Pagina 5 van 8

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: ma 16 dec 2013, 22:09
door Thom91
Wubbo schreef:Er was het een en ander aan de hand in die hoek. Naast 2 defecte treinen rond Dordrecht en een wisselstoring op Rotterdam Centraal waren er ook nog een sein- en een sectiestoring tussen Delft en Den Haag HS. Om die laatste 2 te herstellen werd 45 minuten lang de treindienst aangepast (s1900 kerend in Rotterdam, s5000 en s2200 opgeheven tussen Den Haag en Dordrecht).
Die sectiestoring is hardnekkig, wordt 18/19 opgelost..

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: di 17 dec 2013, 15:43
door visgraat
De IC in Amersfoort richting Enschede is 5 minuten later.
Gelijkertijd vertrekt de spitsstoptrein naar Barneveld. Deze trein waar een paar mensen in zitten krijgt vervolgens voorrang en houdt de IC extra op.
De vertraging loopt op een kleine 10 minuten in Apeldoorn. De trein komt daardoor achter de sprinter naar Enschede en kan daardoor tot Deventer niet op 100% snelheid rijden. Door een spoorwisseling in Deventer wordt deze sprinter weer ingehaald, maar krijgt de sprinter een vertraging mee van 5 minuten.
In Wierden gaat de sprinter uit Zwolle naar Enschede net voor de intercity uit. Voor station Almelo moet de intercity al wachten op de sprinter. Tot aan Enschede sukkelt de trein achter de sprinter en komt uiteindelijk 15 minuten vertraagd aan.
Geen sorry namens NS of Prorail. De informatie die wel gegeven wordt is dat volgens de actuele vertrektijden de sprinter en intercity gelijktijdig vanuit Hengelo naar Enschede vertrekken dat onmogelijk is vanaf hetzelfde spoor.
Het was totaal niet nodig: Als ze de stoptrein naar Barneveld even hadden wachten dan hadden ze veel vertraging kunnen besparen. Het is niet de eerste keer en ik vind het raar dat er op deze manier weer onnodig veel vertraging opgelopen wordt.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: di 17 dec 2013, 15:48
door Gekko123
De reden is heel simpel: de treindienstleider heeft niet op zitten letten en heeft de ARI (Automatische Rijweg Instelling) dit gedaan.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: di 17 dec 2013, 15:52
door visgraat
Dan slapen ze bij Prorail vaak. Ik heb al drie keer een vergelijkbare situatie meegemaakt. Die stoptrein naar Barneveld moet een lagere prioriteit krijgen naar mijn idee en zou een doorgaande IC niet mogen ophouden.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: di 17 dec 2013, 20:00
door Edwin
Een "versperring" bij Almere resulteert dat vanaf 14:00 uur alleen de s4300 en de s700 / s12700 (alleen Den Haag CS - Duivendrecht en Almere - Zwolle en verder) rijden bij Almere. De s4900 reed niet verder dan Hilversum en de s5700 (had zelf helaas maar een SLT-4, die ook bomvol was) reed niet verder dan Naarden-Bussum. De s2600 zal wel tot aan Amsterdam CS gereden hebben.

Het treinverkeer lijkt nu wel weer op gang te komen met extra treinen en extra stops op Weesp (schijnt daar bomvol te zijn). Al snap ik het aantal gestrande mensen op Weesp (en mogelijk Naarden-Bussum) niet. Het is al sinds 14:00 uur dat er sporadisch een trein naar Almere rijdt, ik neem aan met de huidige technologieën dat je voor vertrek van school en kantoor even je ov-vervoerder checkt qua storingen, en je hebt zoveel buslijnen als alternatief, vanuit:
*Utrecht: 150
*Hilversum (Sportpark): 156 of 320 en overstap op 150 of 156 op Blaricum
*Naarden-Bussum: 151
*Bijlmer ArenA: 153, 155, 202 (overstap op Muiden P+R) en 328
*Amstel: 320 (overstap op Muiden P+R), 322 en 327.

Was vanaf Rotterdam Alexander via Utrecht naar Hilversum Sportpark, 320 en 150 en lopend naar halte Walt Disneyplantsoen nog sneller dan vanaf Alexander via Bijlmer ArenA en de enigszins vertraagde 155 naar Walt Disneyplantsoen.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: di 17 dec 2013, 20:42
door Thom91
Gekko123 schreef:De reden is heel simpel: de treindienstleider heeft niet op zitten letten en heeft de ARI (Automatische Rijweg Instelling) dit gedaan.
Of was gewoon even naar de wc? Want ja, ook treindienstleiders moeten toileteren..

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: di 17 dec 2013, 20:47
door Klaasje
Dat is geen argument want dat kan je toch zeker vijf minuten van te voren zien aankomen. Vertraging komt vaak niet uit de lucht vallen.

Overigens denk ik dat je met +5 met de Barneveldtrein niet terecht kan op een enkelsporig baanvak. Dan haalt ie z'n kruisingen niet. Dat moet je niet willen want dan raken alle treinen daar vertraagd.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: di 17 dec 2013, 21:25
door Thom91
Wellicht had de beste man al hoge nood door eerdere zaken? Een treindienstleider doet veel meer dan vertragingen proberen weg te poetsen.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: di 17 dec 2013, 22:02
door visgraat
+5 wordt inderdaad veel maar +3 moet die kunnen hebben. Hij rijdt bovendien maar tot Barneveld en keert dan. Het enige is dat de trein vanuit Barneveld misschien net iets later weg kan. Maar 3 minuten later uit Amersfoort als je tot Barneveld rijdt zou geen grote problemen mogen veroorzaken. Overigens laat je de sprinter in Deventer wel door de IC passeren. Dan heb je de rijwegen ook aangepast, dus helemaal afwezig was die treindienstleider niet.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: di 17 dec 2013, 22:48
door Daniel
Vertraagd uit Barneveld betekend een vertraagde tegentrein en die zit vrij kort voor de IC vanuit Apeldoorn. Bij gebrek aan een WRT in die richting betekend dat dus dag aansluiting voor de reizigers die in Amersfoort willen overstappen. En dat treft toch ook weer behoorlijk wat reizigers met een +15.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: wo 18 dec 2013, 10:29
door Vinny
Thom91 schreef:Wellicht had de beste man al hoge nood door eerdere zaken? Een treindienstleider doet veel meer dan vertragingen proberen weg te poetsen.
Dat lijkt me persoonlijk onzin overigens. Zo minimaal bezet zijn de posten ook niet. Het lijkt mij inderdaad waarschijnlijker dat de sprinter naar Barneveld Centrum een hogere prioriteit heeft vanwege het enkelsporige baanvak.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: wo 18 dec 2013, 12:53
door marlies
Het was op de fiets, dus eigenlijk geen OV-reiservaring, maar toch: voor het eerst van m'n leven om de spoorbomen heen gezigzagd. Maar geen zorgen: het was op aanwijzen van een verkeersregelaar, de overweg lag in storing ;)

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: wo 18 dec 2013, 13:47
door visgraat
Daniel schreef:Vertraagd uit Barneveld betekend een vertraagde tegentrein en die zit vrij kort voor de IC vanuit Apeldoorn. Bij gebrek aan een WRT in die richting betekend dat dus dag aansluiting voor de reizigers die in Amersfoort willen overstappen. En dat treft toch ook weer behoorlijk wat reizigers met een +15.
a.) Bij 3 minuten later uit Amersfoort richting Barneveld zou de vertraging van de tegentrein minimaal moeten zijn. Hooguit een minuut of 2. Daarmee zou die nog voor de intercity uitgaan.
b.) Als de aansluitingen in Amersfoort al worden gemist (dat alleen zou gebeuren als er nog eens extra vertraging opgelopen wordt) dan is dat altijd nog een veel kleinere groep dan de groep die ofwel vertraagd met de IC aankomt in het oosten van het land (ook tot +15), ofwel hun aansluiting in Deventer, Almelo, Hengelo of Enschede mist (+30).

Dat is een kwestie van prioriteiten stellen.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: wo 18 dec 2013, 17:19
door Thom91
Vinny schreef:
Thom91 schreef:Wellicht had de beste man al hoge nood door eerdere zaken? Een treindienstleider doet veel meer dan vertragingen proberen weg te poetsen.
Dat lijkt me persoonlijk onzin overigens. Zo minimaal bezet zijn de posten ook niet. Het lijkt mij inderdaad waarschijnlijker dat de sprinter naar Barneveld Centrum een hogere prioriteit heeft vanwege het enkelsporige baanvak.
Ga er eens een dagje rondlopen zou ik zeggen.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: wo 18 dec 2013, 19:19
door fogeltje
marlies schreef:Het was op de fiets, dus eigenlijk geen OV-reiservaring, maar toch: voor het eerst van m'n leven om de spoorbomen heen gezigzagd. Maar geen zorgen: het was op aanwijzen van een verkeersregelaar, de overweg lag in storing ;)
Zou balen zijn als die beste man (of vrouw) dan alsnog een trein over het hoofd had gezien :')

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: wo 18 dec 2013, 19:29
door Thom91
Jij doet je avatar wel eer aan ;)

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: wo 18 dec 2013, 22:21
door Vinny
Thom91 schreef:
Vinny schreef:
Thom91 schreef:Wellicht had de beste man al hoge nood door eerdere zaken? Een treindienstleider doet veel meer dan vertragingen proberen weg te poetsen.
Dat lijkt me persoonlijk onzin overigens. Zo minimaal bezet zijn de posten ook niet. Het lijkt mij inderdaad waarschijnlijker dat de sprinter naar Barneveld Centrum een hogere prioriteit heeft vanwege het enkelsporige baanvak.
Ga er eens een dagje rondlopen zou ik zeggen.
Ik ken de post Amersfoort wel. Het is niet de druktse post van Nederland nee, maar dat de boel in het honderd loopt omdat iemand naar de WC moet: dat is een broodje aap hoor :) Dan is er in ieder geval wel wat meer aan de hand.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: do 19 dec 2013, 00:03
door marlies
fogeltje schreef:
marlies schreef:Het was op de fiets, dus eigenlijk geen OV-reiservaring, maar toch: voor het eerst van m'n leven om de spoorbomen heen gezigzagd. Maar geen zorgen: het was op aanwijzen van een verkeersregelaar, de overweg lag in storing ;)
Zou balen zijn als die beste man (of vrouw) dan alsnog een trein over het hoofd had gezien :')
Ik heb zelf ook even goed gekeken hoor :P Maar dat doe ik sowieso als ik een overweg oversteek. Maar goed ook. Heb 1 keer meegemaakt dat er daadwerkelijk een trein kwam aanrijden zonder dat de overweg sloot. Die reed niet heel hard (km/h of 20-30), maar toch, als ik zonder kijken was doorgefietst had ik er wel onder gelegen.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: do 19 dec 2013, 08:16
door Meltrain
De punctualiteit op het traject Ddr - Gv is sinds de nieuwe dienstregeling toch wel echt tot een dieptepunt gedaald sinds de nieuwe dienstregeling.
Hiervoor had ik af en toe vertraging of uitval, maar van de drie keer dat ik deze week de t5120 nam, was hij drie keer vertraagd, met +10 als minimum.
Vandaag staat de t5120 met +35 op de borden! De t5020 had ook al +10 (die miste ik net) en de t5022 heeft nu +5.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: do 19 dec 2013, 08:30
door Geert
Het afgelopen jaar was de punctualiteit ook niet echt super hoor. Hoe vaak ik wel niet heb meegemaakt dat de s1900 richting Den Haag nog niet vertraagd was toen ik wegfietste bij mijn werk en een kwartier later ineens +10 omdat-ie achter de stopper of vertraagde IC aan kwam... :(

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: do 19 dec 2013, 08:41
door Meltrain
Ik heb het dan nu even over de Sprinters. ;)
In zuidelijke richting hadden die ook vaak +3 wegens een vertraagde IC, maar dat werd meestal wel ingelopen.
Net werd er omgeroepen dat de vertraging het gevolg is van een aanrijding bij Etten-Leur, maar dat verband zie ik niet echt.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: do 19 dec 2013, 11:17
door Suus
Ik wel. Sprinters die in Breda starten staan 's nachts opgesteld in Roosendaal.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: do 19 dec 2013, 12:10
door Edwin
Nu spoor 3 op Utrecht CS eruit ligt, zijn ook de TBPs van spoor 4a weggehaald. Maar sinds deze week (misschien al eind vorige week) is van de 2 TB7s. t.h.v. waar de Kiosk stond, de linker TB7 in gebruik genomen als 'TBP', lees: de gegevens die normaal op een TBP staan, staan nu op de TB7 (ik heb niet eerder deze mogelijkheid gezien). Alleen staat er geen 4a op (ook geen A4'tje o.i.d.). Maar wel een vooruitgang, omdat het bord van 4b echt heel ver weg is als je uit de Middentunnel(?) bij spoor 3/4 omhoog komt. Tevens wil een trein die aankomt op spoor 4a soms nog wel eens doorrijden naar 4b, zonder dat de NS-Reisapp deze wijziging doorgeeft.

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: do 19 dec 2013, 13:48
door Daniel
Die mogelijkheid is eerder gebruikt op spoor 1 (allicht nu nogsteeds)

Re: OVer je reiservaringen in december 2013

Geplaatst: do 19 dec 2013, 14:11
door Etienne
Vanochtend was er wat infrastructureel ongemak bij Woerden (niet voor de eerste keer).

Ik had gepland om de t2841 te nemen naar Utrecht, maar deze werd last-minute opgeheven. De volgende t12541 kwam met ruim +6 binnen en vertrok dientengevolge ook weer met +10. Doordat we bij Woerden over de buitensporen gingen kwamen we vanaf Terwijde achter de sprinter te hangen en hadden daardoor in Utrecht +13.