitzendbureau.

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 21:33
door Wubbo
Bij geplande werkzaamheden is eea over het algemeen veel beter geregeld dan bij storingen. Dat is natuurlijk ook logisch, maar de vergelijking gaat dus een beetje mank.

Ik heb regelmatig streekbussen gezien op (gepland) treinvervangend vervoer. Kennelijk is het afhankelijk van de situatie wat er precies georganiseerd wordt.

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 21:35
door JWM
Maar dat zijn toch vaak bussen van onderaannemers zoals TCR?

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 21:38
door Suus
regenmaker schreef:Ik weet dat Middel Overijssel een buschauffeuroverschot heeft, dus misschien zijn ze er wel blij mee.
Maar ze hebben wel een duurdere CAO dan touringcarchauffeurs, terwijl TVV op basis van de touringcar-CAO wordt ingekocht.

Daarnaast wil NS bij wat langere stukken ook wat comfort. Dat je voor TVV op Enschede - Enschede Kennispark zoals een paar jaar geleden een gelede stadsbus inzet kan prima, maar als (zoals vandaag) Den Bosch - Nijmegen eruit ligt is een touringcar toch wel zo comfortabel.

En de meeste lijnbussen die ik bij TVV ben tegengekomen zijn van onderaannemers of rijden niet meer in de reguliere dienst.

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 21:38
door Daniel
Streekbussen op gepland TVV komen inderdaad vooral vaak voor in gebieden waar TCR een vestiging enigszins in de buurt heeft, die worden nogal eens ingehuurd door de contracthouder van het vervangend vervoer. En TCR haalt dan nogal eens overal en nergens materieel vandaan, heb ooit wel een Amba uit de Hoekse Waard tussen Amersfoort en Utrecht zien pendelen :P

Een enkele keer zit er wel een Ambassador in provincie Utrecht-uitvoering op maar dat kan dan best een van de wagens van Tourquase zijn die verder niet echt opvallen als zijnde niet een gewone Connexxion-bus.

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 21:52
door dylanwild94
Daniel schreef:Streekbussen op gepland TVV komen inderdaad vooral vaak voor in gebieden waar TCR een vestiging enigszins in de buurt heeft, die worden nogal eens ingehuurd door de contracthouder van het vervangend vervoer. En TCR haalt dan nogal eens overal en nergens materieel vandaan, heb ooit wel een Amba uit de Hoekse Waard tussen Amersfoort en Utrecht zien pendelen :P

Een enkele keer zit er wel een Ambassador in provincie Utrecht-uitvoering op maar dat kan dan best een van de wagens van Tourquase zijn die verder niet echt opvallen als zijnde niet een gewone Connexxion-bus.
pouw vervoer heeft volgens mij ook groene Amba's al zijn die wel duidelijk herkenbaar als pouw.

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 22:01
door gliderfighter
dennistd schreef:Het valt me wel op dat het altijd alleen touringcars zijn. Waarom niet de regionale stads- en streekvervoerders inschakelen? Zeker buiten de spits hebben die genoeg bussen staan, en over het algemeen hebben ze voldoende uitzendkrachten die snel op te roepen zijn. Het zal alleen iets duurder zijn omdat je dan de OV-CAO moet betalen, maar aan de andere kant is het immers ook gewoon OV dat gereden wordt.
Je kunt niet even een stadsbus inzetten. Er is geen dienst voor aangemaakt, je kunt dus niet vrij rijden aangezien je ook geen tachograaf gebruikt. Daarnaast is er niet even navigatie beschikbaar, aangezien je dat niet nodig hebt in het OV. Daarnaast verlies je daarbij je eigen flexibiliteit wat betreft personeel en voertuigen. Als er nu iets uitvalt kun je die chauffeur niet meer inschakelen.
Ik heb Arriva zelf wel eens pendelbussen naar Utrecht zien rijden, maar daar is vantevoren gewoon een dienstregeling voor gemaakt en die bussen zijn de hele dag beschikbaar. Doordeweeks zijn eigenlijk alle bussen in gebruik bij ons. Er is misschien een periode van 3 of 4u dat een bus vrij is.

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 22:11
door Daniel
dylanwild94 schreef:pouw vervoer heeft volgens mij ook groene Amba's al zijn die wel duidelijk herkenbaar als pouw.
Klopt, maar die heb ik juist weer nooit op TVV gespot. Wel de Integro's op dagen dat er geen spitsbussen naar Utrecht rijden.

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 22:42
door Mike
Bij geplande werkzaamheden rond schiphol rijdt connexxion extra met lijn 300 (Schiphol - Bijlmer) en 310 (Schiphol - Station Zuid) ingekocht door de NS.

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Geplaatst: di 04 okt 2016, 13:31
door Michael
gliderfighter schreef:Je kunt niet even een stadsbus inzetten. Er is geen dienst voor aangemaakt, je kunt dus niet vrij rijden aangezien je ook geen tachograaf gebruikt.
Arriva heeft gewoon tachograven in de bussen ingebouwd zitten. Moet de bestuurder alleen wel een bestuurderspas hebben die die erin kan steken. Connexxion ook wel denk ik. Bij het pendelvervoer (is dan wel geen TVV maar even als voorbeeld) van de luchtmachtdagen in 2010 zijn bussen van Arriva en Connexxion zelf ingezet. We bestuurd door uitzendkrachten waarschijnlijk:
Afbeelding
Afbeelding