Pagina 4 van 8

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 13:28
door isadora
Mikos schreef:Een Coördinator Wal (CW) zorgt voor allerhande zaken, zoals verbussingen bij werkzaamheden (aanspreekpunt), maar ook het regelen van aansluitingen, bebording op de stations... Het is een heel brede functie en daar hoort ook het informeren van reizigers bij.
Dank voor je uitleg. :pos:
Maar waar komt het woordje "Wal" dan vandaan (iets uit de scheepvaart)? Of is het een afkorting?

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 13:37
door Mikos
Nee, je hebt zowel Boord als Wal. Wal is het personeel op de stations (Servicemedewerker, PLP, Veiligheid&Service en dus de CW). Het Boordpersoneel zijn de machinist en conducteur. Dat is de schifting die ze bij het personeel hebben gemaakt. Zo valt iedereen ook onder een teammanager wal of boord.

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 13:49
door isadora
:pos:

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 18:55
door chemie
Dank voor alle reacties.

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 19:07
door VIRM
Schiphol blonk vanmiddag rond 17:30 in de avondspits niet echt uit van de punctualiteit. Maar de treindienstleider besluit in alle wijsheid de test-ICD - mooi gesandwiched tussen twee locs - nog even over spoor 3 te gooien op het moment dat daar eigenlijk mijn [serie=Stoptrein|2015|Hoofddorp - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] binnen had moeten komen. Tsja, dan krijg je zo +2/+3. En op Lelylaan heeft de [serie=Stoptrein|2015|Hoofddorp - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] denk ik wel wat extra reizigers mogen verwolkomen door de blikseminslag bij metrolijn 50.

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 19:11
door Etienne
Aha, daarom was buslijn 62 bij de Henk Sneevlietweg zo ontzettend druk.

En inderdaad zoals VIRM zegt liep het rond 17:30 bij Schiphol totaal niet soepel. Vanuit Amsterdam C. ging vrijwel alles richting de Westtak met vertragingen tot +15 eruit.

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 19:12
door Daniel
Owja, het is weer dat seizoen waarin ze graag langs het spoor gaan wandelen bij Den Dolder... tijd geleden alweer dat ik in een trein zat die daar een aanwijzing voorzichtig rijden kreeg. Vanmiddag was het dus weer zo ver, gelukkig werd er niks aangetroffen.

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 19:24
door VIRM
@Etienne: wandelde jij rond dat tijdstip toevallig rond op Schiphol?

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 19:31
door Etienne
VIRM schreef:@Etienne: wandelde jij rond dat tijdstip toevallig rond op Schiphol?
Nee, ik kwam daar langs met de 2656 die met +6 reed (en te Laan van N.O.I. uiteindelijk +11 had).

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 21:17
door mb90
Ik weet niet wie het bedacht heeft, maar om in een weekend met een groot evenement in De Kuip werkzaamheden uit te voeren bij de stations Rotterdam Zuid -en Stadion is natuurlijk niet echt slim. Maar 2 sporen waren er beschikbaar en de voetbaltreinen reden niet.

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 22:36
door Wubbo
Jammer alleen dat de werkzaamheden er al waren voordat de voetbalkalender werd opgesteld. Daar is in de afstemming echt nog wel wat te verbeteren.

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: ma 14 sep 2015, 23:06
door Michael
mb90 schreef:Ik weet niet wie het bedacht heeft, maar om in een weekend met een groot evenement in De Kuip werkzaamheden uit te voeren bij de stations Rotterdam Zuid -en Stadion is natuurlijk niet echt slim. Maar 2 sporen waren er beschikbaar en de voetbaltreinen reden niet.
Maar de RET heefd geloof ik extra trams ingezet naar het stadion. Juist door die werkzaamheden.

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: di 15 sep 2015, 08:38
door Hendrik
Door een sein- en wisselstoring reden er vanmorgen nauwelijks treinen tussen Rotterdam en Den Haag. Ik had dus een extra reden om vandaag de RandstadRail te nemen. Bij Rotterdam Centraal was ie daardoor wel al bomvol... Het was bij sommige stations echt stapelen geblazen. Het verbaasde me hoeveel mensen er in de metro pasten! :P Al sluit ik niet uit dat af en toe een paar mensen op het station zijn achtergebleven...
Bij Leidschenveen moesten we helaas wachten (waarschijnlijk voor een kruisende tram), waardoor de kleine vertraging opliep tot uiteindelijk 6 minuten. Gezien de drukte overigens nog best netjes!

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: di 15 sep 2015, 19:40
door Ardan
Ik vind dat echt zo goed he, die controles in burger hier in Berlijn. Net een controle gehad in metro U12 door twee jongens die misschien net iets ouder dan ik zijn, van wie je het niet zou verwachten tot ze met hun bedrijfspas en scanner zwaaien. Je kunt ze hooguit vantevoren herkennen door een iets oplettende blik en één van beide heeft vaak een heuptasje.

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: di 15 sep 2015, 20:21
door VIRM
Vanmiddag weer de [serie=Intercity|2015|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] van 16:44 uit Den Haag. Ergens rond Voorhout/Hillegom ging de snelheid eruit. Toen ik op de app keek, waren er rond Haarlem vertragingen wegens een persoon op het spoor tussen Haarlem en Amsterdam. En niet lang daarna ging (denk ik achter mijn trein) tussen Leiden en Haarlem een spoorbrug defect.
Op Sloterdijk wegens de lichte vertraging de [serie=Sprinter|2015|Amsterdam Centraal - Uitgeest4700[/serie] van 17:39 genomen. Deze kwam al binnen met +3 en het puilde helemaal uit. Ben benieuwd hoeveel bakken hij mee had.

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: di 15 sep 2015, 22:41
door Etienne
De 2214 reed vanochtend zoals gepland tot Den Haag HS met 8 bakken VIRM, maar is als laatste intercity uit een sein- en wisselstoring gekomen. Op Den Haag HS is deze vervolgens gesplitst.
Het voorste viertje is gewoon verder gegaan als 2214, waarbij het vanaf Heemstede-Aerdenhout flink gangpadenwerk werd en het achterste viertje is de (30)2627 gaan rijden.

Al met al nog enigzins klantvriendelijk, maar dat waren dis wel 2 flink te korte treinen.
-----
En vanmiddag was het tussen Amsterdam en Haarlem mis, waardoor vrijwel alles westwaarts met +15 reed of zelfs meer. De 2656 werd dientengevolge op Leiden bestormd, ondanks dat deze uit 10 bakken bestond.

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: do 17 sep 2015, 13:09
door Suus
Vanochtend was ik weer eens onderweg met de stadsbus in Gorinchem, dit keer Irisbusje 6036. Even voor mijn halte druk ik op de Stop-knop en alle lampjes gaan branden, waarna de chauffeur vrolijk mijn halte voorbij rijdt. Dus ik roepen, zegt de chauffeur dat ik niet op het knopje gedrukt had, want zijn lampje was niet rood. Nouja, dat was dus wel het geval, de chauffeur ging maar een storingsmelding maken :P

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: do 17 sep 2015, 15:33
door Meltrain
Aankomend weekend zijn er werkzaamheden tussen Rotterdam en Dordrecht, waardoor er minder treinen rijden.
Maar wat schetst mijn verbazing: er rijden wel 5 Intercity's per uur ([serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie], [serie=Intercity|2015|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] en [serie=Internationale Intercity|2015|Amsterdam Centraal - Schiphol - Brussel Zuid/Midi9200[/serie]), maar slechts 1 Sprinter per uur! :shock:
Had het niet veel logischer geweest om een extra IC serie op te offeren zodat de Sprinter wel gewoon 2x/uur kan rijden? Of om de Sprinter helemaal op te heffen en de [serie=Intercity|2015|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] op alle tussengelegen stations te laten stoppen?
Met deze maatregel van de NS worden de reizigers van/naar de tussengelegen stations immers onevenredig hard getroffen! :x

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: do 17 sep 2015, 16:00
door Reiziger Delft
Al die intercity's rijden door naar Brussel, Venlo of Vlissingen. Je kan dus niet zomaar stops toevoegen en opheffen betekent veel extra reistijd voor doorgaande reizigers. Daarnaast; in de intercity's zitten veel meer reizigers dan in de sprinters. Als je dus het aantal benadeelde reizigers met de extra reistijd vermenigvuldigt en deze waarde zo laag mogelijk probeert te houden is dit de beste oplossing.

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: do 17 sep 2015, 16:09
door Meltrain
De [serie=Intercity|2015|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] rijdt dit weekend maar tot Bergen op Zoom, dus de dienstregeling van die serie is toch al aangepast.
Verder kunnen reizigers tussen Intercity-stations wel gebruik maken van Sprinters maar reizigers van/naar een Sprinter-station geen gebruik maken van Intercity's. Het laten rijden van Sprinters in plaats van Intercity's is dus veel eerlijker.

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: do 17 sep 2015, 17:49
door Z2N
Gisteren met de 8874 bij Nieuwerbrug een aanrijding met een persoon gehad. Niet fijn. -o-

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: do 17 sep 2015, 19:22
door Daniel
Sterkte ermee Z2N, 'tis iets wat niet echt prettig is voor de machinist maar op reizigers heeft het zeker ook impact. Hoop dat jij er zelf niet al te veel van gemerkt hebt want die gevallen blijven je toch het meest bij. (Ik krijg zelf ook veel meer koude rillingen als ik terugdenk aan m'n tweede aanrijding om die reden, gelukkig is het mij inmiddels alweer een jaar of zeven bespaard gebleven)

@Meltrain/Reiziger Delft: het grootste probleem zal wel in het keren zitten gezien het symmetriepunt nagenoeg op Dordrecht ligt. Als je de ICs dus wilt opheffen en de Sprinters wel laat rijden zou je vrijwel continu drie sporen in gebruik hebben voor kerende treinen. Daarbij krijg je gratis de planningsnachtmerrie dat een [serie=Intercity|2015|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] moet vertrekken op het moment dat een [serie=Intercity|2015|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] binnenkomt, iets wat dus 1x/uur al vrijwel gegarandeerd mis gaat omdat je overkruisingen niet passen. Eén kerende sprinter kan je dan een stuk eenvoudiger kwijt in Dordrecht.

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: do 17 sep 2015, 19:48
door Meltrain
Ik weet ook niet precies waar de werkzaamheden zijn, maar mochten die bij Dordrecht zijn, kun je altijd de Sprinter nog 1x/uur inkorten tot Zwijndrecht en 1x/uur laten doorrijden naar Dordrecht.
Dan is de verbinding met Dordrecht voor de Sprinter-stations weliswaar beperkt, maar blijft de verbinding richting Rotterdam en verder gewoon 2x/uur.

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: do 17 sep 2015, 21:41
door gliderfighter
Vandaag op Amstel: Trein naar Maastricht, 4+4, dikke prima. Iedereen verspreidt zich dus over het perron. Gaan de deuren van het eerste treinstel niet eens open..(Of in opzending of HC die niet in dr eentje op 8 bakken wilde) Er zaten een leerling machinist en een mentor machinist in de cabine voorin, de mentor was allemaal van die gekke gebaren aan het maken, daarom dus.. Dus als haringen in een ton in een viertje, heerlyck. Geen omroep van de HC, die in haar kamertje zat. Voor Utrecht nog steeds geen omroep gehoord waarom we met genoeg materiaal toch moeten staan. Blijkbaar mocht in Utrecht wel het voorste viertje gebruikt worden, want die zat ook aardig vol(net zoals mijn viertje). In Den Bosch zaten er 2 HC's in de cabine, wel in het achterste, de voorste niet. Lekker apart..

Re: OVer je reiservaringen in september 2015

Geplaatst: do 17 sep 2015, 21:45
door Geert
Meltrain schreef:Verder kunnen reizigers tussen Intercity-stations wel gebruik maken van Sprinters maar reizigers van/naar een Sprinter-station geen gebruik maken van Intercity's. Het laten rijden van Sprinters in plaats van Intercity's is dus veel eerlijker.
Eerlijk lijkt me als de grootste aantal reizigers de minste vertraging krijgt. Drukke intercities opheffen om een klein aantal sprinterreizigers een trein extra te bieden lijkt me niet perse 'eerlijker'?