Vanmorgen was het achterste stel van de
1718 blijkbaar stuk, want dat werd te Amersfoort afgekoppeld. Erg handig vooral dat dat pas werd omgeroepen toen de trein al binnen kwam rijden, iets eerder had vertraging gescheeld doordat de reizigers op het perron alvast wat naar voren hadden kunnen lopen. 't was ook niet dat het nog niet bekend was ofzo: ik was vrij vroeg en zag toen ik 10 minuten voor vertrektijd het perron op kwam lopen al een rangeerder klaarstaan die ik nog tegen een collega hoorde zeggen dat 'ie gebeld had of ze het even om konden roepen, gaf mij al een aanwijzing dat er iets aan de hand zou zijn.
In elk geval ging het dus met uitsluitend het deel voor Rotterdam verder naar Utrecht en daar aangekomen volgde dus ook de omroep dat dit stel als
2818 verder naar Rotterdam zou rijden. Reizigers naar Den Haag werden naar spoor 20/21 gestuurd waarvandaan een vervangende trein zou vertrekken. Eenmaal uitgestapt verkondigde Tuffy op het station nog alsof er niks aan de hand was dat de IC van 7.29 uur naar Den Haag van spoor 8A zou vertrekken, maarja, daar stond dus op dat moment in het geheel geen trein. Zag uiteindelijk op OVtijden.com dat er helemaal geen vervangende trein naar Den Haag gestuurd is, voor die reizigers was het daarmee aannemelijk sneller geweest te blijven zitten en in Gouda de Sprinter te pakken i.p.v. nu door het verkeerde advies op de volgende IC te mogen wachten.