OVer je reiservaringen in juni 2017

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door Aking »

Wat sluit het OV hier toch fantastisch op elkaar aan! :')

Ik ben al een minuut of 10 op het station voor mijn trein van 13:02, want met de volgende bus zou ik hem niet halen...

Al had ik naar het station wel een of andere minibus, een Iveco irisbus (speciaal voor JWM, de 926), toch een vrij zeldzame verschijning hier :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door Suus »

Gisteren met de treinvervangbus naar en van Boskoop gereisd.

In Schiedam stopten de bussen op het busstation boven de stationshal bij halte C. Een mevrouw stond te wachten op de bus naar Hoek van Holland, die moest dus helemaal aan de andere kant op de tijdelijke uitbreiding zijn. Comfortabele dubbeldekker op de snelbus Schiedam Centrum - Rotterdam Alexander - Gouda - Woerden, dus dat was prima.

In Gouda stopten de bussen aan de achterzijde van het station. De snel- en stopbussen naar Rotterdam en Den Haag voor het Huis van de Stad, de overige bussen (Goverwelle, Alphen en Woerden) aan de overkant van de weg. De verkeerslichten waren uitgeschakeld en vervangen door verkeersregelaars.

De bus naar Alphen reed met een Flixbus van Verhoef, verder helemaal prima.

's Avonds ging ik weer terug, toen kreeg ik een Citea van TCR/CXX HGWO voorgeschoteld. Dat kwam goed uit, want er moest een mindervalide man met een rollator mee, dus de gelijkvloerse instap en elektrische rolstoelplank kwamen goed van pas. De rit leek wel sneller te gaan dan in zo'n touringcar In Gouda zette de chauffeur de bus midden op de weg omdat een auto het parkeerverbod negeerde stil, dus kwam er gelijk een NS-busregelaar aan die alles ging oplossen.

In Gouda aangeschoven bij de Efteling-achtige wachtrij voor bussen naar Rotterdam, daar bleek de snelbus naar Schiedam van 20:19 niet gereden te hebben en vijf man personeel waren bezig een reservebus te regelen die er niet kwam. Uiteindelijk kon wel iedereen mee met de snelbus van 20:49, die met een afgeragde Ambassador voorzien van gordels werd gereden. Al met al in plaats van normale 1u20m voor de heen en terugreis nu 3u20 minuten bezig geweest voor de heen en terugreis, maar verder was het wel een leuke dag :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door ODRAIL »

Je had ook vanaf station Waddinxveen of Waddinxveen Noord met buslijn 175 naar Rotterdam Alexander kunnen reizen :idea: .
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door Hainje »

Dan kan ze echter geen GtbV-claim indienen.
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door ODRAIL »

Dat kan ze toch al niet. Het zijn geplande werkzaamheden.
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door Chrysa »

De werkzaamheden zijn gepland, maar als een bus niet rijdt kan je alsnog dat half uur vertraging claimen toch?

Daarnaast kan je met NS-abonnementen niet een Arriva-bus in.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door Hainje »

Chrysa schreef:De werkzaamheden zijn gepland, maar als een bus niet rijdt kan je alsnog dat half uur vertraging claimen toch?
Nog even de voorwaarden doorgenomen, maar ik kan nergens een claimrecht bekennen in dit geval.
🍉
Wageningen1998
Berichten: 988
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door Wageningen1998 »

Ik zag VIRM 9416 voor de werkplaats van Haarlem staan, samen met een 86xx VIRM (nummer kon ik niet zien.) Vermoed dat ze binnenkort gemoderniseerd gaan worden.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door Tochjo »

Chrysa schreef:De werkzaamheden zijn gepland, maar als een bus niet rijdt kan je alsnog dat half uur vertraging claimen toch?
Ja.
Hainje schreef:Nog even de voorwaarden doorgenomen, maar ik kan nergens een claimrecht bekennen in dit geval.
Een moderator op het NS-forum schreef hierover, als reactie op een vraag van mij:
Sivan NS schreef:In geval van geplande werkzaamheden geldt er vaak een aangepast reisadvies. Hierdoor kan het gebeuren dat de klant een langere reistijd heeft dan normaal. Omdat het een vooraf aangekondigde aangepaste dienstregeling betreft, geldt die extra reistijd niet als vertraging. Wanneer de klant in vergelijking met dit aangepaste reisadvies alsnog een vertraging van 30 minuten of meer oploopt, komt hij uiteraard wel in aanmerking voor de GTBV-regeling.

Vertraging berekenen bij een aangepast reisadvies is vaak lastiger is omdat de punctualiteit van vervangende bussen minder goed gemeten/geregistreerd kan worden dan treinpunctualiteit. Hierdoor zou het kunnen gebeuren dat het systeem een claim afwijst terwijl de klant wel recht had op vertraging. Vaak wordt dit alsnog hersteld wanneer een bezwaar wordt ingediend.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door Daniel »

En die kans daarop is nog best groot... NS blijft bizar slecht in het aanpassen van overstaptijden op busvervoer, ze lijken wel te denken dat de bus vlak voor het eind van de werkzaamheden het spoor op rijdt en dan een cross-platform overstap op de trein biedt :?
M'n vader kreeg vandaag bijvoorbeeld een reis met een bus-treinoverstap van 3 minuten in Woerden, da's al krap gezien de uitstaphalte in Woerden niet bepaald naast de trap van de traverse ligt maar natuurlijk helemaal onhaalbaar als de bus maar iets vertraagd is.

Zelf heb ik ook een keer een reisadvies gekregen met een overstap van 5 minuten in Utrecht vanaf de NS-bushalte op de Croeselaan naar spoor 18, da's ook wel even rennen wil je dat halen. Terwijl er toen notabene elke vijf minuten een bus reed zag ik bij plannen op een deeltraject, dan zou je zeggen adviseer dan een bus eerder.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door microshit »

Meh zeg, bij de Stationshuiskamer op Culemborg zijn er andere sandwiches in 't assortiment gekomen... Die er voorheen stonden waren veel lekkerder, nu staan er dezelfde als bij Kiosk :( even iemand op Twitter lastigvallen
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door Chrysa »

Mijn buschauffeur laat oude tijden herleven en crosst vandaag bij Michael door de straat met de 622. *O*
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door Michael »

Wellicht heeft ie dat gedaan omdat het vanochtend goed vast stond op de N285 tussen Terheijden en Breda. Dan kan door Terheijden heen rijden wat tijdwinst opleveren. En zolang er niemand bij de halte Zeggelaan staat te wachten dupeer je er verder toch geen reizigers mee.

Oh ja: Welke oude tijden? Vorig jaar bestond lijn 622 nog niet in de huidige vorm :lol: :lol:
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door Chrysa »

Heb het gemerkt ja... Wat een chaos op de weg, was alsnog een kwartier te laat op school. -o-

Was er iets gebeurd of was het echt alleen de storm?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door Suus »

Ik zat samen met heel veel andere reizigers op Amsterdam Centraal voor vertrek van de 1058. Vijf minuten voor vertrek begon het opeens druk te worden, omdat de 956 werd opgeheven. Had niet zo veel zin, want de 1058 werd tegelijkertijd ook opgeheven vanwege een bovenleidingsbreuk. Toen maar snel in de 9260 gesprongen. Deze heeft uiteindelijk nog 10 minuten voor de inrijden van Rotterdam Centraal gestaan omdat de 9382 van spoor 4 naar spoor 3 was gespoorwijzigd en een vertraging van 6 minuten had, en blijkbaar wel over de HSL kon rijden.

Levert mij nu wel ruim 18 euro aan GtbV op :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11764
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door Michael »

Chrysa schreef:Heb het gemerkt ja... Wat een chaos op de weg, was alsnog een kwartier te laat op school. -o-

Was er iets gebeurd of was het echt alleen de storm?
Zal wel door het slechte weer komen. Het was overal gigantisch druk.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door Geert »

Daniel schreef:En die kans daarop is nog best groot... NS blijft bizar slecht in het aanpassen van overstaptijden op busvervoer, ze lijken wel te denken dat de bus vlak voor het eind van de werkzaamheden het spoor op rijdt en dan een cross-platform overstap op de trein biedt :?
M'n vader kreeg vandaag bijvoorbeeld een reis met een bus-treinoverstap van 3 minuten in Woerden, da's al krap gezien de uitstaphalte in Woerden niet bepaald naast de trap van de traverse ligt maar natuurlijk helemaal onhaalbaar als de bus maar iets vertraagd is.
Klopt, reisplanner houdt hier geen rekening mee. Maar meestal zijn de rijtijden van de bussen dermate ruim dat je die overstaps toch wel haalt (volgens mij zit er een enorme marge op de rittijden).

Vanmorgen in Den Haag weer fijn 7 bakken ICM voorbijlopen voordat (in de stromende regen) de trein naar Utrecht begon. Was een niet heel klantvriendelijk begin van de reis met NS :X
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Klopt, reisplanner houdt hier geen rekening mee. Maar meestal zijn de rijtijden van de bussen dermate ruim dat je die overstaps toch wel haalt (volgens mij zit er een enorme marge op de rittijden).
Dat vereist echter wel dat de bussen ook volgens de gepubliceerde dienstregeling vertrekken en dat deden ze de laatste keer dat ik ermee te maken had dus juist niet.
Waardoor ik dus in dat geval een bus later had dan ik had willen nemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door Suus »

NS-bussen rijden wel degelijk volgens een dienstregeling en worden geacht zich daar aan te houden, de chauffeur is in het bezit van de dienstregeling van zijn bus en op grote stations wordt personeel geacht de regelmaat te beheersen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door ODRAIL »

Als een bus vol is dan gaat deze toch echt rijden hoor. Ook al is het nog geen tijd (volgens dienstregeling.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door Suus »

Nee, ook volle bussen moeten wachten op hun vertrek, tenzij er een vijfminutendienst is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door Klaasje »

Dat zal officieel wel niet mogen maar een bus die weg is, staat niet in de weg. Dus die gaat dan echt wel rijden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door Suus »

De praktijk wijst uit dat die bussen toch echt moeten wachten als er volgens een dienstregeling gereden wordt. Dit om klachten te voorkomen dat de bus niet gereden heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door Geert »

Allebei wel eens meegemaakt. Ik denk dat het erg afhangt van de NS-medewerkers die het zaakje begeleiden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in juni 2017

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Nee, ook volle bussen moeten wachten op hun vertrek, tenzij er een vijfminutendienst is.
In dit geval was er een vijfminutendienst, maar in combinatie met het altijd zo goed kunnen inschatten van de zaterdagochtenddrukte op de Noordoost (niet dus).
Wilde in dat geval de bus van 10 minuten eerder dan de planner aangaf nemen, maar die reed dus te vroeg weg en de volgende kwam niet opdagen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten