OVer je OV-Chipkaart #11

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door VIRM »

hauptbahnhof schreef:Niet dat ik je geen gelijk geef (wat gebruiksonvriendelijkheid van bepaalde punten van het systeem betreft) maar je loopt altijd trots te verkondigen dat jij niet incheckt want ja, je bent slechtziend en dus ga je niet op zoek naar paaltjes. Waarom heb je niet al die tijd als je de tijd hebt voordat je je trein moet halen niet gewoon gebruikt om die paaltjes op de stations waar jij het vaakst komt (Zaandam, Sloterdijk, Leiden Centraal) op te zoeken en te gebruiken? Dan kun je ze nu ook met gemak vinden als je met de trein gaat.

En trouwens, als je iets niet kunt vinden, kun je net als de mensen die geen functiebeperking hebben gewoon vragen waar datgene vind wat je zoekt, ook aan de loketiste.
'Trots' verkondigen dat ik niet incheck? Naja, 'trots' ben ik er zeker niet op...
Aan het begin heb ik dat ook gewoon proberen te doen. Maar als je bijvoorbeeld op je eigen thuisstation bij het uitchecken een paal niet kunt vinden omdat de trein leegloopt (vier palen voor een paar honderd reizigers, leukleuk) of als je hem over het hoofd ziet (en er daardoor voorbij loopt of echt fysiek er tegenaan knalt), dan denk ik ook op een gegeven ogenblik van: laat maar zitten als het zo'n gezeik is.
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door hauptbahnhof »

Zo komt het op mij over (vooral omdat ik het wel vaker voorbij heb zien komen).

Feit blijft dat je niet dom bent en je zelf wel kon verwachten dat op een bepaald moment poortjes worden gesloten of in ieder geval papieren kaartjes eruit gaan, en je weet zelf hoe het gaat met alles rond de OVchipkaart.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door VIRM »

hauptbahnhof schreef:Zo komt het op mij over (vooral omdat ik het wel vaker voorbij heb zien komen).

Feit blijft dat je niet dom bent en je zelf wel kon verwachten dat op een bepaald moment poortjes worden gesloten of in ieder geval papieren kaartjes eruit gaan, en je weet zelf hoe het gaat met alles rond de OVchipkaart.
Ah, maar ergens iets over hebben betekent niet dat je er perse trots op bent. :) Maar op een forum kunnen dat soort dingen natuurlijk anders overkomen dan in een (verbaal) gesprek.

Uiteraard wist ik dat het papieren kaartje zou worden afgeschaaft en de chipkaart wordt ingevoerd. Dat wil ik ook helemaal niet ter discussie stellen. Alleen de manier waarom de chipkaart wordt ingevoerd is voor sommige doelgroepen best lastig. Ik deponeer hier ook mijn ervaring omdat ik lid ben van het forum (en natuurlijk ook voorstander ben van OV), Probleem is, en daar hebben meer slechtzienden last van, het vinden van CiCo's is best een tricky aangelegenheid, zelfs op bekende stations. Misschien was het een naieve gedachte, maar ik was altijd onder de indruk dat de spoorwegen met een goede oplossing zouden komen vóór het afschaffen van het papieren kaartje. Niet dus.
Beul van de blindegeleidelijn
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door hauptbahnhof »

Ow natuurlijk mag dat. En ik zei ook dat ik je absoluut gelijk geef. Maar dacht ook wel dat als iemand die meer kennis van zaken heeft dan de gemiddelde reiziger je zelf kunt bedenken... It's not gonna happen. :wink:
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door VIRM »

Naja, it ain't gonna happen' zou ik wellicht meer vertalen naar hele lange termijn. Er schijnen nog studies te zijn naar enkele tientallen stations die poortjes krijgen, en van OV Chip Plus komt er ooit een digitale versie... Maar dit soort ongein had je als vervoerder tien jaar geleden kunnen bedenken bij een brainstormsessie. :)
Het is dan ook best vreemd dat de spoorwegen waarschijnlijk een fortuin uitgeven aan blindegeleidelijnen op praktisch ieder perron, maar er niet in slagen paaltjes goed vindbaar te maken.

Tsja, en af en toe is het wel lekker om je frustraties van je af te schrijven (en wat tips e.d. te horen van andere OV-liefhebbers op het forum hier). :D
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12821
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Hainje »

VIRM schreef:Het is dan ook best vreemd dat de spoorwegen waarschijnlijk een fortuin uitgeven aan blindegeleidelijnen op praktisch ieder perron, maar er niet in slagen paaltjes goed vindbaar te maken.
Die blindegeleidelijnen zullen wel een vrij dwingende richtlijn vanuit de EU zijn, daar valt de OV chipkaart natuurlijk niet onder. Dat scheelt denk ik al een hoop.
🍉
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door VIRM »

Hainje schreef:Die blindegeleidelijnen zullen wel een vrij dwingende richtlijn vanuit de EU zijn, daar valt de OV chipkaart natuurlijk niet onder. Dat scheelt denk ik al een hoop.
Nope, die zijn niet opgelegd vanuit Brussel. In Nederland heb je zelf een of twee van die richtlijnen, maar eigenlijk is er niks echt bindend. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Geert »

Aan allerlei zaken in het ov-chipkaartproject merk je dat er (bewust of onbewust) weinig aandacht wordt geschonken aan de problemen voor relatief kleine groepen reizigers en dat er vooral wordt gefocust op de grote meute. Het uit zich in de problemen die VIRM hier beschrijft, maar ook aan het feit dat pas een week voordat de ov-chipkaart voor iedereen verplicht wordt een station als Glanerbrug een CICO krijgt (terwijl de rest van Nederland al ruim vier jaar van paaltjes en poortjes voorzien), de onhandige manier waarop producten uitgefaseerd worden, de oplossingen voor overstappen tussen twee verschillende vervoerders, of hoe er pas op het laatste moment een onderscheid getracht wordt te maken tussen het ene type automaat en het andere type automaat. Vanuit dat licht bezien verbaas ik me niet echt over het feit dat loketten geen kortingskaartjes meer kunnen verkopen en dat er bij NS blijkbaar niemand was die er aan dacht dat ouderen, slechtzienden etc. nu dus niet meer door het loket geholpen kunnen worden... -o-
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door marlies »

En het pijnlijkste aan bovenstaande is dat het voor de meeste van die zaken niet heel veel moeite was geweest om er wél rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Geert »

Ja, zeker voor het verkopen van een kaartje met korting; dat is typisch iets dat door een loketmedewerker wel beoordeeld kan worden...
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Tristan »

Kortom: de reiziger is NIET belangrijk voor NS of voor welke vervoerder dan ook.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12821
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Hainje »

We zijn inderdaad allemaal slaven van het kapitaal!!!1!!111!!!
🍉
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door waldo79 »

Denk om je hart :Y
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Daniel »

Geert schreef:Dat verandert over anderhalve week. In Den Haag Centraal waren de bordjes trouwens ook weer weggehaald, de platte automaten hebben nu ook zo'n geel plastic bord.
Amersfoort kent sinds vandaag een combinatie van de bordjes bovenop de automaten en de nieuwe gele borden in de platte automaten. Daadwerkelijk omgebouwd is echter nog geenenkele automaat, al waren alle bolle automaten waar ik vanavond bij het verlaten van het station langs liep buiten dienst.

Op Schiphol trouwens ook nog een omroepbericht over 9 juli gehoord (netjes tweetalig ook) waarin men waarschuwt voor extra drukte bij de automaten en in- en uitcheckpalen. In het Engels (maar niet in het Nederlands) waarschuwt men ook voor extra drukte bij de servicebalies.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door zone5324bericht... »

even geen opmerking over de ritprijs, maar wel over de aanschafprijs.

ben vandaag een dagje in Lille geweest.
daar kost een ov-chipkaart 2 euro en die is dan 5 jaar geldig.
je kunt ook een tijdelijke kaart kopen.
die kost 20 cent en kun je 10x opwaarderen en na 5 keer krijg je ook nog eens die 20 cent terug.

dus die 7,50 die heer gerekend wordt voor een product dat ergens anders ook al bestond is dus wat mij betreft de grootste oplichterij.
ik was al fel tegen die hoge aanschafprijs, maar nu ben ik er nog meer tegen.

kaart moet verplicht gebruikt worden, dus zo goedkoop mogelijk verstrekken.
7,50 aan kosten (vooral als het een anonieme kaart betreft) is volgens mij de grootste onzin...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Suus »

Je krijgt in Lille geen online omgeving waarin je je reisgeschiedenis kan terugzien, bijvoorbeeld voor declaratie. Daar gaat een groot deel van je kosten inzitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TomSteyl
Berichten: 310
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 14:33

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door TomSteyl »

In Luxemburg zijn de "hard plastic" chipkaarten zelfs gratis. Deze kaart krijg je bij de aanschaf van een dagkaart (€ 4,-) of een abonnement :

Afbeelding

In België kun je zowel al bij het MIVB in Brussel als bij de NMBS-loketten rondom Brussel een Mobib-kaart aanschaffen. Deze kost 5 euro. Ben je hem na 1 jaar moe, dan krijg je 4 euro terug enz.. Een persoonlijke kaart, met foto, wordt ter plekke gemaakt (daar hoef je geen 1 á 2 weken voor te wachten).
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door ODRAIL »

De laatste keer dat ik een nieuwe persoonlijke kaart heb aangevraagt was deze er binnen vijf werkdagen. En dat in Nederland. Dus zo kan het ook :pos: .
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door zone5324bericht... »

persoonlijke kaarten worden in Lille ook gewoon aan het loket gemaakt.
webcam voor het maken van een foto en de pc doet de rest...

maar het komt erop neer, dat vergelijkbare systemen op meerdere plekken ingevoerd zijn.
en dat het dus helemaal niet zo duur moet zoals hier...

ik blijf erbij, dat de kosten voor een kaart waar je niet onderuit kan, veel te hoog zijn...

zou iemand nog een strippenkaart hebben willen hebben, als je er eerst 1 gulden voor had moeten betalen om de kaart pas geactiveerd te krijgen?
zoiets gebeurd nu wel met de OVC-kaart...
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door ODRAIL »

Tsja ... wat bedreft die prijzen in ons land wordt het de reiziger wel moeilijk en duur verkocht als het ook goedkoop kan. Maar de wil is er niet.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Tristan »

zone5324bericht... schreef:persoonlijke kaarten worden in Lille ook gewoon aan het loket gemaakt.
webcam voor het maken van een foto en de pc doet de rest...
Precies. Gewoon naar, bijvoorbeeld, een Primera gaan. Daar een fotootje laten maken, machine een lege kaart produceren, met de productiedatum als ingangsdatum, eventueel direct alle benodigde producten op de kaart zetten. 'Verkopen' tegen € 7,50 borg.

Dit is technisch heel goed te realiseren. Op mijn werk wordt ook gebruik gemaakt van een pasje met RFID-technologie, waarop 'producten' geladen worden die voorkomen dat de medewerker in de systemen van andere afdelingen, waar geen binding mee is, kan komen.
Dit pasje wordt op de eerste werkdag van een nieuwe medewerker gemaakt en is binnen 5 minuten, voorzien van pasfoto, gebruiksklaar afgeleverd. Kortom: klaar-terwijl-u-wacht.
KM46 schreef:Tsja ... wat bedreft die prijzen in ons land wordt het de reiziger wel moeilijk en duur verkocht als het ook goedkoop kan. Maar de wil is er niet.
Met andere woorden: pure zakkenvullerij.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door ODRAIL »

Tristan schreef:
KM46 schreef:Tsja ... wat bedreft die prijzen in ons land wordt het de reiziger wel moeilijk en duur verkocht als het ook goedkoop kan. Maar de wil is er niet.
Met andere woorden: pure zakkenvullerij.
@ Tristan: Dat bedoelde ik ook, maar ik wou het niet zo zeggen :wink: .
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door Geert »

Daniel schreef:
Geert schreef:Dat verandert over anderhalve week. In Den Haag Centraal waren de bordjes trouwens ook weer weggehaald, de platte automaten hebben nu ook zo'n geel plastic bord.
Amersfoort kent sinds vandaag een combinatie van de bordjes bovenop de automaten en de nieuwe gele borden in de platte automaten.
Was in Den Haag gisteren ook, en hoorde gisteren in Rotterdam ook al de omroep die je in Schiphol hoorde. Wat dat betreft wel redelijke informatievoorziening, ben benieuwd hoe het morgen gaat.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door huibf »

KM46 schreef:De laatste keer dat ik een nieuwe persoonlijke kaart heb aangevraagt was deze er binnen vijf werkdagen. En dat in Nederland. Dus zo kan het ook :pos: .
Ik in 2 werkdagen. Dinsdagmorgen online besteld, Donderdagmiddag binnen ! Onlangs toe de 2 euro actie voor P kaarten was gestart !
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Bericht door zone5324bericht... »

maar dan gaat hrt om een actie en daar worden vaak middelen voor vrij gemaakt om het snel te kunnen leveren.

maar zelfs 2 dagen is lang, als je bedenkt, dat het ook ter plekke kan.

maar ja, met een monopolist ald TLS zal er zeker geen verandering in komen...
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten