OVer Missers in de Reisinformatie #42

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door waldo79 »

Gelukkig werken de apps nog wel.
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door albertjan96 »

Werkt Tuffie dan nog wel?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door waldo79 »

Ja, in Utrecht werden wijzigingen in de vertreksporen automatisch omgeroepen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door Wubbo »

Mikos schreef:Landelijke storing in InfoPlus.
Rijdendetreinen werkt ook op InfoPlus (toch?), maar die werkte gewoon. Vreemde storing dus.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door Daniel »

Tja, leuk en aardig dat het een landelijke storing was Mikos. Maar wat voor storing het ook is die er voor zorgt dat er niks op de borden staat, je kunt toch minstens even een kort berichtje (een herhaling hoeft nog nieteens om wat efficiënter de grotere hoeveelheid berichten te kunnen verwerken) omroepen dat op perron X trein Y naar Z gereed staat.
Ik was vanmiddag ca. 15 minuten op Utrecht Centraal en heb in die tijd welgeteld één omroepbericht gehoord, namelijk de melding dat er een storing was met het advies in de reisplanner of ReisplannerXtra te kijken.

Wat een wereld van verschil met station Amersfoort waar, ondanks dat de borden het daar nog deels deden, niet alleen dat standaard advies werd omgeroepen maar ook even een kort berichtje over binnenkomende treinen te horen was. (En dat in de hooguit 2 minuten tussen de deur van de trein en het verlaten van het station)

Overigens was in de 559 het standaardberichtje welke trein het was op het standaard moment, dus net na vertrek, te horen. Juist in zo'n situatie lijkt het me toch best praktisch om dat te melden op een moment dat een verkeerd ingestapte reiziger nog kan uitstappen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door Suus »

In Gouda wordt nu niets omgeroepen ondanks de defecte schermen. Echte problemen levert het niet op, het station is uitgestorven, de treindienst is op dit tijdstip redelijk eenvoudig en op de treinen staan bestemmingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door Daniel »

Tja, Gouda is ook post Utrecht toch :wink:

Wel te hopen dat de juiste bestemmingen op de treinen stonden ook. Gisteren trof ik nog een trein afkomstig uit Den Haag en op weg naar Enschede met Rotterdam Centraal op de displays. Tja...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door Mikos »

Er is juist voor gekozen om alleen de afwijkingen om te roepen, om een kakofonie aan geluiden te voorkomen en je misschien net de omroep van jouw trein mist. Alleen bij afwijkingen wordt er omgeroepen (de omroepers hebben immers meerdere stations onder hun hoede en kunnen hun tijd en aandacht daarvoor goed gebruiken) op het station. Naar mijn idee is dat de beste oplossing.

Voor wat betreft het omroepen net na vertrek ( :') ); daarmee is voldaan aan de door NS gestelde omroepregels. Een beetje inlevingsvermogen zou ervoor zorgen dat er net voor vertrek omgeroepen wordt, maar helaas zijn niet alle collega's daarvan voorzien.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door Suus »

Op Rotterdam een andere creatieve oplossing. Er lopen een aantal personeelsleden met een microfoon rond die op elk spoor omroepen welke trein zo zal binnenrijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door Daniel »

Mikos schreef:Er is juist voor gekozen om alleen de afwijkingen om te roepen, om een kakofonie aan geluiden te voorkomen en je misschien net de omroep van jouw trein mist. Alleen bij afwijkingen wordt er omgeroepen (de omroepers hebben immers meerdere stations onder hun hoede en kunnen hun tijd en aandacht daarvoor goed gebruiken) op het station. Naar mijn idee is dat de beste oplossing.
Die kakofonie valt ook wel weer mee, die is bij een grote verstoring erger.
En ja, omroepers hebben meerdere stations onder hun hoede maar dat wil niet zeggen dat ze op al die stations hoeven om te roepen. De vele kleinere stationnetjes hebben bv. nieteens TBPs en daar staat doorgaans ook nog een bordje met de richtingen van de treinen vanaf een bepaald perron, die vallen dus al af.
Het gaat juist om grote stations met treinen in veel verschillende richtingen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door Mikos »

Maar als de trein van 15.54 uur altijd van spoor 9 vertrekt en dat ook op de Vertrekstaten te vinden is (daar werd ook naar verwezen, voor diegenen die geen Reisplanner App hebben of een mobiele telefoon), waarom zou je dat dan omroepen? Dan blijf je aan de gang.

Maar, ik kan het verdedigen, jij kan het er mee oneens zijn...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door webguy »

Qua storing - er zit nogal een berg ProRail IT-netwerk meuk tussen het voeden van de borden (en de omroep, wat dus nog wel lijkt te werken) met informatie en dat het op de borden komt, waaronder een telefonie netwerk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door Daniel »

Mikos schreef:Maar als de trein van 15.54 uur altijd van spoor 9 vertrekt en dat ook op de Vertrekstaten te vinden is (daar werd ook naar verwezen, voor diegenen die geen Reisplanner App hebben of een mobiele telefoon), waarom zou je dat dan omroepen?
Neenee, geen woord over vertrekstaten in de omroep op Utrecht Centraal. Dat is trouwens ook nog eens een station waar de richting op een vertrekspoor nogal eens alterneert (bv. op 5/7, dat is de vervelendste omdat je niet meer op een tussengelegen station kunt uitstappen om op de juiste trein te wachten), lijkt mij alle reden om om te roepen.

Op bv. een station als Veenendaal-De Klomp is dat dan weer niet zo nodig ondanks dat daar TBPs hangen, daar volstaan door het gebrek aan uitzonderingen i.c.m. dat je toch altijd in Utrecht of Ede beland met elke trein in een bepaalde richting, de vertrekstaten wel als de rest niet werkt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door Wubbo »

Mikos schreef:Alleen bij afwijkingen wordt er omgeroepen (de omroepers hebben immers meerdere stations onder hun hoede en kunnen hun tijd en aandacht daarvoor goed gebruiken) op het station.
Niet-werkende TBP's zijn volgens mij ook een afwijking. Het getuigt van een stukje klantvriendelijkheid om daarbij ook extra om te roepen. Dat je dat dan niet doet bij de treinen op Hollandsche Rading is prima te verdedigen, maar bij treinen die nogal gevoelig zijn voor incidentele reizigers (Schiphol, spoorwegmuseum, rondom evenementen) kan het geen kwaad. Dat je dan de sprinter naar Baarn een keer vergeet zal ook niemand over vallen. Overigens deed de conducteur van mijn trein dat omroepen wel, in de 3 minuten dat ik in de trein zat voor vertrek 2x een omroepbericht gehoord over in welke trein ik zat.
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door albertjan96 »

Op Arnhem heb ik de omroep ook wel een beetje gemist, meestal wordt bij dit soort verstoringen omgeroepen welke trein het station binnenrijdt, en waar deze naar toe gaat. Berichten als "Thans komt binnen op spoor 7 de intercity naar Roosendaal van 17:52".
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door Geert »

Mikos schreef:Er is juist voor gekozen om alleen de afwijkingen om te roepen, om een kakofonie aan geluiden te voorkomen en je misschien net de omroep van jouw trein mist. Alleen bij afwijkingen wordt er omgeroepen (de omroepers hebben immers meerdere stations onder hun hoede en kunnen hun tijd en aandacht daarvoor goed gebruiken) op het station. Naar mijn idee is dat de beste oplossing.
Dat is prima voor een normale situatie, maar als alle borden uitgevallen zijn dan is eens in de 10 minuten een omroepje om op de vertrekstaten te kijken niet echt handig voor een station als Utrecht. Ongetwijfeld zal iedereen uiteindelijk op zijn bestemming zijn gekomen vandaag, maar bij zo'n uitzonderlijke situatie actief reizigers informeren over alle treinen lijkt me bij een dergelijke grote storing belangrijker en nuttiger dan voorkomen van een omroepberichtenkakofonie.

Overigens wel een flinke storing, als ik de NS-site mag geloven nog steeds aan de gang.

En wat betreft Rijden de Treinen - de vertrektijden komen inderdaad uit InfoPlus, maar InfoPlus bestaat uit meerdere delen. Zo hebben de borden op de stations nog extra informatie zoals "Let op omroep" en zit er nog een heel distributiesysteem achter. Blijkbaar is het ergens in de keten misgegaan.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door matti93 »

Op Utrecht Centraal sloeg het inderdaad nergens op. Bij binnenkomst las ik op het welkomstbord dat er een storing was en dat ik in de app moest kijken of naar de omroep moest luisteren. Dus ik wacht minutenlang die omroep af, om vervolgens het advies te krijgen om in de app te kijken. Dan heeft verwijzen naar de omroep dus weinig zin.
En ook ik heb geen verwijzing gezien/gehoord naar de gele borden. Mensen zonder smartphone konden het dus zelf uitzoeken.

Hoewel dat vast wel bekend is, vertrekt op Utrecht Centraal de sprinter naar Rhenen die op 12b aangekondigd wordt (iig) 's avonds meestal ook deels vanaf de a-zijde. Doorrijden zit er niet in. Weet iemand waarom ze die trein dan toch op de b-zijde blijven aankondigen, zeker ook met de trappen die aan de b-zijde 's avonds afgesloten zijn?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door Ardan »

Mikos schreef:Voor wat betreft het omroepen net na vertrek ( :') ); daarmee is voldaan aan de door NS gestelde omroepregels.
Huh wat? :D
'Ja die trein is al drie dagen weg, maar HEY we hebben nu toch maar mooi net even omgeroepen dat die van spoor 5 vertrok in plaats van 7! High-five, waar is de koffie?'
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door Aking »

Omroep op station Wolvega:

Wegens een storing mogelijk geen of foutieve informatie op de digitale informatieschermen"

Euh... Welke digitale informatieschermen? :')
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door Geert »

Ardan schreef:
Mikos schreef:Voor wat betreft het omroepen net na vertrek ( :') ); daarmee is voldaan aan de door NS gestelde omroepregels.
Huh wat? :D
'Ja die trein is al drie dagen weg, maar HEY we hebben nu toch maar mooi net even omgeroepen dat die van spoor 5 vertrok in plaats van 7! High-five, waar is de koffie?'
Ging over omroepen IN de trein he ;)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door Ardan »

Ohja verrek :P Was even in de war omdat de tekst erboven wél over stationsomroep ging..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door Mikos »

Aking schreef:Omroep op station Wolvega:
"Wegens een storing mogelijk geen of foutieve informatie op de digitale informatieschermen"
Euh... Welke digitale informatieschermen? :')
Er staat een mooie TB7 bij de perronopgang. Die is best wel digitaal :wink:
Daniel schreef: Neenee, geen woord over vertrekstaten in de omroep op Utrecht Centraal.
Vanaf dat ik vanmiddag in dienst kwam rond half vier heb ik in Zwolle, Leeuwarden, Groningen en tussengelegen stations constant een verwijzing naar zowel de omroep, de vertrekstaten als de website horen omroepen. Maarja, dat is natuurlijk bij ons in het hoge noorden... (A)
Daniel schreef: Op bv. een station als Veenendaal-De Klomp is dat dan weer niet zo nodig ondanks dat daar TBPs hangen
Die heb ik daar anders nog niet gezien..?

Maar, daar maak je dus meteen ook alweer onderscheid: op Utrecht moeten dus wel alle treinen omgeroepen worden (terwijl die gewoon volgens plan rijden), maar in Veenendaal zou dat dan niet hoeven. Terwijl ze daar net zo goed volgens plan rijden.

Kijk, dat een simpele omroep met wat vertreksporen en richtingen 'een stukje service' is, daar ben ik het wel mee eens. Maar wat dan wel en wat dan niet?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door Geert »

Bij Veenendaal de Klomp is het patroon heel simpel: het ene perron treinen richting Utrecht en het andere perron gaan alleen maar treinen richting Arnhem/Nijmegen. Dat zie je snel genoeg op een vertrekstaat, want zo groot is het station nou eenmaal niet. In Utrecht is de situatie een stuk complexer, veel treinseries hebben wisselende vertreksporen en het station is ook veel groter. De kans dat je snel het juiste perron vindt is een stuk kleiner.

Normaal wil je de hoeveelheid omroepen beperken om te voorkomen dat je er helemaal gek van wordt en om te voorkomen dat de attentiewaarde afneemt. Beide punten lijken mij ondergeschikt als de belangrijkste vorm van reisinformatie op het station ontbreekt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door Ardan »

Mikos schreef:Maar, daar maak je dus meteen ook alweer onderscheid: op Utrecht moeten dus wel alle treinen omgeroepen worden (terwijl die gewoon volgens plan rijden), maar in Veenendaal zou dat dan niet hoeven. Terwijl ze daar net zo goed volgens plan rijden.

Kijk, dat een simpele omroep met wat vertreksporen en richtingen 'een stukje service' is, daar ben ik het wel mee eens. Maar wat dan wel en wat dan niet?
Nou zijn de stations Utrecht C en Veenendaal-DK ook niet bepaald vergelijkbaar, dat snap je toch wel neem ik aan. En als de pleuris uitbreekt wordt overal wel wat omgeroepen maar zolang alles volgens plan rijdt is omroepen op VDK niet prioritair. Komen vooral locals en het is een simpel station, dat is Ut dus echt niet.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #42

Bericht door Mikos »

Ardan schreef:Nou zijn de stations Utrecht C en Veenendaal-DK ook niet bepaald vergelijkbaar, dat snap je toch wel neem ik aan.
Voor jou, voor mij, maar voor die reiziger die daar staat ook? Dat is nu juist de crux: Waarom krijgt die reiziger op een station als Veenendaal de Klomp, waar hij nooit komt, dan geen informatie via de omroep, maar op Utrecht Centraal, waar hij ook nooit komt, wel?

En vul dan voor De Klomp en Centraal eens twee willekeurige andere stations in. Het gaat er toch niet om hoe 'groot' of 'complex' een station is? Waarom zou die gele vertrekstaat in De Klomp wel voldoen, maar op Utrecht Centraal ineens niet? De treinen rijden er nog steeds niet anders op... :wink:

Zie daar het complexe probleem dat je krijgt als je gaat besluiten om dingen buiten het 'normale' om te doen. Even afgezien van het feit dat Daniel in Utrecht de verwijzing naar de vertrekstaat niet om heeft horen roepen; Als je landelijk omroept dat er een storing is en vervolgens verwijst naar de gele vertrekstaten op het station en naar de Reisplanner, dan is toch voor iedereen helder hoe de situatie is? De reiziger met smartphone zoekt in de Reisplanner het juiste spoor op, de reiziger zonder smartphone loopt naar de gele vertrekstaat. Beide komen ze op spoor X uit, waar om XX:XX uur de IC naar ABC vertrekt. Tot zover heb je naar mijn idee als basis geen omroep nodig.

Zodra er dan een trein van een ander spoor vertrekt of in de vertraging loopt, ga je dat omroepen. Verder blijft de situatie hetzelfde; de treinen rijden nog altijd volgens plan en voor informatie verwijs je de reiziger naar de vertrekstaat of Reisplanner, waar ze dat plan in kunnen zien.

Ik snap echt de meerwaarde van die omroep wel; je kunt grote hoeveelheden reizigers tegelijkertijd bereiken, maar is het echt zo cruciaal als jullie het voordoen, of hebben de reizigers vandaag hun trein middels de vertrekstaten, planners en medewerkers ook wel gevonden?
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten