Pagina 9 van 13

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: zo 25 mei 2014, 13:13
door iljitsch
VIRM schreef:@Iljitsch: uh, ik denk dat wij beiden niet weten wat er omgaat in de hoofden van mensen die zelfmoord willen plegen. Dus ik vind je reactie wel een beetje kort door de bocht.
Nadat ik dit van nabij meegemaakt heb kan ik je alleen maar zeer gelijk geven met dat eerste maar ik ben er daardoor alleen maar ongenuanceerder over gaan denken. Zelfmoord is puur egoïsme, en niemand moet ook maar een seconde denken dat de rest van de wereld op die actie zit te wachten.

Laatste opmerking: er is een verschil tussen moeten lachen om een absurde situatie en grappen maken ten koste van een trieste situatie.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: zo 25 mei 2014, 13:25
door matti93
marlies schreef:Ik heb het ook niet over simpelweg naar huis sturen natuurlijk, dat maak jij er van. Zo debiel ben ik nou ook weer niet.
Op zich voel ik ook wel voor je standpunt, maar ik wil het toch graag iets nuanceren:
Interventies waarbij men direct na het trauma probeert de gebeurtenis te verwerken, komen niet zo best uit wetenschappelijk onderzoek, er zijn aanwijzingen dat ze, behalve dat ze niet effectief zijn, zelfs schade toebrengen (http://faculty.tc.columbia.edu/upload/g ... a_PSPI.pdf).
Het is dus maar de vraag of datgene wat er buiten het naar huis sturen nog meer gebeurt, wel iets toevoegt.

Ik heb je overigens niet debiel genoemd, ik probeerde inhoudelijk te discussiëren.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: zo 25 mei 2014, 14:37
door marlies
Oh natuurlijk, het is best complex allemaal en ik heb de wijsheid zeker niet in pacht op dat gebied. Maar het ging me er om dat de keuze wel of niet gewoon door te werken alsof er niets gebeurd is bij de bestuurder neerleggen in ieder geval geen goed beleid is. Hoe je het verder precies afhandelt is een wetenschap op zich. Ik geloof dat NS onder andere werkt met een buddy-systeem dat je gekoppeld wordt aan een collega die in het verleden iets dergelijks heeft meegemaakt en daar met je over kan praten?

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: zo 25 mei 2014, 14:40
door Suus
Het buddy-systeem met speciaal getrainde medewerkers (zodat het niet zomaar iets is) is inderdaad iets wat je vaker ziet. Het is ook heel mooi in beeld gebracht in een aflevering van de BBC-documentaire over de Londense metro, maar ik kan de docu zo snel even niet vinden.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: zo 25 mei 2014, 15:01
door marlies
Bee schreef:Het buddy-systeem met speciaal getrainde medewerkers (zodat het niet zomaar iets is) is inderdaad iets wat je vaker ziet. Het is ook heel mooi in beeld gebracht in een aflevering van de BBC-documentaire over de Londense metro, maar ik kan de docu zo snel even niet vinden.
Ohja, daar had ik dat gezien inderdaad. Goede docu-reeks sowieso.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: zo 25 mei 2014, 15:59
door Geert
VIRM schreef:Wellicht tijd dat de afdeling materieelinzet nog even heel kritisch gaat kijken naar hun materieelplanning in het weekend? Want het gaat volgens mij wel vaker mis...
Gisteren reden er ook veel minder treinen tussen Rotterdam en Delft/Den Haag (geen s1900, geen s5000, s2200 reed niet tussen Rotterdam-Delft) en in de s2600 reden zo te zien alleen losse VIRM-6'jes. Die uiteraard erg druk waren...

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: zo 25 mei 2014, 16:55
door Ardan
Ik zag vanmorgen in Amersfoort een 'speciale trein' naar Bilthoven en Utrecht Maliebaan. Was SGM, wat voor rit was dit? Vertrok om 9:35 geloof ik.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: zo 25 mei 2014, 17:05
door Thom91
De Maliebaan express. Rijdt in het weekend vanaf Amersfoort ipv Utrecht.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: zo 25 mei 2014, 18:08
door iljitsch
Geert schreef:Gisteren reden er ook veel minder treinen tussen Rotterdam en Delft/Den Haag (geen s1900, geen s5000, s2200 reed niet tussen Rotterdam-Delft)
Ja, ik zat dus in de intercity van Amsterdam CS naar Delft gisteravond. Ik overwoog nog om tot Delft te blijven zitten om daar te zien wat er dan ging gebeuren, maar dat ging me toch wat te laat worden.

Ik neem aan dat er dus in Delft kopgemaakt werd? Doorrijden zonder reizigers lijkt me niet voor de hand liggen en zelfs als spoor drie nog in gebruik is dan kan je nog steeds maar iets van één trein laten staan in Delft.

Ik neem aan dat de werkzaamheden als resultaat hadden dat er maar één spoor gebruikt kon worden tussen Delft en Schiedam.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: zo 25 mei 2014, 18:55
door Aking
marlies schreef:Ik geloof dat NS onder andere werkt met een buddy-systeem dat je gekoppeld wordt aan een collega die in het verleden iets dergelijks heeft meegemaakt en daar met je over kan praten?
De NS heeft in ieder geval "Vangrail":
Vangrail schreef:Vangrail is een netwerk van collega's die weten wat het is om een traumatische erva-
ring op je werk mee te maken, omdat zij dit zelf ook hebben ervaren. Heb je behoefte aan een of meerdere gesprekken, dan staan de vrijwilligers van Vangrail voor je klaar.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: zo 25 mei 2014, 20:26
door tsov
iljitsch schreef:Ik neem aan dat er dus in Delft kopgemaakt werd? Doorrijden zonder reizigers lijkt me niet voor de hand liggen en zelfs als spoor drie nog in gebruik is dan kan je nog steeds maar iets van één trein laten staan in Delft.
Er werd in Delft kopgemaakt op spoor 3 inderdaad.
iljitsch schreef:Ik neem aan dat de werkzaamheden als resultaat hadden dat er maar één spoor gebruikt kon worden tussen Delft en Schiedam.
De beperking zat op het station van Schiedam (en verder richting Rotterdam). Te Schiedam kwam de IC op spoor 5 in beide richtingen. Op spoor 3 stond de Sprinter van de Hoekse Lijn te keren (die reed ook niet verder naar Rtd).

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: zo 25 mei 2014, 20:29
door VIRM
@Geert: ik snap het dus niet. Vorige week was hier ook een reiservaring: Haarlem ligt eruit (dus geen s2100 en s2200 tussen Haarlem en Leiden), waarna de s2600 met een enkel VIRM'pje rijdt. Wellicht zijn reizigersstromen in het weekend minder goed te voorspellen, maar met gezond verstand weet je toch bij werkzaamheden of evenemetnen/concerten ander of verlengd materieel moet inzetten? Ik denk daarbij ook dat staplaatsen voor het weekendpubliek niet echt een visitekaartje is om met het OV te reizen.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: zo 25 mei 2014, 21:17
door Geert
Als de matinzet in het weekend bekijkt vraag ik me over het algemeen af of er wel wordt nagedacht over werkzaamheden. Het is niet bepaald een incident dat treinen op geadviseerde omreisroutes niet verlengd worden, het lijkt wel alsof daar helemaal geen aandacht voor is. Terwijl je dat juist wel zou verwachten met de hoeveelheid werkzaamheden ieder weekend.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: zo 25 mei 2014, 21:18
door iljitsch
tsov schreef:Er werd in Delft kopgemaakt op spoor 3 inderdaad.
Hm, in de reisplanner zag ik dat de trein waarin ik zat op spoor 2 binnen zou komen.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: zo 25 mei 2014, 21:20
door Geert
Ik heb gisteren meerdere treinen op spoor 3 zien kopmaken, maar misschien werd er incidenteel gewisseld tussen 2 en 3 (alhoewel me dat niet handig lijkt).

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: zo 25 mei 2014, 22:37
door Thom91
Geert schreef:Als de matinzet in het weekend bekijkt vraag ik me over het algemeen af of er wel wordt nagedacht over werkzaamheden. Het is niet bepaald een incident dat treinen op geadviseerde omreisroutes niet verlengd worden, het lijkt wel alsof daar helemaal geen aandacht voor is. Terwijl je dat juist wel zou verwachten met de hoeveelheid werkzaamheden ieder weekend.
IC's over de Veluwe waren wel zeer ruim dit weekend :)

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: zo 25 mei 2014, 23:13
door Daniel
Ik had net een t12581 met 11 bakken ICM ja, dat was tot Amersfoort behoorlijk overkill inderdaad.

Afgelopen zaterdagmiddag op station Dordrecht: NS zet bussen in, letterlijk :wink:
Afbeelding

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: ma 26 mei 2014, 08:01
door Etienne
Thom91 schreef: IC's over de Veluwe waren wel zeer ruim dit weekend :)
Daarentegen waren de klachten over het vervangende busvervoer tussen Zwolle en Meppel weer niet van de lucht. (Link)

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: ma 26 mei 2014, 09:00
door Suus
Ik vermoed dat men zich een beetje heeft vergist in de studentenpendel van zondag...

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: ma 26 mei 2014, 12:15
door Ennes
marlies schreef: Juist niet. Er is namelijk geen goede manier om vast te stellen of iemand die opvang nodig heeft, dus het optioneel maken is dan in eerste instantie niet handig. Gewoon altijd aan de kant en altijd even met iemand praten. Iemand die zegt dat het wel gaat en dat 'ie wel verder kan werken (en dat vaak ook wel echt zelf gelooft) kan daardoor op de lange termijn juist helemaal kapot gaan. Liever een paar bestuurders/machinisten/etc nodeloos van de dienst gehaald na een ongeval dan eentje die er jaren aan arbeidsongeschiktheid aan overhoudt.
Het verplichte opvang nummertje na een traumatische ervaring werkt ook lang niet altijd positief, misschien kan iemand wel helemaal niet goed overweg met de persoon die wachtdienst heeft, misschien eerdere slechte ervaringen gehad met opvang, wie zal het zeggen. Nu is ook de situatie dat iemand gaat liggen voor een stilstaand voertuig ook heel anders dan dat iemand tijdens het rijden ervoor stapt.

NS heeft inderdaad vangrail waar dus collega's inzitten waarbij je terecht kunt na een schokkende ervaring. (maar dat is zeker geen buddy systeem) En daarnaast zijn er natuurlijk altijd je gewone collega's, die veelal zelf ook ervaringen hebben, en waarmee het praten op het moment dat het je uitkomt veel meer effect heeft dan een verplichte opvang.
Mijn ervaring is in ieder geval dat de macho-cultuur zoals die vroeger heerste niet meer aanwezig is, de galgenhumor is er natuurlijk nog wel, en vaak een perfecte manier om er (onderling) mee om te gaan.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: ma 26 mei 2014, 12:27
door Etienne
Met de t539 kwamen we vlak voor Gouda Goverwelle stil te staan en via de omroep werd gemeld dat de 2 sporen aan de zijde van Bloemendaal buiten dienst waren vanwege werkzaamheden. Alle treinen die over die sporen rijden, kwamen ons voorbij over het spoor naast ons. Toen wij met +8 weer verder konden was er van de werkzaamheden geen spor meer.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: ma 26 mei 2014, 14:13
door marvinkok
In de trein van Shl naar Es bij Hvs een Italiaans koppel maar even aangesproken omdat ze telkens op een kaart van Amsterdam keken. En jawel, moesten naar Asd.... Vlug info gegeven voor de reis terug, en ondertussen nog 2 koppels die de verkeerde trein hadden genomen...
Misschien toch handig om op spoor 1-2 bij de schwrmen een berichtje te plaatsen dat alle treinen vanaf Shl naar Asd vanaf 3 vertrekken? Ook op het perron zelf in 15 minuten tijd al 4 groepjes die verkeerd zaten...

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: ma 26 mei 2014, 14:48
door Meltrain
Op de CTA's was er nog een flapje "Does not call at Amsterdam CS". Kunnen de TBP's ook zo'n melding weergeven?

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: ma 26 mei 2014, 15:06
door Justin
Ik zie de laatste tijd steeds meer toeristen die bij Asdz of Rai eruit willen. Maar melding wat nou waar stopt is wel handig eigenlijk.

Ik dacht trouwens dat alles wat op Schiphol op Spoor 3 aankomt sowieso naar Amsterdam Centraal ging, en alles van spoor 1-2 naar de Zuidtak ging. Of zie ik nou dingen die er niet zijn?

Re: OVer je reiservaringen in mei 2014

Geplaatst: ma 26 mei 2014, 15:52
door Suus
Sinds dit jaar is dat het geval, al stroomt de sprinter naar Kersenbijlmer ook altijd vol met toeristen, dus helemaal perfect is het nog niet. Wel staan de inkomende Thalys op spoor 2, zodat er niet alsnog hordes mensen naar Amsterdam in die trein springen (al staat de trein tegenwoordig netjes op Niet instappen).