Pagina 9 van 11

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: wo 04 mei 2016, 16:26
door Suus
De intercity t2861 Rotterdam -> Utrecht rijdt vandaag met ICM8 ipv een VIRM. Heb ik helemaal geen problemen mee ;-)

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: wo 04 mei 2016, 16:41
door reisthijs
Dat is niet alleen vandaag, en niet alleen die trein: alle IC's tussen Utrecht en Rotterdam rijden deze week met ICM.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: wo 04 mei 2016, 17:36
door Meltrain
Helaas reed de 2827 met slechts ICM6, wat dus volle gangpaden tot gevolg had. ICM8 zou wel genoeg zijn.

In de IC's tussen Utrecht en Amersfoort rijdt uitsluitend VIRM en de op elkaar kerende [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] en [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] rijden voornamelijk met DDZ8 (met af en toe wat VIRM tussendoor).

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: wo 04 mei 2016, 19:00
door Daniel
In de ICs tussen Utrecht en Amersfoort is wel wat geschoven qua inzet deze week trouwens. Zo reed maandag heel veel in de [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] en [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] nog met VIRM-6 maar zijn er in de loop van de week steeds meer omlopen met VIRM-8 tussen gekomen, wat ook gelijk het maximum op dit moment is.
Opvallend daarin was dat ik de 556 ook met 8 bakken zag rijden vanmiddag, waarmee de 12561 als uitzondering deze week zelfs groter dan normaal rijdt.

Het argument dat iedereen voorin wil zitten wegens de trap te Amersfoort, wat NS weleens gebruikte in mededelingen over de drukte in de treinen op Utrecht - Amersfoort omdat die volgens hen plaatselijk druk waren, is deze week ook definitief ontkracht trouwens. Er zit zowat geen hond in de voorste bak van de ICs uit Utrecht naar Amersfoort deze week terwijl het achterin juist vol zit :P
En om voorin te zitten moet je toch echt zowel op het normale spoor 11 als op spoor 2 vanaf de trap naar voren lopen of uit de Noordertunnel komen, da's niet heel anders.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: wo 04 mei 2016, 20:23
door reisthijs
De afstand die je moet lopen van de trap naar de voorkant van de trein is wel heel anders.

Deze observatie ontkracht niks, maar bevestigt wel dat de meeste reizigers het niet de moeite waard vinden om meer dan 200 m te lopen voor een zitplaats. Of dat ze het simpelweg niet halen met een korte overstaptijd (vanuit de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] bijvoorbeeld)

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: wo 04 mei 2016, 20:27
door Daniel
Vanuit de hal wel ja, maar vanuit de Noordertunnel scheelt het bijna niks. En daar komen in de spits toch ook de nodige reizigers vandaan.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: do 05 mei 2016, 20:43
door Daniel
Tussen Amersfoort Schothorst en Utrecht pendelde vandaag een los stelletje ICM heen en weer tussen alle VIRM-zesjes, blijkbaar verwachtte men rond .40 (uit Amersfoort) en .06 (uit Utrecht) plots veel minder reizigers dan gedurende de rest van het uur.
De vanuit Amersfoort rijdende pendeltrein naar Utrecht Maliebaan was juist op een behoorlijke invasie aan reizigers voorbereid en reed met liefst 10 bakken SLT.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: do 05 mei 2016, 21:55
door MdJ
Op lijn 9 te Enschede rijdt men nu extra versterking ivm afvoer Freshtival op het UT-terrein. Vanuit de trein zag ik ook nog een van de 2 Duvedecs al opgestart worden..

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: do 05 mei 2016, 22:09
door marvinkok
Is al de hele dag druk in de stad. Ook extra bus naar de P&R. Niet gek ook met een normale zondagsdienst ipv koopzondagsdienst...

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: do 05 mei 2016, 22:51
door MdJ
Oef. Had wel de koopzondagdienst verwacht, de stad was open en de matjesmarkt was nu ipv met koningsdag (ik ken dat als kleedjesmarkt?).

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: vr 06 mei 2016, 10:11
door cassie127
Gisteren waren alle ritten van lijn 71 (Emmeloord - Zwolle) met 2 gelede bussen die achter elkaar aan reden gereden.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: za 07 mei 2016, 10:59
door julsteren
Er vertrok net om 10:53 een DDZ uit Zwolle naar Leeuwarden.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: ma 09 mei 2016, 20:22
door OmniLezer
Ik keek mijn ogen uit vandaag. Ik zag op de Oude Lijn drie Flirts rijden (treinschakeling) en daarna zag ik de IC Benelux teruglomen met wat Belgische rijtuigen. En man man man, wat zagen die dingen er oncomfortabel uit ban de buitenkant.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: di 10 mei 2016, 09:22
door PatrickM
Dat dacht ik eerst ook van de break's op Maastricht-Hasselt, maar die blijken (1e klas dan) veel beter dan de 1e klas in een VIRM. Ik denk dat ik die rijtuigen van het weekend maar eens uit ga testen.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: di 10 mei 2016, 12:31
door Suus
De breaks zijn oorspronkelijk tweedelig afgeleverd, later is er een middenrijtuig aan toegevoegd dat in plaats van de banken individuele stoelen in de 2e klas heeft. Die zitten al een stuk beter.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: di 10 mei 2016, 22:05
door Michael
OmniLezer schreef:Ik keek mijn ogen uit vandaag. Ik zag op de Oude Lijn drie Flirts rijden (treinschakeling)
Dat waren de 2501+2503+2502

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: do 12 mei 2016, 09:27
door Meltrain
De 1524 wordt gereden met een DDZ-VI.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: do 12 mei 2016, 14:55
door Michael
Gisteren reed de Arriva 8160 (VDL Citea stad) op lijn 312 (Breda <--> Roosendaal)

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: do 12 mei 2016, 19:38
door Meltrain
Het was vandaag Deze-trein-hoort-hier-niet Donderdag, want ik heb nog twee afwijkingen gespot:

*De 559 reed met een DDZ-VI. Op station Amersfoort werd omgeroepen dat de Intercity naar Groningen "erg druk" was en reizigers naar zwolle werden aangeraden om de Sprinter van 17:13 (5659) te nemen. Toen ik die drukte even met eigen ogen wilde zien en langs de trein liep, viel het behoorlijk mee.

*De 5160 reed met een DDAR. Momenteel rijdt (vermoedelijk) dit stel in de 5073.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: do 12 mei 2016, 20:13
door Daniel
De 559 heeft in Amersfoort ook een vrij forse uitwisseling van reizigers. Eigenlijk maken de forensen uit Utrecht weer een berg plek vrij voor de juist instappende forensen naar Zwolle.
En allicht hielp het weer: ik had de 12561 en die vond ik voor wat in de NS-statistieken de allerdrukste spitstrein op Amf-Ut is helemaal zo overvol niet.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: do 12 mei 2016, 20:43
door Suus
De t4026 werd denk ik met DDZ4 gereden, er stond er om 8:40 een klaar in Rotterdam.

De t9767 reed sowieso met DDZ4, die heb ik zien vertrekken.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: do 12 mei 2016, 21:47
door Daniel
Geen reizigerstrein, maar wel een afwijking. Op weg naar het station zag ik vanmorgen een van de PON-treinen langskomen met de ex-NS 2205 als trekkracht richting Leusden. Gaaf gezicht zo'n historische dieselloc voor die trein op 't PON-lijntje, dit compleet met een vette rookpluim en bijbehorende geurbeleving :)

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: do 12 mei 2016, 22:47
door mb90
Meltrain schreef: *De 5160 reed met een DDAR. Momenteel rijdt (vermoedelijk) dit stel in de 5073.
De 5073 reed inderdaad met deze DDAR. De 7342 met loc 1756 ervoor, hier bij de Dordtse Wieldrechtse Zeedijk opweg naar Breda:
Afbeelding

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: vr 13 mei 2016, 09:28
door dylanwild94
De RET citea 405 reed vanochtend op lijn 68 in Rotterdam. Waar die bus normaal enkel op lijn 70 rijdt.

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #37

Geplaatst: vr 13 mei 2016, 11:02
door Daniel
5032 staat nu met DDZ-IV op spoor 8 te Rotterdam Centraal.