Pagina 12 van 12

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: wo 27 feb 2013, 22:37
door Klaasje
De vertrekprocedure bestaat bij mijn weten uit de volgende elementen:
  • Controleren of er veilig vertrokken kan worden. (Vertreklicht brandt of het sein toont beter dan stop)
  • Controleren of sluitproces kan worden ingezet.
  • Fluiten
  • Deuren sluiten
  • Controleren of de deuren gesloten zijn en er niets tussenzit.
  • sluiten deur conducteur.
Op drukke stations, onoverzichtelijke stations of stations met een onhandige boog in het perron kan dat wat langer duren. Technisch kan de trage uitvoering van de huidige procedure gedeeltelijk ondervangen worden door monitoren en camera's. Echter is er soms ook wel een beetje laks personeel. Dat helpt ook niet echt, gelukkig is dat niet al te vaak.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: wo 27 feb 2013, 23:16
door Vinny
In de Duitstalige landen gaat de vertrekprocedure in het S-bahnnet een stuk sneller ja. :Y

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: wo 27 feb 2013, 23:23
door Klaasje
Als je op iedere haltering 10 seconden kan verdienen, heb je op 12 haltes 2 minuten minder rijtijd nodig. Daarmee ontstaat meer ruimte voor snelle IC's of meer IC's.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: wo 27 feb 2013, 23:29
door Suus
Op sommige lijnen moet je dan ook wat aan de soms overvloedige rijtijd doen :wink: (A)

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: do 28 feb 2013, 00:14
door Fles
Klaasje schreef:De vertrekprocedure bestaat bij mijn weten uit de volgende elementen:
  • Controleren of er veilig vertrokken kan worden. (Vertreklicht brandt of het sein toont beter dan stop)
  • Controleren of sluitproces kan worden ingezet.
  • Fluiten
Beetje raar dit. Alsof je na sluiten van de deuren meteen MOET wegrijden. Is natuurlijk wel fijn, maar lang niet gedwongen.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: do 28 feb 2013, 00:19
door Klaasje
Het is uitdrukkelijk verboden om te sleutelen wanneer het sein rood is. Daar zit een veiligheidsgedachte achter maar er is ook een keerzijde: Daarmee krijg je van die pavlovmachinisten die op een slechte dag bij ding-dong meteen gaan rijden, ook wel eens door rood heen. Dat is de oorzaak van ongeveer 4 รก 5 % van de STS-passages.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: do 28 feb 2013, 00:20
door Suus
Denk aan Gouda :wink:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: do 28 feb 2013, 00:21
door NintendoC
Dan heeft zo'n SLT met zelfsluitende deurtjes toch wel weer voordelen :lol:

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: do 28 feb 2013, 00:22
door Fles
Klaasje schreef:van die pavlovmachinisten die op een slechte dag bij ding-dong meteen gaan rijden, ook wel eens door rood heen.
Als je ZO lomp bent mag je van mij ook je autorijbewijs inleveren :X :neg: Dat soort volk hoort zich in geen enkele vorm van verkeer te begeven. Levensgevaarlijk.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: do 28 feb 2013, 00:27
door Klaasje
Na 50 keer bij ding-dong op een dag mogen gaan rijden, kan het best dat als je even met iets bezig bent je met een schuin oog naar het verkeerde sein kijkt welke wel groen of geel is na het ding-dong en dan is het al zover... Het is te ondervangen door naar het sein te wijzen of het seinnummer en seinbeeld op een lijstje te schrijven.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: do 28 feb 2013, 02:31
door Ardan
Ja hallo, we moeten hier geen Japanse praktijken krijgen waar de machinisten alle seinen moeten opschrijven. Een mcn hoort daar gewoon op te letten en niet als een blind paard te vertrouwen op de commando's van de hc. De groene lamp is geen vertreksignaal.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: do 28 feb 2013, 09:27
door Suus
Een machinist is een mens.
Mensen maken fouten.

De praktijk bij Veolia laat zien dat wijzen & benoemen helpt de veiligheid te verbeteren. Met het afdoen als Japanse toestanden ga je ongefundeerd voorbij aan de pluspunten van het systeem.

Een verbod om alvast te sleutelen terwijl er nog geen groen sein is of de vertreklamp nog niet brand zal wellicht wat nadelen hebben, maar het heeft ook voordelen: de trein zal niet afgesloten langs het perron blijven staan terwijl er wellicht nog tijd was geweest om wat verlate passagiers in te laten stappen.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: do 28 feb 2013, 09:52
door Klaasje
Opschrijven is Veoliaans
Wijzen en opnoemen is Japans.

Overigens is het helemaal niet zo gek. Kijken en handelen kan bewust maar zomaar in het onderbewustzijn gebeuren. Met de beide opties toets je je onderbewustzijn met actief handelen. Daar valt best wat voor te zeggen.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: do 28 feb 2013, 12:05
door Mikos
Klaasje schreef:Het is uitdrukkelijk verboden om te sleutelen wanneer het sein rood is.
Onjuist.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: do 28 feb 2013, 12:10
door Klaasje
Mikos schreef:
Klaasje schreef:Het is uitdrukkelijk verboden om te sleutelen wanneer het sein rood is.
Onjuist.
Het is wel de basisregel, even los van uitzonderingen als storingen aan de infra waardoor een sein niet uit de stand stop komt of andere redenen waarom je zou willen dat de deuren sluiten zonder als reizigerstreinbeweging te vertrekken.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: do 28 feb 2013, 12:14
door Ardan
Voor de mcn gelden er naar mijn weten slechts twee regels die hier betrekking op zouden hebben:
-Het is verboden door een stoptonend sein te rijden (uitzonderingen daargelaten na een aanwijzing STS van de trdl)
-Het is niet toegestaan te vroeg te vertrekken.
Zo haal ik het in ieder geval uit de VSD Handleiding Vervoerproces.
Het is wel zo dat de hc de chef van de trein is, niet de mcn, dus als hij de deuren dicht wil gooien moet-ie dat zelf weten, maar als de mcn vervolgens nog stil blijft staan tot de vertrektijd dan heeft de mcn wel keurig de regels opgevolgd.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: do 28 feb 2013, 12:18
door Mikos
Het is ook geen basisregel meer... Dat is wel een tijdje geweest, maar is teruggedraaid. Het vertrekken terwijl het sein stop toont is uiteraard volledig uit den boze (verstoringen en andere uitzonderingen daargelaten). Ik mag echter de deuren al wel sluiten terwijl het vertreklicht nog niet brandt of het sein nog rood is, zolang ik mijn eigen deur maar niet sluit. :wink: Vooral op stations waar het erg lang duurt voor het sein veilig komt (achterliggende overweg, trage stop-door-schakeling, noem het maar) en in situaties waarin je vertraagd bent en iedereen al uit en in is gestapt kan dat een hoop schelen. Veiligheid voorop, dat sowieso!

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: do 28 feb 2013, 12:24
door Klaasje
Ooh. Dat is wel een zegen voor de uitvoerbaarheid en betrouwbaarheid van de treindienst vind ik. :)

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: do 28 feb 2013, 21:15
door M57
Is een vertreksein dan dus geen letterlijke voorwaarde meer voor het starten van de vertrekprocedure?

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: do 28 feb 2013, 23:46
door Fles
Ardan schreef:Ja hallo, we moeten hier geen Japanse praktijken krijgen
Waarom niet? Als dat helpt, prima.

Maar we moeten niet naar een situatie toe waarin een HC bepaalt of een MCN gaat rijden, en niet een sein.

Wat nu dus wel gebeurt :neg: Dan kan blijkbaar elke dooie lul MCN worden.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: vr 01 mar 2013, 09:13
door Marc
Ik dacht dat machinisten ook een voorbeeldfunctie hadden? Gisteren stapte een mcn in het Veolia-treintje naar Venlo. Hij had een normale fiets bij zich, terwijl het nog geen 9 uur was en hij had het ding niet op de fietsplek gezet maar op een normaal balkon... Dat zou ik eens moeten doen, dan werd ik meteen afgeschoten...

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: vr 01 mar 2013, 20:38
door Jurre
Gister in Roodeschool of all places gewoon een ex-Connexxion Den Oudsten tegen gekomen, ontdaan van logo's, stond bij het station. Nummerbord eindigde op iets van 37. Eerder op de dag zag ik een Volvo 8700 in Qbuzz kleurstelling op busstation Delfzijl, bus was van UVO van Dijk en reed op lijn 45.

Re: OVer je reiservaringen in februari 2013

Geplaatst: vr 01 mar 2013, 21:10
door Ronald
Die Alliance stond daar een paar maanden terug ook, gewoon een schoolbus lijkt me.
Vandaag had ik sinds lange tijd weer eens een Plan V'tje. Een Drenthe-exemplaar van Sittard naar Maastricht :-)