Pagina 1 van 2

Overslaan van stations

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 13:26
door Obus
Ik ben niet de persoon die zich snel tot het internet wendt, maar wat ik vandaag heb meegemaakt, is gewoonweg absurd en zeker het delen waard.

Vanochtend stapte ik om 11u26 in Weesp op de sprinter naar Amsterdam Centraal (de trein was vijf minuten te laat). Normaliter zijn er drie tussenstations: Diemen, Science Park en Muiderpoort. Vandaag was er maar één tussenstation: Muiderpoort; de trein reed in volle vaart làngs Diemen en Science Park! Gelukkig moest ik daar niet uitstappen, maar ik ben wel stomverbaasd dat treinen tegenwoordig zelfs twee stations achter elkaar overslaan bij vertraging.

Wat vindt jìj/ù hier van? Moet dit kunnen of niet?

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 13:39
door Suus
Ik denk dat men getracht heeft een grotere vertraging voor de intercity Lelystad -> Vlissingen en Amersfoort -> Enkhuizen te voorkomen, die twee treinen zitten vlak achter de sprinter Amersfoort -> Amsterdam Centraal -> Hoofddorp. Op een rustig moment in de daluren blijft het ongewenst, maar is het minder schadelijk dan in de spits.

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 14:08
door donny2290
Fijn als je daar op sciencepark staat te wachten op de trein..

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 14:13
door Hainje
Sowieso een belachelijke ontwikkeling dat overslaan van stations. Dan is die intercity maar wat te laat hoor.

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 14:23
door VIRM
Hoe was de informatievoorziening in de trein? Werd het uberhaupt omgeroepen?

@Bee: IC's die Amsterdam Centraal als tussenstop hebben, kunnen kleine vertragingen vaak wel inhalen door de wachttijd. :)

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 14:29
door Obus
Het overslaan van de stations werd niet omgeroepen. Op de digitale borden stond "volgend station: Diemen". Na het voorbijrijden stond er op het digitale bord "volgend station: Amsterdam Science Park". Ik zag geen mensen die ook daadwerkelijke wilden uitstappen (en ook geen conducteur die in vanwege deze 'service' in elkaar werd geslagen).

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 15:55
door Geert
Dat het niet omgeroepen wordt lijkt me niet de bedoeling. Als het ruim van tevoren aangekondigd wordt en als er écht grote vertraging is hoeft het op zich geen probleem te zijn, zolang het maar sporadisch gebeurt en niet wekelijks of dagelijks...

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 16:01
door Ofyles2
Hainje schreef:Sowieso een belachelijke ontwikkeling dat overslaan van stations. Dan is die intercity maar wat te laat hoor.
Ik zie liever dat zo min mogelijk treinen vertragingen opbouwen op opvolgende ritten.

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 18:06
door AppleMoose
Ofyles2 schreef:
Hainje schreef:Sowieso een belachelijke ontwikkeling dat overslaan van stations. Dan is die intercity maar wat te laat hoor.
Ik zie liever dat zo min mogelijk treinen vertragingen opbouwen op opvolgende ritten.
Laat die treinen dan maar nergens stoppen om vertragingen zoveel mogelijk te voorkomen.
Of nog beter, we laten de treinen maar helemaal niet meer rijden. :idea:

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 18:29
door deadlock
Ofyles2 schreef:Ik zie liever dat zo min mogelijk treinen vertragingen opbouwen op opvolgende ritten.
Ja want ijzerschuiven is wat we doen en reizigers zijn bijzaak.

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 18:38
door Wubbo
De vraag is natuurlijk waar je meer reizigers mee dupeert. Dat zou met een (kleine, maar wellicht verderop grotere) vertraging van een IC wel eens meer kunnen zijn dan met een sprinter die twee kleine stations overslaat.

Maar welke afweging je ook maakt: dat je hem goed moet communiceren staat natuurlijk buiten kijf.

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 18:56
door WSM
deadlock schreef:Ja want ijzerschuiven is wat we doen en reizigers zijn bijzaak.
Gelukkig zijn er hier ook mensen die het snappen :pos: .

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 18:59
door WSM
Wubbo schreef:De vraag is natuurlijk waar je meer reizigers mee dupeert. Dat zou met een (kleine, maar wellicht verderop grotere) vertraging van een IC wel eens meer kunnen zijn dan met een sprinter die twee kleine stations overslaat.
De ambitie in de LTSA is dat er minder op gemiddelden gestuurd wordt.
Maar welke afweging je ook maakt: dat je hem goed moet communiceren staat natuurlijk buiten kijf.
Inderdaad. Wat is eigenlijk de procedure als er niet wordt omgeroepen en je uitstapstation wordt voorbijgereden? Krijg je dan een digitale aantekening op je vvb waarop staat dat je terug mag reizen? Of moet je dan te Asd ook nog in- en uitchecken?

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 19:28
door Jurre
Ik ben van mening dat als je een vlotte machinist en HC hebt, dus laat remmen, direct sleutelen en vol optrekken, je maar ongeveer één minuut later bent als je wel stopt op Dmn en Assp.

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 20:00
door deadlock
Ik kan me in bepaalde gevallen wel voorstellen dat je een station overslaat maar dit is toch wel echt Nederlandse bekrompenheid, dan maar een paar minuten vertraging hoor.

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 21:11
door Klaasje
Jurre schreef:Ik ben van mening dat als je een vlotte machinist en HC hebt, dus laat remmen, direct sleutelen en vol optrekken, je maar ongeveer één minuut later bent als je wel stopt op Dmn en Assp.
Je verliest minstens anderhalve minuut met stoppen. Of dat nu je mening is of niet.

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 21:19
door Chauf21
Topic verplaatst van een regionaal forumonderdeel naar het forumonderdeel 'OVer je reiservaringen'.

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 22:29
door Wubbo
WSM schreef:
Wubbo schreef:De vraag is natuurlijk waar je meer reizigers mee dupeert. Dat zou met een (kleine, maar wellicht verderop grotere) vertraging van een IC wel eens meer kunnen zijn dan met een sprinter die twee kleine stations overslaat.
De ambitie in de LTSA is dat er minder op gemiddelden gestuurd wordt.
Wat bedoel je met deze opmerking? Ik begrijp de relatie tot mijn opmerking niet, ik doelde op een afweging tussen een grote en een kleine groep reizigers.

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 23:16
door Vinny
Klaasje schreef:
Jurre schreef:Ik ben van mening dat als je een vlotte machinist en HC hebt, dus laat remmen, direct sleutelen en vol optrekken, je maar ongeveer één minuut later bent als je wel stopt op Dmn en Assp.
Je verliest minstens anderhalve minuut met stoppen. Of dat nu je mening is of niet.
Ten opzichte van doorkarren op de vrije baan wel. Maar dienstregelingstechnisch hoeft dat niet het geval te zijn. De drie minuten (extra) vertraging van de intercity kan er wellicht prima uitgereden worden.

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: ma 31 mar 2014, 23:41
door marlies
We wilden toch allemaal zo graag dat NS spoorboekloos ging rijden? Doen ze dat, is het weer niet goed ;)

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: di 01 apr 2014, 00:08
door deadlock
Ho es effetjes, marlies. Het moet wel een spoorboekloos geheel zijn waar je de klok op gelijk kan zetten.

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: di 01 apr 2014, 00:13
door Hainje
De uitdrukking "contradictio in terminis" schiet ineens bij mij te binnen toen ik jouw post las, dreadlock.
Weet niet waarom.

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: di 01 apr 2014, 00:47
door deadlock
Hainje schreef:De uitdrukking "contradictio in terminis" schiet ineens bij mij te binnen toen ik jouw post las, dreadlock.
Weet niet waarom.
Zag je mijn sarcastische zuinige polderbek niet tegelijkertijd?

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: di 01 apr 2014, 19:07
door Jurre
Vinny schreef:
Klaasje schreef:
Jurre schreef:Ik ben van mening dat als je een vlotte machinist en HC hebt, dus laat remmen, direct sleutelen en vol optrekken, je maar ongeveer één minuut later bent als je wel stopt op Dmn en Assp.
Je verliest minstens anderhalve minuut met stoppen. Of dat nu je mening is of niet.
Ten opzichte van doorkarren op de vrije baan wel. Maar dienstregelingstechnisch hoeft dat niet het geval te zijn. De drie minuten (extra) vertraging van de intercity kan er wellicht prima uitgereden worden.
Het is niet waar dat je minstens anderhalve minuut verliest met stoppen, dienstregelingtechnisch in ieder geval niet. Vinny onderstreept 'mijn mening'. :wink:

Re: Overslaan van stations

Geplaatst: di 01 apr 2014, 19:31
door Hainje
deadlock schreef:
Hainje schreef:De uitdrukking "contradictio in terminis" schiet ineens bij mij te binnen toen ik jouw post las, dreadlock.
Weet niet waarom.
Zag je mijn sarcastische zuinige polderbek niet tegelijkertijd?
Ja volgens mij zag i..... oh hee kijk! een tjiftjaf! :D