OVer Missers in de Reisinformatie #34

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #32

Bericht door Somoht »

Reisinfo voorziening rondom NSS, vooral qua Arriva bus is echt om te huilen. Ik weet wel dat ze zeer terughoudend waren met dingen in de dienstregeling te stoppen aangezien de maatregelen continu aan het veranderen waren en HASTUS een ontzettend *** pakket is om simpele omleidingen in te stoppen maar 9292 is echt onbruikbaar tussen Leiden en Wassenaar doordat er continu over de qliners 385/386 worden gepland die dus niet rijden. Staat wel een tekstballontje bij maar aangezien je een lijn niet kan uitsluiten krijg je ook geen bruikbaar ander advies.
http://9292.nl/reisadvies/station-leide ... 03-24T0656

Gmaps geeft een beter advies (met veel lopen) maar daar verprutst die lijn 385/386 ook wat. En 9292 stelt geen feed openbaar met storing-alerts dus die krijg je ook niet in je GoogleMaps reisadvies terug.

Teleurstellend anno 2014.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #32

Bericht door Daniel »

Sowieso is de info van Arriva over de aanpassingen met NSS beroerd. Zo hebben ze op de stadsdienst Leiden een aantal lijnen die niet rijden waarbij naar een pendelbus verwezen wordt. Echter staat nergens hoe die pendelbus dan rijdt :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #32

Bericht door Geert »

Handig ook als er veel reizigers zijn die normaal niet met het OV reizen maandag en dinsdag. :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #32

Bericht door Suus »

Arriva-pendelbus Oegstgeest - Leiderdorp rijdt de route van 186/187 tussen Oegstgeest en Leiden Centraal en tussen Leiden Centraal en het Rijnland Ziekenhuis via de route van lijn 183. De bus is gratis en rijdt elk half uur.

Dit alles is uiteraard ook gewoon te vinden op de website van Arriva: http://www.arriva.nl/nieuws/bericht/aan ... ty-summit/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #32

Bericht door Somoht »

Ja kan mij daar dood aan ergeren, vervoerskundigen hebben de tools er niet voor (HASTUS is notoir ongebruiksvriendelijk qua aanpassen dienstregeling). De IT'ers verschuilen zich achter een nieuw datatransportformaat NeTEX dat dit met Delta's zou moeten gaan oplossen. Waarschijnlijk in 2018 ofzo :').
Als lichtpuntje, de verkeerskundige van Veolia heeft nog de moeite gedaan om die pendeldienst lijn 44 in HASTUS te zetten waardoor die wel tenminste wel in appjes en 9292 staat. Dat kan ik niet zeggen van die Arriva pendel :X

We hebben wel permissie gekregen om met OpenEBS.nl die lijn 385/386,Veolia 467,91 en 43 van de DRIS'sen in Haaglanden en GOVI appjes te halen, dus niet de 9292 DRIS'sen. Maar de ingekorte lijnen zal niets mee gebeuren en gewoon op DRIS'sen staan. Met een beetje geluk nog een vrije tekst om het uit te leggen.

En I&M heeft nog steeds niet door wat voor drama het stad/streek vervoer is rondom omleidingen. Terwijl er wel net 100k (met uitzicht op 300k) is uitgegeven om P+R in de 9292planner te krijgen. Diezelfde P+R planner functionaliteit zat overigens al in de oude versie...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #32

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Dit alles is uiteraard ook gewoon te vinden op de website van Arriva
Je zegt dan wel dat het uiteraard te vinden is, maar die pagina is pas recent bijgewerkt. Toen ik nog niet zo gek lang keek stond er alleen dat er "een pendelbus" reed maar was de route een groot geheim. Zie inderdaad dat ze er nu wel een dienstregeling bij gezet hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #32

Bericht door Meltrain »

Somoht schreef:Ja kan mij daar dood aan ergeren, vervoerskundigen hebben de tools er niet voor (HASTUS is notoir ongebruiksvriendelijk qua aanpassen dienstregeling). De IT'ers verschuilen zich achter een nieuw datatransportformaat NeTEX dat dit met Delta's zou moeten gaan oplossen. Waarschijnlijk in 2018 ofzo :').
Als lichtpuntje, de verkeerskundige van Veolia heeft nog de moeite gedaan om die pendeldienst lijn 44 in HASTUS te zetten waardoor die wel tenminste wel in appjes en 9292 staat. Dat kan ik niet zeggen van die Arriva pendel :X

We hebben wel permissie gekregen om met OpenEBS.nl die lijn 385/386,Veolia 467,91 en 43 van de DRIS'sen in Haaglanden en GOVI appjes te halen, dus niet de 9292 DRIS'sen. Maar de ingekorte lijnen zal niets mee gebeuren en gewoon op DRIS'sen staan. Met een beetje geluk nog een vrije tekst om het uit te leggen.

En I&M heeft nog steeds niet door wat voor drama het stad/streek vervoer is rondom omleidingen. Terwijl er wel net 100k (met uitzicht op 300k) is uitgegeven om P+R in de 9292planner te krijgen. Diezelfde P+R planner functionaliteit zat overigens al in de oude versie...
Ik snap echt heel weinig van wat je zegt.
Daarnaast: er staat een dienstregeling van die pendelbus op de site van Arriva, dus ik snap het probleem niet zo. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #32

Bericht door Somoht »

Sorry nogal technisch ja als je niet weet wat HASTUS is, is het niet te volgen. HASTUS is het planningspakket wat door bijna alle vervoerders wordt gebruikt bij het maken van dienstregelingen. Al het gezeur daarna is over het niet verwerken van wijzigingen in ruwe data waardoor planners niet goed werken.
Het probleem aan een PDF'je is dat ergens achter 3 links staat op Arriva.nl, de gemiddelde reiziger plant zijn reis met 9292.nl of de 9292 planner op arriva.nl en krijgt dan dit: http://9292.nl/reisadvies/leiderdorp_zi ... 03-24T0936 geen pendelbus en bussen die niet rijden.
Tussen Leiden en Wassenaar is geen reis te plannen doordat je continu eindigt op een buslijn die niet meer rijdt. Het tekstmeldingkje is leuk maar de reiziger wil een alternatief (wat veel lopen inhoudt).
Er zijn ook nog tig routes ingekort waarvan ik totaal het overzicht niet meer hebt die ook naar mijn weten niet verwerkt zijn in de planner.
Laatst gewijzigd door Somoht op za 22 mar 2014, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #32

Bericht door huibe »

Hastus is het plan programma van de meeste vervoerbedrijven. Alleen in Nederland moeten we een uitge klede versie hebben. Ik heb voorbeelden in het buitenland gezien waar zelfs op dag niveau routes en diensten werden aangepast. Maar daar is een uitgebreidere versie voor nodig en de wil om het te verwerken.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #32

Bericht door Skinkie »

Heb je de licentie bedragen al eens gezien van Hastus? Je kunt met recht zeggen dat je hier met een zeer select aantal oplossingen te maken hebt en er bizarre bedragen voor worden gevraagd. Ik denk dat de meeste vervoerders het er gewoon niet voor over hebben.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #32

Bericht door Daniel »

Somoht schreef:de gemiddelde reiziger plant zijn reis met 9292.nl of de 9292 planner op arriva.nl en krijgt dan dit: http://9292.nl/reisadvies/leiderdorp_zi ... 03-24T0936 geen pendelbus en bussen die niet rijden.
Extra slordig dat de storingsmelding de pendelbus ook niet vermeldt trouwens.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #32

Bericht door Somoht »

Pendelbus staat wel in een van de twee storingsmeldingen btw: http://9292.nl/meldingen/verstoring/175231
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #34

Bericht door Suus »

De s3000 rijdt vandaag via Haarlem ipv Zaandam wegens werkzaamheden. Vreemd genoeg is er tussen Haarlem en Uitgeest echter een stroomstoring die de hele dag nog zal duren...

Maar hoe de s3000 op Asa aan de eindbestemming Haarlem op de borden komt? De omroepberichten zijn er in ieder geval conflicterend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #34

Bericht door Jurre »

Mij viel vorige week op dat lijn 2 in Zwolle op de lijnfilm toont ''Ittersummerbroek via Oldenerlanden''. Echter staat op de haltepaal dat hij via Oldenelerlanden gaat. Weet niet wat juist is.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #34

Bericht door Ardan »

Oldenelerlanden is de juiste naam, de lijnfilm heeft het dus verkeerd.

Over Zwolle gesproken, OBIS stond al klaar voor de terugreis (was in de s3600 naar Zwolle)
Afbeelding
Ook alle stations op de rit naar Roosendaal stonden erop, tot enkele seconden voor ik deze opname maakte. Dit hoort volgens mij niet...
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1125
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #34

Bericht door Tochjo »

Er zijn dit weekend werkzaamheden tussen Utrecht en Woerden, dus rijden er dit weekend stopbussen op dat traject. De informatievoorziening in Utrecht Terwijde is waardeloos. De trappen naar de perrons zijn afgezet met rood-witte linten, evenals de liften, en er staat een mobiele in-/uitcheckpaal.

Dat was het. Geen verdere informatie, geen enkele indicatie waarvandaan de treinvervangende bussen vertrekken. Gisteren hingen er wel posters met informatie in de buurt van die mobiele paal, zag ik, maar toen ik aan de overkant van de weg op de bus zat te wachten, waaiden ze weg. Tsja, wie dacht dat zoiets met een simpel plakbandje wel blijft zitten met zo af en toe een stevige windvlaag?

Was overigens geen verstandig idee van me, bij die halte gaan zitten wachten. Heb 35 minuten zitten wachten zonder één treinvervangende bus te zien. Vervolgens kwam er een bus, die als volgt naar punt H reed:

Afbeelding

Er is helemaal geen halte bij punt H. Niets dat erop duidde dat de bussen daar zouden halteren. Ik zou ook niet weten waarom iemand dat zou bedenken; er is al een halte aan de doorgaande weg waar bussen kunnen stoppen aan de voorzijde van het station, veel dichterbij en veel praktischer ook. Een stevige sprint van me was nog net genoeg om die bus te halen. Vervolgens was de chauffeur zo vriendelijk om te draaien en reed hij alsnog langs die halte om de andere reizigers die waren blijven staan, nog mee te nemen.

Vervolgens duurde de rit naar Utrecht beduidend langer dan de 12 minuten die in de reisplanner waren aangegeven, dus met een totale vertraging van +45 uiteindelijk in Arnhem aangekomen.

's Avonds, toen ik tegen 22:20 op Utrecht Centraal een bus terug wilde pakken, begreep ik van al langer wachtende reizigers dat het ook eerder op de ochtend chaos was geweest, met honderden mensen in Woerden voor slechts enkele bussen. En ook in Vleuten hadden mensen die enkele uren eerder dan ik wilden reizen vergeefs gewacht op bussen richting Utrecht. Daarnaast hoorde ik een NS-medewerkster vertellen dat iemand afgelopen maandag de klantenservice gebeld had om te vragen of er werkzaamheden op het traject Utrecht - Den Haag waren, want hij wilde met een behoorlijk grote groep (ze had het over vierhonderd man) met de trein, en te horen had gekregen dat er dit weekend geen werkzaamheden waren... Die groep had ze uiteindelijk maar laten omreizen via Schiphol.

Mijn eerdere ervaringen met gepland treinvervangend vervoer waren stukken beter. Ik hoop dat dit een eenmalige misser was.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #34

Bericht door Jurre »

Ardan schreef:Oldenelerlanden is de juiste naam, de lijnfilm heeft het dus verkeerd.
Bizar, het staat ten alle tijden zo op de lijnfilm. Elke bus heeft het dus verkeerd. Foutje in de software?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #34

Bericht door Suus »

Nu zou ik de bedenker van de naam Oldenelerlanden ook niet helemaal willen vrijpleiten, je moet behoorlijk dronken zijn om zo'n naam te verzinnen...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #34

Bericht door dennistd »

Hier in Twente liep het wel aardig, alleen op station Borne stonden wat mensen te wachten op een stopbus die in elk geval +10 had. In Hengelo vertrokken de bussen naar Enschede aan de voorkant van het station, die richting Almelo aan de overkant van de weg. De bussen naar Oldenzaal werden door Syntus zelf gereden als lijn 273 en vertrokken vanaf halte B3. Wel goed aangegeven overigens:
Afbeelding
Afbeelding
(de onderste regel stond scrollend op alle DRIS'en)
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #34

Bericht door Ardan »

Bee schreef:Nu zou ik de bedenker van de naam Oldenelerlanden ook niet helemaal willen vrijpleiten, je moet behoorlijk dronken zijn om zo'n naam te verzinnen...
Het is vernoemd naar de buurtschap Oldeneel, dus ja, dan krijg je zo'n naam..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #34

Bericht door Daniel »

Nog eentje rond de werkzaamheden Utrecht - Woerden: vanmorgen riep de HC van de t534 om dat die extra in Woerden zou stoppen. Echter stopt de (12)500 daar juist alleen richting Utrecht, de andere kant op heeft de (1)1700 die stop.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #34

Bericht door Thom91 »

Bee schreef:De s3000 rijdt vandaag via Haarlem ipv Zaandam wegens werkzaamheden. Vreemd genoeg is er tussen Haarlem en Uitgeest echter een stroomstoring die de hele dag nog zal duren...

Maar hoe de s3000 op Asa aan de eindbestemming Haarlem op de borden komt? De omroepberichten zijn er in ieder geval conflicterend.
Donderdag opgelost..
Blikseminslag waardoor een relaiskast nogal stuk is gegaan.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #34

Bericht door Suus »

Ok, vervelend, maar dan hadden ze vanochtend al de twee omroepberichten erover kunnen aanpassen tot één bericht. Rond vier uur was dat nog steeds niet gebeurd, beetje jammer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #34

Bericht door Daniel »

Geen misser, wel leuk... ik had vanmorgen een heuse EuroCity tussen Rotterdam en Dordrecht :P
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #34

Bericht door Thom91 »

Het voldoet ook aan alle eurocity normen overigens ;)
Komt wel goed schatje.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast