OVer je OV-Chipkaart #8

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door fogeltje »

Kort vraagje: als ik bij NS met korting (VDU) wil reizen, dan kan ik vanaf 8:55 inchecken. Geldt dit ook bij Veolia (trein)? Of moet ik daar stipt tot 9 uur wachten? Ik heb vanochtend in Nijmegen voor de zekerheid maar even tot klokslag 9 uur gewacht, ook al stond de trein er al ruim 5 minuten.
"Een touringcar is geen bus"
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door VIRM »

Whoops, de informatie op de NS website over het OV-Chip Plus product rammelt. Van de belangenvereniging - die met NS overlegt over het product - heb ik begrepen dat OV-Chip Plus inmiddels kan worden gecombineerd met een SOV. De pagina op de wesite van de NS vermeldt hier echter helemaal niks over. Typisch. :mrgreen:

Daarnaast ook vrij... bijzonder... dat je je reis met OV-Chip Plus nog steeds moet boeken per telefoon bij de Klantenservice (uuuh, die is zondar bijvoorbeeld hartstikke dicht). Er wordt 'hard gewerkt' aan de mogelijkheid om te boeken via internet. Tsja, het is 2013...
Beul van de blindegeleidelijn
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Freek »

Ov chip plus boeken gaat niet via de klantenservice, maar via de afdeling die ook de info- en alarmzuilen (maar dan alleen de infokant) op de stations beantwoord. Die werken wel op zondag. Werkt klantenservice via de telefoon niet met een keuzemenu zodat je voor OV chip Plus wel bij medewerkers van NS terecht kan?
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door VIRM »

Freek schreef:Ov chip plus boeken gaat niet via de klantenservice, maar via de afdeling die ook de info- en alarmzuilen (maar dan alleen de infokant) op de stations beantwoord. Die werken wel op zondag. Werkt klantenservice via de telefoon niet met een keuzemenu zodat je voor OV chip Plus wel bij medewerkers van NS terecht kan?
Op de website staat gewoon in z'n algemeenheid 'klantenservice'. Als je uitgaat van die openingstijden, ga je er logischerwijs vanuit dat als je zondag wilt boeken, dat gewoon niet kan (en als je dus spontaan zondag op pad wilt, je je dan moet wenden tot de overige kaartsoorten (papieren, e-ticket, UvB)). Nu ben ik wellicht een beetje een kommaneuker af en toe, maar dat kan dus ook beter op de website worden weergegeven. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Freek »

Als het niet goed op de website staat is dat natuurlijk een fout van NS. Weet niet hoe de telefonische klantenservice werkt, maar als ik jou was zou ik gewoon eens op zondag bellen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Suus »

De optie om 1 euro op te kunnen laden is nu bij de meeste kaartautomaten van NS aanwezig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door reisthijs »

Met 'nu' bedoel je dan sinds vandaag? Want ik heb woensdag nog saldo geladen en toen kon het niet.
Ik had alleen nog keuze uit 5, 10, 25, 50 of 100 terwijl ik 20 euro op m'n kaart wilde laden.

En betekent de 1 euro optie dat je dan ook dat je zelf een bedrag kan kiezen?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Suus »

Nee, de 1-euro optie is een knop waarmee je een bedrag van 1 euro op je chipkaart kan zetten. Dit is een voorlopige oplossing, er wordt nog gekeken of "een zelf te kiezen bedrag" technisch haalbaar is.

In de meest actuele update van de kaartautomaat is overigens ook de spelfout voor Enschede Drienerlo opgelost.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Tristan »

Bee schreef:Nee, de 1-euro optie is een knop waarmee je een bedrag van 1 euro op je chipkaart kan zetten. Dit is een voorlopige oplossing, er wordt nog gekeken of "een zelf te kiezen bedrag" technisch haalbaar is.
Hm, zou NS eindelijk mijn lijst met 43 te verbeteren punten ter harte hebben genomen? ;)

Als niet mogelijk wordt om een eigen bedrag te kiezen, zou het wellicht wel mogelijk moeten worden om saldo (van iig persoonlijke kaart) via de kaartautomaten kosteloos terug te laten storten op rekening van herkomst.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door bartjemestrom »

En wat als je nou opgewaardeerd hebt met muntgeld? ;)
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Tristan »

bartjemestrom schreef:En wat als je nou opgewaardeerd hebt met muntgeld? ;)
Dan kan het saldo gestort worden op het rekeningnummer dat gekoppeld is aan het account op ov-chipkaart.nl of op een door de gebruiker zelf in te toetsen IBAN-nummer. Dan is het ook mogelijk om het saldo, indien je dat niet meer nodig hebt, te schenken aan een goed doel.

Kortom: mogelijkheden te over.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Vinny »

In Zwitserland krijg je het geld gewoon uit de automaat terug als je je skipas met nog tegoed erop in de sleuf steekt *O*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door deadlock »

Vinny schreef:In Zwitserland krijg je het geld gewoon uit de automaat terug als je je skipas met nog tegoed erop in de sleuf steekt *O*
En zo hoort het. Ik moest een beetje overgeven in mijn mond toen ik las dat er nog onderzocht wordt of het technisch haalbaar is om zelf een bedrag te kiezen. Daar hoef je geen onderzoek voor te doen, het antwoord is gewoon ja.

Verder Tristan; die 43 punten heb ik al eens afgeslacht en je hebt niet eens de moeite genomen om er op te reageren. Lekker professioneel. Als je daadwerkelijk iets wil veranderen werkt dat niet op deze manier.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Tristan »

deadlock schreef:Verder Tristan; die 43 punten heb ik al eens afgeslacht en je hebt niet eens de moeite genomen om er op te reageren. Lekker professioneel. Als je daadwerkelijk iets wil veranderen werkt dat niet op deze manier.
Toen waren het er nog 'maar' 31. Ik heb toen geen punten verwijderd omdat IK er nog steeds achter sta. Wel heb ik naar aanleiding van jouw opmerkingen enkele punten aangepast, aangevuld of de situatie beter geschetst. Ik heb dus weldegelijk iets met die kritiek gedaan ;)
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door deadlock »

Er staan nog steeds een gigantische hoop drogredeneringen in maar het is over het algemeen vooral Nederlandse kleinzieligheid die je op die website tentoonstelt. Om nog maar te zwijgen van het lettertype (Comic Sans MS, serieus?) en het kleurenschema.

Eén van die dingen die je roeptoetert is dat je een minimumbedrag moet uitgeven. Vrij ironisch zo direct naast een strippenkaart, vind je niet? Wat kostte dat teringding ook alweer? Bijna €9,- geloof ik? En hoe vaak ga ik met de bus? Juist zo min mogelijk want van bussen krijg ik spontaan vlekken. Dan zit ik daar met die peperdure strippenkaart die ik nooit gebruik óf ik moet een peperduur kaartje bij de chauffeur kopen (2,10 in Utrecht kwam ik vanochtend achter). Met de OV-chipkaart kan ik in ieder geval overal terecht.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Bartjk »

Hallo, Ik was net op station dronten en liet even snel aan mn vader zien dat je je ov chipkaart ook gewoon in je portomonee kan laten zitten (ik had mn fiets op het station neer gezet).
Ik had net geen €17,- op mn ov staan dus ik wist dat het niet ging werken (heb het wel eens vaker gedaan). Maar deze keer checkde hij wel in. Ik heb hem uit mn portomonee gehaald en hield hem er nogmaals voor om te kijken of het niet iets anders in mn portomonee was dat contact maakte. Maar toen gaf ie aan dat ik al in of uit gechecked was. Ik heb bij een andere paal kunnen uitchecken.

Nu is mijn vraag... Hoe kan dit? Ik ben 14 jaar dus korting krijg ik niet. Heb verder geen ns abbo's op mn ov staan. Alleen een ster abbonement van connexxion. Weet iemand hoe dit kan? Het was op station dronten vandaag (zon 2 juni) om ongeveer 20:15.
Dank jullie wel alvast :wink:
(ik heb trouwens al een mail naar de ns gestuurd)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Suus »

Het minimumbedrag op je OV-Chipkaart voor de NS is 16 euro, alleen omdat je niet 16 euro kon kopen bij de automaat wordt 20 gecommuniceerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Bartjk »

oke, raar dat ze mensen dan dwingen minimaal 20 euro op dat ding te zetten. Dus toch niet gratis met ster abbo in de trein -o- (blijft geldklopperij, 1 kaart voor al het ov. Maar wel apparte producten. Het werd geloof ik als een portomonee voorgesteld waar je alles in had maar toch moet het allemaal weer appart.)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Vinny »

Nu ja veel mensen hikken tegen de 7,50 aan die de kaart kost. Maar omdat je 4 euro tekort mag uitkomen kost de kaart feitelijk maar 3,50. Een bankpas is duurder heden ten dage...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Suus »

Vinny, ik raad je aan je bericht nog eens te herlezen want er is niet zoveel waar aan...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Tristan »

Vinny schreef:Nu ja veel mensen hikken tegen de 7,50 aan die de kaart kost. Maar omdat je 4 euro tekort mag uitkomen kost de kaart feitelijk maar 3,50. Een bankpas is duurder heden ten dage...
Bij de bankpas betaal je NIET voor de pas, maar voor het pakket aan diensten die de bank biedt. Je kan dan een (spaar)rekening openen, creditcards aanvragen en advies vragen voor het sluiten van een lening of verzekering.

Bij de ov-chipkaart betaal je EN voor de kaart EN voor de te leveren diensten, dus dat is dubbelop. Men is dus TERECHT heel boos dat ze € 7,50 moeten betalen voor een kaart met € 0,00 saldo en maar liefst € 11,- voor een vervangende kaart.

Daarnaast geef je aan dat je tot € 4,- rood kan staan. Dat is wellicht wel zo, alleen lukt het bijna niemand om, bij het verlopen van de kaart, precies op -€ 4,00 te komen. Bovendien krijgen houders van een persoonlijke kaart bij het verlopen ervan een brief van TLS met het verzoek om het negatieve saldo aan te zuiveren. Niet iedereen durft het risico te nemen om die brief compleet te negeren en het saldo dus niet aan te zuiveren.

Het vergelijken van de ov-chipkaart met een bankpas is niet zozeer appels met peren vergelijken, maar je vergelijkt appels met koeien.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door find_your_spot »

Het lukt mij ook om een anonieme OV-chipkaart tot € -17,06 te krijgen. Dus waar Vinny nu ineens 4 euro vandaan tovert in de min...
For Your Railroad Adventures
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Tristan »

Onlangs heb ik een niet-persoonsgebonden kaart met € 0,10 saldo gevonden. Voor dat bedrag vond ik het niet de moeite waard om hem naar gevonden voorwerpen te brengen en ben ik gaan testen of het mogelijk was om meer dan € 4,- rood te staan. Ik maakte met deze kaart een busrit dat € 5,32 kost, dus bij het uitchecken zou ik dan op -€ 5,22 moeten komen, maar ik kon echter wel inchecken, maar toen ik uit wilde checken gaf de CiCo aan dat er te weinig saldo op de kaart stond. Het is dus niet mogelijk om meer dan € 4,- rood te staan.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door Geert »

Niet mogelijk bij de specifieke vervoerder waar je mee reisde dan, want f_y_s kreeg de kaart wel verder de min in. Welke vervoerder reisde je mee? (En f_y_s, hoe kreeg jij het voor elkaar?)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #8

Bericht door webguy »

Er zitten inderdaad geloof ik nogal wat verschillen tussen wat de NS doet en wat busvervoerders doen. Deel daarvan is gewoon hoe het geconfigureerd is.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten