OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Marc »

Door een wisselstoring én een overwegstoring was het weer een puinhoop in het zuiden:

Van 14:20 tot 14:44 zijn er drie IC's binnengekomen in Maastricht. Dit zouden de t839 (14:20, +46), t841 (14:31, +27) en t843 (14:44, +10) geweest moeten zijn. Om 14:45 stonden opeens vijf VIRM-stellen in Maastricht (één op spoor 1, twee op 2, één op 3 en een defect stel op 12).

Trein t6845 was op tijd en reed wel door naar Maastricht Randwyck. Hier kwamen we aan op spoor 2, omdat de defecte Belgische trein op spoor 1 stond. De lok en de eerste vier rijtuigen stonden net buiten het station, de rest stond langs het perron.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Dubbele P »

In Roermond stonden vanmorgen overigens 4 plan V's als stoptrein naar Maastricht Randwyck (met twee stuks gekoppeld). Ik dacht aanvankelijk dat deze zich hier opgehoopt hadden vanwege vertraging, waar ook de intercity uit het noorden last van had. Van mijn zus, die meestal de stoptrein neemt, begreep ik dat het om een kapotte trein ging.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Marc »

Volgens een bericht op Somda hadden twee stellen een defect (vastgevroren remmen voor de stellen 475 en 879).
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door bassie92 »

Vandaag had trein 9241 vanuit Brussel een vertraging van +50, komt ook niet vaak voor. Er reed ook een VIRM op 2260, op zich niet erg bijzonder maar het was net één van de nieuwste met rood-blauw beklede stoelen.
Even een vraagje, zat vandaag even het spoorboekje door te bladen en sommige Intercitytrajecten vielen me heel erg op, waarom worden deze Intercity's genoemd?
-Utrecht-Almere Oostvaarders
-Roosendaal-Vlissingen
-Roosendaal-Zwolle
-Utrecht-Leiden
-Amsterdam-Zandvoort aan Zee
-Amsterdam-Enkhuizen
-Lelystad-Hoofddorp

Deze trajecten slaan echt maar een paar stations over, zeker niet Intercity waardig.
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door reisthijs »

bassie92 schreef:waarom worden deze Intercity's genoemd?
Verwarrend maar waar: omdat ze niet overal stoppen, dat is tegenwoordig de definitie van NS van Intercity: "trein die niet overal stopt". Ik noem deze rare gevallen altijd maar "Sprintercity".

Alleen Roosendaal-Vlissingen is een uitzondering, maar dat is vast een voorproefje op de toekomstige situatie dat de Intercity s2100 2x/uur naar Vlissingen rijdt en in Zeeland overal stopt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door bassie92 »

Ik vínd de benaming 'Sneltrein' dan toch beter van pas komen. En over Roosendaal-Vlissingen, het kan misschien een voorproefje zijn maar NS zou zich beter tot de situatie nu moeten beperken. ;)
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Meltrain »

Gisteren werd (volgens mij) de t9244 met +15 aangekondigd op de CTA's op Rotterdsam Centraal, maar vertrok uiteindelijk met +25. Hij reed trouwens zonder Bs, maar wel met 5x B en 2x A, dus of dat een oorzaak was?
Verder was er een V200 van ITL bij remise Hilledijk aan het rangeren met een 186'er van ITL. aangezien er bijna nooit een E-loc bij de Hilledijk komt, zag het er wel leuk uit.
Verder staan er al enige tijd 5 Class66's op het achterste spoorbij de Hilledijk (tegen de RET-remise aan), zonder opschriften en dergelijke. Weet iemand misschien wat daarmee moet gebeuren?

Vandaag ging het rond 16:00 niet echt goed met de HSL-testtrein op Rotterdam Centraal. Het omlopen ging goed, maar toen ze wilden aankoppelen bleek dat de deuren van de rijtuigen ineens vergrendeld waren. Ook met behulp van de noodsleutel waren ze niet open te krijgen. en het ergste was wel dat de aankoppelaar binnen in het rijtuig zat...
Uiteindelijk hebben de machinist en HC na lang proberen en de loc in elk geval aan te koppelen om stroom te geven, de deuren weer open kunnen krijgen en toen was het aankoppelen binnen een paar seconden gedaan.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door reisthijs »

bassie92 schreef:Ik vínd de benaming 'Sneltrein' dan toch beter van pas komen. En over Roosendaal-Vlissingen, het kan misschien een voorproefje zijn maar NS zou zich beter tot de situatie nu moeten beperken. ;)
Ben ik het ook helemaal mee eens, maar ja wij gaan er helaas niet over wat NS logisch vindt. Neem nu die IC Utrecht-Almere: in 2006 was dat nog een stoptrein en in 2007 ineens een IC. Beide slechte aanduidingen, het had gewoon Sneltrein moeten zijn.

Roosendaal-Vlissingen staat overigens alleen in het spoorboekje als IC aangegeven, op de vertrekstaat is het dan weer wel gewoon een stoptrein :roll: .
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door M57 »

In Almere rijden nog steeds D-treinen met toeslag. :roll: Verder wat probleempjes in Lelystad na het splitsen van twee porties vlaflip naar één portie: er bleef luchtlekkage plaatsvinden. Uiteindelijk werd het euvel verholpen en vertrok de kerende trein nét op tijd. :)
dvdhoven
Berichten: 134
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 07:09
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door dvdhoven »

Gisteren had trein 1747 bij vertrek uit Utrecht +8 omdat het Haagse deel te laat afkwam. Overigens had het Rotterdamse deel (21747) ook al zo'n 5 minuten op de fly-over moeten wachten voor het op spoor 11 mocht landen. Ruime samenstelling: 4+4+3+3. Bij Amersfoort riep de hc om dat reizigers voor Zwolle en het Noorden beter via Deventer konden reizen. Toch stapten velen uit en stonden op het perron te blauwbekken. Mogelijk omdat trein 747 nog langs het perron stond met Niet Instapppen in de CTA. Net voor Apeldoorn riep de hc om dat reizigers voor Hengelo en Enschede beter via Zutphen konden reizen ivm een draadbreuk bij Almelo. In Apeldoorn lange tijd gestaan, treinpersoneel riep wel om, maar wist de oorzaak niet, en +13 vertrokken. Nog op de IJsselbrug in Deventer moeten wachten en +14 in Deventer. Trein keerde in zijn geheel op trein 1752. In Deventer zag het zwart van de mensen op het perron. Onderweg was het overigens prachtig mooi met zon, wit landschap en vaak wit berijpte bomen. :) Verder viel me op dat de La Place op het station Apeldoorn al weer gesloten is. Dat was maar korte vreugd dus.
Dick van den Hoven
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Mark »

Volgens mij liep de La Place op Apd ook totaal niet...
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door JeePee »

Goed gisteravond met t3672 om 21:50 vertrokken uit Dv. Van reizigers begreep ik dat dit al ongeveer het enige was wat uit Ah gekomen was sinds een tijdje. Bij Ost werd omgeroepen dat het allemaal nog wat langer ging duren, want er stond een trein defect tussen Ost en Wh. Treinpersoneel wist eerst ook niet veel, maar adviseerde even te blijven wachten. Vervolgens was dit ongeveer het tijdsplan:

- 22:30 --> HC verteld dat het de t3670 is geweest die de BVL naar beneden gehaald heeft. De cynische opmerking "dat is overigens niet de eerste dubbeldekker die dit geintje flikt de laatste tijd...". Er zou een extra trein uit Dv komen om de reizigers op te halen en mensen konden dan omreizen via Dv - Aml / Amf naar Zl. Iedereen naar buiten het ijskoude perron op.
- 22:40 --> Een andere HC verteld dat er toch geen andere trein naar Ost komt en dat iedereen beter maar weer de trein in kan gaan. De t3672 blijft uiteraard in Ost om te dienen als verwarmde wachtruimte.
- 23:00 --> HC meldt dat er bussen zijn besteld, hij weet nog niet wanneer deze er zullen zijn. Tegelijkertijd wordt de spanning van de BVL gehaald.
- 23:20 --> HC begint zichtbaar geïrriteerd weer contact op te nemen met de mensen van de bijsturing om te vragen of al bekend is wanneer er een bus is -> nee dus.
- 23:45 --> Verwarming valt uit, te weinig stroom in het aggregaat. Iedereen wordt naar de voorste Bs gedirrigeerd om zo in ieder geval iedereen te kunnen blijven informeren (geen omroep meer mogelijk uiteraard) en elkaar ook een beetje warm te houden
- 0:00 --> Er wordt geïnformeerd waar iedereen heen moet, ivm taxi's en dergelijke. Vooral het aantal mensen naar Gn en Lw gaat zorgen baren. Dat gaat meerdere taxi's kosten alleen die kant op al.
- 0:15 --> Bus schijnt vertrokken te zijn uit Zl
- 0:30 --> Bus arriveert, maar gaat naar Dv ondanks een hoop onbegrip van de HC. 3 man stapt in, de andere 60 blijven gedesillusioneerd achter in de inmiddels erg koud geworden trein. Op het perron gaat symbolisch het licht uit.
- 0:40 --> Licht in de trein gaat ook, het aggregaat is schijnbaar leeg...
- 0:50 --> Nog een bus en jawel naar Zl.
- 0:55 --> Overvolle alliance vertrekt als extra late 161 naar Zl ;) . 1 HC heeft het ook gehad en gaat mee. De productieve HC blijft om de mcn gezelschap te houden die moet wachten tot hij zijn trein weer kan laten vertrekken. Die zullen het niet warm hebben gehad...
- 1:30 --> Bus komt aan in Zl. Reizigers voor Gn en Lw moeten nog even blijven zitten in de bus (35 man ongeveer!). Rest mag eruit voor de taxiparade. Uiteraard is er nog geen taxi te zien die voldoet aan de eisen van NS. Oftewel het taxibedrijf waar een contract mee is gesloten, is nog niet aanwezig.
- 1:40 --> Nog een bus arriveert op het busstation. Kort overleg volgt en de chauffeur van de Alliance is wel bereid om door te rijden naar Gn. De andere bus gaat naar Lw. Ongeveer 15 man stapt uit en gaat de andere bus in.
- 1:50 --> Beide bussen vertrekken voor hun lange tocht naar het noorden
- 3:10 --> Bus arriveert in Lw
- 3:20 --> Thuis met ongeveer 4 uur vertraging...

Goed dit kan natuurlijk eens gebeuren en tja 'tis net oars'. Maar wat ik me afvraag is het volgende:
- Waarom werden de reizigers niet in naar het café gestuurd bij Ost om daar warm te blijven toen de verwarming uit viel. Het was behoorlijk koud daar (ik gok toch wel een graadje of -8 tot -10) en de trein was op een gegeven moment niet veel warmer
- Ook het regelen van dekens en warme drank was te veel. Het was duidelijk dat enkele mensen het zichtbaar erg moeilijk hadden met de kou. Ik begrijp dat de gestrande VIRM prio krijgt, maar dit was wel erg embarmelijk
- Waarom gaat men eerst bussen tussen Zl en Dv laten rijden en komen deze pas veel later in Ost aan, waar reizigers al dik 2 uur stil staan
- Waarom stuurt men eerst een bus naar Dv, terwijl het laten rijden van de eerste bus naar Zl NS een hoop geld had gescheeld. Immers konden mensen dan nog overstappen op de laatste treinen naar Gn, Lw en Kpn. Dat had ze dus kosten voor 1 of 2 taxi's bespaard en de kosten van een bus naar Gn en een bus naar Lw.
- Waar is onze trein gebleven die de reizigers zou ophalen toen we net een half uurtje stil stonden?

In ieder geval weer een ervaring rijker.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Vinny »

Maar wat ik me afvraag is het volgende:
Het antwoord is waarschijnlijk dat er een paar mensen in de 'bijsturing' overspannen aan het raken waren. Ik denk trouwens dat meteen kopmaken en terugkeren naar Deventer de beste optie zou zijn geweest.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door webguy »

Vinny schreef:
Maar wat ik me afvraag is het volgende:
Het antwoord is waarschijnlijk dat er een paar mensen in de 'bijsturing' overspannen aan het raken waren. Ik denk trouwens dat meteen kopmaken en terugkeren naar Deventer de beste optie zou zijn geweest.
Ik wil niet vervelend doen, maar het lijkt me dus dat eis nummer 1 voor personeel bij bijsturing is dat ze stressbestendig zijn. Verder lijkt het me dat ze dus niet genoeg informatie hadden op de goede manier, en niet wisten welke trein waar stond met hoeveel mensen. Hoe moeilijk is het op een whiteboard te tekenen bij elke verstoring welke trein waar staat, en dan kijken waar de nood het hoogst is... Erg jammer dat dit gebeurt, en van mij mag de NS effe flink wat gaan doen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Vinny »

Ja het is van uit een luie leunstoel allemaal makkelijk praten en te verzinnen. Ik vermoed dat er ook keihard is gewerkt, maar dat er steeds nieuwe/andere problemen bij zijn gekomen. Of dan worden er bussen besteld die niet op komen dagen, of er is weer een nieuwe storing ergens bij gekomen.
Ik ben er niet bij geweest, maar ik kan me goed voorstellen dat de jongens keihard gewerkt hebben, terwijl het resultaat voor de reiziger nihil was. Vervolgens snapen die mensen zelf ook wel dat dat vervelend is. Neemt niet weg dat er in de opsomming van JP aardige aanbevelingen staan. Kan geen kwaad om het draaiboek weer eens te doorlopen en aan te vullen ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Ruben »

Ach, ook als er niet veel te doen is, is goeie bijsturing al teveel gevraagd. Gister was die draadbreuk bij Almelo al een uur bekend, dus het was al lang duidelijk dat er vanuit Schiphol geen IC naar Berlin gestuurd kon worden. Ding valt uit, en dat roept men dan pas om NA vertrek van de IC naar Utrecht en Eindhoven, zodat je gelijk +30 hebt. Ditzelfde zie je vaak met werkzaamheden op Amsterdam - Amersfoort, draait men het bandje ook pas na vertrek van het alternatief. Is het nou zo moeilijk om voor de reiziger te denken en hem te informeren? NS vindt het kennelijk voldoende informatie te geven WAAROM iets niet rijdt, en niet WAT er dan WEL rijdt of mogelijk is.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door bassie92 »

Was er ook vervangend vervoer geregeld vanaf leeuwarden/groningen die naar de buitenwijken moesten. Na 3 uur 's nachts rijden er niett echt veel bussen meer en ook niet iedereen heeft een fiets of auto staan of kan rond die tijd even iemand opbellen.
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Ruben »

Een vriendin van me heeft op Stroe op dat zijspoor lekker vast gestaan vanmiddag, toen van de t145 de loc defect raakte. Na 1 uur stond ze er nog, en was bekend dat er een andere loc uit Amf zou komen.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Daantje »

@ Jeepee: ik ben ook wel eens midden in de winter met een trein in de zeeuwse polder gestrand omdat we een auto op een overweg aangereden hadden. Toen kwam de brandweer uiteindelijk koffie en thee brengen om iedereen nog een beetje warm te houden.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door JeePee »

bassie92 schreef:Was er ook vervangend vervoer geregeld vanaf leeuwarden/groningen die naar de buitenwijken moesten. Na 3 uur 's nachts rijden er niett echt veel bussen meer en ook niet iedereen heeft een fiets of auto staan of kan rond die tijd even iemand opbellen.
Nee, NS heeft een vervoerplicht tot het station waar je heen moet. Al werd er dan wel weer een taxi naar Emmeloord geregeld.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Raymond »

Maar op het moment dat je door NS-schuld je laatste aansluiting mist met de trein en daardoor bijvoorbeeld de bus naar huis heb je toch recht op vervoer tot je huis? In feite is dat hier ook het geval..
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Geert »

Nope, tot aan het station en vanaf daar is het in principe pech.
bassie92
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 12:18

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door bassie92 »

Sta je daar om half 4 's nachts op station groningen of leeuwarden te kijken hoe je thuis kan komen. Taxi (moet je net genoeg geld hebben..), iemand bellen (moet je errug veel geluk hebben midden in de nacht), lopen (ook niet wat iedereen doet), fietsen (alleen als je die hebt staan).. Zucht, wat een gedoe..
Nog een vraagje, hoe zat het dan met de mensen die zeg maar een trein later van deventer richting groningen en leeuwarden wilden. Met omreizen zouden ze die ook niet redden. Waren er dan ook extra bussen die richting?
Favoriete trein: ICM, Citypendel
Favoriete bus: O405
November: 526 km
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door Daan »

bassie92 schreef:Sta je daar om half 4 's nachts op station groningen of leeuwarden te kijken hoe je thuis kan komen. Taxi (moet je net genoeg geld hebben..), iemand bellen (moet je errug veel geluk hebben midden in de nacht), lopen (ook niet wat iedereen doet), fietsen (alleen als je die hebt staan).. Zucht, wat een gedoe..
Nooit op de laatste trein gokken dus... En anders gewoon lopen, nog gezond ook :pos:
bassie92 schreef:Nog een vraagje, hoe zat het dan met de mensen die zeg maar een trein later van deventer richting groningen en leeuwarden wilden. Met omreizen zouden ze die ook niet redden. Waren er dan ook extra bussen die richting?
Je bedoelt dat er dan geen trein meer naar het noorden gaat? Zie boven, taxi.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: OVer je treinreiservaringen van januari 2009

Bericht door JeePee »

De bus die wij hadden uit Olst kwam uit Deventer en zal daar dus ongeveer 0:30 vertrokken zijn. Dus ook de mensen die normaal om 0:15 in Dv aangekomen waren en dus de laatste aansluiting in Zl zouden halen konden met deze bussen mee.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten