Pagina 4 van 11

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 13:44
door Daan
Hoe komt het eigenlijk dat de prijs die ik betaal voor dezelfde rit telkens weer anders is? Vorige week in Rotterdam van het CS naar het Mathenesserplein gegaan met de tram. Kosten € 0,72. Deze week exact dezelfde reis weer gemaakt, kosten € 1,09. Volgens 9292 hoort deze rit € 1,17 te kosten. Wat is dit voor vaag gedoe? Dit is me ook al eens opgevallen in Groningen... Wie weet hoe dit komt?

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 13:57
door Chauf21
Mathenesserplein - Rotterdam CS hoort €1,09 te kosten (als je met tramlijn 21 of 23 gaat). Reis je met korting? Dan hoort je reis €0,72 te kosten. De andere kant op CS - Mathenesserplein kost inderdaad €1,17 (volgens de site van de RET). De bedragen zijn dus wel te verklaren. Waarschijnlijk heb je de laatste keer niet met korting gereisd.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 15:57
door reisthijs
Het blijft raar dat de heen- en terugrit niet gewoon even duur zijn.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 17:04
door Daan
reisthijs schreef:Het blijft raar dat de heen- en terugrit niet gewoon even duur zijn.
Heen en terugrit hebben allebei dezelfde prijs, op mijn transactieoverzicht. Dat klopt dus kennelijk niet met de 9292ov/RET site.

@Chauf21: Zo'n vermoeden had ik al, en dat blijkt nu ook de oorzaak te zijn. Op mijn chipkaart staan maar liefst 6 producten die met studentenreisrecht te maken hebben, sommige zijn niet meer actief en sommige kennelijk nog wel, terwijl ik er helemaal geen recht meer op heb. Ja, vanaf 1 september weer, dan kan ik m'n nieuwe reisrecht ophalen. Hoe kan ik al die oude meuk van de kaart (laten) halen??

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 20:38
door fogeltje
Schijtziek wordt ik er weer van. Naast het gezeik dat geen twee producten op een kaart kunnen bij Connexxion, ik twee chipkaarten daardoor nodig heb en dubbel instaptarief niet vergoed wordt (waardoor ik binnen Nijmegen na overstap dus vrijwel altijd vol tarief moet reizen terwijl ik gewoon een geldige kortingskaart heb) werd nu vandaag mijn Brabant korting niet aangesproken bij Arriva EN Hermes.

Ik ben zoals gewoon in Nijmegen van Heyendaal naar CS gegaan (dit keer toevallig een bus van Vee-olia, niet Novio/Breng) en overgestapt op een lijn 99 van Arriva. In Uden constateerde ik dat ik de volle mep betaald heb en bij instap bij Hermes zag ik meteen dat mijn product niet aangesproken werd, er stond "Overstap OK". Eenmaal thuis in Beek en Donk meteen naar de Plus gegaan en even in mijn chipkaart gekeken, product staat er netjes op (ik had in mijn tien minuten wachttijd in Nijmegen ook bij NS zoals zo vaak een uitdraai gemaakt, daar stond het ook keurig bij) en natuurlijk was het ook niet verlopen, ik heb het vorige maand nog "verlengd". Bovendien kreeg ik maandag en gisteren wel netjes mijn korting (vanochtend ging ik voor 9 uur, dan valt er geen korting te krijgen).

Heb restitutieverzoeken ingediend, maar ik sta al in de startblokken om de RO's aan te gaan schrijven.

Het enige wat ik me kan indenken is dat die Veolia bus voor de ellende gezorgd heeft. Want ik heb in de tijd dat ik volledig op chipkaart reis met Daluren Noord-Brabant (DNB) nooit een Veolia bus gehad binnen Nijmegen, het was altijd een Brenger. Maar nu stapte ik toevallig bij het ziekenhuis in Heyendaal op de bus en de 83, op dat tijdstip van Veolia, was de eerste die eraan komt. Die bus kan natuurlijk niks met die korting. Maar dat zou toch niets mogen uitmaken voor een overstap? En anders mag men daar best op wijzen. Moet de klant dan naast die onvriendelijke kaart dan ook nog eens bij zijn voortransport er rekening mee houden dat hij bepaalde bussen niet mag pakken wil hij bij overstap korting krijgen? Dan zou gewoon te belachelijk voor woorden zijn.

Voor de duidelijkheid, op de chipkaart staan verder geen producten, alleen reizen op saldo NS vol tarief, en ik maak de reis Beek en Donk - Nijmegen vv gemiddeld 3 keer per week zonder problemen in dat opzicht. Bij reis Nijmegen - Beek en Donk: een check-in bij Novio, reis vol tarief inclusief instaptarief. Stap op CS over op lijn 99 van Arriva, keurig aangemerkt als overstap EN korting, idem bij overstap in Uden van Arriva op Hermes. Dan kost een totale rit 5,21. Nu heeft het geintje mij 7,96 gekost (waarvan ik wel moet zeggen dat de reis in Nijmegen 3 cent duurder was omdat ik bij een andere halte ben opgestapt dan normaal en een andere route gereden heb).

Zijn er mensen die bekend zijn met eventuele problemen wanneer je uit een Vee-olia Limbo bus stapt en overstapt op een Brabantse bus (Hermes/Arriva) en DNB op je kaart hebt?

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 20:45
door Daniel
Is het niet een geval van dubbel opstaptarief hier? Een overstap van een bus waarin een product niet geldig is op eentje waarin het wel geldig is wil (ook met de apparatuur van Arriva en Veolia) nog weleens tot dubbel opstaptarief leiden.

(Zo'n verhaal ooit van m'n moeder gehoord die op saldo reizend overstapte van lijn 10 in Dordrecht op de Waterbus, waarbij de totale rit uiteindelijk net zo duur was als zonder korting door dat dubbele opstaptarief. [Altijd korting geldt niet op de Waterbus was hier het probleem])

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: vr 24 aug 2012, 20:52
door fogeltje
Daniel schreef:Is het niet een geval van dubbel opstaptarief hier? Een overstap van een bus waarin een product niet geldig is op eentje waarin het wel geldig is wil (ook met de apparatuur van Arriva en Veolia) nog weleens tot dubbel opstaptarief leiden.

(Zo'n verhaal ooit van m'n moeder gehoord die op saldo reizend overstapte van lijn 10 in Dordrecht op de Waterbus, waarbij de totale rit uiteindelijk net zo duur was als zonder korting door dat dubbele opstaptarief. [Altijd korting geldt niet op de Waterbus was hier het probleem])
Dat probleem zou ik bij Arriva hebben als ik Dalurenkorting Noord-Brabant en Dalurenkorting-Oost op 1 kaart heb staan en van Arriva Brabant overstap op Arriva Gelderland. In beide bussen krijg ik dan de betreffende korting maar omdat het twee producten zijn betaal je twee keer opstaptarief (en dat is de reden waarom ze mijn dubbelopstaptarief met 2 kaarten niet meer vergoeden terwijl zowel Connexxion en Arriva dat in het begin wel deden; maar dat is een ander probleem, namelijk het probleem dat ik dan bij Connexxion altijd vol tarief zou reizen ook al moet ik korting krijgen).

Hier was het probleem echt dat de korting niet werd aangesproken. Ik weet wat mijn ritten vol tarief kosten en wat ze met korting kosten, dus dat zag ik gelijk dat het om de ritprijs vol tarief zonder instaptarief ging, beide ritten. En ik heb het gecheckt in een gele oplaadautomaat in het dorp. Het veld 'product' is leeg terwijl er bij de rit van gisteren 'Dalurenkorting Noord-Brabant' werd aangegeven. Als het product wel was aangesproken dan zou ik bij Hermes ook een andere text op de lezer hebben geacht, ongeacht of het een overstap was of niet. Bij Hermes werd dus ook aangegeven "overstap OK". En nogmaals, ik doe dit wekelijks drie keer, gaat altijd goed. Alleen nu zit er dus die Veolia schijtbus tussen.

Dit lijkt overigens wel op het "9 uur probleem". Als me met korting voor 9 uur in-checkt, uitcheckt na 9 uur en binnen 35 minuten weer incheckt, dan ging het vroeger ook bij elke vervoerder fout. Bij de ene reisde je dan door met vol tarief, bij de andere betaalde je opnieuw instaptarief maar wel korting (weet niet meer wat waar gelde, maar ik dacht dat je bij Connexxion vol tarief doorreisde en bij Arriva dat andere verhaal had...maar nu was het dus zelfs andersom, Arriva laat mij vol tarief doorreizen maar berekent niet het instaptarief opnieuw).

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: zo 26 aug 2012, 12:12
door Edwin
Vanochtend, iets na 00:00 uur probeerde ik op HTM tram 2 uit te checken maar het lukte niet. Kreeg de foutmelding "Kaart ongeldig err. 07". Iemand weet wat dit inhoud want Google kan mij weinig vertellen. Moet morgen weer met die SOV reizen dus hoop dat dat kan. Bij het inchecken was er nog een AO geweest. Gister ook 2 ritten er mee gereisd.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: ma 27 aug 2012, 11:42
door atbrg
"Kaart ongeldig err. 07".
Ik heb de melding 'kaart ongeldig err 007' bij HTM en 'Kaart geblokkeerd code 007' bij QBUZZ ook wel eens gehad bij het uitchecken. Ik had toen net een nieuwe chipkaart van TLS ontvangen met daarop een VDU en een 2-sterren abonnement die beide door TLS waren overgezet van de oorspronkelijke defecte NS-chipkaart naar de nieuwe chipkaart. Het twee sterren abonnement was een van oorsprong papieren abonnement dat door de RET verchipt was (op de oude inmiddels vervangen kaart).

Ik heb n.a.v. deze 007-meldingen één keer contact opgenomen met het servicekantoor van HTM. Daar controleerden ze mijn kaart en zeiden ze dat die in orde was en dat ik in beide gevallen zelf vergeten was uit te checken. Toen ik mijn verhaal nog maar een keer deed werd mij verteld dat het dan aan de cico's moest liggen. Vervolgens kon ik het kantoor weer verlaten met zo'n claimformuliertje.

Zelf denk ik dat zowel HTM als QBUZZ een beetje (te) snel zijn met het blokkeren van chipkaarten als ze fraude vermoeden of in elk geval de historie van een kaart of abonnement niet snel genoeg kunnen checken. Eerst blokkeren voor gebruik bij de betreffende vervoerder, daarna checken bij TLS en vervolgens de kaart weer vrijgeven als er niets aan de hand blijkt te zijn. Een vorm van preventief blokkeren, denk ik .

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: ma 27 aug 2012, 13:06
door Gekko123
Ik heb een soortgelijk iets ook een keer gehad bij Connexxion (volgens mij was het toen op lijn 150. Daardoor kon ik niet uitchecken bij Connexxion, maar vervolgens kon ik gewoon inchecken bij NS.

In dit geval was het in mijn vrij-reizenperiode van mijn SOV, dus heb ik niets geclaimed.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: ma 27 aug 2012, 19:20
door Daniel
Ik had vandaag ook een "kaart ongeldig ERR 07" bij Connexxion, maar dat lag er volgens de chauffeur aan dat de cico's in de bewuste bus stuk waren. Ligt het soms aan een uitgevallen verbinding tussen boordcomputer en cico's ofzo?

Overigens geen last van gehad verder, het gebeurde namelijk bij het instappen waardoor ik slechts niet kon inchecken.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: ma 27 aug 2012, 21:12
door Edwin
Viel mij wel op dat ik zaterdagmiddag/avond bij verschillende HTM-lijnen vaker het dubbele geluidje hoor wanneer er een rood lampje bij de CiCo's brandt. Natuurlijk kan dit ook een saldo in de min zijn e.d. Maar volgens mij was het vaak bij het uitchecken. Gelijk claimformulier ingevuld en vanochtend eed mijn SOV het weer prima. Blijft vreemd.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 28 aug 2012, 10:50
door fogeltje
fogeltje schreef:Schijtziek wordt ik er weer van. Naast het gezeik dat geen twee producten op een kaart kunnen bij Connexxion, ik twee chipkaarten daardoor nodig heb en dubbel instaptarief niet vergoed wordt (waardoor ik binnen Nijmegen na overstap dus vrijwel altijd vol tarief moet reizen terwijl ik gewoon een geldige kortingskaart heb) werd nu vandaag mijn Brabant korting niet aangesproken bij Arriva EN Hermes.

Ik ben zoals gewoon in Nijmegen van Heyendaal naar CS gegaan (dit keer toevallig een bus van Vee-olia, niet Novio/Breng) en overgestapt op een lijn 99 van Arriva. In Uden constateerde ik dat ik de volle mep betaald heb en bij instap bij Hermes zag ik meteen dat mijn product niet aangesproken werd, er stond "Overstap OK". Eenmaal thuis in Beek en Donk meteen naar de Plus gegaan en even in mijn chipkaart gekeken, product staat er netjes op (ik had in mijn tien minuten wachttijd in Nijmegen ook bij NS zoals zo vaak een uitdraai gemaakt, daar stond het ook keurig bij) en natuurlijk was het ook niet verlopen, ik heb het vorige maand nog "verlengd". Bovendien kreeg ik maandag en gisteren wel netjes mijn korting (vanochtend ging ik voor 9 uur, dan valt er geen korting te krijgen).

Heb restitutieverzoeken ingediend, maar ik sta al in de startblokken om de RO's aan te gaan schrijven.

Het enige wat ik me kan indenken is dat die Veolia bus voor de ellende gezorgd heeft. Want ik heb in de tijd dat ik volledig op chipkaart reis met Daluren Noord-Brabant (DNB) nooit een Veolia bus gehad binnen Nijmegen, het was altijd een Brenger. Maar nu stapte ik toevallig bij het ziekenhuis in Heyendaal op de bus en de 83, op dat tijdstip van Veolia, was de eerste die eraan komt. Die bus kan natuurlijk niks met die korting. Maar dat zou toch niets mogen uitmaken voor een overstap? En anders mag men daar best op wijzen. Moet de klant dan naast die onvriendelijke kaart dan ook nog eens bij zijn voortransport er rekening mee houden dat hij bepaalde bussen niet mag pakken wil hij bij overstap korting krijgen? Dan zou gewoon te belachelijk voor woorden zijn.

Voor de duidelijkheid, op de chipkaart staan verder geen producten, alleen reizen op saldo NS vol tarief, en ik maak de reis Beek en Donk - Nijmegen vv gemiddeld 3 keer per week zonder problemen in dat opzicht. Bij reis Nijmegen - Beek en Donk: een check-in bij Novio, reis vol tarief inclusief instaptarief. Stap op CS over op lijn 99 van Arriva, keurig aangemerkt als overstap EN korting, idem bij overstap in Uden van Arriva op Hermes. Dan kost een totale rit 5,21. Nu heeft het geintje mij 7,96 gekost (waarvan ik wel moet zeggen dat de reis in Nijmegen 3 cent duurder was omdat ik bij een andere halte ben opgestapt dan normaal en een andere route gereden heb).

Zijn er mensen die bekend zijn met eventuele problemen wanneer je uit een Vee-olia Limbo bus stapt en overstapt op een Brabantse bus (Hermes/Arriva) en DNB op je kaart hebt?
Vrijdagavond claim ingediend en reeds vandaag een mail van Connexxion dat mijn centjes klaar staan om opgehaald te worden. Ik kan zoveel klagen als ik wil (altijd terecht overigens), de Connexxion klantenservice is er stukken op vooruit gegaan in het afgelopen jaar als het gaat om restitutie in dit soort gevallen. Eerlijk is eerlijk.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 28 aug 2012, 11:16
door atbrg
Daniel schreef:Ik had vandaag ook een "kaart ongeldig ERR 07" bij Connexxion, maar dat lag er volgens de chauffeur aan dat de cico's in de bewuste bus stuk waren. Ligt het soms aan een uitgevallen verbinding tussen boordcomputer en cico's ofzo?
In mijn geval was dat zeker niet aan de orde. Andere reizigers konden wel uitchecken terwijl ik de inmiddels beroemde 007-meldingen kreeg. Die meldingen zijn daarom volgens mij niet het gevolg van een defecte cico. Zij zijn, denk ik, eerder het gevolg van het werken met een 'black list' (zie mijn vorige bericht). Immers, een defecte cico had ook bij andere reizigers tot een 007-melding moeten leiden.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 28 aug 2012, 11:18
door Daniel
Gisteren kreeg ook iedereen die melding in de bus die ik had :wink: En vanmorgen kon ik gewoon weer probleemloos inchecken, dus een blacklist lijkt het ook weer niet te zijn.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 28 aug 2012, 11:19
door ODRAIL
fogeltje schreef:Vrijdagavond claim ingediend en reeds vandaag een mail van Connexxion dat mijn centjes klaar staan om opgehaald te worden. Ik kan zoveel klagen als ik wil (altijd terecht overigens), de Connexxion klantenservice is er stukken op vooruit gegaan in het afgelopen jaar als het gaat om restitutie in dit soort gevallen. Eerlijk is eerlijk.
Bij Connexxion heb ik ook goede ervaringen, dat kan ik helaas niet zeggen van de RET. Deze week ga ik maar weer eens langs bij een loket van hun.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 28 aug 2012, 11:22
door fogeltje
KM46 schreef:
fogeltje schreef:Vrijdagavond claim ingediend en reeds vandaag een mail van Connexxion dat mijn centjes klaar staan om opgehaald te worden. Ik kan zoveel klagen als ik wil (altijd terecht overigens), de Connexxion klantenservice is er stukken op vooruit gegaan in het afgelopen jaar als het gaat om restitutie in dit soort gevallen. Eerlijk is eerlijk.
Bij Connexxion heb ik ook goede ervaringen, dat kan ik helaas niet zeggen van de RET. Deze week ga ik maar weer eens langs bij een loket van hun.
Ze waren bij mij nog nooit zo snel en heb toch al redelijk wat claims ingediend. De enige keren dat ze zo snel waren was bij een afwijzing. Ze waren al wel sneller dan pakweg een jaar geleden (toen er wel eens 4 weken kon verstrijken). Dus wat dat betreft kan ik wel zeggen dat ze op dat gebied een stuk beter geworden zijn. Ook bij Arriva ben ik het algemeen best tevreden, daar duurt het wel iets langer dan bij Connexxion maar daar staat tegenover dat ik het geld niet op hoef te halen, verschijnt gewoon op mijn bankrekening.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 28 aug 2012, 11:28
door Daniel
Ik had ook de ervaring gekregen dat Connexxion tegenwoordig best snel is, maar zit nu al wel weer een paar weken op restitutie te wachten. Al kan het zijn dat die al klaarstaat maar dat ze de mail vergeten zijn te sturen.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 28 aug 2012, 11:41
door ODRAIL
Ja, als het om een afwijzing gaan dan zijn de vervoerders super snel. De rest kost meer tijd en moeite. Helaas :shock: :? .

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 28 aug 2012, 12:07
door Suus
Hmm, een afhandelperiode van een week bij de RET vond ik best schappelijk. Vooral omdat het geld niet op mijn chipkaart werd teruggestuurd naar gewoon op mijn giro werd gestort.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 28 aug 2012, 12:21
door fogeltje
Daniel schreef:Ik had ook de ervaring gekregen dat Connexxion tegenwoordig best snel is, maar zit nu al wel weer een paar weken op restitutie te wachten. Al kan het zijn dat die al klaarstaat maar dat ze de mail vergeten zijn te sturen.
Ze hebben inderdaad een periode gehad dat ze geen mails stuurden en je zelf maar elke dag moest kijken. Ik stond toen ooit op het punt een klacht te sturen toen een forumgebruiker mij meldde dat hij ook al restitutie heeft gehad zonder een bericht te hebben ontvangen. Maar tegenwoordig doen ze dat schijnbaar weer. Alleen kreeg ik geen bevestiging per e-mail nadat ik het formulier had ingevuld dit keer, dat kreeg ik tot nu toe altijd.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: di 28 aug 2012, 15:57
door hauptbahnhof
KM46 schreef:
fogeltje schreef:Vrijdagavond claim ingediend en reeds vandaag een mail van Connexxion dat mijn centjes klaar staan om opgehaald te worden. Ik kan zoveel klagen als ik wil (altijd terecht overigens), de Connexxion klantenservice is er stukken op vooruit gegaan in het afgelopen jaar als het gaat om restitutie in dit soort gevallen. Eerlijk is eerlijk.
Bij Connexxion heb ik ook goede ervaringen, dat kan ik helaas niet zeggen van de RET. Deze week ga ik maar weer eens langs bij een loket van hun.
En wat wil je dat die loketisten voor je betekenen?

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: wo 29 aug 2012, 09:46
door atbrg
Daniel schreef:Gisteren kreeg ook iedereen die melding in de bus die ik had :wink:
:X

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: wo 29 aug 2012, 20:41
door Frank
Vandaag een reisje Elst - Enkhuizen - Stavoren (- Leeuwarden) - Elst gemaakt. Wat blijft die chipkaart soms ook een onhandig systeem. Ik kom in Leeuwarden op het spoor aan naast het spoor waar ik wezen moet dus ik verwacht een soort van overstapmeubel (Arriva -> NS). Nee dus. Kennelijk heeft er een spoorwijziging plaatsgevonden en dus mocht ik de hele treinlengte en nog wel meer aflopen voor een uitcheckpaal van Arriva en een incheckpaal van NS. En daarna terug uiteraard. Een beetje beweging vind ik opzich niet erg, maar het lijkt me niet gewenst als je een overstap wil halen. Hij was vrij ruim vandaag gelukkig.

Ook in Elst ben ik niet tevreden over de plaatsing van de chipkaartpaaltjes. Als je vanuit Nijmegen helemaal aan de voorkant de trein uitstap kom je helemaal paaltje tegen en moet je tegen de stroom in terug het perron oplopen. Dwars door alle wachtende mensen heen. Ook als je de trein uit Arnhem hebt en je wilt naar je auto kom je vaak geen uitcheckpaal tegen. Er moeten er dus nog minstens twee (en eigenlijk vier) paaltjes bij. Dat is een verdubbeling en vast duur, maar de huidige situatie is ook onfatsoenlijk tegenover reizigers.

Re: OVer je OV-Chipkaart #5

Geplaatst: wo 29 aug 2012, 20:56
door Daniel
Daniel schreef:Ik had ook de ervaring gekregen dat Connexxion tegenwoordig best snel is, maar zit nu al wel weer een paar weken op restitutie te wachten. Al kan het zijn dat die al klaarstaat maar dat ze de mail vergeten zijn te sturen.
Ik was gewoon te ongeduldig bleek, kreeg vandaag keurig bericht dat de restitutie klaar stond.