OVer je OV-Chipkaart #5

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door ODRAIL »

Allen hartelijk dank voor de reactie's.

Ik denk dat ik morgen even langs de RET ga voor verdere info en vervolgstappen.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door hauptbahnhof »

Waarom doen sommige van jullie zo koppig? :neg:

Een poortje heeft een betaalde zijde (de perronkant) en vanaf die kant kun je alleen maar uitchecken (ook al is het een poortje die in 2 richtingen werkt) en een onbetaalde zijde (de kant waar je altijd INcheckt want je loopt naar binnen richting de perrons).
Daarom kun je bij poortjes ook altijd direct weer uitchecken als je bent ingecheckt.

Bij de paaltjes check je wel altijd eerst in (tenzij je binnen de toegestane reistijd daarvoor al (elders) bent ingecheckt).
Het klinkt misschien arrogant maar ik kan het weten want ik heb bij de kaartverkoop gewerkt bij GVB en heb dus alle mogelijkheden met het systeem wel een keer gehad en getest.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door ODRAIL »

@ hauptbahnhof: Bedankt voor de zeer heldere uitleg.

Zo werkt het inderdaad ook met de paaltjes in de regio Rotterdam.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #4

Bericht door Suus »

Tristan schreef:Dat brede poortje is wel aan beide kanten te gebruiken en ik vermoed dat een check-uit met een vergeten check-in bij dat poortje dan als check-in gezien wordt.
Nee, want dat poortje weet aan welke kant je bent, zo slim zijn ze wel :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Vinny »

Vreemde redenatie. Een chiplezer is een werkslaaf, het denkt niet het voert alleen een transactie uit. Paaltjeschiplezers zijn zelfs "slimmer" geprogrammeerd, deze bedenken aan de hand van de voorafgaande transactie of ze de reiziger in- of uit moeten klokken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Dagren
Berichten: 567
Lid geworden op: di 15 mei 2012, 16:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Dagren »

Goh, ik wist helemaal niet dat er kaartlezers waren waarbij je alleen kon uitchecken. Ik dacht dat ze allemaal zowel checkin als checkout waren.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Justin »

hauptbahnhof schreef:Dat is het rare. Vanuit Bijlmer Arena mag je niet richting Rotterdam via Schiphol. Maar vanaf bijv Amsterdam Zuid mag je wel via Amsterdam Bijlmer ArenA. Dus officieel is het idd een vorm van grijs rijden wat je deed. Maar ik weiger om (in ieder geval als ik vrij reizen) heb om uit- en in te checken als ik korte overstaptijd heb, aangezien je niet direct weer kunt inchecken.
Die reis Asb - Zwd doe ik ook vaak via Shl ja. En juist vanwege die korte overstaptijd ga ik niet in- en uitchecken. Niet zo moeilijk doen, vind ik dan maar :'). Praktijk blijkt helaas anders te zijn...

Tegenwoordig ga ik maar met de s4000 van Ashd naar Zwd, dus dan ben ik wel weer "sneller" via Bkl - Wd - Rtd, dan is er geen probleem.

En hbf: ja ik ben dat gewend dat er een uitcheckzijde en een incheckzijde is. Is in Londen ook zo (en daardoor was m'n vriend paar jaar terug wat ponden kwijt geraakt op de een of andere manier) :). Voor mij is het wel logisch eigenlijk...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Vinny »

Dagren schreef:Goh, ik wist helemaal niet dat er kaartlezers waren waarbij je alleen kon uitchecken. Ik dacht dat ze allemaal zowel checkin als checkout waren.
Er zijn zelfs mensen bij ProRail die dat niet wisten :roll:

Het wordt niet heel duidelijk gecommuniceerd..., bij Amsterdam Centraal is het heel makkelijk om de fout te maken om bij de "verkeerde" kant in- of uit te checken :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door hauptbahnhof »

Die fouten worden gemaakt door mensen die zich niet een klein beetje verdiepen in het systeem en hun omgeving. :roll:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Vinny »

Het systeem hoort met een mooi woord "self-explaining" te zijn. Dat is het niet. Daar is dus terecht best wel veel kritiek op, zeker wanneer de communicatie niet vlekkeloos verloopt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Suus »

Excuses-moi, maar de glazen wanden op Amsterdam Centraal bij de west- en oosttunnel zijn toch vrij duidelijk. De middentunnel heeft nog geen poortjes inderdaad, maar dat komt omdat de tunnel binnenkort pas wordt opgeleverd.

En ja, spoor 15 is tegenwoordig buiten de poortjes door de installatie van de roltrappen, maar dat is gedaan voor vertrekkende internationale treinreizigers :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Vinny »

Hmm je zult maar op spoor twee aankomen en de eerste trap naar beneden nemen. Vervolgens loop je naar buiten en dan denk je, oh verhip ik moet nog uitchecken. Kans is erg groot dat je het dan verkeerd doet. Sterker nog, ik kwam er gelukkig bijtijds achter omdat ik ook wel eens wat heb gelezen hier op dit forum (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Suus »

Welke trap? De trap direct naar de straat heeft poortjes :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Vinny »

De trap die ongeveer bij de Hema uitkomt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door hauptbahnhof »

Nou, het lijkt me logisch dat als je eruit loopt, je uitcheckt. Dus als je door de poortjes al bent gelopen en je denkt er dan pas aan, dat je weer naar binnen loopt... :roll:

Maar jah, het wordt een stuk makkelijker (alleen wat dit betreft) als de poortjes dicht zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Daniel »

Ligt eraan hoe men het met liften enzo gaat doen, neem aan dat ze daar geen poortje voor gaan zetten? Neem bv. Amersfoort waar aannemelijk de poortjes gaan komen op de plek waar nu de "drempels" met rijen paaltjes staan. De lift naar perron 4/5 en naar 6/7 bevindt zich dan binnen de poortjes, maar de lift naar perron 1/2 zou op die manier buiten de poortjes uitkomen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Meltrain »

Ik vermoed dat er dan een CICO naast de lift komt, eventueel zelfs bij de lift dat je met je incheck gelijk de lift oproept. Hetzelfde gebeurt nu ook bij de Rotterdamse metro, waar de liften vaak buiten de poortjes zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door hauptbahnhof »

Kansloos. 1tje check in, de rest propt erachter aan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Suus »

Gewoon een breed poortje ervoor zetten lijkt mij een stuk effectiever.

Is trouwens ook gewoon mogelijk, want bij noodsituaties mag de lift niet gebruikt worden dus dan is het ook geen extra belemmering bij de ontruiming.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door find_your_spot »

Daniel schreef:Neem bv. Amersfoort waar aannemelijk de poortjes gaan komen op de plek waar nu de "drempels" met rijen paaltjes staan.
Heb begrepen dat Connexxion niet zit te wachten om te investeren in poortjes. Dus is er voor NS geen noodzaak om wel poortjes te plaatsen.

Die metalen drempels zijn gewoon een goedkope oplossing om de bedrading in weg te werken.
For Your Railroad Adventures
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door huibf »

Nou ik haak af... Poortjes die niet kunnen uitchecken, poortjes die niet kunnen inchecken. Poortjes die inchecken als uitchecken zien, en andersom en poortjes die niet snappen dat ik ben ingecheckt, uitgecheckt, ingecheckt, uitgecheckt, error....

Gewoon verhuizen buiten de randstad (het buitenland voor de randstad-ers) daar hebben we alleen paaltjes en een apparaat in de bus....

* checked uit * " 1.02, tot ziens "
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Geert »

Eindhoven krijgt vast poortjes na de verbouwing hoor...
Verder is het heel simpel: als je binnen het afgesloten gebied staat en je houdt je pas tegen het poortje -> check-uit; kom je van buiten en ga je het afgezette gebied in dan is het altijd een check-in. Kan niet missen toch?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Suus »

Ze zijn niet te zien op de videoimpressie maar ik verwacht het wel eigenlijk. Ik denk dat er nog veel meer stations poortjes gaan krijgen, de paaltjes zijn in veel gevallen een tijdelijke oplossing.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door hauptbahnhof »

Zulke stations zijn makkelijk af te sluiten dus denk het wel.
Laatst gewijzigd door hauptbahnhof op do 16 aug 2012, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Bericht door Michael »

Daniel schreef:Ligt eraan hoe men het met liften enzo gaat doen, neem aan dat ze daar geen poortje voor gaan zetten?
Voor de lift op Rotterdam Blaak staat wel een poortje.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten