OVer je reiservaringen in november 2017

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 5356
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor Aking » Ma 13 Nov 2017, 16:39

dylanwild94 schreef:Een HC weet vaak niet dat een overstap mislukt is. Hij ziet alleen dat zijn trein optijd vertrokken is.

Want een HC heeft geen telefoon waarop hij een app kan installeren om te zien welke treinen er (bijna) aankomen ofzo? :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 10325
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor Ardan » Ma 13 Nov 2017, 16:59

Even wat berichten verwijderd. Dergelijk onrespectabel gedrag na een ongeval wordt niet getolereerd.
2017 (27-10):
Trein 8190 km · S-Bahn 492 km · Metro 421 km · Zweeftrein 19 km · (Snel)tram 780 km · Bus 343 km · Veer 1.1 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28070
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor Daniel » Ma 13 Nov 2017, 18:08

Aking schreef:Ik had het van de week de andere kant op, ik kwam uit Hilversum met een IC richting volgens mij Zwolle en verder, en we kwamen met een minuut of 2 vertraging binnen. De HC stond in het midden van de twee stellen ICM en gooide vrolijk de deuren dicht terwijl er vooraan (met dank aan de fantastische positionering van de trappen in Amersfoort) nog een man of 20 aan het instappen was. Die bleven dus staan en mochten (minimaal) een half uur wachten :|

De trein uit Zwolle biedt tegenwoordig geen aansluiting op die naar Hilversum-Amsterdam aan en v.v. Vanuit Deventer is 'ie er nog wel naar Utrecht (1500 op 500/600).
Echter is eerstgenoemde dusdanig als sluitseinaansluiting gepland dat er altijd nog wel reizigers het proberen als de trein uit Zwolle vroeg is.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 5356
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor Aking » Ma 13 Nov 2017, 18:11

Volgens mij stond er geen andere trein trouwens, dus waarschijnlijk kwamen deze mensen nog van de trap of een niet-cross-platform-trein.

Wat mij vooral ergerde was dat betreffende HC de deuren dus vanuit het midden (en ongeveer ter hoogte van de kiosk/wachtruimte aldaar) dichtgooide terwijl er vooraan dus nog een man of 20 probeerde in te stappen...
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

VIRM
Berichten: 3906
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor VIRM » Ma 13 Nov 2017, 19:05

Terwijl mijn 2154 vanmiddag al een aardig stuk voor Leiden moest afremmen voor de vertraagde 4667, riep de HC om dat wij op tijd in Leiden zouden aankomen. Dat werd dus een aankomst van +4. Na vertrek riep hij vervolgens om dat wij op tijd waren vertrokken, terwijl dat met +2 was...

Misschien kan Mikos vanuit zijn oogpunt als HC overigens aangeven hoe dat zit met crossplatform-overstaps? Lijkt mij wel eens interessant om te lezen in een van zijn columns.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28070
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor Daniel » Ma 13 Nov 2017, 19:40

Aking schreef:Volgens mij stond er geen andere trein trouwens, dus waarschijnlijk kwamen deze mensen nog van de trap of een niet-cross-platform-trein.

Wat mij vooral ergerde was dat betreffende HC de deuren dus vanuit het midden (en ongeveer ter hoogte van de kiosk/wachtruimte aldaar) dichtgooide terwijl er vooraan dus nog een man of 20 probeerde in te stappen...

Ah, dat zal een overstap vanaf de Valleilijn geweest zijn. Die zijn met planmatig 4 of 5 minuten richting Zwolle of Apeldoorn vrij aan de krappe kant.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 2183
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor Mikos » Ma 13 Nov 2017, 21:51

VIRM schreef:Misschien kan Mikos vanuit zijn oogpunt als HC overigens aangeven hoe dat zit met crossplatform-overstaps? Lijkt mij wel eens interessant om te lezen in een van zijn columns.

Ja, daar kan ik wel wat over vertellen. Het is namelijk momenteel een moeilijke kwestie. Waarom? We zitten met 2 dingen; We willen enerzijds meer treinen rijden, zoals op de A2-corridor. Daarom hebben we een dienstregeling ingevoerd waarbij er op de seconde vertrokken dient te worden. Maar daarmee creëer je direct een dilemma: wat te doen met aansluitingen? Want anderzijds ben je er als vervoerbedrijf voor de reiziger.

Vertrek je tot op de seconde op tijd, ongeacht wat er om je heen gebeurt, zodat je meer treinen kunt rijden en ze geen last hebben van elkaar? Of wacht je nog even op die trein die aan de overkant binnenkomt en waarvan je weet dat er reizigers in zitten die graag met jouw trein mee willen? Met als gevolg dat je te laat vertrekt en je onderweg andere treinen dwars zit.

Kies je voor de reizigers die over willen stappen, of kies je voor de reizigers die al in de trein zitten? Om OTR toe te kunnen passen, moet je wel kiezen voor de dienstregeling en die overstappers hun aansluiting laten missen. Dat is uiteindelijk wel heel duidelijk naar de reiziger, maar het gaat nogal tegen het gevoel in wanneer het op service aankomt. En dat is het dilemma: wat doe je?

Mijn persoonlijke mening gaat tegen die van het bedrijf in: kies voor die reiziger, zeker wanneer het kan. Als je weet dat je onderweg geen andere trein in de weg zit, moet je er helemaal niet moeilijk over doen. En ook wanneer ik weet dat een bepaalde overstap heel populair is (Ik blijf niet wachten voor uiteindelijk 3 overstappers) en het alternatief niet over 15 minuten gaat, zal ik kiezen voor de reiziger.

Maar wie net van de opleiding afkomt, heeft iets heel anders geleerd: op tijd, op tijd, op tijd. Want anders kunnen we niet in de toekomst het aantal treinen uitbreiden. En daar valt wel wat voor te zeggen, maar wie het niet in de vingers heeft wanneer het op aansluitingen en knopen aankomt, zal vertrekken. Tot op de seconde. Of er nu een aansluitende trein binnenkomt of niet. Ik vind dat je dat niet kunt maken. Je moet schipperen en gebruik maken van je kennis. Wat niet wil zeggen dat ik geen fouten maak, of niet eens reizigers heb laten staan terwijl het achteraf wel had gekunt om nog even te wachten. Maar over het algemeen ben ik er vrij scherp in.

Maar dan blijft het dilemma: waar doe je goed aan? De een zegt het een, de ander het ander...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28070
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor Daniel » Ma 13 Nov 2017, 21:56

Tja, het voornaamste probleem zit er denk ik toch in dat NS extreem focust op op tijd vertrekken. Voor de reiziger is het echter veel relevanter dat een trein op tijd aankomt, of 'ie ook exact op tijd vertrekt zal mij een zorg zijn.
Bijeffect is ook weer dat als een trein steeds heel stipt vertrekt en daardoor door de marge in de rijtijd steeds iets te vroeg aankomt, reizigers wellicht gaan vertrouwen op aansluitingen op andere treinen die eigenlijk niet bestaan.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 5356
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor Aking » Ma 13 Nov 2017, 21:59

@Mikos Het onderscheid wat je nu maakt is wat mij betreft een hele belangrijke. Zit je inderdaad op een IC Utrecht - Amsterdam/Schiphol, waar de volgende trein 15 minuten later gaat en je (relatief) weinig overstappers verder op de route hebt (waarbij je dus 90% van de mensen die je laat staan maximaal +15 aan hun broek hangt) of heb je inderdaad zoals hier beschreven een trein via Amersfoort naar het noorden/oosten waarbij je 90% van de reizigers minimaal +30 cadeau doet...

In het eerst geval heb ik er in ieder geval een stuk meer begrip voor als ik achterblijf dan in het tweede geval (alhoewel de dikke controleur natuurlijk sowieso een lul is als ie niet op mij blijft wachten, de wereld draait tenslotte om mij :Y )
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10796
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor Wubbo » Ma 13 Nov 2017, 22:09

Daniel schreef:Bijeffect is ook weer dat als een trein steeds heel stipt vertrekt en daardoor door de marge in de rijtijd steeds iets te vroeg aankomt, reizigers wellicht gaan vertrouwen op aansluitingen op andere treinen die eigenlijk niet bestaan.
Ik merk dat het te vroeg aankomen steeds minder wordt. Ik merk steeds vaker dat er energiezuinig gereden wordt, waardoor er al vroeg uitgeschakeld wordt waarna de trein doorrolt naar de volgende bestemming. Dat kan natuurlijk ook prima: als je te laat bent schakel je gewoon niet uit en haal je dus vertraging in. Je moet het alleen wel opnemen in je planning dat je uit gaat van op deze manier rijden (en dat gebeurt ook).

KM46
Berichten: 9632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor KM46 » Ma 13 Nov 2017, 22:17

Hierbij heb je soms wel het gevoel dat er langzamer gereden wordt terwijl dit niet het geval is.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28070
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor Daniel » Ma 13 Nov 2017, 22:19

Ik merk het overigens juist niet echt van Amersfoort richting Utrecht: het iets te vroeg aankomen is juist de voornaamste reden dat ik 's ochtends veelal een bus eerder haal. Andersom merk je wel sterker dat de trein aan het uitrollen is bij binnenkomst in Amersfoort.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Bemined
Berichten: 1265
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor Bemined » Ma 13 Nov 2017, 22:23

Mikos schreef:We willen enerzijds meer treinen rijden, zoals op de A2-corridor. Daarom hebben we een dienstregeling ingevoerd waarbij er op de seconde vertrokken dient te worden.

Maar zijn de marges dan uit de dienstregeling gesloopt? In de netverklaring van ProRail staat nog altijd vermeld dat er 5% rijtijdspeling is en 1 minuut buffertijd bij opvolg- en overkruistijden. Dan zou, indien je zelf op tijd bent, een minuutje wachten geen verdere vertraging moeten kunnen veroorzaken. Twee minuutjes wachten levert minimale vertraging op maar zou nog altijd geen sneeuwbaleffect moeten kunnen veroorzaken. Moet de machinist natuurlijk wel op de hoogte zijn van de vertraging en niet energiezuinig gaan rijden tot de trein weer op tijd is, maar dat zou goede machinist wel door moeten hebben.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 2183
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor Mikos » Ma 13 Nov 2017, 22:33

Het is een samenspel van al die factoren samen. Die werken nog niet optimaal. Er is wel speling, die wordt gebruikt voor het energiezuinig rijden. Maar wanneer de dienstregeling op bepaalde drukke trajecten echt op de limiet wordt gepland en jij in Amersfoort 2 minuten later vertrekt dan volgens de dienstregeling, dan begint het probleem al. Want dat een trein aan de andere kant te laat binnenkomt en je besluit te wachten, betekent dat je vaak minstens 2 minuten bij kunt leggen. De andere trein moet tot stilstand komen, de reizigers moeten overstappen en dan kun je pas je vertrekprocedure beginnen. Als dan net de bejaardenclub die overstap wil maken, kun je moeilijk de deuren sluiten terwijl de eerste 2 van die groep binnen zijn en de rest nog op het perron staat.

Het zijn zó veel factoren die invloed kunnen hebben en het past allemaal heel goed in elkaar. Onder de meest gunstige omstandigheden. Maar die hebben we in praktijk bijzonder weinig.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10796
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor Wubbo » Ma 13 Nov 2017, 22:45

Bemined schreef:
Mikos schreef:We willen enerzijds meer treinen rijden, zoals op de A2-corridor. Daarom hebben we een dienstregeling ingevoerd waarbij er op de seconde vertrokken dient te worden.
Maar zijn de marges dan uit de dienstregeling gesloopt? In de netverklaring van ProRail staat nog altijd vermeld dat er 5% rijtijdspeling is en 1 minuut buffertijd bij opvolg- en overkruistijden.
Dat is de basis, maar het zou kunnen dat daar in deze situatie van is afgeweken (uit de netverklaring:
ProRail kan afwijken van de plannorm naar een lagere waarde op eigen initiatief of op verzoek van één of meerdere gerechtigden onder de volgende voorwaarden:
* het dient een doel: betere invulling van marktwensen en/of betere uitvoerbaarheid;
* eventueel hierdoor ontstane vertraging dempt snel uit: het buffertekort wordt gecompenseerd door speling in het volgende proces (rijden, halteren, opvolgen, overstappen of keren);
* er is een uitvoerbare afhandelingsstrategie voorhanden: check op ongewenste/spontane volgordewisseling bij kruisende bewegingen, bij voorkeur geen structurele noodzaak tot handmatig ingrijpen door verkeersleiding;
* er een veiligheidsbeoordeling met een positief resultaat is gemaakt.)

Ik kan niet beoordelen of dat hier ook het geval is, laat staan dat een conducteur dat kan. De vraag is dus of je er van uit mag gaan dat die speling (met name op de overkruis- en opvolgtijd) er is om je minuut latere vertrek te kunnen compenseren.

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 3728
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor Ronaldussen » Ma 13 Nov 2017, 23:28

Vanmorgen sprintte mijn sprinter naar Zutphen (7633) niet echt. Op Arnhem Velperpoort en -Presikhaaf duurde het vertrek al wat langer dan normaal (deuren dicht, maar vertrok pas 1 a 2 minuten daarna) en om onduidelijke reden stonden we een kwartier stil op station Velp. Geen omroep gehoord, geen HC gezien. Na Velp reden we weer verder alsof er niks aan de hand was...
Hoor het ruisen der golven

OV-Hobbyist
Berichten: 200
Lid geworden op: Vr 03 Okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor OV-Hobbyist » Di 14 Nov 2017, 08:28

Ronaldussen schreef: ...om onduidelijke reden stonden we een kwartier stil op station Velp. Geen omroep gehoord, geen HC gezien. Na Velp reden we weer verder alsof er niks aan de hand was...


Volgens iemand op Somda was de trein defect. Wellicht ook al kuren op Velperpoort en Presikhaaf.

Trein 7633 heeft in Vp defect gestaan en is met 15 minuten vertraging verder gereden
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 3728
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor Ronaldussen » Di 14 Nov 2017, 14:30

Zo'n vermoeden had ik al, maar ik vind het wel slecht dat er geen omroep heeft plaatsgevonden...
Hoor het ruisen der golven

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4381
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor reisthijs » Di 14 Nov 2017, 14:34

Mikos schreef:Ja, daar kan ik wel wat over vertellen. Het is namelijk momenteel een moeilijke kwestie. Waarom? We zitten met 2 dingen; We willen enerzijds meer treinen rijden, zoals op de A2-corridor. Daarom hebben we een dienstregeling ingevoerd waarbij er op de seconde vertrokken dient te worden. Maar daarmee creëer je direct een dilemma: wat te doen met aansluitingen? Want anderzijds ben je er als vervoerbedrijf voor de reiziger.
Misschien wordt het dan eens tijd om een dienstregeling in te voeren zonder korte cross-platform overstappen. Dan heb ik toch liever wat ruimere overstappen, die gewoon haalbaar blijven als je twee minuutjes vertraging hebt. Dan weet de reiziger beter waar hij aan toe is en is er voor de conducteurs geen dilemma meer.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Durashift
Berichten: 1649
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor Durashift » Di 14 Nov 2017, 15:08

^^^^ nou ja, niet elke cross-platform overstap gaat mis natuurlijk.

Ik denk, al lezende wat Mikos schrijft, dat ETMET een kapstok is om OTR in het hele land tot kunst te verheffen, waarmee de punctualiteit eisen 'als vanzelf' beter worden (lees: eenvoudiger gehaald kunnen worden).

Daarnaast wordt de marge in rijtijd door energiezuinig rijden, daar waar het kan en misschien ook moet..., eruit gereden. Onder het mom van 'groen bezig zijn' maar ondertussen dalen de energiekosten voor NS. :wink:

De reiziger is daar, op sommige momenten en zonder een vakspecialist zoals MIkos, dan de dupe van. :(

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10796
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor Wubbo » Di 14 Nov 2017, 20:32

Vanochtend speelde mijn trein taxi om een machinist naar opstelterrein Binckhorst te brengen (waar we dus extra stopten). Resultaat: +2 in Utrecht.
Vanmiddag leek alles goed te gaan, maar na het sluiten van de deuren vertrokken we niet. Uiteindelijk hebben we 12 minuten met gesloten deuren (en op een gegeven moment alleen noodverlichting) langs het perron gestaan, tot de vervangende machinist er was en we uiteindelijk met +14 vertrokken. Dat liep onderweg op naar +20, waarom heb ik niet helemaal meegekregen want ik was niet helemaal wakker...

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 5356
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor Aking » Di 14 Nov 2017, 22:09

Wubbo schreef:Vanochtend speelde mijn trein taxi om een machinist naar opstelterrein Binckhorst te brengen (waar we dus extra stopten).


Ah ja, dat is vast bijzonder tegenwoordig.

Ik ben, vroegah, nog wel eens afgezet op Lunetten aansluiting, zodat ik nog maar een paar honderd meter naar huis hoefde te lopen. En tijdens een museumrit wel eens letterlijk voor de voordeur *O*

Je komt er toch langs, dus waarom niet? :mrgreen:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10796
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor Wubbo » Di 14 Nov 2017, 22:13

Het antwoord op je vraag heb je uit de quote geknipt. Het past gewoon niet in de dienstregeling, is niet de eerste keer dat dit gebeurt en dat het me opvalt.

KM46
Berichten: 9632
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor KM46 » Di 14 Nov 2017, 22:16

Wat vroeger kon ... kan nu niet meer :? :wink: .

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34702
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in november 2017

Berichtdoor Suus » Di 14 Nov 2017, 22:22

Trein 1180 kon niet op tijd uit Eindhoven vertrekken omdat het personeel van de trein daarvoor de t1179 met +4 had gereden. Klinkt als een gevalletje bijsturing.
Rame à l'approche


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten