Pagina 5 van 12

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: zo 10 feb 2013, 23:12
door Reiziger Delft
Vinny schreef:Echt een kwestie van even slikken. Letterlijk.
Ja, na 5 keer slikken begon het te helpen en reden we de tunnel alweer uit. :') Maar het viel me gewoon op dat je hier nergens last van hebt in Nederland (HSL-tunnels, Schiphol, Willemsspoor) en nu bij de nieuwste tunnel opeens wel.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: zo 10 feb 2013, 23:16
door Thom91
Hemtunnel heeft het ook.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: zo 10 feb 2013, 23:17
door Ardan
En die tunnel in Best schijnt het ook te hebben.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: zo 10 feb 2013, 23:33
door Ardan
Ik heb het even nagevraagd bij een stedebouwkundige:
Het 'knal'effect wordt natuurlijk veroorzaakt door de luchtverplaatsing. Zowel bij de huidige snelheid 140 als bij de toekomstige 200 wordt er nog steeds dezelfde hoeveelheid lucht verplaatst bij het inrijden van de tunnel. Het knaleffect is afhankelijk van de ontwerpsnelheid van de tunnel, die blijkbaar dus eigenlijk niet geschikt is om treinen te ontvangen die op volle snelheid rijden.
Conclusie: of er 140 of 200 gereden wordt maakt geen zak uit voor het knaleffect aan je oren. Tunnel is dus verkeerd gebouwd.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: zo 10 feb 2013, 23:34
door reisthijs
Maakt het niet ook verschil, met wat voor soort trein je er doorheen rijdt? Gisteren ging ik op de heenweg in een VIRM door de Hemtunnel, toen merkte ik er niks van, maar terug in een SGM voelde ik het ineens heel erg goed.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: zo 10 feb 2013, 23:34
door reisthijs
KM46 schreef:Die Heimwee express veranderd de laatste tijd wel veel van route moet ik zeggen.

Eerst ging hij naar Driebergen - Maarn (dat kan nu niet meer).
Toen naar Hilversum.
En nu naar Amersfoort.
Bij mijn weten was Hilversum voor de tijd dat ze naar Maarn reden?

Verder bekijk ik het maar van de positieve kant dat als je vaker met de Heimwee expres mee gaat het elke keer een andere route is. Zo wordt het nooit saai.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: ma 11 feb 2013, 13:42
door The best
Het was druk in de bus van Emmen naar Groningen. Op lijn 305 moest de bus één iemand achter laten op het busstation van Emmen (en dat is geen plek waar je wil wachten kan ik je vertellen), onderweg ook veel boze gezichten bij de haltes omdat de bus niet kon stoppen omdat hij volzat.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: ma 11 feb 2013, 14:47
door ODRAIL
Vandaag voor de tweede keer al in 2013 in de min gëindigd met een metrorit. Gaat goed zo :wink: .

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: ma 11 feb 2013, 17:10
door Thom91
reisthijs schreef:Maakt het niet ook verschil, met wat voor soort trein je er doorheen rijdt? Gisteren ging ik op de heenweg in een VIRM door de Hemtunnel, toen merkte ik er niks van, maar terug in een SGM voelde ik het ineens heel erg goed.
Uiteraard, een aerodynamischere trein werkt minder als een muur die lucht vooruit duwt. Een VIRM is 1 grote muur en in een ICM is het al veel minder.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: ma 11 feb 2013, 18:30
door Suus
Reiziger Delft schreef:
Vinny schreef:Echt een kwestie van even slikken. Letterlijk.
Ja, na 5 keer slikken begon het te helpen en reden we de tunnel alweer uit. :') Maar het viel me gewoon op dat je hier nergens last van hebt in Nederland (HSL-tunnels, Schiphol, Willemsspoor) en nu bij de nieuwste tunnel opeens wel.
Ik heb er trouwens wel last van bij de Blijdorptunnel van de Rotterdamse metro, maar dat is meer omdat je daar in een noodvaart het diepe in stort.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: ma 11 feb 2013, 18:43
door Fles
Thom91 schreef:
reisthijs schreef:Maakt het niet ook verschil, met wat voor soort trein je er doorheen rijdt? Gisteren ging ik op de heenweg in een VIRM door de Hemtunnel, toen merkte ik er niks van, maar terug in een SGM voelde ik het ineens heel erg goed.
Uiteraard, een aerodynamischere trein werkt minder als een muur die lucht vooruit duwt. Een VIRM is 1 grote muur en in een ICM is het al veel minder.
Daarbij sluit een VIIRM en ook een ICM ongeveer de hele tunnelbuis af en SGM een stuk minder. Daar is de "zuiger" werking lang niet zo sterk waardoor het drukverschil ook binnen de perken zou moeten blijven. Waarom je er in SGM toch meer van merkt is waarschijnlijk omdat daarvan de ramen open kunnen (en er dus altijd wel een paar open staan) en bij VIRM niet, waardoor het drukverschil bij VIRM veel moeilijker de binnenkant van de rijtuigen kan bereikne.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: ma 11 feb 2013, 18:50
door ODRAIL
Bee schreef:
Reiziger Delft schreef:
Vinny schreef:Echt een kwestie van even slikken. Letterlijk.
Ja, na 5 keer slikken begon het te helpen en reden we de tunnel alweer uit. :') Maar het viel me gewoon op dat je hier nergens last van hebt in Nederland (HSL-tunnels, Schiphol, Willemsspoor) en nu bij de nieuwste tunnel opeens wel.
Ik heb er trouwens wel last van bij de Blijdorptunnel van de Rotterdamse metro, maar dat is meer omdat je daar in een noodvaart het diepe in stort.
Daar heb ik ook last van ja :shock: . En niet zo'n klein beetje ook :? .

De volgende keer maar wat kauwgom meenemen. Misschien helpt het.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: ma 11 feb 2013, 20:02
door Daniel
Een opmerkelijke treinafhandeling in Amersfoort vanmiddag: de t1559 reed met +15 achter de t1661 aan en kon zodoende niet meer op z'n normale vertrekspoor 1 terecht. Hij werd hierdoor naar spoor 2 gespoorwijzigd, waarmee een uitermate zinvolle **kuch** cross-platform overstap tussen de IC naar Apeldoorn en Deventer en de IC naar Apeldoorn, Deventer e.v. ontstond :P De t11759, waarin vast meer reizigers zaten die wilden overstappen op de 1661, werd hierdoor naar spoor 4A gestuurd
Andersom had me toch wel een stuk handiger geleken, met als bijkomend voordeel dat de vertraagde 1559 en de 11759 elkaar niet voor het station hadden hoeven kruisen.

Zowaar verwerkte OBIS in de 11759 deze last-minute spoorwijziging dit keer wel tijdig trouwens, zag er wel geinig uit hoe het daarin omschakelde. Eerst werd het geplande aankomstspoor 2 rood tegelijk met het rood tonen van het gewijzigde vertrekspoor 2 van de 1559, pas daarna veranderde het aankomstspoor van de 11759 in 4a.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: ma 11 feb 2013, 23:06
door ThePretender
De conducteur van de t547 was echt aan het balen vandaag. Eerst moest hij tot Gouda achter een goederentrein aan rijden, die ergens voor Leidsche Rijn werd ingehaald en voor Utrecht C weer voor ons heen werd gelaten. Erg teleurgesteld meldde hij dit aan de reizigers in de trein. Om alles erger te maken reden we tot Amersfoort achter een stoptrein aan en hij nog droeviger meldde dat de vertraging nu op +16 stond. Kreeg zowat medelijden met de man.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: di 12 feb 2013, 07:45
door fogeltje
De chauffeur in lijn 121 naar Uden zette steeds na elke halte met in- of uitstappers de CICO's weer uit. Als iemand drukte of iemand bij de halte stond, dan gingen ze vlak voor de halte weer aan. Beetje vreemd gedrag, heb dit nog niet eerder meegemaakt. Nieuwe SOP bij Connexxion?

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: di 12 feb 2013, 07:54
door Daniel
Vast geen nieuwe procedure, heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt in m´n dagelijkse ritjes met Connexxion. Wellicht dat de chauffeur kort daarvoor last had gehad van mensen die steeds te vroeg uitcheckten?

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: di 12 feb 2013, 08:11
door deadlock
Ik heb de trein van 7:49 uit Zwolle naar Deventer, die was voor december altijd ontzettend druk maar nu is er ruimte zat. Misschien dat ze een trein eerder pakken vanwege de aansluitingen in Deventer.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: di 12 feb 2013, 09:31
door fogeltje
Daniel schreef:Vast geen nieuwe procedure, heb het in ieder geval nog nooit meegemaakt in m´n dagelijkse ritjes met Connexxion. Wellicht dat de chauffeur kort daarvoor last had gehad van mensen die steeds te vroeg uitcheckten?
Dat is wel datgene waar ik ook aan zat te denken. Of misschien was er een mogelijkheid op controle onderweg. Want dat heb ik 1x keer meegemaakt. Tijdens de rit zette de chauffeur opeens de CICO's uit (maar dus niet bij elke halte zoals deze chauffeur) en bij de eerstvolgende halte stond een controleploeg. En ze hebben toen ook twee mensen gepakt die meteen weer uitgecheckt hadden (en eentje had nog vlug geprobeerd in te checken toen hij zag dat er hesjes bij de halte stonden).

Maar goed, ik hield elke weer mijn hart vast. Dat OV-chipkaartsysteem is alles behalve robuust, dus ik was elke keer bang dat hij de CICO's niet meer aan zou krijgen (en de eerste keer dacht ik dat ze na het instappen meteen op storing waren gevallen, maar paar haltes later stapte iemand in en toch zag ik de chauff op zijn infoxx dingen doen).

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: di 12 feb 2013, 09:35
door Thom91
deadlock schreef:Ik heb de trein van 7:49 uit Zwolle naar Deventer, die was voor december altijd ontzettend druk maar nu is er ruimte zat. Misschien dat ze een trein eerder pakken vanwege de aansluitingen in Deventer.
Allemaal de schuld van de Hanzelijn. Niet erg spannende reiservaring hier, maar de reis duurt vandaag wel echt tergend lang.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: di 12 feb 2013, 09:36
door Fles
Daniel schreef: Wellicht dat de chauffeur kort daarvoor last had gehad van mensen die steeds te vroeg uitcheckten?
Tsja, waar een mens al niet "last" van kan hebben he :roll:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: di 12 feb 2013, 09:49
door webguy
Vandaag 'even' naar een vergadering in Horst, dus maar Vp-Nm-Vl en terugsteken. Jammer dat Veolia met 5 bakken reed en vervolgens op het uiterste puntje stopte, en oh ja, toen moest het achterste stel er nog af... Hoezo wandeltocht...

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: di 12 feb 2013, 10:21
door NintendoC
Onder het motto 'foutje bedankt!'

Afbeelding
Bron: De Stentor

'' Connexxion wil vervroegd van Lijn 10 in Kampen af'' :P

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: di 12 feb 2013, 10:52
door fogeltje
Fles schreef:
Daniel schreef: Wellicht dat de chauffeur kort daarvoor last had gehad van mensen die steeds te vroeg uitcheckten?
Tsja, waar een mens al niet "last" van kan hebben he :roll:
Misschien had hij een berisping gehad omdat op zijn ritten altijd mensen in- en meteen weer uitchecken. Dan heeft hij er wel last van ja. Of hij is gewoon een heel betrokken werknemer die gewoon wil dat mensen in zijn bus netjes betalen zodat zijn bedrijf geen verlies maakt.

Er zijn ook chauffeurs die het totaal geen ene bal kan boeien als je zonder in te checken en zonder te zeggen iets doorloopt. Die vinden het niet hun taak om vervoersbewijzen te controleren, dat is eigen verantwoordelijkheid van de reiziger.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: di 12 feb 2013, 11:13
door Fles
fogeltje schreef:Er zijn ook chauffeurs die het totaal geen ene bal kan boeien als je zonder in te checken en zonder te zeggen iets doorloopt. Die vinden het niet hun taak om vervoersbewijzen te controleren, dat is eigen verantwoordelijkheid van de reiziger.
Precies, dat vind ik dus ook :)

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: di 12 feb 2013, 12:58
door fogeltje
Fles schreef:
fogeltje schreef:Er zijn ook chauffeurs die het totaal geen ene bal kan boeien als je zonder in te checken en zonder te zeggen iets doorloopt. Die vinden het niet hun taak om vervoersbewijzen te controleren, dat is eigen verantwoordelijkheid van de reiziger.
Precies, dat vind ik dus ook :)
Maar niet elke chauffeur denkt zo. Ik heb wel eens meegemaakt dat in Grave de chauffeur mensen sommeert uit te stappen of een kaartje voor de vervolgrit te kopen wanneer ze met een regiospecifieke kaart reizen (Grave is daarbij de grens). Dus reizigers met een dalurendagkaartje mochten nog even een kaartje voor het stuk Grave - Nijmegen kopen of uitstappen. Alleen bij mij zeiden ze niks omdat ze wisten dat ik in Nederasselt altijd netjes incheckte tijdens het rijden (officieel liep het oude Dalurendagkaartje tot Nederasselt, eerste halte).