OVer je reiservaringen in maart 2018

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door Aking »

Mja al die boogjes en dingen houd ik niet heel goed bij moet ik eerlijk bekennen. En al helemaal niet of en in welke richtingen.

Wel heb ik recent de Betouwerouteboogjes met de ICE bereden, en heb ik ooit lang geleden meerdere malen met een Alpen Express/Skitrein de boog Watergraafsmeer - Diemen Zuid gehad.

Haren - Waterhuizen heb ik 99% zeker niet gehad, en voor Zetten-Andelst - Nijmegen was ik net te laat. Verder zou ik zo niet eens weten wat er nog voor potentiële boogjes en verbindingsdingen liggen :')

Maar qua normale reizigerslijnen heb ik, tenzij ik recente openingen over het hoofd heb gezien, alles binnen de landsgrenzen gehad *O*
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door Ferdinand »

En wat was je favoriet?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door Daniel »

@Aking: Watergraafsmeer - Diemen Zuid ja? Als personeel dan neem ik aan, want daar is volgens mij nooit wat met reizigers overheen gegaan.

Ik houdt ook niet in detail alles bij, maar de opvallende boogjes kan ik vaak nog wel herinneren. Naast dat tweetal in het westen in elk geval ook de beide bogen tussen Bijlmer ArenA en Diemen Zuid gehad, die wordt nog wel geregeld met reizigers bereden.
Haren - Waterhuizen kan ik zogauw ook geen treindienst over voor de geest halen, heb ik sowieso zelf ook nog nooit gehad. Het kruis bij Haarlem ook niet, kruis Blauwkapel dan weer wel met een trein uit Amersfoort naar Utrecht die via de lage sporen werd omgeleid, maar nog nooit van Maliebaan naar Hilversum (helaas nooit van gekomen toen er nog weleens ICE's over omgeleid werden).

Verder aan aparte boogjes/lijntjes meermaals de boog van Dordrecht Stadspolders naar Dordrecht De Staart gehad (kan in mei dit jaar weer als 't goed is). En in de tijd dat de kap van Barendrecht in aanbouw was wel een paar keer met een IC over de Kijfhoek heen slingerend van Dordrecht naar Rotterdam gereisd. En in 't oude station Breda een keer van spoor 2 via het toenmalige kopspoor (volgens mij ligt nu het spoor naar Tilburg op die plek) naar Dordrecht vertrokken om een defect wissel te omzeilen, toen waren ze nog weleens creatief op de verkeersleiding.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door Suus »

De Blijdorpboog wordt bijna alleen maar door die Dinner Train gebruikt. Heel vroeger reden er internationale treinen naar Moskou etc. die niet op Rotterdam DP (vanaf 1957 CS) kwamen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door Daniel »

Tegenwoordig wel ja, maar tot een aantal jaren terug was het nog een geregeld gebruikte boog voor omgeleide treinen bij werkzaamheden.

Hoe liep die Blijdorpboog eigenlijk toen Rotterdam DP er nog was? Immers, toen bestond de huidige lijn naar Gouda nog niet tussen Nieuwerkerk en Rotterdam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door Suus »

De Ceintuurbaan is al in 1899 aangelegd, er lag een sporendriehoek ongeveer waar nu Campus Woudestein ligt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door diederickx »

Daniel schreef:@Aking: Watergraafsmeer - Diemen Zuid ja? Als personeel dan neem ik aan, want daar is volgens mij nooit wat met reizigers overheen gegaan.
Gepland wellicht niet, maar enkele maanden geleden werd mijn intercity Enschede - Schiphol te midden van allerlei verstoringen omgeleid naar een zijspoor in Diemen, vermoedelijk ter hoogte van Diemen Noord, maakte kop en vervolgde de rit richting Schiphol via die boog. Vreemd genoeg heb ik zo te zien verzuimd dat hier te melden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door Daniel »

@Suus: Hoe moet ik dat voor me zien? Liep er toen vanaf de Blijdorpboog al een lijn richting Gouda die aantakte op de lijn die van Rotterdam Maas kwam? Kan het zogauw nergens terugvinden hoe de sporensituatie destijds was, alleen dat de treinen uit Utrecht van 1953 tot 1957 naar het oude Rotterdam DP gereden hebben (dat kan ook makkelijk gezien het vrijwel naast het huidige centraal lag), omdat het nieuwe Rotterdam CS toen nog niet klaar was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door Meltrain »

Dit plaatje van Wikipedia geeft de situatie weer:
Afbeelding

Bron: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... terdam.png

Het stuk tussen Nieuwerkerk en Rotterdam Noord is pas in 1953 aangelegd, de rest is minstens 50 jaar ouder.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door Ferdinand »

Gelukkig hebben we deze Parijse toestanden niet meer . Alleen maar onhandig zoveel kopstations...
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door en-es »

Daniel schreef:@Aking: Watergraafsmeer - Diemen Zuid ja? Als personeel dan neem ik aan, want daar is volgens mij nooit wat met reizigers overheen gegaan.
In 1993 bij de opening van Weesp-Amsterdam Rai heeft een hondekop-treinstel speciale ritten voor reizigers gereden als ik het goed heb, ik zat zelf ook in die hondekop.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door dennistd »

Vrijwel alle boogjes buiten de reguliere dienst heb ik al wel gehad:
- Blijdorpboog (Rotterdam Noord - Schiedam Centrum), tijdens werkzaamheden met een trein Utrecht-Den Haag C
- Binckhorstboog (Voorburg - Den Haag HS), tijdens werkzaamheden met een trein Utrecht-Den Haag HS
- Duivendrechtboog (Amsterdam Bijlmer - Diemen Zuid), tijdens werkzaamheden met een trein Enschede-Nijmegen ([serie=Intercity|2018|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie] en [serie=Intercity|2018|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] gekoppeld door werkzaamheden bij Amsterdam Zuid)
- Haren - Waterhuizen, tijdens de NVBS DM'90-afscheidsrit
- Elst - Betuweroute, omgeleide ICE
- Betuweroute - Geldermalsen, omgeleide ICE

En volgens mij heb ik Hilversum-Maliebaan en Heemstede-Bloemendaal ook wel eens gedaan, maar ik kan me zo niet herinneren wanneer of waarmee...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door Aking »

OV fan Utrecht schreef:En wat was je favoriet?
Pfff, dat is een hele goeie vraag, maar daar heb ik zo snel niet echt een antwoord op geloof ik...
Daniel schreef:@Aking: Watergraafsmeer - Diemen Zuid ja? Als personeel dan neem ik aan, want daar is volgens mij nooit wat met reizigers overheen gegaan.
Dat klopt inderdaad, de treinen werden opgebouwd op de Watergraafsmeer, en gingen dan leeg naar Utrecht/Den Bosch alwaar we de eerste reizigers konden verwelkomen.

Alleen Marco Borsato stapte altijd met zijn gezin in de Watergraafsmeer op om een hoop toestanden en vertraging in Utrecht te voorkomen :mrgreen:
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door en-es »

Er was ook een boog tussen de Hofpleinlijn en Rotterdam Noord-Centraal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door Daniel »

Klopt ja, gebruikt door de laatste treinen van de dag. Maar zelf heb ik die nooit bereden.
Er was trouwens ook een soortgelijke boog van de Zoetermeer Stadslijn naar de lijn Gouda - Den Haag die eveneens alleen 's avonds gebruikt werd. Op de plek daarvan ligt nu de Nootdorpboog (die andersom aansluit bij Leidschendam).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door Jultar »

De Binckhorstboog kan je trouwens meerdere dagen per week gewoon regulier met NS meepikken, voor de liefhebbers. Meerdere dagen per week rijdt het nachtnet namelijk via Gouda. De trein keert op HS en rijdt via de boog die kant op.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door Suus »

Die boog van de Zoetermeer Stadslijn naar de spoorlijn Gouda - Den Haag heeft nooit bestaan. In de nadagen van de Stadslijn werd ‘s avonds wel gebruik gemaakt van de toen al opgeleverde Nootdorpboog, maar die treinen maakten kop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door Klaasje »

Bij werkzaamheden voor OV- SAAL heeft er heel vaak een IC Groningen/Leeuwarden-Nijmegen via Almere centrum en Bijlmer ArenA gereden.
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door Etienne »

Door een wisselstoring bij Woerden rijdt de [serie=Sprinter|2018|Den Haag Centraal - Utrecht Centraal7800[/serie] vandaag de hele dag niet tussen Utrecht en Gouda Goverwelle en is de sprinterdienst tussen Den Haag en Gouda uitgedund tot een halfuursdienst. Bij Woerden moest mijn 523 over spoor 6 rijden en bij Vleuten weer doorwisselen naar de binnensporen. Dat verklaart dus wel dat de [serie=Sprinter|2018|Den Haag Centraal - Utrecht Centraal7800[/serie] geschrapt is, maar waarom dan ook nog de [serie=Sprinter|2018|Den Haag Centraal - Gouda Goverwelle6800[/serie] er aan moet geloven?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door ODRAIL »

Tsja ... hoe laten we de reiziger zo goed mogelijk duperen :? :wink: .
Bemined
Berichten: 5869
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door Bemined »

Daniel schreef:Klopt ja, gebruikt door de laatste treinen van de dag. Maar zelf heb ik die nooit bereden.
De boog van Kleiweg naar Rotterdam Centraal werd inderdaad wel eens voor reguliere treinen gebruikt, maar er was nog een tweede boog van Kleiweg naar Rotterdam Noord. Dat was een enkelsporige boog die met een flinke slinger liep, vanaf Kleiweg boog deze eerst naar rechts af om vervolgens naar links te buigen en daarbij de andere boog gelijkvloers te kruisen. Die boog zal weinig door reizigerstreinen gebruikt zijn vermoed ik. De laatste meters van deze boog liggen er nog inclusief bovenleiding terwijl er waarschijnlijk al 15 jaar geen elektrische trein meer op dit spoor heeft gereden.

De Blijdorpboog en Binckhorstboog zijn overigens nog wel een populaire route voor lege treinen, zeker gesleepte transporten naar Leidschendam willen deze route nog wel eens pakken omdat er dan niet kop gemaakt hoeft te worden. Ook het uitwisselen van ICR stammen tussen de Binckhorst en Watergraafsmeer gaat om een of andere reden meestal via deze route.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door SLToilet »

Heeft iemand hier al weleens het geluk gehad om over de HSL-boog bij Breda te reizen?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door Suus »

Ik kwam vanmiddag op Amsterdam Centraal, waar de ICD van 17:49 naar Rotterdam Centraal vandaag de eer had uit te vallen.

Omdat ik geen zin had in de kou te wachten op de trein van 18:07 en omdat deze na een uitgevallen trein nog drukker dan normaal is, nam ik de IC naar Heerlen van 17:45, om in Utrecht dan de IC naar Rotterdam van 18:18 te nemen. Ik zou maar zes minuten later in Rotterdam zijn dan als ik zou blijven wachten.

Die Intercity van 18:18 is nooit vertrokken in Utrecht, want er vond een aanrijding tussen Woerden en Gouda plaats. En dus kan ik nu weer naar Schiphol...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door ODRAIL »

Is Suus inmiddels al thuis gekomen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in maart 2018

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Die boog van de Zoetermeer Stadslijn naar de spoorlijn Gouda - Den Haag heeft nooit bestaan. In de nadagen van de Stadslijn werd ‘s avonds wel gebruik gemaakt van de toen al opgeleverde Nootdorpboog, maar die treinen maakten kop.
Kopmakend in de werkplaats dan? Die treinen gingen immers rechtstreeks van Voorweg naar Den Haag Centraal, dus kopmaken op Leidschendam-Voorburg is 't ook niet geweest.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten