Pagina 5 van 16

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 01:26
door Dexter
Ik heb vandaag helemaal geen last gehad van de wisselstoring bij Asra, die was kennelijk weer voorbij toen ik er langskwam. Terwijl er eerder vandaag nog een dreigende prognose 'tot het einde van de dag' uit was gegaan.

Wel ben ik bijna de verkeerde kant uit gestuurd door een Prorail-mega-blunder. Ik moest de t566 rijden van Ut naar Gvc, die kwam een paar minuten later binnen en werd (zoals altijd) gesplitst in een deel t566 naar Gvc en een deel t20566 naar Rtd. We vertrokken met +5 en toen ik op Gd binnenkwam, zag ik tot mijn verbazing dat we op spoor 8 werden binnengenomen, terwijl dit spoor 10 hoorde te zijn. Ook de CTA's stonden verkeerd in gesteld, op IC Rta-Rtd.

Dus ik gebeld naar de trdl en die zei: "Meester, weet u zeker dat u trein t566 bent, die rijdt volgens mijn info nog bij Gdg..." Inmiddels was de t20566 naast me binnengekomen op spoor 10. De trdl wist het niet meer en zei dat alles aangepast zou worden. Kort daarna zag ik ineens mijn uitrijsein terug in de stand stop vallen en werd ik gebeld door een andere trdl, die vertelde dat er wat mis was gegaan. Door de vertraging had ARI een ander treinnr aangemaakt en had voor mijn trein een rijweg richting Rtd ingesteld! :shock: Leg dat maar uit aan de reizigers... Gelukkig dat ik had gebeld.

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 04:45
door STF
Gisteren stapte ik bij Amsterdam Muiderpoort in bus 40, (bij het inchecken kreeg ik overigens "tot ziens" te zien, beetje maf maarja het was toch een dagkaart dus maakte niet zoveel uit) vlak achter mij ging een groepje scholieren van een jaar of 12 zitten, maar eerst werden natuurlijk nog even de strippenkaarten door de deurrubbers naar buiten geduwd zodat de andere helft van het groepje ook de bus in kon stappen. Onderweg waren ze niet te harden, schreeuwen, krijsen, op elkaar springen, op het stopknopje drukken, etc. Bij elke halte op het Science park hebben we stilgestaan omdat er zogenaamd iemand wilde uitstappen, niet dus... En ik vond de chauffeur al zo verdacht kalm, maar het werd me even later duidelijk waarom; een busje van service en veiligheid kwam op ons af (die scholieren hadden nog niks in de gaten), de bus werd plotseling een seconde stilgezet om de hulptroepen in te laten stappen. :mrgreen: :pos:
De school werd dus gebeld enzo en vermoedelijk hebben ze ook nog wel een boete gekregen voor zwartrijden maar toen was de bus al op zijn eindpunt aangekomen dus dat heb ik niet meer kunnen volgen.

Verder beide dagen dat ik met GVB heb gereisd vervoerbewijscontrole gehad, het blijft toch ongelooflijk dat er sinds 2005 geen dag meer is geweest dat ik geen controle kreeg van zo'n team. (Niet dat ik er dagelijks mee reis natuurlijk, maar op de dagen dat ik het wel doe kom ik het controleteam altijd tegen.)

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 08:37
door Daniel
De chauffeur van m'n Qliner vanmorgen hield wel van doorrijden... met 110 km/u over de provinciale weg tussen Lexmond en Vianen lijkt toch wel erg hard in een bus hoor :P Maargoed, door dat doorijden (hij was iets vertraagd) wel weer direct op lijn 81 over kunnen stappen in Vianen: deze week nog geenenkele keer hoeven wachten in de kou en 'm ook nooit net gemist.

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 08:46
door iljitsch
Dexter schreef:Leg dat maar uit aan de reizigers...
Ik heb ooit gehad dat er nogal wat in de soep gelopen was en dat ze besloten de intercity van Utrecht naar Den Haag extra op Gouda (toch?) te laten stoppen. Alleen toen we stilstonden bleek dat we op het normale doorgaande spoor stonden waar natuurlijk geen perron langs liep... Tja dan heeft zo'n extra stop ook niet ontzettend veel zin.

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 08:48
door Daniel
Dat soort foutjes komt wel vaker voor, heb 't ook een keer gehad met een extra stop te Woerden op een perronloos middenspoor :P En ook weleens een extra stop in Terwijde en Vleuten die niet doorging om veiligheidsredenen (eerste trein na 'n verstoring) toen de machinist zag hoe vol het perron daar stond.

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 11:48
door Geert
iljitsch schreef:
Dexter schreef:Leg dat maar uit aan de reizigers...
Ik heb ooit gehad dat er nogal wat in de soep gelopen was en dat ze besloten de intercity van Utrecht naar Den Haag extra op Gouda (toch?) te laten stoppen. Alleen toen we stilstonden bleek dat we op het normale doorgaande spoor stonden waar natuurlijk geen perron langs liep... Tja dan heeft zo'n extra stop ook niet ontzettend veel zin.
Wel eens vaker meegemaakt dat de trdl de IC naar Rotterdam verwisselde met die naar Den Haag. Fraai is dat dan, twee treinen vol met mensen die niet aankomen op de plek waar ze willen zijn :P

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 14:23
door Ardan
Ik zit in de t20542, en we zijn net Rotterdam Alexander keihard voorbij gescheurd.. foutje van de mcn.

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 14:36
door Dexter
Hey it wasn't me, ik ben vri vra vrij vandaag. :mrgreen:

Er zijn wel regels voor wat te doen als je trein de verkeerde kant op wordt gestuurd en bij veel aansluitingen staan ook seinen die je vertellen welke kant je op gaat, maar als je met 130 km/h van de Gouwebrug af komt gedenderd, heb je daar niet zoveel aan, stoppen lukt niet meer op tijd.

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 18:55
door Ruben
Vanmiddag moest ik met de t5851 vanaf Asd, die er keurig stond maar toch +10 aan de broek kreeg omdat er een lege Thalys naar de Wgm mocht. Pruts pruts.
Daarna op Asdm er nog 5 bij gekregen omdat de IC naar Amf er nog voor moest.
Vervolgens merk je weer hoe zeer er rijtijdspeling is ingebouwd, op Ndb was het nog maar iets meer dan +5.

Terugweg ging het langzaam over de Gooilijn, geen idee waarom; de IC naar Schiphol reed niet, en die naar Asd was al een tijd weg uit Hvs voordat de sprinter er achteraan ging. Dat werd dus met +5 een verzoek voor Weesp dat mensen die naar het enkele sprintertje voor Schiphol moesten spoed erachter moesten zetten.

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 20:44
door Ardan
Trein t9237 werd met Belgische rijtuigen gereden. Er reden ook twee rijtuigen met allemaal coupeetjes mee, nooit eerder gezien :o Had lekker een coupé voor mezelf, heerlijk zachte stoeltjes, kacheltje... viel bijna in slaap... hmmmm....

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 20:48
door Joshua
Maar de Benelux trein rijdt toch wel vaker met Belgische treinen?
Overigens wil ik wel een keer in een trein met losse coupeetjes zitten. Die eer heb ik nog niet gehad. Behalve dan in de eerste klas van een ICRm.

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 20:51
door Ardan
Dat-ie vaker rijdt met Belgische rijtuigen weet ik, ook al vaker ingezeten, maar die wagens met losse coupeetjes had ik nog niet gezien...

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 21:00
door Vinny
Geert schreef:
iljitsch schreef:
Dexter schreef:Leg dat maar uit aan de reizigers...
Ik heb ooit gehad dat er nogal wat in de soep gelopen was en dat ze besloten de intercity van Utrecht naar Den Haag extra op Gouda (toch?) te laten stoppen. Alleen toen we stilstonden bleek dat we op het normale doorgaande spoor stonden waar natuurlijk geen perron langs liep... Tja dan heeft zo'n extra stop ook niet ontzettend veel zin.
Wel eens vaker meegemaakt dat de trdl de IC naar Rotterdam verwisselde met die naar Den Haag. Fraai is dat dan, twee treinen vol met mensen die niet aankomen op de plek waar ze willen zijn :P
Dat is bij Gouda inderdaad een beruchte fout. Van andere plaatsen heb ik er veel minder van gehoord. Misschien ook wel omdat het daar minder druk is (Meppel bijv.).

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 21:01
door Vinny
Net in bus 18 een nieuw soort fraude ontdekt. Mensen die expres een halte te vroeg uitchecken als ze door hebben dat er geen controleteam in stapt. Zo dan heb je weer 7 cent verdiend... :roll:

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 21:01
door Caspar
NS-Reiziger schreef:Vanmiddag moest ik met de t5851 vanaf Asd, die er keurig stond maar toch +10 aan de broek kreeg omdat er een lege Thalys naar de Wgm mocht. Pruts pruts.
Daarna op Asdm er nog 5 bij gekregen omdat de IC naar Amf er nog voor moest.
Vervolgens merk je weer hoe zeer er rijtijdspeling is ingebouwd, op Ndb was het nog maar iets meer dan +5.
Probleem met die Thalys is dat het vaak langer duurt dan de geplande tijd om zo'n trein leeg te krijgen in Amsterdam. Of wat ook wel eens voorkomt is dat er geen machinist is om hem naar de Watergraafsmeer te rijden. Dan staat de Thalys zo maar een aantal minuten veilig voor niets, en is er ook niemand te bereiken meer in die trein vanaf de post. Dan moet er al een perronopzichter heen etc. Sein herroepen duurt ook eventjes.

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 21:04
door Joshua
Ik heb zelf nog nooit een ritje mogen maken in de Belgische Benelux trein. Zijn er vaste tijden voor wanneer die rijdt? Wil er wel eens een ritje in maken.

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 21:08
door Karl
Vinny schreef:Net in bus 18 een nieuw soort fraude ontdekt. Mensen die expres een halte te vroeg uitchecken als ze door hebben dat er geen controleteam in stapt. Zo dan heb je weer 7 cent verdiend... :roll:
Maar dan kan er bij de eigenlijke uitstaphalte toch nog gecontroleerd worden?

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 21:12
door Joshua
Ik weet niet hoe het daar geregeld is. Maar ik weet wel dat Arriva Brabant voor Lijn 91/92 een aantal vaste plaatsen heeft om te controleren.
Zo stonden ze altijd als ze controleerde bij de bushalte Erica. Nou weet ik niet of het toeval is, maar het viel me gewoon op.

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 21:19
door Geert
Vinny schreef:Net in bus 18 een nieuw soort fraude ontdekt. Mensen die expres een halte te vroeg uitchecken als ze door hebben dat er geen controleteam in stapt. Zo dan heb je weer 7 cent verdiend... :roll:
Die truc is al oud inmiddels :lol:
Of erger nog, mensen die al gelijk weer uitchecken nadat ze zijn ingecheckt...

@Karl: ja, dat heb ik de RET-controleurs al vaker zien doen. Als je dan te vroeg uitgecheckt bent kunnen ze dat zien op hun controleerapparaat en krijg je gewoon alsnog een boete.
@Joshua: meestal bij de zonegrenzen. Zal wel veranderen als alleen de chipkaart nog gebruikt mag worden :)

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 21:42
door |Pim|
Joshua schreef:Ik weet niet hoe het daar geregeld is. Maar ik weet wel dat Arriva Brabant voor Lijn 91/92 een aantal vaste plaatsen heeft om te controleren.
Zo stonden ze altijd als ze controleerde bij de bushalte Erica. Nou weet ik niet of het toeval is, maar het viel me gewoon op.
Laatst controle gehad bij de rotonde richting wilbertoord, odiliapeel en uden. haltenaam vergeten. Volgens mij bosweg.

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 22:01
door Daniel
Het zat me nou niet erg mee vanavond... de t562 miste ik net, de t2864 reed niet en de t12764 vertrok weliswaar keurig op tijd uit Amersfoort maar liep op weg naar Rotterdam +15 op.
De manier waarop was er niet eentje die de schoonheidsprijs verdiend, leek meer op een TRDL die zat te slapen: bij Woerden hebben we een minuut of drie staan wachten op de s4000 die voor ons uit gestuurd werd :roll: Was allicht handiger geweest als we gewoon door hadden kunnen rijden, daar had die stoptrein geen last van gehad.

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 22:20
door Wubbo
Als de trdl zit te slapen doet ARI het werk, en die doet uit zichzelf geen volgordewisselingen. Dat de trdl zat te slapen is dus sowieso een onjuiste conclusie.

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 22:26
door Daniel
Zat 'ie dus alsnog te slapen, anders gooi je geen stoptrein voor een IC die nagenoeg op tijd rijdt (hij had hooguit +2). Er leek overigens nog wat anders voor te zitten in een niet bestaand pad gezien hoe vaak we tot Gouda nog vaart hebben moeten minderen, van de stoptrein zelf hadden we pas na Gouda echt last.

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 22:34
door Joshua
|Pim| schreef:
Joshua schreef:Ik weet niet hoe het daar geregeld is. Maar ik weet wel dat Arriva Brabant voor Lijn 91/92 een aantal vaste plaatsen heeft om te controleren.
Zo stonden ze altijd als ze controleerde bij de bushalte Erica. Nou weet ik niet of het toeval is, maar het viel me gewoon op.
Laatst controle gehad bij de rotonde richting wilbertoord, odiliapeel en uden. haltenaam vergeten. Volgens mij bosweg.
Bosweg is ook de laatste halte binnen de zone.

Re: OVer je Reiservaringen in maart 2010

Geplaatst: wo 10 mar 2010, 22:37
door Wubbo
Reiziger Ddrs schreef:Zat 'ie dus alsnog te slapen, anders gooi je geen stoptrein voor een IC die nagenoeg op tijd rijdt (hij had hooguit +2). Er leek overigens nog wat anders voor te zitten in een niet bestaand pad gezien hoe vaak we tot Gouda nog vaart hebben moeten minderen, van de stoptrein zelf hadden we pas na Gouda echt last.
Hoezo zit een treindienstleider dan te slapen? Als er, zoals jij nu typt, toch nog wat slooms voor die s4000 zat had je met je IC ook voor de s4000 niet door kunnen rijden, dus dat de s4000 (op tijd!) dan voor een (iets) vertraagde IC gaat snap ik. Die IC is toch al het bokje, laat de s4000 dan maar op tijd zijn.
Blijft de vraag wat er kennelijk tussen de s4000 en de t1764 (of nog daarvoor) zat. Een vertraagde s9800? Een goederentrein met een half defecte loc, die je niet neer wil zetten omdat ie dan nooit meer weg komt? Ik kan heel veel redenen verzinnen die allemaal anders zijn dan 'slapende trdl', dus waar die conclusie vandaan komt begrijp ik nog steeds niet.