Nou ben ik zeer benieuwd waar dat dan in de praktijk zou moeten gelden. De route via E zou dan toch al standaard als route met laagste prijs uit de planner komen en daarmee ook de prijs van de route A-D zijn?Tochjo schreef:Ter illustratie: iemand heeft Traject Vrij voor het traject B-C. Nu reist deze persoon A-B-C-D. Volgens NS wordt als prijs het minimum genomen van prijs(A-B) + prijs(C-D) en prijs(A-D). Maar wellicht is er wel een station E tussen B-C waarvoor geldt dat prijs(A-E) + prijs(E-D) kleiner is dan beide genoemde mogelijkheden. Hoe is dit dan te rijmen met de laagste-prijsgarantie?
Binnen 35 minuten heen en weer reizen wordt zo te zien wel als doorgaande reis berekend. Als ik terugkeer naar mijn voorbeeld: ik had Amersfoort - Apeldoorn - Zutphen - Nijmegen gereisd, dat zijn 109 tariefeenheden. Daarna ging ik terug naar Elst, maar dat was dus geen gratis ritje. Daarvoor betaal je gewoon € 11,00 (prijs 117 TE) - € 10,50 (prijs 109 TE) = € 0,50. Wordt er niet gehanteerd dat een reis buiten je traject nooit gratis kan zijn?Eigen ervaring: ik heb Traject Vrij voor Utt - Cl. Ik reisde laatst in de daluren Utt - Vtn en binnen 35 minuten weer Vtn - Utt. Bij het inchecken voor de terugreis zie ik Overstap OK op het scherm. Ik neem aan: de prijs voor mijn reis is de prijs voor 2 + 2 = 4 tariefeenheden en aangezien bij NS voor reizen tot en met 8 tariefeenheden altijd 1,30 euro in rekening brengt, verwacht ik ook maar 1,30 euro te moeten betalen.
Ik denk er toch over morgen 'n ritje te maken, dus kan best wat proberen. Helaas kan ik zogauw geen simpel reisje vinden waarbij ik tot een bepaald station reis, omcheck en vervolgens 1 TE terug reis en ook de prijs voor beide afstanden gelijk is (bv. 25 en 26 TE kosten beide € 2,10). Als dat stukje van 1 TE terug dan niet gratis is zou dat de stelling hierboven bewijzen. Maargoed, vanuit Amersfoort of Utrecht lukt dat niet want dan kom ik niet op afstanden met een gelijke prijs voor opeenvolgende TE's.
Dat vindt ik verdacht veel lijken op de oude regel met papieren kaartjes: daarmee mocht je je reis ook niet onderbreken als je een route nam die langer was in kilometers, maar minder overstappen kende of sneller was.En dan is er nog de nergens gedocumenteerde, maar opeens verschenen regel dat Traject Vrij alleen vrij reizen biedt op een deeltraject als dit deeltraject niet meer dan tien tariefeenheden langer is dan de kortste reisroute.
Verschil is dat dat vroeger slecht te controleren was en je het met een chipkaart direct ziet. Als ik omreis en daarbij omcheck wordt immers ook niet de prijs van de rechtstreekse route berekend.