OVer Missers in de Reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39211
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Dat doorgewinterde reiziger zijn was i.c.m. de melding juist het probleem... Ik weet dat een storing als deze maar op één plek kan zijn (Oosterdoksdoorvaart) waar drie bruggen naast elkaar liggen en een aanrijding er na vaststellen om welke brug het gaat er maar één stremt.

Dat was dinsdag bij een soortgelijke oorzaak zo en suggereerde de verstoringsmelding nu ook. Maar de afhandeling was dus anders want nu bleef alles de hele tijd buiten dienst.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50930
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Suus »

Voor een doorgewinterde treinreiziger denk je wel erg veel na, zelfs storingen in het verleden erbij betrekken. Moet je niet doen: je loopt er alleen maar meer vertraging door op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39211
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Als NS niet zo last minute zou informeren zou dat niet gebeurd zijn, onderweg nog diverse keren gecheckt of de trein die ik wilde nemen nu wel of niet zou rijden maar dat werd dus pas na het punt waarop ik niet meer voortijdig om kon reizen bekend.
Overigens heb ik de storing van gisteren er niet bij betrokken ter plekke (dat was meer achteraf), maar meer de inhoud van de verstoringsmelding. En dat paste ook lange tijd prima bij elkaar: in de AV waren eerst vrijwel alleen treinen uit/naar Utrecht opgeheven maar stond er in andere richtingen nog genoeg als rijdend. Die werden pas toen ik voorbij Sloterdijk was ook massaal opgeheven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5665
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Durashift »

Daniel schreef:Als NS niet zo last minute zou informeren zou dat niet gebeurd zijn, onderweg nog diverse keren gecheckt of de trein die ik wilde nemen nu wel of niet zou rijden maar dat werd dus pas na het punt waarop ik niet meer voortijdig om kon reizen bekend.
(..).
Ik denk, zo lezende, dat je wel een heel specifiek verwachtingspatroon hebt. Eigenlijk zeg je dat de treindienstleider had moeten beseffen dat het besluit tot opheffen van treinen, die eerder nog wel reden, vóór het moment dat jouw trein Sloterdijk zou naderen, genomen moest zijn.. toch?

Ik denk dat het onmogelijk is om op zo'n detail niveau reizigers te informeren.. want er rijden nogal wat treinen in de periferie van A'dam op zo'n moment.. en al die treinen 'just in time' te informeren in de diverse systemen.. lijkt mij niet doenlijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50930
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Suus »

De oostzijde van Amsterdam Centraal zit op circa 42 treinbewegingen per uur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door JWM »

Fijn om te weten.
Durashift
Berichten: 5665
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Durashift »

Suus schreef:De oostzijde van Amsterdam Centraal zit op circa 42 treinbewegingen per uur.
Dus, dat is volgens jou dan wel te behappen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50930
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Suus »

Nee, dat is juist helemaal niet te behappen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5969
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Bemined »

Dan is de werkwijze en/of de bezetting van de verkeersleiding onvoldoende. Men moet zich niet verschuilen achter zogenaamde complexiteit, er zijn nog ontelbaar veel taken bij ontelbaar veel bedrijven die complex zijn, maar in plaats van de klant wijs te maken dat het moeilijk is en de resultaten daarom niet altijd even goed zullen zijn, zetten die bedrijven zich in om met nieuwe (innovatieve) technieken of beter opgeleid personeel toch een goed product te leveren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39211
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Durashift schreef:Ik denk, zo lezende, dat je wel een heel specifiek verwachtingspatroon hebt. Eigenlijk zeg je dat de treindienstleider had moeten beseffen dat het besluit tot opheffen van treinen, die eerder nog wel reden, vóór het moment dat jouw trein Sloterdijk zou naderen, genomen moest zijn.. toch?

Ik denk dat het onmogelijk is om op zo'n detail niveau reizigers te informeren.. want er rijden nogal wat treinen in de periferie van A'dam op zo'n moment.. en al die treinen 'just in time' te informeren in de diverse systemen.. lijkt mij niet doenlijk.
Het gaat niet om just in time informeren, maar gewoon ruim op tijd informeren. Als bv. al na het ontstaan van de stremming bekend is dat alledrie de hier aanwezige bruggen niet te bereiden zijn tot er inspectie ter plaatse heeft plaatsgevonden, zet dan ook in de storingsmelding dat er in alletwee de richtingen (de brug in de sporen naar de Watergraafsmeer is voor reizigers niet zo relevant) geen treinen rijden en niet alleen voor Amsterdam C. - Amsterdam Bijlmer ArenA.
En als dat dus bekend is, hef dan ook gelijk treinen op en niet pas een kwartier voor vertrek (immers was al bekend dat er tot de inspectie niks kon rijden). Er waren nu vreemd genoeg alleen treinen over de brug naar Bijlmer heen tot ruim in de toekomst opgeheven, maar die over de brug naar het Gooi gebeurde dat steeds pas last minute mee.

Bijkomend voordeel hiervan is dat de reisplanner ook alternatieve adviezen gaat geven waardoor reizigers al gelijk om kunnen reizen i.p.v. ergens in Amsterdam te stranden.

Overigens is dit niet de eerste keer dat ik zoiets zie gebeuren. Langer geleden een keer in Amersfoort gehad waar door een defect aan het spoor minder treinen reden, iets waar je op zich prima je reis op zou moeten kunnen afstemmen. Ware het niet dat men in het kwartier dat het voor mij lopen is naar het station besloten bleek te hebben om gelijk maar even met herstelwerkzaamheden te beginnen, resultaat +60 ondanks dat ik direct voor ik van huis ging nog de reis gecheckt had.

Moraal van het verhaal: als je als NS er zo op hamert om kort voor vertrek je reis in de reisplanner te checken, maak dat dan ook bruikbaar voor reizigers die niet in de stationshal wonen (dat zal toch wel iets van 99,9999999% van de reizigers zijn). In het laatste voorbeeld zijn die herstelwerkzaamheden bijvoorbeeld prima planbaar, dus als je dan meldt dat er over een half uur of uur geen treinen rijden door herstelwerk dan kan je daar ook nog werkelijk rekening mee houden.
Net zoiets als met een storing waarbij minder treinen rijden: dat blijkt in de praktijk vanalles te kunnen betekenen. De ene keer rijden er twee i.p.v. vier per uur, maar het komt ook voor dat men "minder treinen" meldt en er helemaal geen meer rijden. Ook dan wordt er echter vaak pas heel kort van tevoren opgeheven, waardoor vooraf je reis plannen i.v.m. de storing zinloos wordt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Somoht »

Prorail is degene die treinen laat uitvallen binnen 70 minuten venster en volgens mij ook buiten dat venster tegenwoordig. Anyway je wilt dat NS ook niet laten doen omdat je dan InfoPlus, VKL-IS en ARNU met elkaar laat conflicteren.

Waar het op neer komt is dat een verstoring gewoon misschien teveel werk is voor TRDL / bijsturing.
Durashift
Berichten: 5665
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Durashift »

Daniel schreef: (..)
Moraal van het verhaal: als je als NS er zo op hamert om kort voor vertrek je reis in de reisplanner te checken, maak dat dan ook bruikbaar voor reizigers die niet in de stationshal wonen (dat zal toch wel iets van 99,9999999% van de reizigers zijn). (..)
Wellicht dat de NS kan aangeven wat hun definitie (in minuten?) is van 'kort voor vertrek'?

Ik begrijp je betoog, Daniël. Denk alleen dat het bij iedere verstoring nét ff anders kan zijn.. In het geval met die bruggen in A'dam.. Tja, misschien was op dag 1 een treindienstleider in dienst die nét wat meer aan de veilige kant zit en direct alles op 'slot' doet..

Op dag 2 was misschien wel duidelijk welke brug geraakt was.. en vond de treindienstleider van dienst wel dat treinen richting A'foort wel door konden..
Wellicht is dat op een later moment wel overruled.. doordat er ergens in een protocol staat dat bij een aanrijding met één of meerdere van die bruggen direct het gehele treinverkeer op slot moet gaan over dat traject.. ?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39211
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Heb later nog foto's gezien van dit ongeval, het betrof een touringcar die al onder twee van de bruggen door gereden was en pas onder de laatste vast kwam te zitten (doordat de straat daar al wat omhoog loopt), dus wat dat betreft terecht dat alledrie de bruggen buiten dienst waren. Maarja, dan is het wel handig om ook voor alle richtingen gelijk te communiceren zodat de effecten niet verschillend gaan lijken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50930
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Suus »

Die brug wordt minstens 3x/week aangereden door een touringcar, maar meestal is er slechts een brugdeel een klein beetje aangereden. Als het scenario anders is worden de omstandigheden heel anders en lijkt de westzijde van CS draaiend houden mij eerste prioriteit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39211
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Mwoh dat lukte ook niet echt geloof ik... ten tijde van de bewuste storing waren er ook tig treinen richting Zaandam opgeheven die niet meer vanuit de richting Utrecht konden komen. Alleen vanuit Haarlem reed de boel nog een beetje normaal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39211
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Op Amersfoort zojuist een omroep bestemd voor Rotterdam C., zo ver uit de buurt heb ik nog niet langs horen komen. Een Conradstraat waar bussen vertrekken hebben we hier niet :-P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5969
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Bemined »

Rotterdam heeft weliswaar een Conradstraat, maar daar vertrekken geen NS bussen.
dylanwild94
Berichten: 6189
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door dylanwild94 »

Waar vertrekken ze dan vandaan? Want het busstation van Rtd is namelijk op de Conradstraat. :wink:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50930
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Suus »

Van Rotterdam Noord en Schiedam Centrum.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7662
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door waldo79 »

Daniel schreef:Op Amersfoort zojuist een omroep bestemd voor Rotterdam C., zo ver uit de buurt heb ik nog niet langs horen komen. Een Conradstraat waar bussen vertrekken hebben we hier niet :-P
Ik stond me ook te verbazen over die overduidelijk onjuiste omroep te Amf :N
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13553
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Wubbo »

Volgens mij is de laatste trein wel vanaf Rotterdam Centraal verbust.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8721
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Milco »

Gisteravond om 21:00 kwam ik aan op het benedenperron van Duivendrecht en ik wilde om 21:16 de extra intercity richting Almere pakken. In dat kwartier wachten kwam gebeurde er van alles...

Om 21:00 werd de intercity naar Leeuwarden van 20:46 +5 aangekondigd. Voor de mensen die kunnen rekenen: 20:46 + 5 is geen 21:00, ook niet ongeveer. De trein bleek al weg en later werd de TBP veranderd in "niet instappen" voor een aankomende [serie=Intercity|2017|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie], die in Duivendrecht z'n eindpunt heeft. Nog voor diens aankomst, werd al de [serie=Sprinter|2017|(Lelystad Centrum -) - Almere Oostvaarders - Amsterdam Zuid - Hoofddorp4300[/serie] van 21:11 aangekondigd en om 21:05 kwam de vertraagde [serie=Intercity|2017|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie] aan. Het treinpersoneel kon uiteraard wat instappers uit de trein vissen, die dachten dat het de Sprinter naar Almere oostvaarders betrof.

Om 21:11, vertrektijd van die Sprinter, kwam er een lege VIRM-IV voorbij met Zwolle op de koersdisplays. Met een kleine vertraging kwam dan uiteindelijk de Sprinter en daarna, wederom licht vertraagd, kwam dan uiteindelijk de extra intercity van 21:16 die ik kon pakken.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39211
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Op Utrecht Centraal werden de reizigers uit de daar kerende 1718 doodleuk verwezen naar de ICs van een kwartier later richting Rotterdam/Den Haag. Klein detail: alle ICs die kant uit waren opgeheven, blijkbaar weer erg krap vooraf dat de HC het nog niet kon zien.

In Amersfoort was er ook alleen een omreisadvies naar Roosendaal en Breda door Tuffy, kennelijk is die stroom groter dan naar Rotterdam en Den Haag wat prima via Schiphol kon natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13553
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:Op Utrecht Centraal werden de reizigers uit de daar kerende 1718 doodleuk verwezen naar de ICs van een kwartier later richting Rotterdam/Den Haag. Klein detail: alle ICs die kant uit waren opgeheven, blijkbaar weer erg krap vooraf dat de HC het nog niet kon zien.
Nee, rond die tijd was alles rond Gouda Goverwelle opgeheven, ook vooruit. Dat was namelijk ook de reden dat ik omgereisd ben en niet heb gegokt op een overstap.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39211
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Nou, dan heeft er een HC duidelijk zitten slapen. Naar opgeheven treinen verwijzen heeft immers niet bepaald veel zin.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten