Pagina 2 van 11

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: vr 27 jun 2008, 12:30
door Mark
Volgens mij gebeurt het wel vaker dat laatste treinen in de CTA's blijven hangen. Heb in Hgl ook eens om 5:30 uur op spoor 3 de laatste IC naar Es van 1:31 aangekondigd zien staan...

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: vr 27 jun 2008, 20:00
door Daniel
mb90 schreef:Op 1 van de laatste foto's van mij van de oude tunnel zie ik nog wel Hoek van Holland Strand op de mini-CTA bij spoor 1a staan. Dat was volgens mij daar altijd zo.
Ja dat die er volledig op stond waren we al achter :P Het ging juist om Hoek van Holland Haven :wink:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: za 28 jun 2008, 21:55
door Dre
Afgelopen maandag geschoten:

Zoek de fout:
Afbeelding

Is 't overigens wel eens iemand opgevallen dat op zo'n beetje alle vertrekstaten vanuit het Noord-Oosten Hvs ontbreekt op de treinlijn richting Shl? Volgens de treinlijn stoppen alleen treinen richting Asd op Hvs.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden

Geplaatst: za 28 jun 2008, 22:37
door Meltrain
Reiziger Ddrs schreef:Het zou vast al heel lang zo zijn, maar vanmorgen en gistermorgen vroeg viel me op dat de treinen naar Hoek van Holland Haven met "Hoek van Holland" als eindbestemming op de CTA staan op Rotterdam Centraal. Vanwaar dit gebrek aan detail? Immers wordt later op de dag wel expliciet "Hoek van Holland Strand" vermeldt.
Wat ik wel stom vind is dat ze voor de SpitsPendels twee keer een half flapje gebruiken als eindbestemming. Op de bovenste helft staat 'Vlaardingen Centrum' en op de onderste helft 'Vlaardingen C' (of andersom :wink: ). En omdat 'Vlaardingen C' dan ook nog met een groter lettertype wordt geschreven, wordt het lekker onleesbaar. :roll:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: za 28 jun 2008, 23:13
door Jurjen
Dre schreef:Afgelopen maandag geschoten:

Zoek de fout:
Afbeelding
-Treinsoort ontbreekt (IC-trein)
- De volgende haltes ontbreken: Rheine, Minden, Wolfsburg, Stendal, Rathenow, Berlin Spandau, Berlin Gesundbrunnen, Bernau, Eberswalde Hbf, Angermünde, Szczecin Gumience en Szczecin Glowny.
- Berlin Hbf-Lehrter Bf heet tegenwoordig gewoon Berlin Hbf
- De trein doet Berlin Ostbahnhof niet aan, maar maakt na Spandau kop in Berlin Hbf (tief) en gaat dan via Gesundbrunnen richting Polen.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: zo 29 jun 2008, 09:30
door Dre
Nouja, voor sommige dingen zijn een duidelijke reden waarom ze niet getoond worden:

Soort trein: Wordt volgens mij alleen gebruikt voor binnenlandse intercity's. Toen de t140 nog los reed van de t1600 stond er op de Hengelose CTA altijd netjes "Internationale trein" (hetgeen vandaag de dag nog steeds correct is, "internationale" zegt immers niets over het soort trein, behalve dat die trein door meer dan 1 land gaat.

Alle niet genoemde tussenstations: Vanaf het grensstation wordt voor langere reizen over 't algemeen de route aangegeven die de trein zal afleggen (zelfs in de Amersfoortse CTA ontbreken Berlin Spandau, Berlin Gesundbrunnen, Bernau bei Berlin, Eberswalde Hbf en Szczecin Gumience). Als je al die stations op die flapjes moet zetten wordt de CTA aardig vol, en daardoor redelijk onleesbaar.

Overigens zit er in de Hengelose CTA's wel een flapje met Bad Bentheim, Rheine, maar die wordt gebruikt in combinatie met de eindbestemming Münster (Westf.) Hbf.

En hoewel 't tegenwoordig inderdaad Berlin Hbf is, is Berlin Hbf-Lehrter Bf nog niet eens helemaal fout, zo heet het station voor de plaatselijke S-Bahn namelijk nog steeds (oké toegegeven, de t140 is niet bepaald een S-Bahntreintje, maar toch).

Wat overigens het vreemde is, voorheen (tot ongeveer een maand geleden) werd bij de t143 altijd netjes Szczecin Glowny als eindbestemming aangegeven. Nu is 't opeens (het foutieve) Berlin Ostbahnhof geworden.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: zo 29 jun 2008, 11:16
door Geert
Dre schreef:Soort trein: Wordt volgens mij alleen gebruikt voor binnenlandse intercity's. Toen de t140 nog los reed van de t1600 stond er op de Hengelose CTA altijd netjes "Internationale trein" (hetgeen vandaag de dag nog steeds correct is, "internationale" zegt immers niets over het soort trein, behalve dat die trein door meer dan 1 land gaat.
Misschien in Hgl, maar in Asd, Gv, Rtd, Ddr en Rsd staat er toch echt "Internationale trein" voor de Beneluxtreinen op de CTA's. Zo ongebruikelijk is dat dus niet, en wat mij betreft is het beter dan geen treinsoort :P

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: zo 29 jun 2008, 11:19
door Jurjen
Dre schreef:Nouja, voor sommige dingen zijn een duidelijke reden waarom ze niet getoond worden:

Soort trein: Wordt volgens mij alleen gebruikt voor binnenlandse intercity's. Toen de t140 nog los reed van de t1600 stond er op de Hengelose CTA altijd netjes "Internationale trein" (hetgeen vandaag de dag nog steeds correct is, "internationale" zegt immers niets over het soort trein, behalve dat die trein door meer dan 1 land gaat.
Die dingen kunnen toch ook iets in de trant van Afbeelding-trein tonen, of niet?
Alle niet genoemde tussenstations: Vanaf het grensstation wordt voor langere reizen over 't algemeen de route aangegeven die de trein zal afleggen (zelfs in de Amersfoortse CTA ontbreken Berlin Spandau, Berlin Gesundbrunnen, Bernau bei Berlin, Eberswalde Hbf en Szczecin Gumience). Als je al die stations op die flapjes moet zetten wordt de CTA aardig vol, en daardoor redelijk onleesbaar.
Gezever. "Heerhugowaard, Alkmaar Noord, Alkmaar, Heiloo, Castricum, Zaandam, Amsterdam Sloterdijk, -Centraal, -Amstel, Utrecht Centraal, 's Hertogenbosch, Eindhoven, Weert, Roermond, Sittard, Heerlen/Maastricht" past toch ook? Je kan dus op z'n minst de reguliere haltes tot en met Spandau aangegeven, Berlin Hauptbahnhof als 'eind'bestemming op de rechterkant, 2e positie van onder, en op de onderste dan 'verder naar Szczecin Glowny.

Overigens zit er in de Hengelose CTA's wel een flapje met Bad Bentheim, Rheine, maar die wordt gebruikt in combinatie met de eindbestemming Münster (Westf.) Hbf.
Laten ze die er dan vooral uithalen!

En hoewel 't tegenwoordig inderdaad Berlin Hbf is, is Berlin Hbf-Lehrter Bf nog niet eens helemaal fout, zo heet het station voor de plaatselijke S-Bahn namelijk nog steeds (oké toegegeven, de t140 is niet bepaald een S-Bahntreintje, maar toch).
Precies. Die benaming geldt alleen nog voor de S-Bahn sporen. DB heeft vanaf de opening die naam verder opgegeven. Dus waarom de naam er uberhaupt in zit..?

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: zo 29 jun 2008, 12:25
door Daniel
Geert schreef:maar in Asd, Gv, Rtd, Ddr en Rsd staat er toch echt "Internationale trein" voor de Beneluxtreinen op de CTA's. Zo ongebruikelijk is dat dus niet, en wat mij betreft is het beter dan geen treinsoort :P
Je vergeet Shl nog :P En het staat er ook alleen in het zeldzame geval dat'ie geen vertraging heeft, want bij de BNL staat er dan ook geen treinsoort meer maar "Vertraging ongeveer 5 minuten" (of meer) over twee flapjes verdeeld.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: zo 29 jun 2008, 17:16
door Daniel
Nooit geweten dat NS bussen inzet ter vervanging van Arriva-treinen...
Afbeelding
:P

In de vertrekstaat ri. Rotterdam zit ook nog 'n stom foutje: treinen tussen 0.00 en 4.00 uur rijden in de nacht volgend op de genoemde dag volgens die dingen, maar dan klopt de vermelding...

Code: Selecteer alles

4 42             vr za    1 Amsterdam Centraal Nachtnettrein stopt in Rotterdam Centraal, Delft, 
                            Den Haag Centraal, Leiden Centraal en Schiphol
  43          do          1 Amsterdam Centraal Nachtnettrein stopt in Rotterdam Centraal, Delft, 
                            Den Haag Centraal, Leiden Centraal en Schiphol
...dus niet bepaald :wink:
Richting Brabant staan de nachttreinen overigens wel keurig met vr za zo als rijdagen achter 4 uur...

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: zo 29 jun 2008, 17:40
door IC3
Jurjen schreef:Die dingen kunnen toch ook iets in de trant van Afbeelding-trein tonen, of niet?
Dat kan, maar dan staat er Afbeelding- trein met toeslag. Dat klopt natuurlijk ook niet.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: ma 30 jun 2008, 20:11
door Daniel
Om even op de CTA's voor de s4100 terug te komen... in Schiedam staat die met "Hoek van Holland Haven" als bestemming, dus dan moet er in Rotterdam toch ook meer op passen dan alleen "Hoek van Holland" :wink:

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: do 03 jul 2008, 12:36
door Justin
Ik zag eergisteren op Esd de CTA van spoor 1 staan met:

Code: Selecteer alles

Vertrek 16 22                Stoptrein
Hengelo, Borne               Achter: Hengelo, Borne, Almelo de R
Almelo de Riet, Almelo       Almelo, Wierden, Rijssen, Holten
Wierden, Nijverdal
Raalte, Heino
                             ZWOLLE
Is er ooit een splitsstoptrein geweest Enschede-Zwolle/Deventer ofzo?

Verder op 28 juni jl. op Utrecht, uiteraard 14a:
Afbeelding

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: do 03 jul 2008, 13:01
door Mark
Justin schreef:Is er ooit een splitsstoptrein geweest Enschede-Zwolle/Deventer ofzo?
Volgens mij stamt dat nog uit de tijd dat de s1700 en s7000 met elkaar gecombineerd waren, toen de s7000 nog een stoptrein Dv-Es was...

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: do 03 jul 2008, 13:06
door Wubbo
Maar had de 7000 dan twee stellen (1x Gvc, 1x Rtd)?
Ik neig tot nu toe naar een vroege NoordOost, die stoptrein was op Es-Dv.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: do 03 jul 2008, 13:50
door Mark
Ja daar zat ik ook aan te denken. Voor/achter geeft i.i.g. aan dat er twee stellen moesten zijn, misschien reed de voorste na Dv door als intercity naar Rtd of Gvc... ;)

Een soortgelijke constructie heb je t/m 2006 nog gehad op zaterdagochtend. Daar reed trein 7018 's ochtends als stoptrein van Hgl naar Dv, combineerde daar met twee stellen die leeg uit Zp waren gekomen en gingen samen als IC 1718 door naar Rtd en Gvc. Was de enige trein in de week waarmee Bn, Amri, Wdn, Rsn, Hon en Dvc een rechtstreekse verbinding met Apd, Amf, Ut, Vb en Gvc hadden :)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: do 03 jul 2008, 18:26
door Marc
Een paar CTA's van de afgelopen dagen:

In Heerlen werd de stoptrein naar Stolberg/Eschweiler opeens een Intercity:
Afbeelding
Dinsdag was ik in Roermond, en trof deze aan op 3a (jaja, 't is die weer):
Afbeelding
Gisteren in Enkhuizen gaf de CTA van spoor 1 dit aan (het wordt een beetje lastig als de mDDM achterblijft :wink:):
Afbeelding

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: do 03 jul 2008, 18:30
door Daniel
Wubbo schreef:Maar had de 7000 dan twee stellen (1x Gvc, 1x Rtd)?
Ik neig tot nu toe naar een vroege NoordOost, die stoptrein was op Es-Dv.
Een NoordOost met dieselmaterieel dan, anders wordt 't wat lastig om via Heino en Raalte in Zwolle te komen :P (Want daar doelt Justin neem ik aan op...)

Vanmiddag toonde in de tunnel van Rotterdam Centraal de digitale CTA van spoor 3/4 achter spoor 3 knipperend "Let op omroepbericht", blijkbaar kan het ding niet helemaal overweg met een dergelijke melding zonder iets anders erbij (hoewel, op de CTA op 't perron stond er nog "Spoorafwijking" bij).

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: do 03 jul 2008, 18:51
door Justin
Natuurlijk weet ik ook wel dat dat niet kan, maar had nog niet gedacht aan een stoppende Noordoost.

Kunnen een SM'90 en een DM'90 aan elkaar gekoppeld worden eigenlijk? Want dan zou het wel écht kunnen :p.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: do 03 jul 2008, 19:38
door reisthijs
Wubbo schreef:Maar had de 7000 dan twee stellen (1x Gvc, 1x Rtd)?
De 7000 werd in Deventer de Intercity naar Rotterdam, de 1700 uit Enschede het deel voor Den Haag.
Het combineren van de 7000 en de 1700 werd afgeschaft in 1996. Met als gevolg dus soms een snellere doorgaande IC Enschede-Rotterdam, en soms helemaal geen doorgaande verbinding, omdat het deel voor Rotterdam dan in Deventer begint.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: do 03 jul 2008, 19:47
door reisthijs
Justin schreef:Konden een SM'90 en een DM'90 aan elkaar gekoppeld worden eigenlijk?
Mechanisch koppelen wel (dat kan met alle NS-treinstellen sinds mat '64), gecombineerd rijden hoogstwaarschijnlijk niet, omdat de aandrijving compleet verschillend is.

DM'90 kan wel gecombineerd rijden met wadlopers, omdat die ook dieselhydraulisch zijn.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: do 03 jul 2008, 20:21
door Dubbele P
Ik bedenk me net onlangs eens gelezen te hebben dat SM'90 zo'n ingewikkelde elektronica had omdat ze met Mat '64 gecombineerd moesten kunnen rijden. Als ik nu denk hoe die koppelingen van beide treinstellen eruit zien (zagen), kan dat helemaal niet. De elektronische koppeldozen zijn immers geheel afwijkend.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: do 03 jul 2008, 22:18
door Dre
reisthijs schreef:
Wubbo schreef:Maar had de 7000 dan twee stellen (1x Gvc, 1x Rtd)?
De 7000 werd in Deventer de Intercity naar Rotterdam, de 1700 uit Enschede het deel voor Den Haag.
Het combineren van de 7000 en de 1700 werd afgeschaft in 1996. Met als gevolg dus soms een snellere doorgaande IC Enschede-Rotterdam, en soms helemaal geen doorgaande verbinding, omdat het deel voor Rotterdam dan in Deventer begint.
Dat was toendertijd geen probleem, je kon tussen Dv en Ut immers nog zo van het Gvc- naar het Rtd-deel lopen.
Wel er selectief gekozen, die bestemmingen. Waar zijn Aachen West, -Schanz, -Rothe Erde en Eilendorf gebleven? Dat Stolberg Schneidmühle, -Mühlener Bf, en -Rathaus evenals Eschweiler West, -Talbf en -Nothberg zijn weggelaten is nog te begrijpen, maar tot Stolberg Hbf mag alles er toch wel in. Tijd voor een CTA waar 7 boekjes in gaan daar in Hrl.

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: do 03 jul 2008, 23:12
door Meltrain
reisthijs schreef:
De 7000 werd in Deventer de Intercity naar Rotterdam, de 1700 uit Enschede het deel voor Den Haag.
Het combineren van de 7000 en de 1700 werd afgeschaft in 1996. Met als gevolg dus soms een snellere doorgaande IC Enschede-Rotterdam, en soms helemaal geen doorgaande verbinding, omdat het deel voor Rotterdam dan in Deventer begint.
Ik dacht dat het t/m 2006 zo was dat het gedeelte van de 1700 (uit Rtd/Gvc) dat in Deventer werd afgekoppeld, als s7000 verder ding naar Almelo en omgekeerd.
maar ik kan me vergissen natuurlijk. :)

Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #2

Geplaatst: do 03 jul 2008, 23:29
door Mark
Nee, de s7000 was al vanaf 1997 een aparte omloop. Is vanaf toen met mat'64 gaan rijden (daarvoor, toen de koppeling met de s1700 nog bestond ICM en daarvoor ook mat'54 en DD-IRM) maar reed vanaf 2002 weer met ICM. Ergens tussen die jaren is de serie ook in Aml gaan keren i.p.v. Es. In 2006 is het mat'64 weer teruggekeerd in deze serie en met het doorrijden tot Apd verdwenen ook de laatste koppeling met de Noord-Oost. Vanaf december zal er weer doorgereden worden naar Es op ma-za.