Pagina 5 van 11

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: di 13 jan 2009, 23:34
door asd
Wellicht niet helemaal vergelijkbaar, maar in New York komt het wel eens voor dat metrotreinen stations overslaan om (grote) vertragingen in te halen. Wellicht goed voor de punctualiteit, vervelend als je je net naar binnen hebt gepropt en er vervolgens weer uit kan...

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: wo 14 jan 2009, 00:46
door M57
VOlgens de CTA op 4b te Ut heeft de s3000 naar Den Helder ook slaapwagens naar Kopenhagen. 8-)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: wo 14 jan 2009, 10:43
door ODRAIL
M57 schreef:VOlgens de CTA op 4b te Ut heeft de s3000 naar Den Helder ook slaapwagens naar Kopenhagen. 8-)
Aha, het oude euvel is weer terug, ik zag het vorig jaar zomer ook al. In september en december leek de zaak opgelost (lees gerepareerd) :).

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: wo 14 jan 2009, 16:48
door Vinny
Dan is het spul om de palletten anti-statisch te maken uitgewerkt :roll:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: wo 14 jan 2009, 18:35
door Mark
Ik zag in Hgl ook al een Intercity naar Odz vertrekken vanmiddag... ;)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: wo 14 jan 2009, 21:02
door Daantje
mb90 schreef:Een knap staaltje logica bij de actuele vertrektijden van Rtd. De 5000 van 16:49 uur naar Leiden staat gewoon aangegeven, maar eronder staat: Rijdt niet verder dan Rotterdam.. Om 16:55 uur was de trein verdwenen van de vertrektijden en toen zag ik bij de vertrektijden van Delft dat hij gewoon rijdt. :?
Die trein heeft bij Delft iig niet gereden. Daar werd omgeroepen dat vanwege een verstoring de stoptreinen van .04 en .34 niet zouden rijden.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: za 17 jan 2009, 22:15
door Dre
Mark schreef:Ik zag in Hgl ook al een Intercity naar Odz vertrekken vanmiddag... ;)
Daar heeft de CTA van 3b de laatste tijd standaard last van. Sinds de drgl 2009 stopt de s31200 weer zoals vroeger op 3b (en niet meer bij de trappen op zowel 3a/b) omdat de s7000 erbij moet. De CTA van 3b ziet sindsdien een upgrade Hgl-Odz wel zitten.

In de jaren '90 is dat ook een tijdje standaard geweest, Hgl-Odz als halfuursdienst, maar Hglo werd slechts 1x per uur bediend. Tegenwoordig wordt alles wat één of meer stations overslaat meteen een IC, dus een jaar of 15 geleden zou 't juist zijn geweest. Alhoewel, Plan V als IC? :roll:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: za 17 jan 2009, 22:18
door Meltrain
Ach, dat gebeurt vaak genoeg hoor. :mrgreen:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: za 17 jan 2009, 22:18
door Geert
Plan V als IC moet kunnen. s4900 anyone, of de s3700 een tijdje terug? ;-)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: za 17 jan 2009, 22:45
door Vinny
Ach de koppeling materieel - treintype komt uit de koker van NS-commercie. Vroeger werd er rustig plan V en T in intercity diensten gegooid, en raakte ICM verdwaald in stoptreinomlopen. Dat laatste is erg slecht voor het materieel, het kan dus geen kwaad om een beetje op te letten als vervoerder met welk mat. je welke diensten laat rijden (getrokken mat. in stoptreindiensten is nooit zo'n bijster goed idee), maar het is geen 'wet van Meden en Perzen' zeg maar. Een beetje flexibiliteit in je inzet kan geen kwaad.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: za 17 jan 2009, 22:48
door Geert
Zo slecht is het nu ook weer niet voor het materieel, hoor. Alleen ICM-1 (de stellen met weerstanden, 4011-4050) kan er niet zo goed tegen, maar dat wil niet zeggen dat het meteen kapuut gaat van een dagje stoptreintjes rijden.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: zo 18 jan 2009, 02:23
door Justin
Die van de IC voor de s31200 heb ik gisteren gezien. Overigens zag ik dat de enige CTA op Amri voor de s7000 wel een boel stations weglaat. Na Wierden is het gelijk non-stop naar Apeldoorn.... Zelfs Deventer staat er niet eens op!

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: zo 18 jan 2009, 10:30
door Daan
Geert schreef:Zo slecht is het nu ook weer niet voor het materieel, hoor. Alleen ICM-1 (de stellen met weerstanden, 4011-4050) kan er niet zo goed tegen, maar dat wil niet zeggen dat het meteen kapuut gaat van een dagje stoptreintjes rijden.
Nog sterker, ze doen het iedere dag tussen Gn en Zl. Daar liggen de stations wel wat verder uit elkaar, maar dat ICM geen stoptreinen zou kunnen rijden is nonsens.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: zo 18 jan 2009, 10:51
door Vinny
Niet dat ze het niet kunnen, maar van slagjes Hoek van Holland - Rotterdam Centraal worden ze niet gelukkig ;) (overigens is Gn - Zl geen voorbeeld: de stations liggen er op intercity-afstand uit elkaar. Het gaat echt om stops binnen de kilometer. Ik heb me het technisch wel eens laten uitleggen).

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: zo 18 jan 2009, 11:07
door Mark
Dre schreef:In de jaren '90 is dat ook een tijdje standaard geweest, Hgl-Odz als halfuursdienst, maar Hglo werd slechts 1x per uur bediend. Tegenwoordig wordt alles wat één of meer stations overslaat meteen een IC, dus een jaar of 15 geleden zou 't juist zijn geweest. Alhoewel, Plan V als IC? :roll:
Klopt, toen was het inderdaad officieel een sneltrein ;) De trein die uit Zp kwam (destijds reed NS nog een uurdienst op Zp-Hgl) en die naar Zp stopte wel in Hglo, de trein die de slag Odz-Hgl-Odz maakte reed als sneltrein en stopte er niet. Materieel was een mix van Plan U en mat'64 :)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: zo 18 jan 2009, 15:47
door Dre
Volgens mij was het ook voor de DRGL '97-'98, toen de 7200 nog naar Es reed i.p.v. Odz al zo. Kan me uit die tijd nog de tekst "Stoptrein, stopt niet te Hengelo Oost" op de vertrekstaten herinneren. Toen werd er op de zondagmiddag ook 'slechts' een uurdienst gereden op Hgl-Odz v.v.

Heb uit die tijd nog wel oude foto's Plan V als stoppertje Odz-Hgl ergens in september '96, Plan U als stopper naar Zp, ergens uit '98 en de IR 2300 Shl-Hannover Hbf/Berlin Zoo (met 1100 ervoor). Een ruime 10 jaar later allemaal vergane glorie. :|

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: ma 19 jan 2009, 14:00
door bassie92
Even tussendoor, vorig jaar werd er regelmatig in het weekend plan V en Plan T ingezet op de intercity Den Haag-Venlo ;) ook iets wat je niet zou verwachten.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: ma 19 jan 2009, 14:01
door Geert
Nou, ik heb vorig jaar regelmatig op zaterdag uitzicht gehad op de s1900 en dat kwam toch maar zelden voor.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: ma 19 jan 2009, 14:10
door bassie92
Overdag zelden, in de avonduren vrij veel (bijna standaard de ritten om 22.20 vanuit den haag, de rest was afwisselend);) maar op de 1900 werd en wordt heel vaak verschillend materiaal ingezet (VIRM, ICK, ICM, ICR, DD-AR, Plan V, Plan T)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: ma 19 jan 2009, 15:56
door Karl
En dat allemaal in de avonduren?

Ik maak vrij frequent gebruik van de s1900 overdag (tot een uur of 20h00) en dan is het toch altijd ICK (steeds minder), ICRm (eerst twee nu meer treinen) of VIRM.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: ma 19 jan 2009, 16:48
door bassie92
VIRM, ICK, ICRm = regelmatig
ICM, Plan T, Plan V= (zeer) zelden maar rijden er toch.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: ma 19 jan 2009, 16:57
door bassie92
O ja, nog de DD-AR die ook zelden maar toch wel op de 1900 rijdt ;)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: ma 19 jan 2009, 17:54
door Caspar
Ik ben in die contreien niet heel erg bekend, maar ik heb 1x in een Ddar gezeten vanaf Rotterdam naar Tilburg als IC. Dat was vlak na een grote storm in het najaar van 2002 toen 3 kwart Nederland had platgelegen. Maar die dag reed er ook Sgmm in de t800 :wink:

Vandaag ging IC t145 volgens de CTA bovenaan de roltrap op Shl via Den Haag HS naar Szczecin :D

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: ma 19 jan 2009, 22:34
door Geert
bassie92 schreef:ICM, Plan T, Plan V= (zeer) zelden maar rijden er toch.
Dat is dan in ieder geval niet gepland. Ik kan ook wel roepen dat er zeer zelden een DDAR in de s4100 rijdt, terwijl dat ongeveer een keer per jaar is (en de rest met SGMm) rijdt. Enfin, je begrijpt mijn punt hopelijk ;)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3

Geplaatst: di 20 jan 2009, 00:10
door bassie92
Ik snap je punt ;) misschien heb ik het er wat te vaag neergezet. Even anders gezegd, vorig jaar was er een tijdje regelmatig op de late avonduren stoptreinmateriaal ingezet. Tegenwoordig zie je dat niet meer zo vaak. Maar het gebeurd wel eens dat je toch een verdwaalde ICM of DD-AR ziet op de 1900. Meer kans in het weekend ;)
Op de stoptrein Dordrecht-Leiden Centraal werd vorig jaar er ook van alles opgezet. Van de gewone Plan T/V en DD-AR tot aan de VIRM en ICM. :shock: