OVer je reiservaringen in oktober 2017

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door Daniel »

Mikos schreef:Men vermoed een op afstand bestuurbare kortsluitlans die om de een of andere reden wordt geactiveerd, waarna er een snelremming wordt uitgevoerd door de achterste locomotief (dat is wat er de laatste keren is voorgevallen). Ook wordt gekeken naar Memor (het Belgische beveiligingssysteem) dat mogelijk een deel van de verstoringen veroorzaakt.
Heeft men ook al door dat het bijna dagelijks dezelfde trein is die daar strandt? Als ik deze oorzaken lees niet namelijk, want waarom zou alleen de 1116 last van die kortsluitlans hebben?

Elders las ik meer vermoedens dat er iets misgaat in de opstart / dagelijkse controle in Eindhoven aangezien de strandingen bij Delft Zuid bijna altijd plaatsvinden met treinen die in Eindhoven opstarten. Mogelijk nog wat onervarenheid met de Traxx-locs daar?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door Mikos »

:Y Het blijkt steeds dezelfde rangeermachinist te zijn in Eindhoven die in de achterste loc een timer zet zodat de trein precies bij Delft Zuid strandt. :Y
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door Chrysa »

Gaat weer lekker.... Vanochtend problemen met de 1100, nu een [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] die +10 had en ik daardoor mijn overstap niet zou halen. :X
Heb maar de 2278 genomen om de toeslag uit te sparen en het nu in reistijd toch niet meer uitmaakte, maar daar zat de stiltecoupe vol met dronken lui die behoorlijk luidruchtig waren. Conductrice kwam langs maar doet er helemaal niets aan, om vervolgens wel 2 mensen uit de 1ste klas te flikkeren, ook al had daar niemand last van. -o-

Nee, dan was Ryanair zo slecht nog niet.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door MdJ »

Sowieso niet. Vluchten cancelen, compensatie trekken, en uiteindelijk €332,32 winst hebben.

Oke, had 420,- geweest kunnen zijn wanneer mijn vriend via Ryanair een nieuwe vlucht geboekt had, maar zekerheid dat je een vlucht hebt is mij ook wel wat waard.
Bij twijfel: gebruik beton.
VIRM
Berichten: 7614
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door VIRM »

Geef mij maar iets betrouwbaars waar personeel niet via dubieuze ZZP-constructies hoeven te werken...

Vanochtend vertrok mijn 2129 met +10 uit Sloterdijk. Tuf riep dit pas 5 minuten na vertrektijd om. In Leiden was de vertraging +8 en bij aankomst in Den Haag Centraal +6 (dat betekende dus vertraging voor de volgende trein, gelet op de kering van 7 minuten). De reden werd helemaal niet omgeroepen, maar het scheen vanochtend niet heel lekker te zijn geweest rondom Haarlem door een defecte bovenleiding tussen Haarlem en Beverwijk.
Beul van de blindegeleidelijn
Bemined
Berichten: 5939
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door Bemined »

Vanmiddag enkele treinen van Rotterdam naar Utrecht opgeheven of ingekort. Reden: iemand was een koffertje gereden, waardoor de sporen 13 en 14 ontruimd werden waar op dat moment trein 555 stond en tevens de rangeerdelen voor de treinen 2857A en 657A klaarstonden... Trein 555 werd opgeheven, de 2857 en 657 reden nog wel maar met een treinstel minder want er kon niet gecombineerd worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door Suus »

De eerste boom heeft alweer een rustplaats op het spoor gezocht, dit tussen Haarlem en Leiden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door Geert »

Met +10 vertrokken uit Den Haag richting Utrecht (trein kwam te laat binnen om de kering te halen) maar geen woord over vertraging over de omroep. Gebeurt echt zo vaak dat vertraging niet omgeroepen wordt maar wel elke keer die riedel over "geheel volgens dienstregeling" als je op tijd vertrekt :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door Daniel »

Ach, paar dagen geleden terug schreef ik in een ander topic over de riedel van op tijd rijden terwijl we met vertraging aankwamen :roll:

In de 1718 werd overigens vanmorgen dan weer wel een reden voor de vertraging omgeroepen, die zou net buiten Amersfoort een tijdje achter een defecte trein stilgestaan hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door Daniel »

Blijkbaar zijn er nog wat gestrande reizigers langs de route van de 140 in Nederland omgeboekt naar een ICE vanwege de talrijke storingen in Duitsland door de storm. Was vanmorgen althans nogal opvallend dat de 11720 de aansluiting van de vertraagde 1620 overnam op last van de PLP (gebeurt zelden richting het westen) en dat de omroep van Utrecht in de 11720 in het Nederlands, Engels en Duits plaatsvond met expliciete vermelding van het vertrekspoor van ICE 105.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door en-es »

Vandaag met ICE105 naar Zwitserland afgereist. Ik had een gereserveerde plek in een tweezitter in de 1e klasse. Echter op de plek ernaast had iemand zich genesteld met het tafeltje uitgeklapt met daarop laptop en koffie. Op mijn plek waren allerlei persoonlijke spullen neergelegd. De man verontschuldigde zich en begon op te ruimen zodat ik mijn plek kon innemen. Na Oberhausen 5 minuten vertraging. De eerste klasse rijtuig was goed bezet.

Mijn buurman stapte in Düsseldorf uit. Een andere man ging naast me zitten. Na Keulen ging hij elders zitten en nam zijn vrouw de plek in. Het stel stapte in Karlsruhe uit. Daarna had ik de tweezits tot Basel voor mezelf. Na Karlsruhe zijn duidelijk de werkzaamheden aan het spoor te zien. Na Basel Badischer Bahnhof bleven weinig reizigers over. Jammer dat we met +8 in Basel SBB aankwamen. Ik moest haasten om IC975 naar Bern te halen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door Suus »

Een ijverige collega van Mikos stond op het punt mij een gratis ICD-toeslag te geven omdat ik een overgangsbewijs voor de eerste klas toonde.

Ik kon het echter nog net voorkomen, anders zou ik een vermenigvuldiging van gratis kaartjes hebben gehad ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door Aking »

Ik sta met trein 757 stil tussen Hoogeveen en Beilen. Volgens Rijdendetreinen was er net een defecte trein, maar die storing is verdwenen, de omroep had het net over een persoon op/rond het spoor die mogelijk voor een trein wilde springen.

Met de FPK in Assen direct aan het spoor is dat laatste geen hele vreemde optie...
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door JWM »

Half Beilen bestaat uit GGZ-instellingen :wink:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door Geert »

Aking schreef:Ik sta met trein 757 stil tussen Hoogeveen en Beilen. Volgens Rijdendetreinen was er net een defecte trein, maar die storing is verdwenen, de omroep had het net over een persoon op/rond het spoor die mogelijk voor een trein wilde springen.

Met de FPK in Assen direct aan het spoor is dat laatste geen hele vreemde optie...
https://www.rijdendetreinen.nl/storinge ... -groningen
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door Aking »

Ten tijde van mijn bericht was die storing er nog niet :wink:
diederickx
Berichten: 1638
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door diederickx »

Gisteren in Noord-Frankrijk heb ik ervaren hoe hard een TGV op volle snelheid rijdt. We haalden namelijk een vliegtuig in. Een vliegtuig dat de landing had ingezet weliswaar, maar toch. Ik had zoiets nooit eerder gezien.
Durashift
Berichten: 5649
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door Durashift »

^^^Top. :pos:
Denk dat de spoorwegen het zo graag zien: trein die sneller is dan het vliegtuig. :P
VIRM
Berichten: 7614
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door VIRM »

Ik dacht dat een vliegtuig bij de landing rond de 200 kilometer per uur gaat. Dat is natuurlijk wat anders dan de kruissnelheid, die dan al snel rond de 900 kilometer per uur ligt. :) Leuk is natuurlijk ook als een hoge snelheidstrein in volle vaart parallel aan een snelweg rijdt. :D

Zo, eerder vanavond terug van een weekendje Brussel. :)

De reis begon zaterdagochtend met de Sprinter van 06:57 uit Zaandam. Wegens werkzaamheden was dat het beginpunt van de trein (die overigens toen ik het station binnnenliep was gespoorwijzigd van 4 naar 5).

Op Schiphol de Thalys van 07:34 genomen. Vrij snel na vertrek kwam in de eerste klas de trolley met het ontbijt aanwandelen. Zowel mijn reisgenoot als ik kozen voor de optie Franse toast met jam. De jam zat achter op een maf soort cake, en de toast was eigenlijk een minuscuul onverwarmd broodje. Overigens lekk alles net vers uit de koelkast te zijn gehaald. Verder prima stoelen in de eerste klas: wat meer beenruimte en sowieso zachter. Op de Moerdijkbrug gingen wij in de ankers vanwege een defecte trein (ergens bij Breda stond de 1118 defect te zijn) en na Antwerpen was er nog een wisselstoring. Aankomst in Brussel Zuid was met +30.

In Brussel zelf nog diverse malen gereisd met de metro. Opvallend was de hoge frequentie en dat de lijnen op metrohalte Kunstwet (waar de 1/5 en de 2/6 komen) zeer goed op elkaar aansloten. :pos: Nooit langer dan drie minuten op een metro hoeven te wachten.
Uiteraard nog wat opvallende zaken op het gebied van toegankelijkheid. Sinds de vorige keer dat ik met de Brusselse metro heb gereisd, heeft met meer geleidelijnen aangelegd. Deze gaan bij diverse metrostations ook door een soort kaartlezersluis, zodat eventuele begeleiders ook gewoon makkelijk mee kunnen. De kaartlezer zit dan in die sluis. :pos: Ook nog opvallend was de uitrol van de ‘infotafels’: op perrons in op kruispunten van geleidelijnen in verdeelhallen staan tafels met daarop aanduidingen wat er in welke richting is qua uitgangen of perrons. Leuk idee, maar… het is alleen in braille. Geen idee hoe dit in België zit, maar in Nederland wordt het niet standaard gegeven Het idee is goed, de uitwerking kan dus beter.

Eerder vandaag weer de Thalys van 17:52 uit Brussel naar Schiphol genomen. Kort na vertrek uit Brussel kregen wij een snack (de zoete optie was al heel snel op). De ober deed ontzettend zijn best om iedereen van dienst te zijn. Mijn reisgenoot veranderde twee seconden na het bestellen van een biertje zijn bierkeuze, en kreeg ze gewoon allebij: “in case you change your mind again”. :pos: Aankomst op Schiphol was op tijd, en daar nog even wat eten gehaald. Ondertussen was diezelfde Thalys defect geraakt op spoor 2. Toen ik weer naar beneden kwam, vielen er allemaal treinen uit, waren er treinen vertraagd en gespoorwijzigd. De [serie=Sprinter|2017|Leiden Centraal - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] van 20:15 die ik eigenlijk had willen nemen viel uit, dus werd het een hele drukke Sprinter van 20:31 met een overstap op Sloterdijk. Ik durf het eigenlijk bijna niet zeggen, maar gelet op de uitval en wijzigingen vond ik het eigenlijk wel een beetje jammer dat de Schiphol Schreeuw Service-medewerker rond 20:15 ineens foetsjie was.
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door waldo79 »

Ben ik je mis gelopen in Brussel, alleen reisde ik met de Benelux omdat Thalys mij onvoldoende tijdwinst bood.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door Geert »

Vanmorgen ging in Den Haag mijn IC richting Utrecht (1731, v 8.53) vlak voor vertrek kapot. Vervelend, maar kan gebeuren. Perron stond dus al snel vol met de inhoud van 7 bakken ICM.

Minder handig was dat de volgende trein de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] richting Utrecht was. Die kwam binnen met 2x VIRM 4, wat prima geweest zou zijn voor alle extra reizigers, ware het niet dat het normale plan gevolgd werd en er dus één van de 2 afgerangeerd werd. Gevolg: overvolle VIRM4 richting Utrecht, inclusief diverse staanplaatsen.

Waarom heeft NS op zulke momenten niet de flexibiliteit om zo'n trein níet te splitsen en af te wijken van het plan? Nu vertrok er een IC vol chagrijnige reizigers, die waarschijnlijk een stuk minder chagrijnig waren als het slechts bij de +15 gebleven was maar iedereen wel kon zitten.
Durashift
Berichten: 5649
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door Durashift »

Lijkt mij een eerste vraag of de betrokken medewerkers van elkaar wisten dat de ene trein defect was en de andere op volle sterke moest blijven.
Lijkt mij dat e.e.a. wel over een paar schakels moet lopen.. en dat in de tussentijd de dagdagelijkse procedure gewoon doorgaat.. helaas.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door Mikos »

De nieuwe Bijbel heet "Stick to the plan". Ik zal proberen het neutraal uit te leggen: Wanneer er zich een verstoring voordoet, wil men het bestaande plan blijven uitvoeren en er anders zoveel mogelijk voor zorgen dat het plan gevolgd kan worden zoals voorgeschreven. De gedachte erachter is dat de gevolgen van een verstoring zo klein mogelijk blijven.

Zo, is dat neutraal uitgelegd? Het kostte me nogal wat moeite, namelijk...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door Suus »

Ik heb de 1045 nooit op Amsterdam Centraal zien arriveren, het gevolg was dat de 1058 ook niet reed. Dus kon ik met de 958 mee, die sinds vandaag 1 minuut later vertrekt op Amsterdam Centraal. Wel de eerste vertragingsclaim sinds 16 augustus :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7614
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2017

Bericht door VIRM »

Suus gaat dus trakteren van haar gtbv-geld! *O*
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten