Pagina 2 van 11

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: di 09 jun 2009, 23:11
door Maik
Blijkbaar heeft iemand bij Syntus door hoe de displays op de Buffels werken. Ik zie de laatste weken steeds meer stellen met Doetinchem of Arnhem op het display, vaak rijdt de trein dan naar Winterswijk. :lol:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: wo 10 jun 2009, 18:46
door pytoyo123
Vrijdag vertrok ik in Apeldoorn.
En Dinsdag kwam ik weer in Apeldoorn aan en ik zag in eens.... CTA op spoor 1.

Dat is snel aangelegd. maar... deze CTA wordt toch niet gebruikt? omdat hier de serie s7000 hier stopt en dan naar Goederen?

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: wo 10 jun 2009, 19:14
door Ruben
Is dit een oud type CTA of een digitale??
De CTA kan wel nodig zijn, incidenteel begint de s7000 er ook, en er waren of zijn ook s17800 naar Zp die er soms vandaan vertrekken/vetrokken. Dit laatste gebeurde vooral toen de s1500 nog 10 minuten stil stond op Apd.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: wo 10 jun 2009, 19:42
door reisthijs
pytoyo123 schreef:maar... deze CTA wordt toch niet gebruikt?
Dat er in de huidige dienstregeling weinig treinen vertrekken maakt niet uit. Het is wel zo handig als gewoon alle perrons een CTA hebben.

Overigens vertrekken er volgens de vertrekstaat op woensdag en donderdag redelijk wat treinen van spoor 1.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: wo 10 jun 2009, 20:06
door Wubbo
Volgens de huidige planning voor de nieuwe dienstregeling gaan er in Apeldoorn veel treinen van spoor 1 vertrekken, namelijk alles richting Amersfoort. Maar dat is dus pas voor 2010.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: wo 10 jun 2009, 20:19
door MdJ
Mogen ze wel het stukje tussen het station en de ex-overweg van de Arnhemseweg een stuk ophogen... Dat is nog laag perron. Of een heel groot stuk naar het oosten uitbreiden, maar iets in mij zegt dat ze dat niet gaan doen...

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: wo 10 jun 2009, 21:57
door JeePee
Wubbo schreef:Volgens de huidige planning voor de nieuwe dienstregeling gaan er in Apeldoorn veel treinen van spoor 1 vertrekken, namelijk alles richting Amersfoort. Maar dat is dus pas voor 2010.
De s2800 dan ook? Die staat op mijn versie nog op spoor 3. Aankomende s7000 en de s1600/s1700 ri Amf idd van spoor 1. Kan best dat het gewijzigd is, mijn versie is immers nog van maart...

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: wo 10 jun 2009, 22:02
door Ruben
Wubbo schreef:Volgens de huidige planning voor de nieuwe dienstregeling gaan er in Apeldoorn veel treinen van spoor 1 vertrekken, namelijk alles richting Amersfoort. Maar dat is dus pas voor 2010.
Dat ding is nu veel te kort voor IC's, of we moeten 6-baks IC's gaan krijgen. :P
Ligt de verlenging al in de planning dan?

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: wo 10 jun 2009, 22:46
door MdJ
spoor 1 tussen de westvleugel van het station en de Ex-overweg van de Arnhemseweg ligt nog perron. Alleen is dat nog het oude lage perron, moeten ze dat even ophogen. Ook een uitbreiding naar de oostzijde zal er wel komen, met het lage stukje erbij, kan je 8-9 bakken erop kwijt...

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: vr 12 jun 2009, 00:02
door Ruben
Hoe is e.e.a. in Servex oogpunt te plaatsen trouwens? Moet hierdoor soms de horeca aan die kant van het station extra in trek komen? Het is zeker weten niet goed voor de kiosk op het middenperron namelijk. :)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: vr 12 jun 2009, 11:07
door Jurjen
NS-Reiziger schreef:Hoe is e.e.a. in Servex oogpunt te plaatsen trouwens? Moet hierdoor soms de horeca aan die kant van het station extra in trek komen? Het is zeker weten niet goed voor de kiosk op het middenperron namelijk. :)
AH to Go is toch winstgevender dan Kiosk.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: vr 12 jun 2009, 11:28
door Caspar
En als ik zie dat vanuit het niets een Kiosk in 3 dagen helemaal is afgebouwd, kunnen ze die natuurlijk ook makkelijk verplaatsen.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: ma 15 jun 2009, 17:36
door Marc
In Heerlen was de CTA van spoor 4 (aan de Landgraaf-zijde) van slag. De spanning viel steeds uit en bij het inkomen van de spanning draaide hij een heel rondje naar de eindpositie. Het gebeurde ook af en toe dat de spanning wegviel op het moment dat de CTA draaide. Hierdoor kwam ik onderstaande treinen tegen:

Code: Selecteer alles

Vertrek                         Sneltrein 
                                Vertraging +/- 60 minuten

Geleen Oost, Sittard            Voor Schiphol overstappen
Susteren, Echt                  in Duivendrecht

Code: Selecteer alles

Vertrek   6 08                Stoptrein 
                              Vertraging meer dan 60 minuten

                              1e klasse G en H

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: ma 15 jun 2009, 20:24
door Dubbele P
Hmm, opvallend dat Susteren en Echt ook aanwezig zijn in Heerlen. Kan me niet indenken dat er vanuit daar ooit een stoptrein rijdt die op die stations stopt.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: ma 15 jun 2009, 20:30
door dennistd
Waarom zou de s6900 daar niet kunnen gaan rijden in plaats van de s6800 dan?

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: ma 15 jun 2009, 20:34
door Marc
Zeker wel, vroeger reed er eenmaal per uur een stoptrein vanuit Maastricht Randwyck naar Roermond en eenmaal per uur een stoptrein vanuit Heerlen naar Roermond. Deze stoptreinen bleven in Sittard een minuut of 10 staan en boden aansluiting op de IC die uit respectievelijk Heerlen of Maastricht kwam. Hetzelfde verhaal gebeurde op hetzelfde moment ook aan de zuidzijde, en zo stond Sittard om het half uur vol met treinen:
rond kwart over op 2b de IC naar Haarlem (nog vroeger naar Zandvoort aan Zee), op 3b de stoptrein naar Roermond, op 3a de IC naar Heerlen en op 2a de stoptrein naar Maastricht Randwyck, rond kwart voor op 2b de IC naar Haarlem (nog vroeger naar Zandvoort aan Zee), op 3b de stoptrein naar Roermond, op 3a de IC naar Maastricht en op 2a de stoptrein naar Heerlen (in de spits naar Kerkrade Centrum).

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: ma 15 jun 2009, 23:40
door Dubbele P
Oh dat wist ik niet, klinkt wel interessant overigens! Dan is het nu aanzienlijk rustiger in Sittard. :)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: ma 15 jun 2009, 23:53
door playertwo
Dat is zo ongeveer geweest tot aan de wijziging van de s800 van Haarlem naar Alkmaar, dus zo lang geleden is het nog niet eens. Tevens reed er dan nog 1x per uur een losse stoptrein tussen Sittard en Maastricht, die vlak achter de 800 zat (richting Maastricht) als ik het mij goed herinner.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: di 16 jun 2009, 16:33
door Marc
Sinds december 2003 rijden de treinen in het patroon zoals het nu is. Er reed inderdaad nog een stoptrein Maastricht-Sittard, die vertrok vanuit Maastricht vóór de IC naar Haarlem.

Nog een melding van een "opvallende" vertrekstaat: in Maastricht stond een fout op de vernieuwde vertrekstaten (treinen werden op woensdag te vroeg naar een ander spoor gestuurd). Twee servicemedewerkers konden alle borden in Maastricht nalopen en met behulp van uitgeprinte cijfers op een A4'tje werden alle borden gewijzigd (de cijfers werden uitgeknipt en op de vertrekstaat geplakt)

Afbeelding

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: di 16 jun 2009, 21:39
door Justin
Hahaha ziet er wel komisch uit eigenlijk :p.

Wat betreft stoptreinen in Zuid-Limburg... In m'n mini-onderzoekje was het als volgt in 1989/1990:

6800 reed 1x p.u. Maastricht-Sittard-Roermond en sloot aan op serie 900 te Sittard richting Eindhoven en verder
6900 reed 1x p.u. Kerkrade Centrum-Heerlen-Sittard-Roermond en sloot aan op serie 800 te Sittard richting Eindhoven en verder
6600 reed 2x p.u. Maastricht Randwyck-Maastricht-Valkenburg-Schin op Geul-Heerlen, deze reed 1x p.u. door naar Landgraaf-Kerkrade Centrum, waarmee ook op Heerlen-Kerkrade Centrum 2x per uur bediend werd.
3730-3750 reed 1x p.2.u. (8x heen, 8x terug) Maastricht-Aachen en stopte in Nederland alleen in Valkenburg en Simpelveld.

(Wat me overigens opviel in de analyse: hoe lang duurde het, voordat het spoor Landgraaf-Herzogenrath eigenlijk weer gebruikt werd voor personenvervoer? Ik kwam het niet tegen in 1979/1980, maar ook niet in 1989/1990...)

Ter info: op Maastricht-Maastricht Randwyck-Eijsden e.v. reed serie 650 1x p.u. na Brussel verder naar Gent St. Pieters, Brugge en Knokke

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: di 16 jun 2009, 22:15
door Dubbele P
Justin schreef:(Wat me overigens opviel in de analyse: hoe lang duurde het, voordat het spoor Landgraaf-Herzogenrath eigenlijk weer gebruikt werd voor personenvervoer? Ik kwam het niet tegen in 1979/1980, maar ook niet in 1989/1990...)
Als ik het goed heb vanaf 1992. Maastricht-Aachen zou in eerste instantie gelijktijdig opgeheven worden met de Miljoenenlijn in mei 1988. Omdat de lijn Heerlen-Aachen (via Landgraaf en Herzogenrath) nog niet gereed/geschikt was, is de exploitatie doorgegaan tot mei 1992. Toen is het baanvak Schin Op Geul - Wijlre - Simpelveld - Aachen definitief opgeheven. In (ik dacht) 1995 weer geopend door de ZLSM, maar toen werd er niet meteen naar Duitsland gereden.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: wo 17 jun 2009, 10:33
door JeePee
De IC naar Gn en Lw van 10:20 uit Ut zou vandaag via Bilthoven en Soest rijden aldus de treinaanwijzers in de stationshal. Tja het kan natuurlijk wel :)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: vr 19 jun 2009, 22:59
door Marc
Vanmiddag in Amsterdam kwamen twee stellen Mat '64 aan vanuit de Zaanstraat. Het T'tje voorop filmde Maastricht, het achterste V'tje had Roermond op de koersrol staan. Is het toeval dat twee treinstellen beide naar het zuiden willen :mrgreen:?

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: do 25 jun 2009, 20:13
door Daniel
Als we de westzijde van de CTA bij de loopbrug op Rotterdam Centraal spoor 4 mogen geloven ging de t1965 vandaag na Helmond terug naar Gilze-Rijen om vervolgens als stoptrein naar Venlo te rijden :mrgreen:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #4

Geplaatst: vr 26 jun 2009, 00:36
door Justin
Ik dacht vandaag op de CTA van Tb spoor 1 bij een s3600 te zien:

's-Hertogenbosch, Oss, Nijmegen
Nijmegen Lent, Elst, Arnhem Zuid
Arnhem, Dieren, Zutphen
Deventer, Wijhe, Olst .................. Horst-Sevenum

Weet niet zeker of dat het was, maar het was een bestemming met twee namen.

Vreemd. Zat net iets te ver weg daarvoor :P.

Nou weet ik wel dat er een paar treinen in het verleden naar Hrt gingen, maar de reden daarvoor is me ook niet helemaal duidelijk. Ja Toverland nu misschien (net als jaaaaren terug Enschede-Mariënberg-Coevorden), maar anders....