Pagina 7 van 10

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 00:22
door webguy
Vandaag voor de laatste keer met de bus tussen Ede en Arnhem gereisd. In tegenstelling tot de meeste andere dagen waren de bussen vandaag goed vol. Reed er vaak kort daarna een zo goed als lege bus achter, maar zelfs in de spits doordeweeks viel het wel mee eerdere dagen. Maar ik had vandaag de eer 4x met een bus te gaan: was dom genoeg om m'n sleutels aan m'n vriendin te geven, die naar Leiden ging, en te vergeten. M'n vriendin had ze afgegeven bij de verkeersregelaars, maar moest ik wel eerst helemaal naar Arnhem, daar snel terug naar Ede en toen met sleutels weer naar Arnhem. Ook de eerste keer controle gehad op vervoersbewijzen, maar ja, het werd wat later, dus wel te begrijpen op zich.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 07:54
door Daniel
Perron 8/9 van Utrecht Centraal (en vooral de (rol)trappen om eraf te komen) wordt toch wel erg druk als de NoordOost ri. Amersfoort en de s2800 uit Amersfoort er tegelijk aankomen...

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 08:58
door Suus
De stationshal van Leiden heeft een lek dak voor de Free Record Shop. De lekkage is afgezet met vuilnisbakken. Op perron 5a heeft een regenpijp er de brui aan gegeven.

Waar zijn eigenlijk de televisies op de perrons in Leiden gebleven? Geen Spoor TV meer :-(

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 20:39
door waldo79
Vanmiddag werd de vertraagde t7662 tegelijkertijd met de op tijd rijdende t3665 vanuit Zp de IJsselbrug richting Dr opgestuurd. Gelukkig mocht de t3665 voor :)

Later hoorde ik in Est de t7662 met een +25 aangekondigd worden toen ik daar inmiddels was gearriveerd 8-)

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 21:22
door Marc
Het was een heerlijke chaos vanochtend op Amersfoort. Door de afvoer van Lowlands reden de s5600 en s1500 (deze reed vandaag extra naar 't Harde) met vertraging, waardoor alle andere treinen rond Amersfoort ook de vertraging werden ingetrokken. Op een gegeven moment werden alle treinen, op de Barnevelders na, aangekondigd met een plus...

Afbeelding

Verder nog de logica van Prorail: als je twee treinen hebt die richting Utrecht moeten (t5632 met zo'n +25 en de op tijd rijdende t2834), welke mag dan eerst? Precies, de vertraagde t5632 natuurlijk...

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 21:34
door Caspar
In zo'n geval kan dat ook een NSR beslissing zijn, die kijken natuurlijk ook of de omloop in gevaar komt bij een nog grotere vertraging.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 21:37
door Suus
Hoewel dit heel raar klinkt ben ik het wel een beetje met die logica eens, hoewel dit misschien niet de meest logische lijn is om die door te voeren (aangezien alle stations tussen Amersfoort en Utrecht ook door de trein tussen Baarn en Utrecht wordt aangedaan).

Maar voor stations waar dat niet het geval is, is het voor de reizigers extreem frustrerend om de zoveelste intercity voorbij te zien stormen terwijl de stoptrein maar eindeloos op zich laat wachten. Terwijl die stoptreinreizigers wel de intercities vullen op het volgende station!

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 21:38
door ODRAIL
Goed, de RET is eindelijk weer begonnen met de normale dienstregeling en heeft de vakantiedienstregeling weer in de kast gezet. Scheelt mij wel weer 20 tot 40 minuten reistijd per dag.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 21:39
door ODRAIL
Caspar schreef:In zo'n geval kan dat ook een NSR beslissing zijn, die kijken natuurlijk ook of de omloop in gevaar komt bij een nog grotere vertraging.
Is dit al dat niet in overleg met Prorail ?

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 23:05
door iljitsch
Kan die intercity de stoptrein wel inhalen? Anders is het sowieso een zeer slechte beslissing.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 23:07
door Daniel
Ja dat kan: via het middenspoor tussen Den Dolder en Bilthoven (en eventueel nog tussen Blauwkapel en Overvecht, maar da's wat aan de late kant). Al heb ik, in het kader van efficiënt inhalen, ook al eens gezien dat de stoptrein in Bilthoven op het linkerspoor halteerde terwijl 'ie door de IC werd ingehaald.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 23:10
door Geert
iljitsch schreef:Kan die intercity de stoptrein wel inhalen? Anders is het sowieso een zeer slechte beslissing.
Ja, bij Overvecht in ieder geval en als het moet kan het ook al eerder tussen Den Dolder en Bilthoven. Ik zou ook de s5600 voor laten gaan, de s2800 heeft behoorlijk wat rijtijdspeling en de s5600 moet in Utrecht weer keren op de stoptrein terug richting Zwolle. Normaal een kering van 20 minuten, dus +25 zal wel vertraging hebben opgeleverd voor de volgende rit - maar minder dan wanneer de intercity voor was gegaan...

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 23:26
door Daniel
Geert schreef:de s5600 moet in Utrecht weer keren op de stoptrein terug richting Zwolle. Normaal een kering van 20 minuten, dus +25 zal wel vertraging hebben opgeleverd voor de volgende rit
Volgens mijn spoorboekje is 't aankomst om .07/.37 en vertrek om .20/.50. Dat levert een keertijd van 13 minuten op en met +25 dus een vertrek met minstens +12 (maar dat wordt meer want je kunt nu eenmaal niet in 0 minuten keren).

Aangezien die trein alleen nog zinvol is voor de reizigers van Amersfoort naar Bilthoven, Den Dolder en Overvecht (de instappers daar hebben de s5500 nog die er een kwartier achter zit) en de s2800 inderdaad ruim in z'n rijtijd zit (komt met gemak met -4 in Utrecht aan) zou het allicht een beter idee zijn de s5600 op te heffen en de s2800 extra te laten stoppen in Den Dolder en Bilthoven? Dat levert de minste vertraging op en gezien hoe kort de 2800 in de daluren doorgaans is moet het makkelijk langs het perron passen.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: ma 23 aug 2010, 23:28
door Geert
Euh, oh ja. Had de aankomsttijd van Overvecht in mijn hoofd, die in Utrecht is natuurlijk later. s2800 laten stoppen op Den Dolder en Bilthoven; dan zou je eigenlijk ook in Overvecht moeten stoppen (reizigers v.a. Amf -> Uto, Dld -> Uto en Bhv -> Uto).

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: di 24 aug 2010, 09:02
door Wubbo
Volgens mij levert opheffen van 5600 en stoppen van 2800 niet zo veel op. Voordat al je reizigers uit de 5600 in de 2800 zitten ben je zo 3 minuten verder, in die tijd was de 5600 ook weggeweest en kan de 2800 er al achteraan.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: di 24 aug 2010, 11:03
door Daniel
Zal wel meevallen hoor: 'n s5600 met +25 is immers nog voor vertrektijd van de s2800 in Amf, daar win je al wat minuten. Groter voordeel is dat je met de kerende s5600 op tijd uit Amf kunt vertrekken, al is 't wel de vraag hoe je de reizigers uit Uto, Bhv en Dld daar dan krijgt natuurlijk.

@Geert: alleen de reizigers Amf -> Uto natuurlijk: vanuit Dld en Bhv zullen er vast niet veel op een s5600 met +25 gaan wachten als de normaalgesproken daaropvolgende stoptrein (de s5500) er 10 minuten eerder is :wink:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: di 24 aug 2010, 11:12
door Suus
Bedenk wel dat gisteren de s5600 extra veel reizigers met grote hoeveelheden bagage had door Lowlands. Als je die wil laten overstappen in Amersfoort ben je dan relatief lang bezig. Het is niet zo dat festivalbezoekers niets bij zich hebben, je had de s3900 vrijdagochtend eens moeten zien, verhouding was ongeveer 1 bank met bagage per 2 reizigers :mrgreen:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: di 24 aug 2010, 12:26
door Wubbo
Daniel schreef:Zal wel meevallen hoor: 'n s5600 met +25 is immers nog voor vertrektijd van de s2800 in Amf, daar win je al wat minuten.
Waar wordt vermeld dat ie _precie_ 25 minuten vertraging had? Nergens volgens mij. En als ie wel precies 25 minuten vertraging had was ie 2 minuten voor vertrek van de s2800 in Amersfoort, als je hem dan gelijk wegstuurt en hij onderweg geen extra vertraging oploopt is de s2800 met zo'n +1 in Utrecht (in Overvecht kan ie er immers langs, en er zit nog rijtijdspeling in die s5600 ook). Big deal dus. Rijd je de s2800 stoppend krijgt ie ongeveer de rijtijd van de s5600 (22 min; geen rijtijdspeling omdat ICM langzamer uitstapt en minder optrekt dan DDAR) en krijgt ie sowieso +5.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: di 24 aug 2010, 13:37
door Daniel
Zoals ik al schreef: 't voordeel zit 'm in de kerende trein die niet ook gelijk +15 heeft...

