OVer Afwijkingen in Materieelinzet #27

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12818
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door Hainje »

Michael schreef:De Limburgse Ambassadors die jaren geleden naar Brabant gekomen waren, waren al na een half jaar weer terug naar Limburg gegaan. Vorig jaar kwam de 5100 naar Breda omdat Breda een tekort had. Later kwamen de 5231, 5232 en 5234 naar Brabant omdat er wat onderhoud aan de Brabantse Ambassadors gedaan moest worden. De 5231 is pas geleden terug naar Limburg gegaan omdat Breda de 5884 (Volvo 8900) erbij kreeg. De 5234 is nog in Breda gebleven, de 5232 rijdt nu vanuit Roosendaal. (heb ik vandaag meerdere keren gezien op lijn 311) en de 5100 rijdt in Bergen op Zoom.

Verder heb ik vandaag op lijn 316 en de 312 de Veolia 3909 (Volvo 7700) gezien. Gisteren ook al de 3905 gezien op die lijnen.
Oh serieus? Dat die VDL's weer teruggegaan zijn is dan volledig langs mij heen gegaan. Ik zie de Limburgse Volvo's (3866 & 3867) hier nog regelmatig op de stadsdienst van Tilburg rijden, dus ik ben er gemakshalve dan maar vanuit gegaan dat die VDL's dan ook nog hier in de regio rondreden. Maar niet dus. :P
Dank je voor de update in ieder geval :)
🍉
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door Michael »

Die Limburgse Volvo's zijn inderdaad wel gewoon gebleven.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door Edwin »

Een afwijking is het niet, maar de Volvo 8700 met nummer 4300 rijdt op de 153/155 in Almere (naar Amsterdam v.v.). Maar de rest van de 4300-serie rijdt op lijn 176 Amsterdam - Haarlem. Is de 4300 naar Almere gekomen nadat de 5651 in februari 2013 is uitgebrand?

De 4300 heeft wel veel zitplaatsen, 55, mede door de achterste deur die ver naar voren zit vergeleken met de 5600-serie,
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door Daniel »

Met de koppeling van lijn 122 en 125 in Waterland rijden er nu 12-meter Scania's op de 122. Da's op de zaterdag toch wel ietwat overgedimensioneerd...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door Milco »

Ik had juist verwacht dat er op lijn 122 en de daaraan gekoppelde ritten van lijn 125 Mercedes-Benz Sprinters ingezet zouden worden. Nu weet ik niet hoe druk lijn 125 is, maar toen ik een tijd terug op een doordeweekse dag met lijn 125 reisde (het was ergens rond 9.30 uur), zat er zowat geen hond in: ik en enkele andere reizigers. Toen werd ook een Scania Omnilink ingezet.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door Daniel »

Dat was precies mijn verwachting. Nadat ergens vorig jaar m'n vorige camera niet echt mee wilde werken voor zo'n lief klein busje op een smal weggetje was het de bedoeling vandaag in de herkansing te gaan daarvoor. 't werd toch een iets ander plaatje...
Afbeelding
EBS 5026 te Purmerland, Purmerland by Daniël Bleumink, on Flickr
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door tsov »

De Landsmeerse lijnen reden in de Connexxion-tijd met gelede bussen en dat was in de (scholieren)spits hard nodig. Toen Arriva kwam kwamen er kleinere bussen en een frequentieverhoging. Ook op zaterdag kan ik me voorstellen dat er best een lading winkelend publiek naar Amsterdam wil.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door Citaro »

NG²7²™ schreef:
MdJ schreef:Zowel de 5253 (=veluwelijn MAN Lion City G) als de 5268(=Veluwelijn Mercedes Citaro CNG) op lijn 109 Apd-Ebk.
Dat is planmatig, een van die wagens rijdt daarna een slag lijn 108 naar Ede (19.25 uit Apd), een uur later rijdt een gelede als ruilomloop op lijn 108.
Vanwaar die slag met dan een gelede op dat tijdstip? Wordt een Apeldoornse/Edese gelede in Ede geruild voor een standaardbus of andersom? En waarom precies?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door STF »

tsov schreef:De Landsmeerse lijnen reden in de Connexxion-tijd met gelede bussen en dat was in de (scholieren)spits hard nodig. Toen Arriva kwam kwamen er kleinere bussen en een frequentieverhoging. Ook op zaterdag kan ik me voorstellen dat er best een lading winkelend publiek naar Amsterdam wil.
Kent men het volgende eigenlijk ook in Nederland; meerdere bussen (zelfde lijn en zelfde tijdstip) achter elkaar aan laten rijden om aan de vervoersvraag te voldoen?
In Luxemburg zie je dat 's morgens zo rond 7.30 uur en 's middags rond 14.45 uur i.v.m. scholierenvervoer.
Zo heb je hier vlakbij een lijn die om 14.40 uur met drie bussen van elk 15 meter vertrekt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door Daniel »

tsov schreef:Toen Arriva kwam kwamen er kleinere bussen en een frequentieverhoging. Ook op zaterdag kan ik me voorstellen dat er best een lading winkelend publiek naar Amsterdam wil.
Vanuit Landsmeer kan ik me dat nog wel voorstellen ja, maar eigenlijk komt het er dus op neer dat het helemaal niet zo handig is om de 122 en 125 aan elkaar te koppelen: tussen Purmerend en Landsmeer was de reizigersvraag nou niet echt noemenswaardig zover ik gisteren zag.

Hoewel het, ook in het begin van het EBS-tijdperk nog, al een doorgaande lijn geweest is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door marvinkok »

Citaro schreef:
NG²7²™ schreef:
MdJ schreef:Zowel de 5253 (=veluwelijn MAN Lion City G) als de 5268(=Veluwelijn Mercedes Citaro CNG) op lijn 109 Apd-Ebk.
Dat is planmatig, een van die wagens rijdt daarna een slag lijn 108 naar Ede (19.25 uit Apd), een uur later rijdt een gelede als ruilomloop op lijn 108.
Vanwaar die slag met dan een gelede op dat tijdstip? Wordt een Apeldoornse/Edese gelede in Ede geruild voor een standaardbus of andersom? En waarom precies?
Dat zal vanwege onderhoud zijn neem ik aan, dat gewoon in Apeldoorn gebeurd?
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door tsov »

Daniel schreef:Hoewel het, ook in het begin van het EBS-tijdperk nog, al een doorgaande lijn geweest is.
De gehele Arriva-tijd ook. In de Connexxion-tijd was het alleen in de spitsuren een doorgaande lijn. De koppeling is er vooral weer gekomen om Purmerland en Den Ilp een verbinding met het ziekenhuis in Amsterdam-Noord te geven, dat werd ook expliciet zo aangegeven in de documentatie die EBS pas gepubliceerd heeft over de aanstaande bezuinigingen (en waarbij de 125 dus hoogstwaarschijnlijk wordt ingekort tot A'dam-Noord).
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door Vinny »

STF schreef:Kent men het volgende eigenlijk ook in Nederland; meerdere bussen (zelfde lijn en zelfde tijdstip) achter elkaar aan laten rijden om aan de vervoersvraag te voldoen?
In Luxemburg zie je dat 's morgens zo rond 7.30 uur en 's middags rond 14.45 uur i.v.m. scholierenvervoer.
Zo heb je hier vlakbij een lijn die om 14.40 uur met drie bussen van elk 15 meter vertrekt.
Komt wel eens voor (ik heb het recentelijk zelf meegemaakt op de Q-liner over de Afsluitdijk tijdens een vrijdagavondspits), maar men kiest er dan eerder voor om de frequentie te verhogen waarbij de bussen meer gespreid over het uur vertrekken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door MdJ »

marvinkok schreef:
Citaro schreef:
NG²7²™ schreef:
MdJ schreef:Zowel de 5253 (=veluwelijn MAN Lion City G) als de 5268(=Veluwelijn Mercedes Citaro CNG) op lijn 109 Apd-Ebk.
Dat is planmatig, een van die wagens rijdt daarna een slag lijn 108 naar Ede (19.25 uit Apd), een uur later rijdt een gelede als ruilomloop op lijn 108.
Vanwaar die slag met dan een gelede op dat tijdstip? Wordt een Apeldoornse/Edese gelede in Ede geruild voor een standaardbus of andersom? En waarom precies?
Dat zal vanwege onderhoud zijn neem ik aan, dat gewoon in Apeldoorn gebeurd?
Onderhoud van de Mercedes Citaro's van Ede zit bij de 12 meter's van Ede in toch?
Naast de twee oplopen op de 109, rijdt er ook een gelede MAN (vandaag 5245) op lijn 231 (aankomst Apeldoorn 9.05, omloop 241)
Bij twijfel: gebruik beton.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door Milco »

De sprinter die om 9.38 uur te Harderwijk vertrok naar Zwolle reed met een SLT in plaats van DDZ.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door dennistd »

STF schreef:
tsov schreef:De Landsmeerse lijnen reden in de Connexxion-tijd met gelede bussen en dat was in de (scholieren)spits hard nodig. Toen Arriva kwam kwamen er kleinere bussen en een frequentieverhoging. Ook op zaterdag kan ik me voorstellen dat er best een lading winkelend publiek naar Amsterdam wil.
Kent men het volgende eigenlijk ook in Nederland; meerdere bussen (zelfde lijn en zelfde tijdstip) achter elkaar aan laten rijden om aan de vervoersvraag te voldoen?
In Luxemburg zie je dat 's morgens zo rond 7.30 uur en 's middags rond 14.45 uur i.v.m. scholierenvervoer.
Zo heb je hier vlakbij een lijn die om 14.40 uur met drie bussen van elk 15 meter vertrekt.
Tot december reden er elke dag 's ochtends twee gelede bussen achter elkaar van Denekamp naar Enschede op lijn 62. En in het verleden hebben op lijn 61 Losser-Enschede ook wel twee bussen achter elkaar gereden. Dat laatste gebeurt al een paar jaar niet meer, en op lijn 62 is het nu niet meer nodig omdat er tussen de halfuurdienst ook nog twee keer een snelbus rijdt (per saldo dus een 10-minuten dienst)
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door marvinkok »

Het gebeurd ook op lijn 28 Gendringen-Doetinchem die in de ochtend versterkt wordt. Denk dat het op wel meer plaatsen gebeurd, alleen staan deze ritten meestal niet als extra rit vermeld in de dienstregeling.
Tot afgelopen december reden er in Enschede op donderdagavond (koopavond) tijdens de halfuursdienst ook bussen 2 minuten voor de reguliere rit uit op lijnen 1 en 2 naar Zuid en 3 Glanerbrug. Dat is in de nieuwe dienstregeling omgezet naar een kwartiersdienst.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door lint41 »

In BRU deed Connexxion het ook: lijn 71 werd om de dienstregeling wel of niet versterkt 's ochtends rond 8.15 uur, en op lijn 50 reden in de ochtendspits meerdere ritten zowel geel als groen, oftewel de provinciebus versterkt met een BRU-bus.
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door NG²7²™ »

Citaro schreef:
NG²7²™ schreef:
MdJ schreef:Zowel de 5253 (=veluwelijn MAN Lion City G) als de 5268(=Veluwelijn Mercedes Citaro CNG) op lijn 109 Apd-Ebk.
Dat is planmatig, een van die wagens rijdt daarna een slag lijn 108 naar Ede (19.25 uit Apd), een uur later rijdt een gelede als ruilomloop op lijn 108.
Vanwaar die slag met dan een gelede op dat tijdstip? Wordt een Apeldoornse/Edese gelede in Ede geruild voor een standaardbus of andersom? En waarom precies?
De rit van 19.25 zal wel het beste zo uitkomen, die van 20.25 wordt in Ede gewisseld in verband met onderhoud, wat bij TSN in Apeldoorn plaats vindt. Zo zit er ook planmatig één Citaro CNG in Apeldoorn, die iedere dag gewisseld wordt voor eentje uit Ede.
Groeten,
Nick
erjeebee
Berichten: 1395
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door erjeebee »

En in Limburg rijden 2 ritten van lijn (1)19 gezellig achter elkaar aan van Grevenbicht via Obbicht en Born naar Sittard.
Vertrek Grevenbicht 19:41.
(De laatste van lijn 19 en de eerste van lijn 119).

Gezamenlijk aantal reizigers op deze 2 ritten zal toch niet meer dan 5 zijn.
:)
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door microshit »

STF schreef:
tsov schreef:De Landsmeerse lijnen reden in de Connexxion-tijd met gelede bussen en dat was in de (scholieren)spits hard nodig. Toen Arriva kwam kwamen er kleinere bussen en een frequentieverhoging. Ook op zaterdag kan ik me voorstellen dat er best een lading winkelend publiek naar Amsterdam wil.
Kent men het volgende eigenlijk ook in Nederland; meerdere bussen (zelfde lijn en zelfde tijdstip) achter elkaar aan laten rijden om aan de vervoersvraag te voldoen?
In Luxemburg zie je dat 's morgens zo rond 7.30 uur en 's middags rond 14.45 uur i.v.m. scholierenvervoer.
Zo heb je hier vlakbij een lijn die om 14.40 uur met drie bussen van elk 15 meter vertrekt.
Ik kan me lijn 276 herinneren tussen Uithof en Amersfoort. 's Morgens enkele ritten met 2 bussen naar de Uithof, 's middags naar Amersfoort.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door Ardan »

Gebeurt/gebeurde ook wel op de 73 en 74 in de Achterhoek, 's ochtends richting Enschede.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door marvinkok »

Yup, en dan pastte het nog amper ;) Overigens ook op lijn 20 naar Enschede.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door Daniel »

microshit schreef:Ik kan me lijn 276 herinneren tussen Uithof en Amersfoort. 's Morgens enkele ritten met 2 bussen naar de Uithof, 's middags naar Amersfoort.
Da's inderdaad een tijdje zo gedaan wegens capaciteitsgebrek inderdaad, maar inmiddels vervangen door een drastisch verhoogde frequentie.
In Dordrecht hanteerde men dit systeem altijd op de zondag van de kerstmarkt toen er nog gratis vervoer was op die dag. 's ochtends reden alle lijnen dan met twee bussen, 's middags als het aanbod aan reizigers wat verspreider terugging werden die extra bussen dan ingezet waar nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Afwijkingen in Materieelinzet #26

Bericht door Ardan »

@Marvin Was vaak toch zo'n Gelderesch-bus? Zoeen afgetrapt projectiel waar de kinnertjes ook mee op schoolzwemmen gaan :P
Ik doe ook maar wat
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten