Pagina 5 van 12

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 13:38
door Geert
De vertrekstaat van Driebergen-Zeist richting Amsterdam klopt ook niet echt... Db als sneltreinstation, Duivendrecht als IC-station, Alkmaar-Noord en Heerhugowaard als sneltreinstation. En de sprinter naar Breukelen/Amsterdam:

Code: Selecteer alles

7 03 ma di wo do vr  2 Bunnik-Utrecht Centraal-Breukelen-Duivendrecht-Amsterdam Centraal Sprinter
  03 ma di wo do vr  2 Bunnik-Utrecht Centraal-Driebergen-Zeist-Breukelen Sprinter
  03 za              2 Bunnik-Utrecht Centraal-Driebergen-Zeist-Breukelen Sprinter
Uhh.. Ja hoor ;)

En de dienstregeling van de s14100 is ook niet helemaal goed gegaan: de treinen stoppen in de avondspits in allebei de richtingen niet meer op tussengelegen stations tussen Rotterdam en Vlaardingen. Zo te zien heeft men het ochtendpatroon gebruikt voor de avondtreinen richting Vlaardingen... :? Hopelijk wordt het morgen nog snel opgemerkt en aangepast, want dit is vast niet de bedoeling.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 15:54
door Marc
Enkele opvallende zaken op de vertrekstaten in Maastricht:

- Heiloo wordt aangegeven als sneltreinstation. Hierdoor staat er bij iedere IC "stopt ook in Heiloo". Bij de IC's die doorrijden naar Schagen staat niet aangegeven dat ze ook in Alkmaar Noord en Heerhugowaard stoppen.
- Meerssen wordt aangegeven als stoptreinstation. Bij iedere sneltrein op de vertrekstaat staat "stopt ook in Meerssen". En dat terwijl Valkenburg wel gewoon een sneltreinstation is...
- De internationale treinen worden als volgt aangegeven: "Brussel Zuid/Midi Intercity, via Liège-Guillemins, Brussel-Noord, Brussel-Centraal" en "Liège-Guillemins stoptrein, via Visé".

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 16:52
door Jurjen
Weergeven van Hlo als Sneltreinstation is correct. De IC s3000 rijdt er immers voorbij, maar de S s3400 stopt er wel. De IC s800 stopt er dus 'buitengewoon'. En Alkmaar Noord en Heerhugowaard zijn in principe gewoon IC-stations, staan die überhaupt op de routebalk? Zoja, als IC, S of 'gewoon' station?

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 16:58
door Marc
In Maastricht ontbraken Alkmaar Noord en Heerhugowaard op de routebalk (deze stonden eerst wel erbij). Heiloo werd op de vorige vertrekstaat gewoon als IC aangegeven.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 18:30
door Daniel
Op de vertrekstaat van Dordrecht ri. Vlissingen zijn Kruiningen-Yerseke en Vlissingen Souburg niet meer als IC-stations aangegeven, maar staat bij elke IC vermeld dat ze daar ook stoppen.

Op de vertrekstaat ri. Rotterdam vinden we vervolgens de eerste stoptrein naar Den Haag Centraal die de twijfelachtige eer heeft op de zes weekdagen dat 'ie rijdt van vijf verschillende vertreksporen te hebben :roll: De extra stops van de s2200 t.o.v. de IC's hebben daarop nu ook een sneltreinsymbooltje gekregen, met uitzondering van Delft en Amsterdam Sloterdijk, waardoor bij elke s2100 de vermelding staat dat 'ie daar niet stopt.
Bij de s1900 wordt dan weer onderscheid gemaakt tussen 1 en 1b/c als vertrekspoor, wat in principe gewoon exact dezelfde plek is aangezien er zo nog nooit een trein voor het kruiswissel gestopt is: ze staan dus altijd op 1a/b of 1a/b/c.

In Rotterdam ook nog, net als in de reisplanner, een vermelding van 14b/c als vertrekspoor van sommige treinen. Maar waar 14c nu ligt... er wordt in ieder geval ook nog onderscheid gemaakt tussen 14 en 14a/b: dat laatste is naar mijn idee toch heel spoor 14 als er in fysieke bebording alleen een a en b-fase is :wink:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 19:31
door Etienne
Vanochtend werd een stoptrein richting Utrecht aangegeven als 'D-trein met toeslag' :) . Een extra sneltrein naar Asd werd ook vanochtend vermeld met 2x Heemstede-Aerdenhout.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 22:47
door Justin
De overzichtstijden (zie hier) kunnen er ook wat van: Het advies naar Rtd vanaf Asd is om .10, .11, .40 en .41 :p. Heel de s2100 wordt weggelaten (kan je net zo goed net zoals bij Ledn "nx per uur" neer zetten!). Bij Asa kan je vanaf Rtd zonder overstap wel 6x per uur... Pardon? :lol:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 22:50
door Suus
Dit kaartje: http://www.ns.nl/cs/Satellite?blobcol=u ... inary=true

Is dat ook op een station verkrijgbaar? Vind ik wel handig, aangezien ze mijn volledige dienstregeling Boskoop - Bijlmer op de kop hebben gegooid :wink:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 22:57
door Daniel
Ik zit net eens m'n treintijden voor morgen (en de rest van de week) te bekijken en kom daarbij nog een stel eigenaardigheden tegen.
Zo vertrekt de t21723 volgens de vertrekstaat van spoor 12 in Rotterdam op maandag, dinsdag en woensdag en van 14b op donderdag en vrijdag, maar volgens de reisplanner vertrekt 'ie heel de week van 14(b).

Precies andersom is het bij de t1965 die volgens de vertrekstaat heel de week van spoor 6 vertrekt, maar volgens de reisplanner op dinsdag van spoor 4 :roll:

Achja, we zien het morgen wel...

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 23:00
door Geert
Bee schreef:Dit kaartje: http://www.ns.nl/cs/Satellite?blobcol=u ... inary=true

Is dat ook op een station verkrijgbaar? Vind ik wel handig, aangezien ze mijn volledige dienstregeling Boskoop - Bijlmer op de kop hebben gegooid :wink:
Vaak delen ze die kaartjes uit of liggen ze bij de kaartverkoop ;). Ik zou het in Gouda eens navragen.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: ma 14 dec 2009, 01:34
door Ardan
De tabelletjes die ProRail altijd maakt van de werkzaamheden in een week, zijn inmiddels vervangen door mooie kaarten! Een lijnennetkaart van Nederland, met de HSL als dikke roze lijn erop, waarin de werktrajecten zijn ingetekend. Handig, zo zie je in één slag op het oog of jouw reistraject hinder ondervindt (y)
Heb er een foto van gemaakt, zal ik nog wel plaatsen.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: ma 14 dec 2009, 07:10
door Daniel
En de t21723 vertrekt dus gewoon van spoor 12 te Rtd zoals de vertrekstaat aangeeft. Reisplanner had 't 30 min. geleden nog over spoor 14b, maar vindt het nu een spoorwijziging...

De t2114 stond in Ddr alleen op 2a aangekondigd, maar daar passen natuurlijk nooit 10 bakken IRM. Werd dus gewoon heel spoor 2.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: ma 14 dec 2009, 13:23
door Justin
Overigens: ik dacht dat Tilburg West vanaf vandaag Tilburg Universiteit ofzo zou heten?

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: ma 14 dec 2009, 17:29
door Wubbo
Nee dus, dat heet nog steeds Tilburg West. Ik heb geen idee wanneer dat Tilburg Universiteit wordt.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: ma 14 dec 2009, 17:46
door Suus
Geen enkele SGM heeft een softwareupdate gehad, en dus rijden vandaag alle treinen zonder automatische omroep en met Bestemming: XXXX op de display.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: ma 14 dec 2009, 18:28
door Marc
De T'tjes rijden net een dag in het zuiden, maar vanmorgen was er al een stel die terug wou naar het noorden:

Afbeelding

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: ma 14 dec 2009, 19:31
door Ardan
Bee schreef:Geen enkele SGM heeft een softwareupdate gehad, en dus rijden vandaag alle treinen zonder automatische omroep en met Bestemming: XXXX op de display.
Dat zorgde voor enige verwarring op Amsterdam Centraal. Ik wilde de sprinter naar Almere van 17 18 nemen om een kijkje op Science Park te nemen. Die stond keurig gereed op spoor 13, alleen stond er 'bestemming: Hoofddorp' op. Omdat ook de sprinter (stiekem een DDAR) naar Amersfoort vertraging had (en even later binnenkwam op spoor 15) wist niemand meer of het de trein naar Almere, Amersfoort of Hoofddorp was :lol: werd even omgeroepen. Ook dat de trein naar Amersfoort, die dus op spoor 15 stond, eerder zou vertrekken. Niet dat iemand zich daar wat van aantrok, we reden zitvol met +5 weg en na Muiderpoort stonden ook de gangpaden vol (het was een 5-delige sprinter (nouja, 3+2 dus)). Het was op Science Park nog een aardige toer om eruit te komen. Ik was echter niet de enige die daar uitstapte. En het station is best mooi. Zeker die ronding in de wachtruimte vind ik erg mooi vormgegeven. De omgeving is nog niet klaar, maar verder ziet het er prima uit :pos:
@Fles: ik weet niet of je ze al hebt gezien, maar er zitten ook grote letters op de ramen van de wachtruimte. Science Park op het spoor naar Weesp (goed vanaf de straat te zien) en Amsterdam op de wachtruimte op het andere spoor.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: ma 14 dec 2009, 19:39
door Suus
Ik was dus eerder naar Science Park gegaan, en daarna via een rondje oost op Muiderpoort terecht gekomen, waar ik dus 25 minuten stond te vernikkelen van de kou omdat de 5800 vijf minuten voordat hij in Muiderpoort naar Diemen zou vertrekken pas vertrok naar Amsterdam Centraal :roll: Dat was dus de 5800 die jij in je verhaaltje noemt. Die trein naar Almere zit altijd vol met 2x SGM-III, zou van mij wel 3x SGM-III mogen zijn, vol komt het wel...

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: ma 14 dec 2009, 20:02
door Daniel
Bee schreef:Geen enkele SGM heeft een softwareupdate gehad, en dus rijden vandaag alle treinen zonder automatische omroep en met Bestemming: XXXX op de display.
Ik zag anders in Gouda een stel SGMm'etjes dat keurig...

Code: Selecteer alles

Alphen a/d Rijn
   Leiden Centraal
...op de displays had staan.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: di 15 dec 2009, 23:03
door Suus
Bee schreef:De CTA's van spoor 10b op Amsterdam Centraal hadden vandaag hun dag niet. De sprinter van 16:36 naar Amersfoort Vathorst werd niet getoond, maar al de volgende sprinter van 16:51 (of zoiets) naar Almere Oostvaarders. De conducteur/machinst gebruikte de buitenomroep van de SGM's als informatievoorziening, later werden de CTA's alsnog aangepast.

Maar waarom ze hun dag niet hadden: Eerder op de dag stond dit op een CTA:
VERTREK 13 51 Sprinter

Links:
Amsterdam Muiderpoort, Diemen
Weesp
Almere Muziekwijk, -Centrum
Almere Parkwijk
Almere Buiten

Rechts:
achter: Hilversum, Amersfoort
Nijkerk, Harderwijk, Zwolle, Meppel
Almere Oostvaarders
Foto van opgesnord:
Afbeelding

Maar wat gebeurt er vandaag op spoor 14:
Afbeelding

Computerfout?

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: di 15 dec 2009, 23:19
door Jurjen
Lijkt me een verkeerde instelling. Daar moet natuurlijk het flapje 'voor de richting Hilversum overstappen in Weesp' getoond worden.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 01:19
door --Stefan--
Dan is de tijd volgens mij ook flink verkeerd ingesteld :P

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 01:32
door Suus
Eh, hoezo? De s4600 kwam met 20 minuten vertraging aan, en dan vertrekt hij er dus weer met ruim 15 :wink:

Hmm, gezien het feit dat ik om kwart over 11 de deur uit ging klopt er inderdaad nog wel meer niet aan dat ding :|

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 02:08
door Ardan
Hij bedoelt de kloktijd :wink:
10 18 +15 = ongeveer 10 35, terwijl de klok het een uur later heeft..

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #5

Geplaatst: wo 16 dec 2009, 16:03
door Vinny
Vandaag stonden de hogesnelheidstreinen (geen enkele) op het actuele vertrektijden bord van Parijs Noord (Wel de Interregionale treinen naar Amiens, Beauvais en Lille). Ook de CTA-bakken en de kleine televisieschermen weigerden de Thalys-treinen aan te geven...