Pagina 3 van 12

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 18:48
door Xanland
Je was in ieder geval niet de enige. Eigenlijk was trouwens zowel Zwolle, Apeldoorn en ALLE plaatsen die er tussen lagen ongestrooid. Met de 90 (294 reed al weg met enorme vertraging) heb ik er in totaal 1 uur en 39 minuten over gedaan.
Vervolgens nog zo'n drie kwartier gewacht op het station voor een lijn van de Anklaar die om half exact 1 minuut eerder wegreed. Al met al ben ik zo'n 3 uur onderweg geweest van Deltion naar m'n huis. Had eerlijk gezegd ook wel verwacht en respect voor de chauffeur. In de 90 zaten de eerste 30 minuten gillende keukenmeiden, wel was het af en toe ff gniffelen door mij en klasgenote bij het wegrijden van haltes. :P Als laatste gleden we flink weg als je linksaf de stationsstraat afkomt richting station wat je overigens flink merkt(e) in een gelede duwbak. :)

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 19:25
door Stefan
Ik hoor het al, ik was precies op tijd thuis, ik had de 174 van 13.48u vanuit Rotterdam. We zijn met een acceptabele +3 aangekomen hier in Numansdorp. :P

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 19:45
door iljitsch
Over stoptreinen of intercity's opheffen: rond steden als Rotterdam en Den Haag zijn zoveel intercitystations dat je er redelijk vanuit kan gaan dat mensen vanaf een intercitystation wel thuis komen. Wat je vooral wilt voorkomen is dat mensen 50 km of verder van huis stranden, want dat wordt al snel overnachten in een gymzaal.

Ik hoop maar dat het weer over een week wat beter is... (Hier in Madrid is het ook flink koud maar geen sneeuw.)

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 19:50
door Thomas
Dit zegt wel genoeg denk ik:

Utrecht, de reisinfo doet niet veel meer:
Afbeelding

En in de hal ook niet, maar er werden ondertussen wel nuttige dingen omgeroepen als "luister naar de omroep" en "blijf voor uw eigen veiligheid weg van de perronrand":
Afbeelding

Deze reed, uiteraard propvol, wel:
Afbeelding

Uiteindelijk op creatieve wijze toch op Amsterdam Amstel aangekomen:
Afbeelding

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 19:51
door Fles
Thuis *O*

Eerst godverdomme vanaf half zes staan te vernikkelen bij een bushalte in Nijmegen waar ieder kwartier een bus komt. Ja ja, om tien OVER zes komt er eindelijk eens een bus aan, wat denk je? "Geen dienst" :W

Sterf aan iets engs Breng :r

Uiteindelijk om 18:35 op het station waar de trein van 18:15 er gelukkig nog stond _O_

Pint op NS *O*

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 20:30
door Daniel
@Thomas: bij jou reden er nog twee keer zoveel treinen zo te zien... gezien het complete gebrek aan informatie via andere bronnen ben ik vanmiddag toch maar even de hal ingelopen van Utrecht Centraal om heel snel rechtsomkeert te maken. De TB21 bij de ingang toonde één rijdende trein, vier niet-rijdende en was verder leeg.

Was al een hele ervaring om op het station te komen: Utrecht was nog compleet ongestrooid, de bus kwam amper van z'n plek bij de haltes en reed overigens ook met een compleet dode InfoXX.
Wel ga ik bij deze een heel groot compliment aan Connexxion geven voor hun omgang met het winterweer... op Busstation Zuid in Utrecht wemelde het werkelijk van de VIC'ers die de gestrande treinreizigers van informatie over alternatieven voorzagen, het in- en uitstappen op nu extra drukke lijnen richting treinstations in goede banen stonden te leiden en last but not least nog iets deden wat wel het laatste was dat ik had verwacht: ondanks dat hun eigen dienstregeling ook een puinhoop geworden was stond men zelfs extra bussen te regelen op o.a. lijn 52 ri. Amersfoort :pos:

Nou kon die lijn natuurlijk nevernooitniet alle treinreizigers meekrijgen, maar het kwam een aardig eind in de richting. Zelf m'n vaste alternatieve route maar gekozen en dus allereerst met de 12s richting De Uithof gegaan. Groot respect heb ik voor de GVU-chauffeurs die onder deze omstandigheden nog met dubbelgelede wagens rondreden :pos: Met alle verkeersopstoppingen en aangepaste snelheid duurde het weliswaar drie kwartier om er te komen, maargoed, dat was ook wel te verwachten.
Vervolgens met lijn 276 verder naar Amersfoort met buitengewoon vrolijke chauffeur. Na al welkom geheten te zijn met de geinige spreuk "Waar zouden we zijn zonder de trein... allemaal bij mij in de bus" :P werd een poging ondernomen de A28 op te komen. Daar stond de boel muurvast, dus werden we getrakteerd op een rit over de provinciale weg dwars door de bossen... Als er iets mooi is met dit soort weer :) Voor de reizigers naar Soesterberg P+R werd nog even een stukje heen en weer gereden zodat ze niet een eind hoefde te lopen en tot slot werden de reizigers naar station Amersfoort bij mijn uitstaphalte nog even geattendeerd dat de bus daarheen achter ons stond.

Zijn allemaal kleine dingetjes, maar allemaal bij elkaar toch net de dingen die het verschil maken. En dat bij omstandigheden die voor een voertuig op rubberen banden toch een stuk minder optimaal waren als voor een trein...

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 20:35
door Jef400
De leukste reactie vind ik nog van Prorail: "Ook het spoor is niet imuun voor sneeuw en vorst." Ja leuk hoor. Maar volgens mij kun je ook een schuiver voor zo'n ding plaatsen en sneeuw wegduwen. Komt in landen als Zwitserland en Oostenrijk regelmatig voor.

En voor het beveiligingwezen. Blokrijden van Station naar Station. Dan maar geen IC's.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 20:46
door Thom91
JeffreyMeijer schreef:De leukste reactie vind ik nog van Prorail: "Ook het spoor is niet imuun voor sneeuw en vorst." Ja leuk hoor. Maar volgens mij kun je ook een schuiver voor zo'n ding plaatsen en sneeuw wegduwen. Komt in landen als Zwitserland en Oostenrijk regelmatig voor.

En voor het beveiligingwezen. Blokrijden van Station naar Station. Dan maar geen IC's.
Dat kost geld, veel geld. En dat is het niet waard om te investeren voor 2 dagen sneeuw. In Zwitserland/Oostenrijk is het misschien wel 3-4 maanden vol met sneeuw. Onvergelijkbaar.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 20:54
door MdJ
In Zwiterland zit het in het gedrag van de mensen dat het koud is.

In Nederland zie je dat ook al een beetje: niemand zit op RWS aan het zeiken "dat de wegen niet begaanbaar zijn". Nee, dat komt omdat de mensen zelf meemaken waarom er file staat: Er valt sneeuw, daardoor gaat iedereen langzamer rijden, omdat je vrij snel het effect ziet met te hard rijden: je knalt op iemand op, of je vliegt uit de bocht.

In het geval van sneeuw op het spoor zie je vooral wisselstoringen. Daar is vrij weinig aan te doen: de meeste wisselstoringenb bij dit weer komt omdat er ijsklompen van de trein naar beneden vallen. En dat gebeurd vooral bij wissels omdat je daar grote zijwaartse krachten hebt. (ga maar eens staan in een wisselstraat van een willekeurig groot station, laten we zeggen Utrecht Centraal, en blijf maar eens goed staan als de trein door een wissel rijdt.) En zolang wij niet accepteren dat het binnen de trein ook -13 is, zal de trein warmer zijn dan zijn omgeving. De sneeuw die op de trein ligt, zal smelten, maar onder de trein weer vastvriezen. En dat valt weer naar beneden als er een wissel komt.

Vervolgens kan je die ijsklompen wegbikken met sneeuwploegen, maar wanneer wil je het hele baanvak stil leggen om dat te mogen doen? (ben je nog niet er van overtuigd dat het baanvak stil gelegd moet worden, kijk even hier:http://www.zijvanboven.nl/downloads/gep ... rtikel.pdf

Een andere manier is om de wissels zo warm te stoken, dat het ijs nog sneller smelt. Maar om nu voor die 1-2 dagen sneeuw in het jaar miljarden uit te geven? Nee.

Wat hebben we geleerd: Als er in de randstad vrij veel sneeuw valt, zul je echt moeten pendelen ala 10-10-10. En ja, weer is onvoorspelbaar enigszins (zie Rock Werchter afgelopen jaar), maar dit is ook niet goed te praten. En al helemaal niet dat er niets rijdt en vervolgens lopen te verkondigen "dat er treinen rijden"...

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 21:07
door ODRAIL
JeffreyMeijer schreef:En voor het beveiligingwezen. Blokrijden van Station naar Station. Dan maar geen IC's.
Dit gebeurde eind jaren 80 begin jaren 90 van de vorige eeuw toen het beveiligingwezen nog niet geautomatiseerd was zoals het nu is. Het werkte prima. Moet je nu eens kijken. Een vlok sneeuw nu en de verkeersleiding kan niet zien waar de treinen staan c.q. rijden.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 21:08
door MdJ
Vroeger kocht je een ijsje voor een halve cent. En als je een (=de) trein gemist had, kon je een dag wachten op de volgende.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 21:12
door Gekko123
Ik kon het niet laten om de deur uit te gaan en het lot te tarten. Het was niet nodig, maar toch maar wel gedaan... Uiteindelijk besloot ik op Den Haag Centraal om naar Utrecht Centraal te reizen en die reis ging niet helemaal volgens planning. Gelukkig kon ik de trein van 13.38 uur nog halen. Deze reed met ICMm VI+III+III. Dit was een viertje teveel, want het viertje vond het te gezellig met de drietjes en wou maar niet los... Hierdoor reden we met +5 weg uit Den Haag. Bij Gouda was de vertraging nog 3 minuten (complimenten voor de machinist, want volgens mij kon die niet heel veel zien door de sneeuwval).

Na Gouda kwam er een omroep dat het treinpersoneel het vreemd vond dat er op de TBP's vermeld stond dat ie niet verder zou rijden dan Utrecht. Ze dachten dat de wisselstoring bij Amersfoort de oorzaak was, maar konden geen verdere informatie geven dan dat ze zelf evenveel wisten als de reizigers...

Vlak voor Utrecht belandden we in een soort van file van treinen, aldus de omroep. Toen we uiteindelijk verder konden rijden volgde de omroep dat we wel gingen combineren maar dat niet zeker was wat er verder ging gebeuren. Ondanks de communicatie dat we met meer bakken reden dan gepland stonden uiteindelijk toch de achterste twee drietjes buiten het perron. De omroep meldde dat Murphy's Law redelijk van toepassing was op onze trein. De uiteindelijke vertraging in Utrecht was +25 (moment dat de deuren opengingen).

De stationshal zag werkelijk zwart van de mensen rond die tijd. De TB21 toonde nog daadwerkelijk 21 treinen, ook al reed minimaal de helft daarvan niet. Naar Amersfoort, Hilversum, Amsterdam en Schiphol reden bijna geen treinen door meerdere wisselstoringen (in werkelijkheid lag Utrecht - Schiphol er volledig uit door een defecte trein). In ieder geval sprak ik een buschauffeuse van het GVU die al 2 uur stond te wachten op een trein naar Hilversum. Uiteindelijk is ze, mede dankzij mijn advies maar via Baarn naar Hilversum gegaan. De stationsomroep zei dat er geen reisadvies voor Hilversum gegeven kon worden :N

Om er zeker van te zijn dat ik nog thuis zou komen ben ik maar weer snel terug gegaan richting het westen. In Gouda reden de bussen onregelmatig (lijn 193 richting Lekkerkerk en Rotterdam Capelsebrug die ik pakte kwam 13 minuten na vertrektijd aanrijden). Onderweg is de vertraging opgelopen tot +25, wat gezien de toestand van de wegen een nette score te noemen is.

Verder kan ik melden dat de RET de dienstregeling op metrolijnen A, B en C volledig had verlaten door eerdere verstoringen. De metro's reden zeer onregelmatig. Ik kwam 3 metro's op lijn C achter elkaar aan om maar aan te geven wat voor een chaos het was.

Aan het begin van de avond nam ik lijn 44 vanaf het Centraal naar Zuidplein, waarvan de frequentie was gehalveerd. Door gigantische verkeersdrukte voor de Maastunnel kwamen we met 30 minuten vertraging aan op het Zuidplein.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 21:13
door ODRAIL
De hele maand januari was de vertraging bij de RET 35 minuten totaal in februari is deze tijd al gehaald in twee (reis)dagen. Het gaat weer goed zo :shock: :?.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 23:01
door VIRM
MdJ schreef:In het geval van sneeuw op het spoor zie je vooral wisselstoringen. Daar is vrij weinig aan te doen: de meeste wisselstoringenb bij dit weer komt omdat er ijsklompen van de trein naar beneden vallen. En dat gebeurd vooral bij wissels omdat je daar grote zijwaartse krachten hebt. (ga maar eens staan in een wisselstraat van een willekeurig groot station, laten we zeggen Utrecht Centraal, en blijf maar eens goed staan als de trein door een wissel rijdt.) En zolang wij niet accepteren dat het binnen de trein ook -13 is, zal de trein warmer zijn dan zijn omgeving. De sneeuw die op de trein ligt, zal smelten, maar onder de trein weer vastvriezen. En dat valt weer naar beneden als er een wissel komt.

Vervolgens kan je die ijsklompen wegbikken met sneeuwploegen, maar wanneer wil je het hele baanvak stil leggen om dat te mogen doen? (ben je nog niet er van overtuigd dat het baanvak stil gelegd moet worden, kijk even hier:http://www.zijvanboven.nl/downloads/gep ... rtikel.pdf

Een andere manier is om de wissels zo warm te stoken, dat het ijs nog sneller smelt. Maar om nu voor die 1-2 dagen sneeuw in het jaar miljarden uit te geven? Nee.

Wat hebben we geleerd: Als er in de randstad vrij veel sneeuw valt, zul je echt moeten pendelen ala 10-10-10. En ja, weer is onvoorspelbaar enigszins (zie Rock Werchter afgelopen jaar), maar dit is ook niet goed te praten. En al helemaal niet dat er niets rijdt en vervolgens lopen te verkondigen "dat er treinen rijden"...
Sorry, maar er is beloofd dat het spoor winterklaar is door onder meer het aanleggen van wisselverwarming. Als er ijsklompen de wissels bedekken en niet snel genoeg smelten, dan ben je niet winterklaar. Ga dan op z'n minst zorgen dat er op grote stations en eindpunten een ploegje met bezems klaarstaat ofzo.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: za 04 feb 2012, 00:01
door iljitsch
Het is ook altijd de eerste dag met echt slecht weer die het hardst aankomt. Twee jaar geleden lag er de hele maand januari sneeuw, en ik meen dat er die maand toch wel degelijk een trein of twee gereden hebben.

De eerste dag sneeuw kan je dus het best de fiets nemen. Er is niks heerlijker dan op een stille zondagmorgen door de pasgevallen sneeuw te fietsen. :-) Die eerste dag is de sneeuw nog vers en kan je er gewoon overheen fietsen. Daarna krijg je spoorvorming en herbevriezing en wordt het glad, tenzij er gestrooid wordt maar dat gebeurt meestal niet op fietspaden.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: za 04 feb 2012, 00:38
door Mark
Hou allemaal maar op, ik vertrok 16:45 uit Vlaardingen en was om 23:45 in Hengelo, dat was pas een wereldtocht. 8-) Vlaardingen - Rotterdam C - Gouda Goverwelle - Gouda - Den Haag CS - Leiden - Schiphol - Hilversum - Amersfoort - Hengelo... maar ik ben overgekomen . *O*

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: za 04 feb 2012, 00:45
door JeePee
Bussen in Groningen vanmorgen en vanmiddag wel wat vertragingen van een paar minuten (beetje glijden her en der en af en toe een helling die wat ambitieus was als je net onderaan de helling moest stoppen omdat de milieudienst pas om 10u ook eens een kijkje ging nemen op de weg). Treintje naar Zwolle met -2 aangekomen. Trein van Zwolle naar Leeuwarden vertrok met +5 doordat het ding naar Groningen nog in de weg stond en kwam met +1 in Leeuwarden aan.

Reisinformatie was duidelijk (HC in de trein naar Zwolle ging aan de hand van zijn spoorkaart en 9292 app!! zo goed als het kon info geven inclusief eventueel dan maar met de bus. Held!), er werd regelmatig omgeroepen. Niets mis mee. Mag wel vaker zo.

Wat zeikt iedereen toch joh 8-)

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: za 04 feb 2012, 09:42
door Thom91
VIRM schreef:Ga dan op z'n minst zorgen dat er op grote stations en eindpunten een ploegje met bezems klaarstaat ofzo.
Die was er, en ruim voldoende.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: za 04 feb 2012, 09:54
door Suus
Ik heb eigenlijk het idee dat het niet zo zeer aan de sneeuw lag (er waren wel wat defecten maar dat kan je nooit helemaal voorkomen), maar door die defecten stortte het zorgvuldig opgebouwde kaartenhuis van de personeelsinzet waarschijnlijk keihard in. En dat lag natuurlijk al half op zijn gat omdat men al had lopen snoeien in de dienstregeling, als je er dan nog een paar verstoringen bij krijgt zoek je het maar uit met je personeel.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: za 04 feb 2012, 09:55
door Thom91
Dat is ook hetgene wat er gebeurd is.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: za 04 feb 2012, 10:33
door Vinny
Het is dus de bijsturing wat het probleem is, en dat is het al jaren. Gewoon de vakbonden in een hutje op de hei gaan plaatsen en pas de verwarming aandoen wanneer ze eens gaan accepteren dat je in de winter altijd volgens het Rondje rond de Kerk principe de dienstregeling moet opbouwen.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: za 04 feb 2012, 10:52
door Ennes
KM46 schreef:De hele maand januari was de vertraging bij de RET 35 minuten totaal in februari is deze tijd al gehaald in twee (reis)dagen. Het gaat weer goed zo :shock: :?.
"K*T NS" :lol:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: za 04 feb 2012, 11:14
door Justin
Vinny heeft wel een punt daar...

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: za 04 feb 2012, 19:37
door Edwin
Gister werd 3 minuten voor aankomst op Den Haag Centraal de IC naar Lelystad eruit gehaald. En de SLTjes reden maar tot Leiden waar je daar pas hoorde hoe het verder ging. Daar wou ik niet op gokken en ik nam de IC naar Utrecht Centraal. Die had nog 1 treinstel teveel, maar die kon niet ontkoppeld worden. OP tijd vertrokken uit Gouda, maar bij Utrecht was het om 14:10 al chaos, eerst was er geen plek op het station en daarna was er weer geen plek wat Utrecht had niet goed doorgekregen dat we 3 stellen hadden ipv 2. En sinds 14:35 werd je op Utrecht van het kastje naar de muur gestuurd. Eerst stonden er nog wel treinen op de borden, zoals de trein van 15:08 van spoor 2 richting Hilversum. Die stond er ook, maar die ging nooit. Rond 15:15 kwamen er op alle borden op het perron Let op omroep en gingen de treinen rijden die omgeroepen werden. Toen werd om 15:34 omgeroepen dat de trein naar Baarn ging. Iedereen in. Na 10 minuten werd er omgeroepen dat ie niet reed want er waren wissels bevroren. Het personeel had toen ook zoiets van huh, waarom dit nou weer, want het personeel was aanwezig en wou heel graag rijden (of weg van Utrecht Centraal). Toen ging de 1604 naar Baarn wel, en die ging uiteindelijk rond 16:30. In Baarn werd ik toen opgehaald en kwam ik wel in Almere (eindpunt) aan, na 4,5 uur reizen.

Wat ik wel opmerkelijk vond was dat alle treinen ook allemaal van de borden werden afgehaald. Op een gegeven moment stonden er zelfs treinen op die pas na 19:00 uur zouden rijden.

Het enige wat reed was richting Gouda/Rotterdam/Den Haag en richting Amsterdam Centraal en dan die ene naar Baarn uiteindelijk. Ook zou er een trein van spoor 4 naar Zwolle gaan, maar die reed de verkeerde kant op (stond op de zijkant van de trein trouwens Baarn). Waar die ooit terecht is gekomen, geen idee.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2012

Geplaatst: za 04 feb 2012, 20:51
door Gekko123
Vanochtend moest ik er vroeg uit voor mijn werk. Op de heenreis van Delft naar Utrecht niks gemerkt aan problemen. Op dat moment reed (bijna) alles volgens dienstregeling. Niet gek, want het was immers pas 7.00 uur. Het enige was dat de Fyra niet over de HSL reed tussen Rotterdam en Schiphol door een wisselstoring (heb ik door Delft zien rijden).

Toen ik aankwam op mijn werk kon ik merken dat de eerste voortekenen van ellende zich al voordeden: collega's die onderweg waren die belden dat ze niet verder kwamen door defecte treinen of wisselstoringen... Ik vertrok samen met een collega precies op tijd uit Utrecht en we kwamen ook op tijd in Hilversum aan (wegens de werkzaamheden tussen Amersfoort en Den Dolder gingen wij via Hilversum naar Zwolle). Daar stond een andere collega, en toen hebben we besloten dat ik nog wat langer in Hilversum zou blijven. Uiteindelijk kwam ik een half uur later dan gepland aan in Zwolle, alwaar ik tot de conclusie kwam dat ik een half uur langer pauze mocht houden, want de twee eerder genoemde collega's moesten eerst nog weg (konden niet mee met de trein die ik eigenlijk terug had moeten nemen, die zat stampvol).

Toen ik uiteindelijk weg mocht begon de ellende voor mij eigenlijk pas. Allereerst had mijn trein bij vertrek uit Zwolle +18, die onderweg toenam tot +30. Daar werd iedereen de trein uitgezet, want hij zou niet verder rijden door verscheidene wisselstoringen bij Amersfoort, Baarn en Hilversum. Toen stond ik in Amersfoort, met de finish die onbereikbaar was in zicht. De eerste de beste trein die naar Hilversum reed was t4542 met +25, gereden door een losse DDAR-stam met mDDM. Gezien de mensenmassa ging dat niet passen. Zo'n 10 minuten later kwam ik twee andere collega's tegen, wat gevoelsmatig veel scheelt. Als enige gestrand zijn is echt niet leuk. Met veel moeite zijn we in Hilversum aangekomen, alwaar we na nog zo'n anderhalf uur blauwbekken met een extra trein om 15.53 uur wegreden. Dit was de eerste trein naar Utrecht sinds we in Hilversum waren aangekomen. Uiteindelijk was mijn totale vertraging bij terugkomst in Utrecht vier en een half uur. Voordeeltje: ik kom ruimschoots aan mijn uren deze maand :P