OVer je OV-Chipkaart #10

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Suus »

Op Schiphol is een paar weken geleden al de hele hal volgegooid met paaltjes, je kan er bijna niet omheen. Vandaag zag ik dat de paaltjes op de perrons nu met karton zijn afgeplakt met daarop verwijzingen naar de paaltjes boven. Het lijkt mij dan ook dat het niet lang meer zal duren voordat de enige paaltjes op het perron van de Intercity Direct zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door matti93 »

deadlock schreef:
atbrg schreef:Dat heb je verkeerd gezien. Het betreft een verzoek, geen wet.
DE WET:
Artikel 2 WID:
Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet 1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder.
Er wordt hier een wet gequote waarin het gaat om een toezichthouder die een vordering doet. Als de term in de wet staat, zal het toch wel een juridische term zijn...

Het lijkt me raar als iedere
marlies schreef:complete kneus zonder status in een leuk pakje van het vervoersbedrijf
een identiteitsbewijs mag vorderen..?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door marlies »

Die term zoals hij daar gebruikt wordt is gedefineerd als
Onder toezichthouder wordt verstaan: een persoon, bij of krachtens wettelijk voorschrift belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift.
Gaat om bijv. milieu-inspecteurs van de provincie, veiligheidscontroleurs in de luchtvaart, dat soort mensen. Echt ambtenaren dus, die rechtstreeks voor een onderdeel van de overheid werken (het komt dan ook uit het bestuursrecht). Toezichthouders van vervoersbedrijven hebben die status dus niet hoewel ze ongetwijfeld graag verwarring zullen zaaien op dat punt.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door VIRM »

Klein vraagje: weten mensen hier die toevallig contacten binnen NS hebben wat de toekomstplannetjes zijn voor het OV Chip Plus-abonnement? Het valt mij op dat een toenemend aantal HC's mij wijzen op dit abonnement als zij mij doordeweeks 'betrappen' op het niet ingecheckt zijn met mijn Week-SOV (nu vind ik dat je als spoorwegen volkomen het spoor bijster bent geraakt als je al zo'n abonnement moet instellen voor een deze doelgroep, maar da's een andere discussie). Zelf zie ik het als twintiger niet zitten om voor iedere scheet die ik op het spoor laat te moeten gaan bellen (en vooral als ik mijn SOV moet inleveren). Komt er nog iets geavanceerders, zoals een website of een app? En op wat voor termijn?
Beul van de blindegeleidelijn
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Freek »

Jij zult het vast beter weten, maar via de website kan toch al? Dat was volgens mij wel de bedoeling. App staat zeker niet in de planning.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door VIRM »

Freek schreef:Jij zult het vast beter weten, maar via de website kan toch al? Dat was volgens mij wel de bedoeling. App staat zeker niet in de planning.
Tenzij er stilletjes iets is gelanceerd, kan het via de website (nog) niet. Wellicht verwar je het met het online aanvragen van reisassistentie? :)
Beul van de blindegeleidelijn
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door webguy »

Hmm, het is qua NS product een beetje vreemde eend in de bijt. Feitelijk werkte de oude business card ook zo - je moet van te voren bellen. De Nieuwe business card heeft dat niet meer, en kan je gewoon in/uit-checken, hoewel het onderliggende principe hetzelfde is. Je reis wordt op een factuur gezet dat je aan het einde van de maand betaalt. Zou natuurlijk wel zo mooi zijn als er een automatisch proces is of via de app - van meerdere kanten gehoord dat veel mensen met visuele beperking een iPhone hebben omdat dat goed werkt.

Hoe werkt dat dan met SOV of gebruik je dit alleen buiten de SOV tijden?
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door VIRM »

@Webguy: heel veel slechtzienden hebben inderdaad een iPhone, omdat er ingebouwde spraak en vergroting in zit. Bij oudere generatie telefoons moest je vaak zelf spraak en/of vergrotingssoftware erop zetten als je problemen met de tekst had, nu is het gewoon standaard ingebouwd. :)

Tijdens mijn vrijreizenperiode check ik gewoon niet of nauwelijks in. Tijdens de kortingsperiode check ik soms in- en uit, maar mijn thuisstation heeft gelukkig nog een loket met vriendelijke lokettistes waar ik gewoon kaartjes met 40% korting kan kopen. :) Op sommige stations is het behoorlijk speuren om de CiCo-paaltjes te vinden.
Wat ik dan ook heel erg mis: gewoon een makkelijke website/app waar je eenvoudig je chipkaartje met product kunt selecteren, reisje erin ploppen (of weer verwijderen als je een fout maakt) en eventueel makkelijk een knopje voor de ICD en ICE-toeslagen.
Nu heb je nog gewoon een telefoonlijn, die bovendien op zondag gesloten is (zitten alle slechtzienden dan soms kwijlend in hun inrichting op de Veluwe? :mrgreen:). Ik heb al diverse jonge slechtzienden gesproken, dus van rond mijn leeftijd, die het bellen ook gewoon omslachtig vinden.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Geert »

Zijn e-tickets niet handig voor losse reizen? Of is de website van NS niet zo goed geschikt voor slechtzienden?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Freek »

etickets wil je niet icm poortjes.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door webguy »

Zie idd die barcode maar boven de scanner te houden...
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Freek »

Dat, plus dat niet alle poortjes niey voorzien worden van barcodelezers, probeer dan maar eens het goede poortje te vinden.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Anne »

Afgelopen week weer lekker op wintersport in Oostenrijk geweest.
Daar wordt voor de liftpassen al jaren met het chipkaart systeem gewerkt.

Maar voor losse ritjes met gondel worden nog ouderwetse kaartjes met barcode verkocht.
Een of meer toegangspoortjes zijn daarvoor nog van een barcode scanner voorzien.
Freek schreef:Dat, plus dat niet alle poortjes niey voorzien worden van barcodelezers, probeer dan maar eens het goede poortje te vinden.
Herkenbaar maken van de poortjes met lezer hoeft toch niet zo'n probleem te zijn.

Bovendien heeft dat als voordeel dat de NS geen wegwerpchipkaarten hoeft te leveren.
Papieren kaartje met barcode kan dan ook.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Freek »

Dat er wegwerpchipkaarten komen is al zeker. Binnen het project Route Signing en Branding past de barcodelezer nog niet. Er wordt daar nu pas (don't shoot the messenger) over nagedacht hoe de barcodelezer moet worden aangeduid. Bovendien heb je daar weinig aan als je een visuele beperking hebt.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door webguy »

De scanners zelf waren er ook nog niet last I checked dus ach...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Mikos »

Freek schreef:Dat, plus dat niet alle poortjes niet voorzien worden van barcodelezers, probeer dan maar eens het goede poortje te vinden.
Het brede poortje zal altijd worden voorzien van de barcodelezer, daarover is nagedacht :wink:
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Freek »

Ja, klopt. Maar er zijn ook situaties met meerdere brede poortjes. En niet elk breed poortje wordt voorzien.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door waldo79 »

Als de geleidelijnen voor de slechtzienden dan maar naar het juiste poortje gaan, dan maakt het niet zoveel uit 8-)
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Mikos »

Dat is inderdaad wel de opzet.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Kevster »

Ik heb vandaag in de krant gelezen dat men in Rotterdam aan het testen is met achteraf betalen van je reizen, met meteen de combi dat je met zes personen op de chipkaart kunt reizen. Zeg maar een beetje volgens het oude Tripperpas-systeem (testfase chipkaart in Groningen in 2000). Zou eens tijd worden ook!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door webguy »

Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door fogeltje »

Ik krijg net een brief dat mijn ene OVC gaat verlopen en dat ik een nieuwe kan bestellen etc. Onder het kopje abonnementen word vermeldt dat ik abonnementen niet bij een balie op een kaart kan laten zetten. Maar ik kan me toch 100% zeker herinneren dat ik dit in het verleden al eens gedaan heb.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Meltrain »

Hoe zit het nou eigenlijk met meereiskorting op een OVC?
Nadat je bent uitgecheckt vervalt dat toch? Maar als je (bijvoorbeeld in Arnhem) wilt overstappen van NS op Arriva/Breng, moet je dan eerst uitchecken bij NS, vervolgens weer meereiskorting op je kaart laden (en wachten in de wachtrij bij de automaat) en daarna pas inchecken bij Arriva/Breng?
De kans dat je dan je overstap mist is 99,99%. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Tochjo »

Nee, de korting vervalt pas 35 minuten na uitchecken. Bij uit- en inchecken bij wisselen van vervoerder blijft de korting dus bestaan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart #9

Bericht door Meltrain »

Top, bedankt. :pos: :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten