Pagina 8 van 11

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 19:09
door Thom91
TheKnitter op Fok!:
Beperkt spoorgebruik rond Dordrecht/Zwijndrecht (één spoor beschikbaar over de brug ...). Volgens ns.nl, NS Hispeed en de omroep vanochtend in Amsterdam was de Fyra met toeslag. Volgens het NS-personeel en NS Hispeed-personeel was de toeslag niet nodig door werkzaamheden. De Trainmanagers waren maar druk met de Toeslagcompensaties uit te delen ....

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: zo 31 mar 2013, 21:22
door Ardan
Mijn bus naar het station was net de weg kwijt. Voorop stond keurig '6 Station', het scherm binnen wist echter te melden dat het lijn 166 naar Geen Dienst was, volgende halte was Zwolle Busstation Oost waar we om 10:42 zouden aankomen en het was 1:59 uur. In werkelijkheid was het 20:10 uur..

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 18:40
door Daniel
Tijdens m'n reisje van vandaag weereens een aantal fraaie gevallen in de categorie reisinformatie tegengekomen. Allereerst wist ik niet wat ik zag in Zwolle. Jawel, een tot in het laatste detail aan een wegens werkzaamheden gewijzigde treindienst aangepaste TBP. Het kan dus wel! (Nog niet zolang geleden had hier Roosendaal als bestemming met 's-Hertogenbosch als laatste via gestaan)
Afbeelding

In Zwolle viel me al op dat de aangepaste dienstregeling op Zwolle - Enschede kennelijk pas met het wijzigingsblad uit de systemen gehaald wordt, waardoor de doorgaande treinen allen als extra trein rijden en de twee pendels zijn opgeheven. De TB7 te Raalte illustreert mooi wat je dan krijgt...
Afbeelding

Vervolgens weer doorgereisd naar Nijverdal waar ik uiteindelijk strandde door een seinstoring. Hierdoor reed onder andere de Sprinter van Nijverdal naar Nijverdal niet :lol:
Afbeelding

Maar uiteindelijk kon het treinverkeer met wat moeite één kant op hervat worden. Met de trein van 13.16 uur ben ik in Almelo beland, dus of ze hebben Almelo verplaatst of die melding dat hij niet verder dan Wierden reed was onjuist...
Afbeelding

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 19:18
door Vinny
Afgelopen zaterdag reden er geen bussen door de IJ-tunnel. Dat kan. Maar dan worden alle streekvervoerreizigers geacht de pont naar Amsterdam-Noord te nemen vanaf het Centraal station. Dat staat dan ergens op een onopvallende tekstwagen en bovendien in een voor buitenlanders onbegrijpelijk jargon. Een Italiaanse toerist weet natuurlijk niet dat deze voor de 391 (of een ander nummer) de borden naar EBS of Connexxion moet volgen. Waarom loopt er geen meertalig personeel rond van de gezamenlijke streekvervoerders?

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 19:28
door Caspar
Welke Italiaanse toerist gaat er met een EBS bus?
En die kunnen toch altijd aan andere passanten de weg naar de bus vragen?

Die schermen van de foto's van Daniël zijn eerder om je kapot te schamen, wat een vertoning :?

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 19:44
door webguy
En toch werkt het zoals het gemaakt is, helaas. Het "probleem" is dus dat er altijd wordt gecommuniceerd aan de hand wat van in het spoorboekje/jaarplan staat. Een trein gewijzigd in dagplan wordt dan meestal communiceerd als "Extra Trein".
Feitelijk klopt het allemaal tot dat verhaal met Wierden - maar ik vermoed dat dat later door de bijsturing is rechtgebreid dat de trein verder reed naar Almelo en/of verder. Dat kan zowel automatisch als handmatig worden aangepast, afhankelijk van de situatie.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 19:52
door Daniel
Hoeveel jaar is nu al wel niet bekend dat die tunnel bij Nijverdal na het afgelopen weekend klaar moest zijn? Oftewel, waarom staat dat dan niet al in de plannen en moet het nog in dagplan bijgewerkt worden lijkt me dan eerder de vraag.

Vond het trouwens ook wel een beetje vaag dat in Almelo de s1700 al met a-zijde Rotterdam Centraal / b-zijde Den Haag Centraal staat aangekondigd terwijl die serie daar nog met een los stelletje rijdt. Het treindeel wat naar Rotterdam gaat komt er namelijk pas in Deventer bij. Maar dat past weer mooi bij hetgene wat je in de tegenrichting ziet, namelijk dat nergens staat dat het achterste treindeel tot Deventer gaat. Behalve in Deventer zelf dan.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 19:53
door mb90
In Rotterdam stonden vandaag ook nog de Fyra's van en naar Brussel op de borden in de hal (uiteraard als niet rijdend), terwijl dat toch ook al even geleden is. De tijdelijke IC rijdt daardoor als extra trein rond.

Verder rijden nu op de Hoekse Lijn alle treinen naar Hoek van Holland overdag naar HvH Strand in plaats van Haven. Op de TBP's van spoor 1 stonden de treinen die tot gisteren tot HvH Haven reden echter nog steeds aangegeven met deze bestemming, met dan in het klein onderaan de tekst: Rijdt verder naar HvH Strand.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 19:57
door Thom91
webguy schreef:En toch werkt het zoals het gemaakt is, helaas. Het "probleem" is dus dat er altijd wordt gecommuniceerd aan de hand wat van in het spoorboekje/jaarplan staat. Een trein gewijzigd in dagplan wordt dan meestal communiceerd als "Extra Trein".
Feitelijk klopt het allemaal tot dat verhaal met Wierden - maar ik vermoed dat dat later door de bijsturing is rechtgebreid dat de trein verder reed naar Almelo en/of verder. Dat kan zowel automatisch als handmatig worden aangepast, afhankelijk van de situatie.
Ik moet zo huilen van jouw reacties. Je blijft het maar tot op het bot verdedigen terwijl je beseft, dat hoop ik althans, dat het gewoon kut is. Dat het zo werkt is toch gewoon proletariërswerk en niet over nagedacht? Je moet je voorstellen dat tante Truus met Oma Beppie ook deze kul moet begrijpen. Die hebben niks aan het antwoord als 'BEPAC converter bugje'. Alsjeblieft zeg..

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 20:05
door Daniel
Ik vraag me trouwens ook ten zeerste af waarom men wel een s3600 als IC naar Boxtel kan aankondigen zonder dat eronder komt "IC Roosendaal rijdt niet" terwijl ze niet de bestemming van de s7900 konden wijzigen zonder dat het extra treinen worden en er een melding "Sprinter Nijverdal rijdt niet" op de borden komt.

In Deventer trouwens nog een combi van twee varianten gespot: op de TBPs een Intercity naar Boxtel, terwijl de TB7s gewoon een IC naar Roosendaal aankondigden met als melding erbij "Let op, rijdt naar Boxtel".

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 20:15
door webguy
Natuurlijk ben ik bevooroordeeld... En natuurlijk zie ik ook zeker in dat dit verre van perfect is. Maar puntje bij paaltje - als Tante Bep de info van boven naar onderen leest is het wel correct. En vergeleken met Bepac is dat al een hele stap.

Je moet niet onderschatten hoeveel spelers er zijn en hoe complex het is om logistieke gegevens om te zetten naar bruikbare reisinformatie op borden.
@Thom91 - Jij bent van de infra - er worden allerlei trucjes gedaan om maar te zorgen dat de reisinfo klopt aande hand van wat gemeld wordt. Woensdag had Maasluis West een paar keer een trein pas 15 min van te voren op borden omdat volgens de bronsystemen de trein op spoor "AH" zou aankomen. Snel blik op sporenplan wijst uit dat dat langs de vrije baan is, dus kan het systeem niet uitvogelen op welk spoor er wordt gestopt en dus niet welk spoor de reisinfo moet krijgen. Dat wordt dan 15 min van te voren gecorrigeerd door een omroeper.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 20:19
door webguy
Daniel schreef:Ik vraag me trouwens ook ten zeerste af waarom men wel een s3600 als IC naar Boxtel kan aankondigen zonder dat eronder komt "IC Roosendaal rijdt niet"...
Omdat het een "ritverkorting" is, terwijl de andere als een compleet ongerelateerde trein wordt gezien.
Daniel schreef:In Deventer trouwens nog een combi van twee varianten gespot: op de TBPs een Intercity naar Boxtel, terwijl de TB7s gewoon een IC naar Roosendaal aankondigden met als melding erbij "Let op, rijdt naar Boxtel".
Dat is expres gedaan geloof ik, zodat de forens z'n trein kan vinden in de lijst, maar op het perron de bevestiging krijgt dat de trein niet verder rijdt.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 20:23
door Daniel
Voor de volgende keer dat zoiets voorkomt er dan nog even bij zetten "Let op, gewijzigde route i.v.m. werkzaamheden" ofzo op de TBP. Dan is 'ie helemaal perfect.

Wat het eerste betreft: het zijn toch juist allebei omleggingen van een trein naar een eindbestemming waar de oorspronkelijke trein niet komt? De s3600 komt normaal niet in Boxtel, maar rijdt daar vandaag wel heen en de s7900 zoals die nog in de systemen stond komt niet in Zwolle maar rijdt daar vandaag wel heen.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 20:26
door Caspar
Volgens mij bedoelt Thom91 eerder: Tijdens werkzaamheden is er al genoeg onduidelijk voor een reiziger, waarom lukt het de NS dan zelfs niet om in ieder geval de schermen boven de perrons gewoon normale dingen te laten tonen op zulke dagen?

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 20:32
door Thom91
Zoiets ja! :D

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 20:32
door Thom91
webguy schreef: @Thom91 - Jij bent van de infra - er worden allerlei trucjes gedaan om maar te zorgen dat de reisinfo klopt aande hand van wat gemeld wordt. Woensdag had Maasluis West een paar keer een trein pas 15 min van te voren op borden omdat volgens de bronsystemen de trein op spoor "AH" zou aankomen. Snel blik op sporenplan wijst uit dat dat langs de vrije baan is, dus kan het systeem niet uitvogelen op welk spoor er wordt gestopt en dus niet welk spoor de reisinfo moet krijgen. Dat wordt dan 15 min van te voren gecorrigeerd door een omroeper.
Dat is toch dan een knullig systeem? Waarom wordt daar niet een oplossing voor bedacht?

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 20:40
door webguy
Tuurlijk, maar als daar morgen een (technische) oplossing voor komt duurt het nog een half jaar tot een jaar voor dat dat live zou gaan. Het zijn allemaal applicaties die samenwerken en dat maakt alles super ingewikkeld en niet "even updaten".

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 20:41
door Thom91
Waarom wordt de 'backbone' dat ook niet versimpeld? Ik lees vooral problemen maar oplossingen blijven vooralsnog voor de simpele reiziger waarin ik mij verplaats achterwege..

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 20:45
door Vinny
Caspar schreef:Welke Italiaanse toerist gaat er met een EBS bus?
En die kunnen toch altijd aan andere passanten de weg naar de bus vragen?

Die schermen van de foto's van Daniël zijn eerder om je kapot te schamen, wat een vertoning :?
Toevallig vroeg er één de weg aan mij ;) Ik kon hem niet verder helpen want ik was niet op de hoogte van de afsluiting. Er zijn momenten dat ik NIET met mijn smartphone aan het klooien ben als ik met het OV reis :evil:
Het is verdorie 1e paasdag, dus zijn er heel erg veel toeristen in de stad, die bijvoorbeeld naar Edam, Marken of naar de Zaanse Schans willen. Daarnaast is het niet de taak van willekeurige passanten om reisinformatie te verstrekken, maar van de vervoerders.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 20:51
door Karl
De hele spoorwegen hangen van verschillende systemen aan elkaar, maar ondertussen willen reizigers gewoon informatie. Er zijn vast redenen voor, maar ze worden steeds moeilijker te verkopen.

Rijkswaterstaat en provinciale/lokale wegbeheerders geven ook steeds vaker gezamenlijk reisinformatie aan elkaar; als je de Ring van Rotterdam oprijdt zie je staan dat je via A moet rijden om file te vermijden en via B moet om op P+R C terecht te komen en daar de metro gaat over X minuten. Waarom kan dat bij 'de spoorwegen' niet?

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 20:53
door Daniel
Caspar schreef:Volgens mij bedoelt Thom91 eerder: Tijdens werkzaamheden is er al genoeg onduidelijk voor een reiziger, waarom lukt het de NS dan zelfs niet om in ieder geval de schermen boven de perrons gewoon normale dingen te laten tonen op zulke dagen?
Die ging juist gewoon goed toch? De enige die iets met werkzaamheden te maken had was de s3600 (bovenste foto) en daar toonden de TBPs eindelijk een keer waar de trein wel heen ging i.p.v. waar hij niet heen ging met uitsluitend aangepaste via's.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 20:54
door Thom91
Daniel schreef:
Caspar schreef:Volgens mij bedoelt Thom91 eerder: Tijdens werkzaamheden is er al genoeg onduidelijk voor een reiziger, waarom lukt het de NS dan zelfs niet om in ieder geval de schermen boven de perrons gewoon normale dingen te laten tonen op zulke dagen?
Die ging juist gewoon goed toch? De enige die iets met werkzaamheden te maken had was de s3600 (bovenste foto) en daar toonden de TBPs eindelijk een keer waar de trein wel heen ging i.p.v. waar hij niet heen ging met uitsluitend aangepaste via's.
Moet ik nou applaudisseren voor 1 goed schermpje terwijl het hele forum het hele weekend vol wordt gedouwd met fouten en blunders?

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 20:59
door Wubbo
Thom91 schreef:Waarom wordt de 'backbone' dat ook niet versimpeld? Ik lees vooral problemen maar oplossingen blijven vooralsnog voor de simpele reiziger waarin ik mij verplaats achterwege..
Er is nog veel te verbeteren, dat is zeker waar. Maar als we in de CTA-tijd een trein in Zwolle hadden gehad die naar Boxtel had gereden, was dat waarschijnlijk gewoon de trein naar Roosendaal geweest met een rode tekst 'Aangepaste treindienst' en ipv de treinsoort 'Let op omroepbericht'. Dan is dit beter.

Dat Enschede zit hem in het wijzigen van treinnummer op een manier waar geen link in zit, de s17900 is s7900 geworden. Dus is de s17900 opgeheven (dat zie je) en de s7900 in Zwolle ingelegd (dat zie je ook).

@Daniel: de enige manier om het niet uit Dagplan te laten komen nu (het wijzigingsblad gaat over een week in) was niet rijden. Is dat dan de oplossing voor het reisinformatieprobleem? Het laten ingaan van een wijzigingsblad midden in een feestdagenweekend is niet handig: doordat de dienstregeling wijzigt kan de treindienst bij werkzaamheden ook anders worden, en werkzaamheden lopen nog wel eens door in het feestdagenweekend (zie nu Maastricht en Tilburg - 's-Hertogenbosch). Daarom beginnen wijzigingsbladen het liefst ook op maandag - behalve de twee waarover internationale afspraken zijn gemaakt (juni en december), daar heb je als NS niet zo veel over te zeggen.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 21:03
door Klaasje
Wubbo schreef:Dat Enschede zit hem in het wijzigen van treinnummer op een manier waar geen link in zit, de s17900 is s7900 geworden. Dus is de s17900 opgeheven (dat zie je) en de s7900 in Zwolle ingelegd (dat zie je ook).
Dan staat het dus niet correct in dagplan. Anders zou je die melding niet zien.

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #27

Geplaatst: ma 01 apr 2013, 21:08
door webguy
Omdat de ingelegde s7900 niet matcht met de s7900 in het jaarplan zie je denk ik de melding die je bedoelt.