Daarnaast heeft de s5600 ook nog redelijk wat reizigers die naar Utrecht C. willen: 5600 -> 2800 is normaal immers net geen overstap en dan is blijven zitten net zo snel als een kwartier wachten. Daar heb je op de tussenstations geen last van met de stroom in- en uitstappers.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: di 24 aug 2010, 15:41
door Wubbo
Een kerende trein kun je ook maken door op Utrecht gewoon een andere DDAR te regelen en die de trein te laten rijden. Maar het ging om 'welke stuur je eerst'.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: di 24 aug 2010, 16:05
door Daniel
Maar als je in Utrecht toch een nieuwe trein regelt dan hoef je dus de s5600 niet meer eerst te sturen om de vertraging van de kerende trein te beperken, wat eerder als een argument daarvoor werd gebruikt :wink:

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: di 24 aug 2010, 18:54
door Oud forumgebruiker
Wubbo schreef:Een kerende trein kun je ook maken door op Utrecht gewoon een andere DDAR te regelen en die de trein te laten rijden.
Dan moet het niet toevallig zo zijn dat de mcn van die 5600 met +25 ook nog de tegentrein moest rijden. Je kunt dan wel reservepersoneel inzetten, maar waarschijnlijk is dat vrij omslachtig, aangezien die mcn ze dienst dan wel alweer in Amersfoort of Zwolle had kunnen oppakken.

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: di 24 aug 2010, 19:12
door Marc
In dit geval reed de t2834 tot Blauwkapel achter de stoptrein. Deze stoptrein reed bij aankomst in Utrecht ongeveer in het pad van de volgende s5600 (t5634) en keerde hier ook op (trein t5637 waar de stammen normaal op keren vertrok met een andere set en +10 uit Utrecht). In dit geval was de vertraging (hoe klein dan ook) voor de IC niet nodig geweest...

Opvallend was wel dat trein t5628 werd opgeheven te Amf, en dat terwijl deze trein met slecht +10 reed. Ben ik nu gek of....

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: di 24 aug 2010, 20:28
door Stuiterbal
De t5655 kwam in Nkk met 15 minuten vertraging, en toen ik hij binnenkwam zag ik meteen waarom: in plaats van een DD-AR reed één ICMm-III. Dat was een beetje vol zegmaar :O (bij aankomst in Nkk zat zelfs de Eerste Klas vol :O ) - Bij Putten kreeg hij een snelle reset, en werden we meteen aan de kant gerangeerd, passeerde de t557 met twee gekoppelde VIRM's, en daarna kwamen we pas in Eml aan. Met 20-25 minuten vertraging. En ik vraag me af wat de vertraging verder geworden is -_-
De digitale perronaanwijzers in Eml zijn daarnaast vandaag weggehaald, en vervangen door een digitaal bord helemaal vooraan als je het perron oploopt (er is maar 1 perron), maar dit is niet slim, als slechthorende hoor ik Tuffy soms nauwelijks, ik hoor dan wel dat ze praat, maar ik hoor dan weer niet wat ze zegt, en dan moet ik dus helemaal naar voren lopen om daar te kijken op het bord, of het over mijn trein gaat, in plaats van dat ik op de aanwijzer kan kijken. Niet fijn geregeld zo:S

Re: OVer je reiservaringen in augustus 2010

Geplaatst: wo 25 aug 2010, 00:03
door VIRM
Bee schreef:Waar zijn eigenlijk de televisies op de perrons in Leiden gebleven? Geen Spoor TV meer :-(
Volgens de website van SpoorTV is de pilot van SpoorTV afgelopen: http://www.spoortv.nl/pagina/. Ik heb er nooit naar gekeken: was het dan wat? Op de website van http://www.mijnproefstation (wat mij betreft inmiddels een teleurstelling) is er niks over te vinden.

Overigens zelf nog wat OV-ervaringen.

De afgelopen twee dagen heb ik in diverse Veolia bussen gereisd rondom Apeldoorn. Tot mijn grote (OV-chip) frustratie waren de CiCo's op twee diverse plaatsen in de Veolia bussen: danwel meteen links van de bestuurder, danwel ergens links bij het instappen. Volgens een van de bestuurders die ik sprak kwam dit omdat zij met twee verschillende typen bussen rondrijden.
Is het technisch mogelijk om al die CiCo's overal in Nederland op dezelfde plaats te zetten bij het instappen? Vanuit het toegankelijkheidsperspectief is dit echt zéér frustrerend. -o-

Overigens vanavond wel een leuke ervaring op station Apeldoorn. Voordat de IC richting Rotterdam en Den Haag op spoor 1 aankwam, kwam er nog een SGMm aanzetten. Voor deze SGMm stond op de CTA "Niet instappen" (duidelijk toch?). Er liepen een stel blondines over het perron die naar Amersfoort moesten. Toen de trein er aan kwam wilden zij gaan instappen. Een van hen riep tegen de conducteur: "gaat deze trein naar Amersfoort?" Waarop deze antwoordde (verwijzend naar de CTA): "wat staat er?" De nodige mensen op het perron moesten hier om lachen :mrgreen: