OVer Missers in de Reisinformatie #22

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Bart »

Ronald schreef:Zet gewoon in het bovenste vak: 10:24 Intercity Amsterdam Centraal
Ik kan de NS in deze wel volgen. Het heeft natuurlijk iets scheefs dat er opzettelijk de verkeerde eindbestemming op het bord staat. Maar door dit consequent te doen kun je je trein altijd herkennen. Een trein heeft in dit geval dan altijd hetzelfde eindpunt. Dat er werkzaamheden of storingen zijn heeft dan alleen betrekking op de daadwerkelijke eindbestemming, maar de oorspronkelijke trein blijf je kunnen identificeren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Daniel »

Maar of dat nu relevant is... de s2800 zetten ze toch ook niet met "Deventer" op de borden als ´ie tot Amersfoort rijdt om de trein herkenbaar te maken. En toch herkennen mensen hun trein :wink:

Om nog maar te zwijgen over de scheve situatie die nu hierdoor bv. voor de 2800 ontstaat doordat er in Amersfoort alleen "Rotterdam Centraal" en "Rijdt niet verder dan Utrecht Centraal" op de TBP staat. Er staat eigenlijk nergens dat die trein in Utrecht stopt nu...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door reisthijs »

Daniel schreef:Maar of dat nu relevant is... de s2800 zetten ze toch ook niet met "Deventer" op de borden als ´ie tot Amersfoort rijdt om de trein herkenbaar te maken. En toch herkennen mensen hun trein :wink:
Dat is wat anders, Amersfoort is een gebruikelijke eindbesteming voor die trein, vaste reizigers kunnen gewoon onthouden dat ze de trein naar Amersfoort of Deventer moeten hebben.

Waar het verwarrend wordt is bij ongebruikelijke eindbestemmingen bij werkzaamheden of verstoringen. Die kunnen verwarring zaaien zeker als het een wat kleiner station is waarvan veel mensen niet zo weten waar dat ligt. Of een station waar die trein normaal nooit stopt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Geert »

Die mensen kunnen dan de via-bestemmingen lezen. Dat zou je nu overigens ook moeten doen, aangezien die wel veranderd wordt met werkzaamheden - het voordeel van het aanpassen van de eindbestemming is dan dat er niet in koeienletters een station op het bord staat waar de trein helemaal niet stopt...
Uufje
Berichten: 15
Lid geworden op: do 17 mei 2012, 23:34
Locatie: Emmeloord

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Uufje »

In Zwolle staan de schermen met dynamische reisinformatie nog op de normale dienstregeling ingesteld in plaats van de vakantiedienstregeling. Ik heb twee keer op een bus staan wachten terwijl die helemaal niet rijdt. Stom gepruts.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door MdJ »

Het DRIS van Apeldoorn is veranderd: Nadat er eerst stond:

Code: Selecteer alles

"Lijn" "Bestemming" "Tijd van vertrek" "Vertraging" "Positie van de bus" 
(Noot: positie van de bus, omdat er bij de stadsdienst 3 bussen achter elkaar staan, wilden ze dat aangeven.)

Is het nu:

Code: Selecteer alles

Lijn bestemming "Aantal minuten voor vertrek"
Waarbij de bestemming meer ruimte heeft gekregen en "aantal minuten voor vertrek" aan de rechterkant van het display te zien is.

Maar nog niet alle pixels willen meewerken, dus soms is het nogal onleesbaar :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Die mensen kunnen dan de via-bestemmingen lezen. Dat zou je nu overigens ook moeten doen, aangezien die wel veranderd wordt met werkzaamheden - het voordeel van het aanpassen van de eindbestemming is dan dat er niet in koeienletters een station op het bord staat waar de trein helemaal niet stopt...
Inderdaad, zeker omdat juist ook de reisplanner zelden de eindbestemming van de trein onder "richting" zal tonen. Hooguit als dat het eerstvolgende grote station is doet 'ie dat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door reisthijs »

Dat kan je dus ook omdraaien: de reisplanner zou altijd de eindbestemming moeten tonen bij "richting" juist omdat dat de bestemming is die in grote letters op de TBP's staat.

Het grootste probleem vind ik vooral dat de reisinformatie zo inconsequent is, nu zie je dus heel vaak dat de reisplanner, de schermen op het station en het koersdisplay van de trein alledrie een andere eindbestemming tonen.
Dan wil je van Zwolle naar Arnhem, zegt de reisplanner "richting Deventer", staat op de TBP in grote letters Roosendaal en op de trein zelf 's-Hertogenbosch: kan het nog verwarrender?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Daniel »

Pas je de eindbestemming op de TBPs dan aan de bestemming wegens werkzaamheden aan, dan heb je ineens nog maar twee verschillende bestemmingen. De richting in de reisplanner zelf is op zich wel relevant namelijk en dan vooral als je bv. je trein mist. Met de richting kan je dan simpel zien dat je bv. slechts een kwartier later een trein kunt nemen die ook de goeie kant op gaat i.p.v. een halfuur of zelfs een uur te wachten op een trein met dezelfde eindbestemming.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Ronald »

Bee schreef:
Meltrain schreef:Ik weet niet hoe het met de s3000 ten noorden van Alkmaar gaat, maar ik vrees dat die stations ook allemaal de "Stopt ook in..."-status hebben.
's avonds als Stopt na Heiloo op alle tussengelegen stations.
Hee, het kan dus wel :D
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Wubbo »

Mijn s800 werd vanmiddag omgeleid ivm een of andere verstoring bij Utrecht Zuilen (volgens de omroep). De TBP gaf dat ook aan: 'Rijdt via een andere route'. Alleen jammer dat vervolgens alle tussenstations van de TBP verdwenen waren, en er dus alleen nog maar 'Schagen' en 'Rijdt via een andere route' stond.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Ronald »

Dan zal de stop in Amstel dus vervallen zijn. Wel relevante informatie lijkt me zo.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Wubbo »

Ja, maar dan hoeven alle andere tussenstops nog niet te verdwijnen... De CTA's toonden in zo'n geval wel alle tussenstations zonder Amsterdam Amstel volgens mij, of met een extra flapje dat er niet in Amsterdam Amstel werd gestopt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Mijn s800 werd vanmiddag omgeleid ivm een of andere verstoring bij Utrecht Zuilen
Tja, met de klimaatverandering krijgen we in Nederland ook meer exotische verstoringsoorzaken. Volgens een bericht op Somda was de oorzaak een schildpad in het spoor :lol: Weereens wat anders dan een schaap o.i.d.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Ronald »

Wubbo schreef:Ja, maar dan hoeven alle andere tussenstops nog niet te verdwijnen... De CTA's toonden in zo'n geval wel alle tussenstations zonder Amsterdam Amstel volgens mij, of met een extra flapje dat er niet in Amsterdam Amstel werd gestopt.
Ik bedoel dus eigenlijk te zeggen dat er gemeld moet worden dat Amstel vervalt, en dat natuurlijk de rest van de tussenstations moet blijven staan :wink: .
Xanland
Berichten: 302
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 22:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Xanland »

MdJ schreef:Het DRIS van Apeldoorn is veranderd: Nadat er eerst stond:

Code: Selecteer alles

"Lijn" "Bestemming" "Tijd van vertrek" "Vertraging" "Positie van de bus" 
(Noot: positie van de bus, omdat er bij de stadsdienst 3 bussen achter elkaar staan, wilden ze dat aangeven.)

Is het nu:

Code: Selecteer alles

Lijn bestemming "Aantal minuten voor vertrek"
Waarbij de bestemming meer ruimte heeft gekregen en "aantal minuten voor vertrek" aan de rechterkant van het display te zien is.

Maar nog niet alle pixels willen meewerken, dus soms is het nogal onleesbaar :wink:
Volgens mij gewoon nog steeds een gemeente die een bedrijf geen schop onder de kont wil geven. Oké, het originele bedrijf is failliet gegaan - maar het mag toch een keer gerepareerd worden!
In principe komt het nu erop neer dat het nog steeds statisch is. Nu alleen nog eens een keer de 9292-koppeling zoals die andere LED-meuk ook heeft, maar wel met de huidige borden.
Was dagelijkse reiziger Veluwelijn 201 (vroeger 294) Apeldoorn - Zwolle, nu werkzaam in Deventer mbv de duivel van het OV: de auto. Daarnaast ook Veluwe-concessiekenner.
Vragen daarover staat ofcourse vrij en mag altijd. :P
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door MdJ »

Ik heb het nog niet heel erg goed werkend gezien, maar ik zag ook een aantal keer dat er in plaats van het "aantal minuten voor vertrek" er ook "Verwacht xx:xx" met op xx:xx de vertrektijd. Maar of dat ook echt zo was (dus vertraging), weet ik niet...
Bij twijfel: gebruik beton.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door webguy »

Ronald schreef:'
Bee schreef:s avonds als Stopt na Heiloo op alle tussengelegen stations.
Hee, het kan dus wel :D
Waar heb je dat gezien? Want ik zag vanavond toevallig in Ede staan "Stopt ook in Heiloo". Heeft er misschien mee te maken of het station wel of niet met die BEPAC-converter draait.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Klaasje »

Zaandam? Dat is de post Alkmaar met Infoplus.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door webguy »

Hmm, dan zal dat inderdaad wel een Bepac-Converter/InfoPlus verschil zijn. Was vergeten dat Alkmaar wel Infoplus heeft.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Klaasje »

Het zou ook best niet Zaandam kunnen zijn maar het is een flauwe inschatting op basis van het feit dat het "anders" is en het een punt moet zijn waar die trein naar Den Helder langs moet komen voordat die in Heiloo komt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Suus »

Ik dacht het op Amsterdam Centraal gezien te hebben... Overdag is het iig Stopt niet in Heiloo :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Ardan »

Terugkomend op dat gebeuren in Apeldoorn: dat lijkt me gewoon de testfase van dit nieuwe systeem, dat het nog statisch is en je ook 'verwacht xx:xx' ziet staan. Toen hier in Salland de schermen werden geplaatst was het ook een tijdje statisch, en de minuten werden wel afgeteld maar vanaf 5 minuten verscheen er de verwachte tijd.
Ik doe ook maar wat
ThePretender
Berichten: 155
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 21:10

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door ThePretender »

's Avonds stopt de s3000 ook in Heiloo, waardoor er in het balkje "stopt ook in Heiloo" staat. In het balkje daaronder staat "stopt na Alkmaar op alle tussengelegen stations". De melding "stopt na Heiloo op alle tussengelegen stations" heb ik daarentegen nergens gezien, hoewel dat wel een betere melding is omdat het de bovenstaande meldingen combineert.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #22

Bericht door Daniel »

De melding bij de s2800 is nu aangepast, er staat sinds vandaag "Rijdt niet verder dan Utrecht Centraal i.v.m. geplande werkzaamheden". Maar nog altijd staat er nergens op de TBP dat het ding überhaupt in Utrecht stopt, d´r staat verder alleen "Rotterdam Centraal" op.
Weet iemand of er nu in Deventer ook alleen "Rotterdam Centraal via Apeldoorn en Amersfoort" op staat?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten