Pagina 4 van 12

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: do 10 mei 2018, 11:32
door VIRM
Met een BMW naar de sportschool? Zou je ook op de fiets kunnen doen overigens, dan heb je gelijk je warming-up gehad.

Meltrain schreef:De 523 vertrok met +4 van Rotterdam en de machinist was goed bezig om de vertraging in te lopen, totdat we bij die zijsporen tussen Gouda en Woerden moest roestrijden.
Hierop volgde een mededeling van de machinist dat het inlopen van de vertraging helaas niet (helemaal) zal lukken.


Heb he took recentelijk tweemaal gehad dat een licht vertraagde trein waar ik in zat ging roestrijden. Ik snap wel waarom er moet worden roestgereden, maar waarom juist met vertraagde treinen?

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: do 10 mei 2018, 11:42
door Mikos
Dat is niet juist met vertraagde treinen, dat zijn vooraf geselecteerde treinen die moeten roestrijden. Wanneer die onderweg vertraging oplopen, is dat simpelweg dubbel pech. Er loopt momenteel echter een proef waarbij het steeds dezelfde geselecteerde treinen zijn die moeten roestrijden en waarop de rijtijden (en dus aankomst- en vertrektijden) worden aangepast, zodat ook die treinen gewoon op tijd kunnen rijden.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: do 10 mei 2018, 11:43
door Aking
Ik gok omdat dat ergens voor de vertraging al gepland staat, en daar kan dan natuurlijk niet zomaar van worden afgeweken. Dan slaan er 100.000 systemen en poppetjes op hol natuurlijk :Y

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: do 10 mei 2018, 13:37
door Daniel
Mikos schreef:Dat is niet juist met vertraagde treinen, dat zijn vooraf geselecteerde treinen die moeten roestrijden. Wanneer die onderweg vertraging oplopen, is dat simpelweg dubbel pech. Er loopt momenteel echter een proef waarbij het steeds dezelfde geselecteerde treinen zijn die moeten roestrijden en waarop de rijtijden (en dus aankomst- en vertrektijden) worden aangepast, zodat ook die treinen gewoon op tijd kunnen rijden.

Dat is echter niet het geval met de genoemde 523: die heeft exact dezelfde rijtijden als alle andere ICs tussen Rotterdam en Utrecht. Vanuit het oogpunt van klantvriendelijkheid lijkt het me trouwens juist onwenselijk om dagelijks dezelfde groep klanten extra reistijd te geven. Zover het überhaupt nodig is want op sommige trajecten zit zoveel marge in de dienstregeling dat het voornaamste effect van roestrijden is dat de trein een keer niet te vroeg aankomt.
Aan de andere kant maken de doorstroomstations enige planning wel noodzakelijk, bij Utrecht Overvecht zit bijvoorbeeld tegenwoordig een wissel wat je eigenlijk alleen handig met een IC kunt roestrijden, en dan bij voorkeur een vertraagde want dan heb je minder last van de voorgaande Sprinter.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: do 10 mei 2018, 14:09
door Wubbo
Ik verwacht dat bij die 523 roestrijden niet de oorzaak was: na de ochtendspits zijn er op dat stuk herstelwerkzaamheden uitgevoerd, dus waarschijnlijk was er gewoon iets stuk.

En roestrijden hoef je natuurlijk niet met een IC te doen, het kan ook prima met leeg materieel.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: do 10 mei 2018, 14:22
door Aking
Hoe zit het eigenlijk met dat museumspul dat toen speciaal gebruikt werd voor roestrijden? Bestaat dat nog?

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: do 10 mei 2018, 14:32
door dennistd
Dat is roestrijden na werkzaamheden. Dit is het reguliere roestrijden omdat elke 24 uur een X aantal assen elk stukje spoor moet berijden om detectie te garanderen. Na werkzaamheden wordt het op buitendienst gesteld spoor gedaan omdat er dan geen detectie-garantie is, het is immers >24 uur geleden dat er een trein reed.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: do 10 mei 2018, 21:25
door webguy
Want na 1441 minuten gaat spoor spontaan roesten, bij 1439 minuten is er niks aan de hand *O*

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: do 10 mei 2018, 21:38
door Daniel
De combinaties van werkzaamheden zijn weer briljant gepland dit lange weekend maar niet heus... een omreisadvies van Amersfoort naar Rotterdam via Schiphol door werkzaamheden, maar andere werkzaamheden zorgen er tegelijk voor dat de frequentie van de ICdirect is gehalveerd :roll:

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: do 10 mei 2018, 21:52
door Durashift
Dan neem je de niet-ICD verbinding.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: do 10 mei 2018, 21:56
door Chrysa
Dat duurt nog langer. :')

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: do 10 mei 2018, 22:10
door KM46
Dat is wel waar ja. maar het is in ieder geval beter dan wachten en de bus in moeten.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: vr 11 mei 2018, 10:50
door SLToilet
Zojuist heb ik voor het eerst de HSL-boog van Breda genomen *trein* ! Met een volgeladen trein/staande ovatie :X (ik kon nog zitten) is de Benelux onderweg naar België. Het scheelde overigens niet veel omdat de 6600 eerder op de route vertraagde, maar deze vertraging was snel ingehaald.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: vr 11 mei 2018, 13:36
door VIRM
Zo te horen waren de bouwvakkers gisteravond hard bezig met de nieuwe spooroverbouwing bij station Zaandam. Hierdoor vertrok mijn 3369 van spoor 2 (zoals alle treinen richting Amsterdam). Wel vreemd om ineens je trein gepland /linkerspoorspookrijdend binnen te zien komen zo.een

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: vr 11 mei 2018, 13:43
door groningen
Gisteren reed ik met de 12.37 vanuit Amsterdam Centraal via Haarlem naar Den Helder. Tussen Haarlem en Uitgeest reden de treinen steeds op het andere / linker spoor. Volgens OV Tijden gebeurde dit tussen 13 en 15 uur. Tussen Den Helder en Alkmaar waren de tijden 15 minuten later/eerder.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: vr 11 mei 2018, 21:47
door Suus
Met de 1174 op tijd in Eindhoven vertrokken. Vervolgens waren we twee minuten te vroeg in Tilburg.

In Tilburg is de vertrektijd afgewacht en weer op tijd vertrokken. Wat schets mijn verbazing: in Breda zijn we drie minuten te vroeg!

En nu in Rotterdam weer twee minuten te vroeg. De machinist houdt van racen.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: vr 11 mei 2018, 21:57
door marvinkok
Vast einde dienst (A)

Re: RE: Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: vr 11 mei 2018, 22:26
door Jultar
Suus schreef:Met de 1174 op tijd in Eindhoven vertrokken. Vervolgens waren we twee minuten te vroeg in Tilburg.

In Tilburg is de vertrektijd afgewacht en weer op tijd vertrokken. Wat schets mijn verbazing: in Breda zijn we drie minuten te vroeg!

En nu in Rotterdam weer twee minuten te vroeg. De machinist houdt van racen.
Dat is standaard als je niet de dienstregelingsnelheid aanhoud. Die is bijvoorbeeld tussen Boxtel en Tilburg 110 km/u en 120 km/u tussen Tilburg en Breda. Als je in beide gevallen 1x opschakelt naar de maximale snelheid en daarna de trein uit laat rollen ben je precies op tijd :)
Dan rij je overigens bij Breda wel zo'n 80 km/u, precies genoeg voor de snelheidsverlaging daar :)

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: vr 11 mei 2018, 22:54
door Aking
Wat vervelend, die spoorwijziging voor de ICD in Rotterdam :evil:

Nu kon ik geen toeslag op m'n kaart laden :( (A)

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: vr 11 mei 2018, 22:55
door Karl
Vandaag van Breda naar de Randstad gereisd. Er stond aan spoor 5 (?) een IC naar Brussel gereed op vertrektijd, met de treinbegeleiders op het perron, de deuren open, niets vreemds aan de hand en de trein leek klaar voor vertrek. Opeens had die trein tien minuten vertraging en, inderdaad, een minuut of tien later, reed de trein weg.

Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Ik heb geen kruisende trein vanuit Roosendaal of Brussel gezien, er was wel een trein naar Eindhoven te laat, maar die was zoveel te laat dat de trein naar Brussel daar gemakkelijk voor had gekund.

In Rotterdam viel mij bij de werkzaamheden op dat een groot deel van de oostelijke wisselstraat nog bestaat uit houten bielsen, moet dat dat allemaal nog vervangen worden binnenkort? Dat betekent nogal wat voor buitendienststellingen.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: za 12 mei 2018, 10:50
door Vinny
Ik zit nu in een 'extreem lange trein', voor zover ik kon zien 3 gekoppelde ICMm. Hij past niet langs het perron in Heerenveen. Uiterst curieus. Bovendien nemen de tussenstops zo veel meer tijd in beslag. Dit gaat de rit flink vertragen..., en station Steenwijk slaan we maar helemaal over...

Weet iemand waar dit goed voor is?

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: za 12 mei 2018, 11:12
door Suus
Extreem lange trein :’)

Gisteren werd om 20:03 nog een VIRM10 van Venlo naar Schiphol gestuurd.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: za 12 mei 2018, 12:01
door Aking
Maar met 3xICM4 heb je toch ICM12 en das twee bakken meer hoowr! (A)

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: za 12 mei 2018, 12:06
door Vinny
Suus schreef:Extreem lange trein :’)

Gisteren werd om 20:03 nog een VIRM10 van Venlo naar Schiphol gestuurd.

In Friesland zijn zulke afmetingen ongebruikelijk en bovendien onnodig. Ik wist ook niet dat de perrons van Heerenveen en Steenwijk blijkbaar erg kort zijn, die stations zijn al eeuwenlang intercity-stations en zouden toch moeten voldoen lijkt me.

Re: OVer je reiservaringen in mei 2018

Geplaatst: za 12 mei 2018, 12:12
door Klaasje
De Friese lijn kent perrons van 10 bakken. Valt best wel mee maar met ICM11 gaat het niet goed inderdaad.