Pagina 3 van 7

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: vr 12 aug 2016, 20:36
door Etienne
Met de 120 van Loenen naar Breukelen van 15:32 kwamen we bij Nieuwersluis voor een open brug te staan. We wilden in Breukelen overstappen op de 124 naar Woerden en die overstap bedroeg maar 2 minuten. Hier wreekt zich het probleem dat grote bussen geen contact op kunnen nemen met de kleinere busjes. Want toen wij met +6 aan kwamen rijden bij het station, vertrok dat busje. Helaas ging de overstap alsnog verloren, ondanks handgebaren van de chauffeur van de 120.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: vr 12 aug 2016, 23:58
door Milco
Geen reiservaring maar iets wat me zojuist opviel. Tussen Groningen en Zuidbroek e.v. zijn werkzaamheden en rijden geen treinen. NS rijdt tot Groningen Europapark met de treinen, tussen Groningen en Groningen Europapark rijden bussen (en natuurlijk ook op het Arriva-traject).

Aan het einde van de dag is het vaak gebruikelijk bij werkzaamheden dat een laatste bus nog enkele stations verder doorrijdt, zodat reizigers niet in de nacht nog op een trein hoeven te stappen en waarschijnlijk gebeurt dit ook om te voorkomen dat er nog een extra late trein moet rijden.

Zojuist zag ik dat er om 00:28 uur uit Groningen een NS-bus vertrekt naar Amsterdam Centraal! Lekker ritje, om 04:32 is hij volgens dienstregeling bij Amsterdam Centraal. Tot Zwolle stopt de bus bij alle stations, na Zwolle enkel te Lelystad Centrum en Almere Centrum en na Groningen Europapark mag je zo te zien enkel nog uitstappen.

Om 23:28 uur is er ook nog een NS-bus uit Groningen vertrokken die dezelfde route rijdt zie ik, maar dan ook nog te Kampen Zuid en Dronten stopt (enkel voor uitstappers).

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: za 13 aug 2016, 00:12
door Chrysa
Mag hopen voor die mensen dat dat een touringcar was en niet een of ander barrel waar ze hier nog wel eens mee aan komen zetten... Waarschijnlijk had die trein toch leeg geweest, en aangezien een bus veel goedkoper is in gebruik dan een trein vond NS het wel best.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: za 13 aug 2016, 21:27
door nvdw
Etienne schreef:Hier wreekt zich het probleem dat grote bussen geen contact op kunnen nemen met de kleinere busjes. Want toen wij met +6 aan kwamen rijden bij het station, vertrok dat busje. Helaas ging de overstap alsnog verloren, ondanks handgebaren van de chauffeur van de 120.


Idealiter gaat dat dus zo:

- Chauffeur plaatst gespreksverzoek bij zijn centrale
- Centrale belt terug
- Centrale ziet dat de aansluitende rit wordt uitgevoerd door een onderaannemer (in dit geval een taxibedrijf)
- Centrale belt taxibedrijf
- Taxibedrijf neemt contact op met chauffeur

Dan is die pakweg 12 minuten tussen brug en station best wel kritisch als het over meerdere schijven moet en een van de schijven niet meteen de telefoon opneemt... Laatst is het me in een vergelijkbare situatie nog wel gelukt (overstap van streekbus op taxibus) maar ook alleen omdat de vertraging al aan het begin van de rit zo fors was dat de reiziger meteen bij het instappen om de overstap vroeg. En ook toen duurde het nog tien minuten voordat de centrale het gespreksverzoek beantwoordde.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: za 13 aug 2016, 23:04
door Milco
Vandaag reisde ik met trein 3541 van Amsterdam Zuid naar Eindhoven, waarbij we een gezellige en grappige conducteur hadden. Toen ik instapte, toevallig bij de deur waar hij zich bevond, zei hij: 'Welkom, kom binnen en doe alsof je thuis bent.' :lol: Amsterdam Bijlmer ArenA riep hij om als 'Station Amsterdam Bijlmer, Johan Cruijff-stadion'. :)

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: za 13 aug 2016, 23:14
door Hainje
nvdw schreef:Dan is die pakweg 12 minuten tussen brug en station best wel kritisch als het over meerdere schijven moet en een van de schijven niet meteen de telefoon opneemt... Laatst is het me in een vergelijkbare situatie nog wel gelukt (overstap van streekbus op taxibus) maar ook alleen omdat de vertraging al aan het begin van de rit zo fors was dat de reiziger meteen bij het instappen om de overstap vroeg. En ook toen duurde het nog tien minuten voordat de centrale het gespreksverzoek beantwoordde.

Vind die werkwijze van CXX ook echt absurd. Eigenlijk moeten overheden gewoon eisen dat er kort verkeer mogelijk moet zijn.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: za 13 aug 2016, 23:58
door nvdw
Dan moet dat kort verkeer ook in alle voertuigen aanwezig zijn. Arriva heeft dan wel bakkies in alle bussen maar niet in de buurtbussen of in de bussen van onderaannemers (o.a. TCR). Die moet je dus alsnog bellen (of vice versa) en dan speelt de problematiek alsnog.

Op zich kan ik de opstelling van Connexxion wel begrijpen (kort verkeer brengt ook een hoop geouwehoer over de radio met zich mee) maar voor het regelen van een overstap is het regelen via de centrale gewoon veel te bewerkelijk. Als ik vijf minuten voor aankomsttijd een overstapverzoek krijg - en dat is de praktijk! - dan bel ik ook niet meer. Met een beetje pech heeft de centrale me in die tijd nog niet eens teruggebeld. Qbuzz hanteert overigens hetzelfde beleid in Utrecht en omstreken dus dat leidt in bijvoorbeeld Vianen ook geregeld tot een achterlichtaansluiting :(

Als ik lijn 120 rijd ben ik soms nog niet eens uit Gorinchem vertrokken en heeft de 620 uit Dordrecht al gebeld dat hij in Werkendam een overstapper komt brengen. Die neemt dus geen enkel risico ;)

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 00:41
door datm
nvdw schreef:Dan moet dat kort verkeer ook in alle voertuigen aanwezig zijn. Arriva heeft dan wel bakkies in alle bussen maar niet in de buurtbussen of in de bussen van onderaannemers (o.a. TCR). Die moet je dus alsnog bellen (of vice versa) en dan speelt de problematiek alsnog.

TCR heeft in de bussen 466-485 en in de 560-565 wel degelijk kortverkeer. Ook in de nieuwe Mercedes sprinter busjes 978-981 van TCR is kortverkeer aanwezig.
nvdw schreef:Op zich kan ik de opstelling van Connexxion wel begrijpen (kort verkeer brengt ook een hoop geouwehoer over de radio met zich mee) maar voor het regelen van een overstap is het regelen via de centrale gewoon veel te bewerkelijk.

CXX heeft in Zeeland al jaren kortverkeer en ook HWGO heeft dit in zijn bussen.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 03:26
door regenmaker
En dat is een van de redenen dat Apeldoorn jaar na jaar de beste stadsdienst van Nederland heeft. Je kan vlak voordat je op het station aankomt nog vragen of je bus wacht en dat doen ze altijd netjes. Hopelijk behouden we hier in de toekomst het kortverkeer voor de belangrijke stadsbusknoop in Apeldoorn.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 12:04
door Michael
datm schreef:TCR heeft in de bussen 466-485 en in de 560-565 wel degelijk kortverkeer. Ook in de nieuwe Mercedes sprinter busjes 978-981 van TCR is kortverkeer aanwezig.


Die serie is op een paar wagens na volledig in Brabantse huisstijl. Dan moet TCR die wagens in Brabant houden en niet ergens anders gaan inzetten waardoor er hier dus wagens zonder boordcomputer en kortverkeer rondrijden. We hebben hier ook wel Integro's in de Brabantse huisstijl rondrijden. en daar is geloof ik ook kort verkeer mogelijk. Zeker weten doe ik het niet. Maar dat kan ik wel even uitzoeken.

EDIT: In de TCR Integro's is alleen in 1 bus kort verkeer mogelijk. Bij de rest niet.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 19:41
door datm
De meeste van die bussen rijden allemaal gewoon in Brabant rond. De MAN en de Ambassadors staan in Breda, Waalwijk, Roosendaal en Bergen op Zoom. De Integro's staan in iedergeval in Breda maar volgens mij ook in Roosendaal en Bergen op Zoom.

Overigens heeft TCR in de bus serie 419-435, 500-534, 553-559 ook kortverkeer.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 22:06
door cassie127
Bij Syntus is ook kort verkeer mogelijk met alle bussen (ook buurtbussen... Als ze dat ding aan hebben staan en op het juiste netwerk (A) ) van hun zelf plus die van omliggende vervoerders. Vaak genoeg Door kort verkeer een overstap kunnen halen *bus*

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 22:25
door Suus
Ik heb meer dan een jaar geen gebruik gemaakt van lijn 88 in Ede. Sinds die tijd is de lijn op werkdagen blijkbaar gesplitst in twee lijnen, is de halte naar de voorzijde van het station in Ede verplaatst, hebben de bussen blijkbaar meer keertijd gekregen en zijn de chauffeurs in ieder geval vriendelijker geworden.

Maar er wordt nog steeds gereden alsof de Formule 1 gewonnen moet worden en zelfs op zondagmiddag lukt het nog altijd niet op tijd te rijden. -o-

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 22:56
door regenmaker
Suus schreef:Maar er wordt nog steeds gereden alsof de Formule 1 gewonnen moet worden en zelfs op zondagmiddag lukt het nog altijd niet op tijd te rijden. -o-


Ik moet zeggen dat ik de Valleilijn te lang vind doen over het stuk Ede - Wageningen. Ik vind het juist wel fijn dat Syntus lekker krappe rijtijden houdt, moet de bus een beetje doorrijden. Lijn 86 is wat dat betreft een stuk relaxter en niet per se veel langzamer.

Suus schreef:Ik heb meer dan een jaar geen gebruik gemaakt van lijn 88 in Ede. Sinds die tijd is de lijn op werkdagen blijkbaar gesplitst in twee lijnen, is de halte naar de voorzijde van het station in Ede verplaatst, hebben de bussen blijkbaar meer keertijd gekregen en zijn de chauffeurs in ieder geval vriendelijker geworden.


Deze wijzigingen waren er al sinds augustus vorig jaar. ;)

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: ma 15 aug 2016, 23:34
door Meltrain
Milco schreef:Aan het einde van de dag is het vaak gebruikelijk bij werkzaamheden dat een laatste bus nog enkele stations verder doorrijdt, <knip> om te voorkomen dat er nog een extra late trein moet rijden.

Dit is inderdaad dé reden. De aansluitende treinen rijden gewoon hun normale dienstregeling, maar omdat de bus er per definitie langer over doet dan de trein (en de laatste bus bij de stuusenstations dus ook later vertrekt dan de laatste trein), sluit de laatste bus niet aan op de laatste trein. Om de reizigers niet te duperen, rijdt de bus dus verder tot het eindpunt van de laatste trein.
In 2010 / 2011 / 2012 (doorhalen wat niet van toepassing is) reden er vaak op woensdag na 23:00 geen treinen tussen Den Haag en Rotterdam.
Ik heb toen dus enkele keren gehad dat ik in plaats van de laatste trein om 0:55, rond 1:20 een bus had die als stopbus doorreed naar Dordrecht.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: di 16 aug 2016, 01:30
door Ardan
Meltrain schreef:2010 / 2011 / 2012 (doorhalen wat niet van toepassing is)

Hmm. Nu staat er een kras op mijn beeldscherm -o-

Maar inderdaad, dat is bijvoorbeeld ook de reden waarom op regiolijntjes de treinvervangende bussen wel elk half uur rijden, ook al is het zondag waarop de treinen normaal een uursdienst rijden. Op Winterswijk-Zutphen betekende dat bijvoorbeeld dat je een bus had op oorspronkelijke treinvertrektijd, maar ook eentje een half uur eerder om de aansluiting die die trein zou geven mee te kunnen halen.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: wo 17 aug 2016, 12:01
door kliko
Vanochtend rond 8.45 uur een zeer ruime route met lijn 16 (Vu MC - Amsterdam CS) meegemaakt.
Vanaf de Amstelveenseweg reed de tram de "oude route" van de 24 tot Roelof Hartplein, daarna de route van 3 tot de Van Woustraat, route lijn 4 tot Frederiksplein, route lijn 7 - 10 tot Weteringcircuit. Compleet rondje daar om vervolgens in de juiste richting de Vijzelgracht op te rijden en zijn eigen route te vervolgen.
Waarom? Gaslek in de Zeilstraat waardoor de geplande omleidingsroute niet ging lukken en het Museumplein / Concertgebouw is vanwege werkzaamheden ook gestremd.

Blij met alle wissels (boogjes) in de stad waardoor de trams niet meteen opgeheven hoeven worden.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: wo 17 aug 2016, 16:57
door Z2N
Zul je net zien: ben je rustig op vakantie in zuid-Frankrijk, krijg je wolkbreuk in Montpellier. Gevolg: boom die een trein raakt, meerdere gewonden, bovenleiding kaduuk en dus de lijn Nîmes - Montpellier dicht. Voor nu dan eigenlijk geen punt (mijn hotel staat in Sète), maar het station moest tegelijkertijd dicht vanwege een verdacht pakketje... :')

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: wo 17 aug 2016, 19:06
door MdJ
Oh, in mijn vakantie hebben we ruim een half uur gestaan in Sete, op weg vanuit Spanje naar Marseille (via Montpellier). Dit omdat even verderop een defecte trein zou staan en dus enkelspoor moesten rijden. Alleen werd dat weer niet gedaan...

Vanuit de TER mochten wij naar (en ook tot) Montpellier met de IC die op het spoor naast ons stond (en uiteindelijk een uur vertraging zou oplopen)

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: wo 17 aug 2016, 19:42
door isadora

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: wo 17 aug 2016, 21:00
door Z2N
Ondertussen zit ik weer rustig op het terras in Sète, alwaar de serveerster mij vertelde dat ze vanuit de SNCF bestellingen had gekregen om eten te bezorgen op het station hier. Bij mijn aankomst, een kleine twee uur te laat tegen 18:00 stonden daar twee gekoppelde TGV Duplexen, en een IC vanuit Bordeaux naar Marseille vast. Bij elkaar zo'n 1300 reizigers, die vooralsnog nog geen bericht hebben gekregen wat betreft slaapplaats of vervolg van de reis.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: do 18 aug 2016, 13:00
door waldo79
Je maakt wat mee met de SNCF :)

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: do 18 aug 2016, 22:01
door Milco
Volgens mijn moeder is er een Sprinter van Utrecht naar Almere, vermoedelijk de 4948, per ongeluk extra gestopt te Hilversum Media Park. Kwam voor mijn moeder wel goed uit, want zij moest van Media Park naar Almere. :lol:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: vr 19 aug 2016, 11:21
door Wubbo
Ik had het tegenovergestelde: mijn trein zou gisteren extra stoppen op Woerden, maar we werden niet langs een perronspoor gestuurd dus van die extra stop kwam weinig terecht...

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2016

Geplaatst: vr 19 aug 2016, 19:09
door Geert
Ik ben wel eens ingestapt in een 2000 die in Woerden stopte om een zwartrijder uit de trein te knikkeren (daarbij de instructie 'Niet instappen' maar even genegeerd). Scheelde toch mooi de helft van de reistijd naar Den Haag :)