Pagina 8 van 21

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 06:04
door Stefan
En zojuist kwam er, met -6 :P, een Alliance voorbij gereden (de TCR 85 of 87) die van de 864 af kwam. 8-) Hij is nu onderweg van Numansdorp naar de stalling, de ritjes zitten er weer op voor vandaag. ;)

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 12:56
door Daniel
En hier komen inmiddels, zoals gebruikelijk op kerstmarktzondag, de bussen elk halfuur in setjes van twee voorbij :)

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 18:45
door --Stefan--
En dat gaat de nieuwe Breng concessie in en dan zie je dit: Jonckheren op de stadsdienst, met soms een Citaro CNG ertussen... op lijn 1, 5 en 9 rijden nog steeds Amba's ipv Citaro's. Er rijden nog Alliances van Novio en van Hool.
Hermes amba's (al had ik die wel verwacht) en nog bussen in CXX stijl....
Wat is er met alle Citaro's gebeurd?

Wel hebben ze de leesbaarheid van de lijnfilm verbeterd: zo stond er eerst Grava bustation, Uden Busstation, Druten Busstation en Nijmegen Centraal Station op 2 regels. Dat is nu vervangen door: Grave, Uden, Druten en Nijmegen CS allemaal op één regel :)

@ Reiziger Ddrs: hier stonden op de dispays bij de halte gelijk alle goede tijden. Zelfs op het station heb ik bij géén één van de lijnen een verkeerde tijd kunnen ontdekken :P

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 19:43
door Daniel
In Dordrecht zijn vandaag waarschijnlijk records gebroken, kan me althans van vorige jaren niet herinneren ooit gezien te hebben dat één rit op lijn 3 door maarliefst 3 bussen gereden werd om iedereen mee te kunnen nemen :o Verder op alle lijnen de dubbele bussen allebei vol en aan 't eind van de middag waren zelfs extra ritten 10 minuten voor de normale rit uit goed gevuld, waarna ik die volgende rit alsnog met twee bussen langs zag komen.

Zelf had ik ook zo'n extra rit op weg naar huis die zelfs door de assistent vestigingsmanager werd gereden. Werd wel een beetje een stadsrondrit, want hij had zo vaak lijn 5 gereden dat 'ie met lijn 3 spontaan ook de route van 5 op reed :mrgreen:
Wat minder gesmeerd liep het bij de pendeldiensten naar de parkeerterreinen aan de rand van de stad. Daarvoor stond een rij van zo'n 150 meter lang (en dan nog ca. drie man naast elkaar), terwijl er slechts een beperkt aantal touringcars reed waarin dus ook geen staanplaatsen toegestaan zijn. Uiteindelijk heeft men maar bij Arriva om hulp gesmeekt en zijn drie van de extra bussen van de stadsdienst de pendel gaan ondersteunen, aangevuld met enkele bussen die snel vanuit vestinging Alblasserdam gehaald waren.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 20:50
door Daniel
--Stefan-- schreef:@ Reiziger Ddrs: hier stonden op de dispays bij de halte gelijk alle goede tijden. Zelfs op het station heb ik bij géén één van de lijnen een verkeerde tijd kunnen ontdekken :P
Hier waren de DRIP's ook keurig omgezet naar de nieuwe dienstregeling, maar nu staan alle bestemmingen van de stadslijnen in hoofdletters...
Ook bleken de grote DRIP's aan de rand van de binnenstad het nu te doen. Onderstaand exemplaar, vrij dicht bij de haltes, verwijst ernaar met pijltjes en het andere exemplaar (wat wat meer in de binnenstad staat) heeft op de onderste regel een scrollende tekst: "perron A Spuiboulevard, perron B Johan de Wittstraat".
Afbeelding

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 20:53
door --Stefan--
Netjes :)
Dus het KAN wel goed omgezet worden...

Nu moet in Nijmegen het 'dynamische' nog worden gebruikt... weet je toevallig wat voor een systeem ze in Eindhoven op het station hebben? Want dat werkt echt perfect. Als de bus daar op een ander perron gaat staan komt dat keurig op het scherm :)

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 20:58
door |Pim|
Volgens mij wordt het in eindhoven geregeld door een of meerdere mensen die daar in die ronde toren zitten voor de lijnen richting piazza.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 21:00
door --Stefan--
Ik denk niet dat het mensgestuurd is hoor
Lijkt me wel heeel sterk :P

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 22:46
door Joshua
|Pim| schreef:Volgens mij wordt het in eindhoven geregeld door een of meerdere mensen die daar in die ronde toren zitten voor de lijnen richting piazza.
Ik kan me niet echt voorstellen dat ze echt iemand in dienst nemen die handmatig gaan invullen welke bussen waar onder gaan staan. Sowieso omdat enkele lijnen zoals de 152 van Arriva niet op het scherm komt te staan. En dit zou zeker mogelijk moeten zijn als het mens gestuurd zou zijn.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 22:54
door Raymond
Gaat automatisch ;) Geen idee wat daar precies voor systeem voor gebruikt wordt, maar zal wel met lussen in het wegdek gaan die van de transponder van de bus informatie krijgt over welke lijn het is, op basis waarvan het perron wordt toegewezen door het systeem (is het voorkeursperron vrij dan daarheen, anders een perron in de buurt waar nog ruimte is) Werkt over het algemeen erg prettig, zolang de bus de benodigde lijninfo wel geeft, want die communicatie gaat wel eens mis waardoor bussen niet op het scherm verschijnen of niet meer verdwijnen bij vertrek.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 22:59
door Suus
Lijkt mij gewoon gekoppeld aan InfoXX. Die stuurt een signaal van het lijnnummer, bestemming en eventuele vertraging. In de meeste gevallen is bij een dynamisch busstation ook een patroon te herkennen (in Leiden is dat bijvoorbeeld heel duidelijk)

Waarom hebben sommige bussen lampjes naast de lijnfilm?

Het was mij al opgevallen bij de MAN Lion's City bussen:
Afbeelding
Maar het viel mij net ook op bij de Mercedes-Benz Citaro's:
Afbeelding

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 23:11
door --Stefan--
Misschien heeft het wel hetzelfde nut als de lampjes op flatgebouwen, dat er geen vliegtuigen tegenaan komen ofzo? :mrgreen:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 23:35
door tsov
Dat is "gewoon" contourverlichting, als je goed oplet zul je zien dat alle modernere bussen dat hebben.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 23:44
door Joshua
Ik was vandaag in Gennep (Limburg) en wou toch wel even hun afwijkende haltepalen op de foto zetten. Ze staan er natuurlijk al best lang maar toch. Het was echter al donker toen ik er stond te wachten maar dit resultaat is er wel uitgekomen:

Afbeelding Afbeelding

Met Dynamische informatie
Afbeelding Afbeelding

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: ma 14 dec 2009, 00:11
door STF
Gewoon hoogtemarkeringslampjes, die heb je achterop toch ook. (Alleen dan in het rood.)

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: ma 14 dec 2009, 09:23
door Stefan
Vanochtend was het al een aardig zooitje op metrolijn D. Ik kwam om 7.28u aan op Zuidplein en stapte pas om 7.41u (!) de metro in. De stad inwaarts reed eigenlijk alles met vertraging, de stad uit ging het wat beter. De metro die ik had kwam overigens rechtstreeks van de remise vandaan en was alleen op Slinge gestopt. Zodoende stond het ijs nog op de ruiten en was het buiten op het perron warmer dan binnen.

Ik had overigens ook nog een Teetje als lijn A of B (in ieder geval richting Schiedam Centrum) met de nieuwe afroepen, ik zal vanmiddag even een opname plaatsen, ik vind de stem een stuk onduidelijker als de oude. Btw, de metro die ik op lijn D had, beschikte nog over de oude omroepen en we konden op Beurs nog overstappen op de Calandlijn. :lol:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: ma 14 dec 2009, 12:44
door Daan
Zojuist m'n eerste reis met Qbuzz GD gemaakt. Rijdt heerlijk, die nieuwe bussen :-)

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: ma 14 dec 2009, 13:00
door --Stefan--
Daan schreef:Zojuist m'n eerste reis met Qbuzz GD gemaakt. Rijdt heerlijk, die nieuwe bussen :-)
Mercedes hea, rijd altijd altijd heerlijk :mrgreen:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: ma 14 dec 2009, 13:05
door Daan
Idd, kan niet misgaan. Duitse degelijkheid :-)

Klein puntje nog trouwens, in Eelde werd halte "De Braak" nog aangegeven en omgeroepen. Die halte is echter een behoorlijke tijd geleden al opgeheven. Jeepee? ;)

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: ma 14 dec 2009, 13:23
door --Stefan--
Al hoe wel... ik vind Mercedes wel veeel beter dan een MAN bus.
Vooral de Lion's City U vind ik best een rare indeling hebben...

Maar misschien hebben ze het gewoon zo overgenomen van Arriva :neg:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: ma 14 dec 2009, 13:28
door Suus
Ik weet niet precies welke indeling jij bedoelt, maar ik vind de indeling van de MAN Lion's City bussen van de 3600-3700-3800 serie van Connexxion erg logisch eigenlijk (al is het maar omdat het GVB dezelfde indeling hanteert in de Citaro-geledes en de meeste Jonckheren).

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: ma 14 dec 2009, 13:44
door --Stefan--
De stoelen hebben wel een logische indeling, maar bij het verhoogdde stukje vind ik vervelend dat het 'wandelpad' als nog verlaagd ligt en dan heb je boven de ook nog de ronding van de wielen. Dat vind ik dan in een Amba veel fijner. Daar ligt het 'paadje tussen de stoelen' op gelijke hoogte en hebben ze bij het wel een vlakke ondergrond gemaakt.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: ma 14 dec 2009, 13:59
door Suus
Door de vloer achterin zo laag mogelijk te houden heb je echter wel het voordeel dat je langer rechtop kan lopen.

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: ma 14 dec 2009, 14:16
door --Stefan--
In de Amba is de stahoogte in het bovenste gedeelde ongeveer 1.95 :P

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in december 2009

Geplaatst: ma 14 dec 2009, 16:03
door Freek
Volgens mij was er vandaag een landelijk OVC storing. Had vnamorgen in zowel de nieuwe aardgas Brengbus een niet werkend OVC als terug in de Heyendaalshuttle. Ook andere bussen zag ik met rode lampjes rond rijden. Bij mijn oplaadpunt meldde verkoper mij dat het oplaadpunt niet werkt omdat de stekker ivm een landelijke storing er 24 uur uit moest.