Korte vragen

Heb je ergens een fout in de reisinformatie, een goedkoop treinkaartje, of een bug in je OV app gezien, meld het dan hier.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11245
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » wo 06 nov 2019, 03:23

Nee, tenzij je dus in Nederland naast je studenten-OV nog een 1e klas kaartje hebt...
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41404
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » wo 06 nov 2019, 05:42

Bij het boeken waarbij een kortingskaart wordt toegepast kom je bij de keuze voor eerste klas dan ook de volgende tekst tegen: “Zorgt u er voor dat uw kortingskaart geldig is in de 1e klas”.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32831
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » wo 06 nov 2019, 06:30

Alleen voor 100% korting neem ik aan? Laatst nog een internationale reis met 40% korting in Nederland geboekt in de 1e klasse en die zin niet gezien.
Maar daar heb je er ook geen "last" van natuurlijk, bij een afgekocht reisrecht wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41404
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » wo 06 nov 2019, 09:53

Het ging inderdaad over 100% korting. Ik heb zelf al tijden niet meer met 40% korting geboekt omdat ik de afgelopen jaren steeds abonnementen heb (gehad) die (een deel van de dag) 100% korting gaven als ik een internationale reis maak.
Rame à l'approche

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 5582
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Milco » wo 06 nov 2019, 12:19

https://www.ad.nl/alphen/kans-op-sprint ... ~a90f6d34/

Weet iemand hoe het hiermee staat? Tijd terug las ik meer hierover op het forum, maar ondertussen heb ik nergens vernomen of er ook andere treinen zijn of worden ingezet op de lijn Apn - Gd.
Medewerker Operations & Payroll Services bij USG People

Mijn websites:
http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 02-11-2019
http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-10-2019
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41404
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » wo 06 nov 2019, 12:22

Ik heb mijn familie er niet over gehoord.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7542
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen

Berichtdoor Z2N » wo 06 nov 2019, 13:25

En ik heb nog niets anders gezien.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 528
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Korte vragen

Berichtdoor luka23 » do 07 nov 2019, 14:05

Heeft iemand enig idee waarom er anderhalfuur geleden een EBS Citea langs Capelsebrug reed?
PSA: Links gaan, rechts staan

Gebruikersavatar
Nitein-Repart
Berichten: 2939
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Berichtdoor Nitein-Repart » vr 08 nov 2019, 21:35

Waarom rijdt er eigenlijk geen IC meer tussen Berlin en Stettin? Vroeger had je een directe IC tussen Amsterdam/Schiphol en Stettin en later een directe IC/EC tussen Praag en Stettin. Was/is er te weinig vraag voor een IC tussen Berlin en Stettin?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14783
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen

Berichtdoor Meltrain » vr 08 nov 2019, 21:43

Dit weekend rijden er tussen Rotterdam Lombardijen en Dordrecht geen treinen, maar bussen.
Maar waarom rijdt dan alleen de 5100 tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen? Nu is er maar 2x/uur een verbinding Rotterdam Centraal - Dordrecht (+ 1x/uur via Breda en Lage Zwaluwe). :?
Als de 2400 ook tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen had gereden, was er tenminste 4x/uur een verbinding Rotterdam Centraal - Dordrecht.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41404
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » vr 08 nov 2019, 22:01

Lage Zwaluwe - Dordrecht wordt ook verbust vanavond en morgen is het zelfs helemaal tot Roosendaal verbust.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14783
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen

Berichtdoor Meltrain » vr 08 nov 2019, 22:14

Ja, dat wist ik, maar mijn vraag blijft waarom er maar 2x/uur een trein rijdt tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen.
De verbinding tussen Rotterdam en Dordrecht wordt hierdoor qua frequentie gehalveerd.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7542
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen

Berichtdoor Z2N » vr 08 nov 2019, 22:18

Nitein-Repart schreef:Waarom rijdt er eigenlijk geen IC meer tussen Berlin en Stettin? Vroeger had je een directe IC tussen Amsterdam/Schiphol en Stettin en later een directe IC/EC tussen Praag en Stettin. Was/is er te weinig vraag voor een IC tussen Berlin en Stettin?

De stad heet Szczecin, een Duitse naam gebruiken voor een Poolse stad is niet nodig. Het langeafstandsverkeer is opgedoekt vanwege een te lage vraag.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32831
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » vr 08 nov 2019, 22:24

Suus schreef:Lage Zwaluwe - Dordrecht wordt ook verbust vanavond en morgen is het zelfs helemaal tot Roosendaal verbust.

Ook Dordrecht - Sliedrecht wordt verbust. Betreft overigens werkzaamheden aan de beveiliging als eerste stapje voor de invoering van ERTMS aldus een bericht op Somda.

Meltrain schreef:Dit weekend rijden er tussen Rotterdam Lombardijen en Dordrecht geen treinen, maar bussen.
Maar waarom rijdt dan alleen de 5100 tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen? Nu is er maar 2x/uur een verbinding Rotterdam Centraal - Dordrecht (+ 1x/uur via Breda en Lage Zwaluwe). :?
Als de 2400 ook tussen Rotterdam Centraal en Rotterdam Lombardijen had gereden, was er tenminste 4x/uur een verbinding Rotterdam Centraal - Dordrecht.

De 2400 kruist zichzelf op Rotterdam Lombardijen, die daar laten keren vereist dus een kering van een half uur en daar is op Lombardijen niet voldoende plek voor. Er liggen namelijk weliswaar vier sporen, maar je kunt alleen op de binnenste twee keren zonder een heel stuk links hoeven rijden bij aankomst of vertrek.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41404
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » vr 08 nov 2019, 22:25

Nitein-Repart schreef:Waarom rijdt er eigenlijk geen IC meer tussen Berlin en Stettin? Vroeger had je een directe IC tussen Amsterdam/Schiphol en Stettin en later een directe IC/EC tussen Praag en Stettin. Was/is er te weinig vraag voor een IC tussen Berlin en Stettin?


Er is wel vraag tussen die twee steden, er is alleen geen bovenleiding. En dat is gewoon niet zo handig, want dan moet je in Berlijn een locomotief gaan omwisselen. Ik schat zo in dat het Fernverkehr terugkomt als de bovenleiding eindelijk hangt.

Afbeelding
Rame à l'approche

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12320
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Berichtdoor Wubbo » za 09 nov 2019, 17:38

Daniel schreef:De 2400 kruist zichzelf op Rotterdam Lombardijen, die daar laten keren vereist dus een kering van een half uur en daar is op Lombardijen niet voldoende plek voor. Er liggen namelijk weliswaar vier sporen, maar je kunt alleen op de binnenste twee keren zonder een heel stuk links hoeven rijden bij aankomst of vertrek.
Dat kan dan dus prima alternerend op het ene of andere spoor, of kerend op het middenspoor. En anders rij je in een iets afwijkende tijdsligging, of met een andere treinserie, ook geen probleem.

Ik heb alleen geen idee waarom het niet gebeurt, want van 6 treinen/uur naar 2 is inderdaad wel een beetje karig. De extra reistijd is ook fors, de verbinding Rotterdam-Dordrecht via Breda (en dan vanaf Lage Zwaluwe met de bus naar Dordrecht) is maar 10 minuten langzamer...

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32831
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » za 09 nov 2019, 17:46

Wubbo schreef:Dat kan dan dus prima alternerend op het ene of andere spoor, of kerend op het middenspoor. En anders rij je in een iets afwijkende tijdsligging, of met een andere treinserie, ook geen probleem.

En dan vliegend over de 5100 heen? "Een andere treinserie", namelijk de 2200, heeft ook de kruising rond Lombardijen liggen.

De extra reistijd is ook fors, de verbinding Rotterdam-Dordrecht via Breda (en dan vanaf Lage Zwaluwe met de bus naar Dordrecht) is maar 10 minuten langzamer...

Die reistijd is vooral fors doordat de NS bussen op een of andere manier nogal traag zijn. Naar het schijnt is lijn 392 vanaf Lombardijen sneller en die rijdt niet bepaald de meest directe route (en doet op Barendrecht na alle stations aan waar de NS bus stopt).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12320
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Berichtdoor Wubbo » za 09 nov 2019, 17:51

Daniel schreef:
Wubbo schreef:Dat kan dan dus prima alternerend op het ene of andere spoor, of kerend op het middenspoor. En anders rij je in een iets afwijkende tijdsligging, of met een andere treinserie, ook geen probleem.

En dan vliegend over de 5100 heen?
Dan zet je die op het keerspoor, of je pakt de 2200 zodat je de 5100 ook kan alterneren, of... Je begrijpt mijn punt?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32831
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » za 09 nov 2019, 17:55

Ja, maar had zelf al naar de tijden zitten kijken en zag zogauw geen passende oplossing.

Wat de bussen betreft: 42 minuten voor Lombardijen-Dordrecht is inderdaad wel heel traag voor een bus die alleen de stations hoeft aan te doen, de 392 doet het inclusief grote slinger door Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht én een ommetje door Dordrecht Centrum in 41 minuten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

nvdw
Berichten: 2050
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Berichtdoor nvdw » za 09 nov 2019, 18:13

Ik vrees toch dat station Barendrecht aandoen best wat tijd kost. Geen idee waar NS de bus laat stoppen maar als dat op het busstation aan de westzijde is, dan ben je wel even bezig om daar van en naartoe te rijden. Vervolgens moet je dan of terug naar de A15 of door de polder langs Heerjansdam om dan bij HI Ambacht de A16 weer op te gaan.
“Uiteindelijk ga je je altijd interesseren voor de afrekening van de servicekosten” ~ Houellebecq

umbusko
Berichten: 923
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Korte vragen

Berichtdoor umbusko » za 09 nov 2019, 18:22

En heen de ene serie en terug de andere? Heen als 2200 en terug als 2400 of andersom?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32831
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » za 09 nov 2019, 19:49

nvdw schreef:Ik vrees toch dat station Barendrecht aandoen best wat tijd kost.

Volgens Google Maps zou het via de oostzijde van Barendrecht in 28 minuten kunnen met een stopbus, via de westzijde kost 34 minuten en dan wat halteertijd erbij brengt je al gauw aan de 42.
Maar de handigste optie was natuurlijk geweest om ook een snelbus in te zetten.

umbusko schreef:En heen de ene serie en terug de andere? Heen als 2200 en terug als 2400 of andersom?

Da's wel een goeie ja, dan heb je op Lombardijen een kering van een kwartier (dat kan mooi naast de 5100 op de middensporen dus) en je komt dan ook mooi verdeeld uit met je treinen in beide richtingen. Beter zelfs dan als je in beide richtingen één treinserie door stuurt.

Ook op Rotterdam Centraal lijkt dat qua keringen goed uit te komen, als in dat je vrij kort langs het perron zou kunnen keren dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
luka23
Berichten: 528
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Cpc

Re: Korte vragen

Berichtdoor luka23 » zo 10 nov 2019, 11:21

Met hoeveel soorten materieel kan een doorsnee NS machinist rijden?
PSA: Links gaan, rechts staan

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7542
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen

Berichtdoor Z2N » zo 10 nov 2019, 11:44

Dat hangt af van de standplaats. Eindhovense machinisten zijn waarschijnlijker om op alle materieeltypes te rijden, maar zullen in het verleden geen kennis hebben gehad over DM'90. Groningse collega's zullen die kennis wel hebben gehad, maar krijgen dan weer geen opleiding voor Traxx, omdat ze er nooit mee rijden.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

umbusko
Berichten: 923
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Nijmegen

Re: Korte vragen

Berichtdoor umbusko » zo 10 nov 2019, 11:49

Geen kennis over DM'90: ook niet toen dat nog op de Maaslijn (Rm-Nm) reed? (Toegegeven; dat is al wel een tijd geleden.) Maar ik zou verwachten dat men die kennis dan zou onderhouden.


Terug naar “Vragen & Meldingen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten