Pagina 9 van 11

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: ma 01 sep 2014, 14:47
door Bakpapier
^ Serieus? Ik heb dus precies hetzelfde probleem, ik heb vanaf vandaag recht op een studentenreisproduct, en dit is alleen klaargezet op 'me' oude kaart en niet op 'me' nieuwe kaart.....

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: ma 01 sep 2014, 21:10
door webguy
Reed zaterdag met een Arriva Achterhoek Citea die Incheckapparaten/Cicos heeft die hetzelfde zijn als de kleine blauwe oplaadautomaten - maar dan geelmet een kleurendisplay dus. De software lijkt op dat wat draait bij de treinpalen van Arriva.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: ma 01 sep 2014, 21:12
door Daniel
Da's de nieuwe versie van de cico's bij Arriva. Zit in al hun nieuwere bussen (en aangezien de Achterhoekse Citea's uit de Friese bestelling komen daar dus ook in).

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: di 02 sep 2014, 19:59
door Hainje
Ben benieuwd of die cico's net zo snel zijn als hun Belgische 'broertjes'. Die zijn snel!

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: di 02 sep 2014, 20:57
door webguy
Ze zijn idd niet langzaam, maar de piepjes waren zacht en het was niet heel duidelijk als er twee mensen uitgechekten kort na elkaar dat het twee keer goed ging.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: di 02 sep 2014, 22:19
door huibf
Joshua schreef:Frustraties.

Mijn OV-chipkaart heeft er de laatste tijd wat moeite mee, zo moet ik soms meerdere pogingen doen voor ik daadwerkelijk ben in of uitgecheckt, ook conducteurs moeten meerdere pogingen doen me kaart uit te lezen op hun railpocket en me pasfoto was gewoon enorm lelijk.

Dus ik dacht... Laat ik gewoon een nieuwe aanvragen nu NS een actie heeft waarmee dat kan voor slechts 2 euro.
Zo gezegd zo gedaan en de kaart gister ontvangen.

Bel ik vandaag de NS klantenservice op (en later een 2de poging via de webcare op Twitter) met de vraag mijn NS Weekend Vrij abo over te zetten. Nou dit was dus absoluut technisch niet mogelijk. Ik moet maar een duplicaat aanvragen (kosten 11 euro) of me abonnement stopzetten en een nieuwe aanvragen op de nieuwe kaart.
Als je kaart defect is met onzichtbare schade. Dan krijg je gratis een nieuwe.
Ik heb onlangs op mijn JTK hetzelfde probleem gehad. Ik kreeg gratis een nieuwe.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 16:13
door Edwin
Ik krijg binnenkort een NS Business Card met OV vrij die ook privé gebruikt mag worden. Weet iemand hoe het zit met bijvoorbeeld de nachtbus. Bij het GVB moet je eerst een product op je OVC zetten en daarna kan je in- en uitchecken. Nou wordt de NS BC achteraf geïncasseerd. Iemand enig idee hoe dit dan gaat? Kan je wel dat product op de NS BC zetten?

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 16:18
door webguy
Geen ervaring met nachtbussen, maar over het algemeen heeft de Business Card de hoogste prioriteit. Andere producten kan je er dus wel opzetten maar worden niet aangesproken.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 16:22
door Edwin
webguy schreef:Geen ervaring met nachtbussen, maar over het algemeen heeft de Business Card de hoogste prioriteit. Andere producten kan je er dus wel opzetten maar worden niet aangesproken.
Dan zou ik nooit met de BC kunnen inchecken in een GVB-nachtbus.

Eens kijken wat het GVB hierover zegt en hoe mijn werkgever over nachtbussen denkt :wink:

Mijn huidige Randstad Noord Zone Abonnement geeft overigens wel gratis reisrecht in de nachtbussen van GVB en EBS.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 16:34
door webguy
Ik denk dat je het het beste gewoon een keer kan proberen. Mogelijk werkt het magisch wel, mogelijk wordt alleen het normale GVB tarief berekend en moet je doen alsof je neus bloedt (de backoffice berekent namelijk het tarief, de kaart zelf registreert alleen de checkin en outs)

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 19:47
door huibf
De vraag is of de nachtbus wel onder het vrije OV valt.
Mogelijk moet je dus gewoon je product laden en betalen.

Overigens is het een debiel systeem, waarom een apart gratis product erop laden.
Was het niet handiger om meer km tarief te vragen?

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 20:00
door Mr-W
huibf schreef:De vraag is of de nachtbus wel onder het vrije OV valt.
Overigens is het een debiel systeem, waarom een apart gratis product erop laden.
Het is sowieso debiel dat de nachtbussen in Amsterdam niet onder het reguliere openbaar vervoer vallen.
Al zijn stedelijke regio's zonder nachtbussen nog erger.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 20:12
door Suus
Er is alleen een vaste voet van 4,50 voor de nachtbus, er is geen kilometertarief, zie ook de routestrip van de vertrekstaten (in dit geval 357 stad-uit)
Afbeelding

Als je binnen een uur na je eerste incheckt overstapt hoef je de vaste voet ook niet nog eens te betalen. Aangezien dat blijkbaar te gecompliceerd is zonder product heeft men een gratis product gemaakt zodat je alsnog met saldo kan betalen en niet meer vooraf een Nachtbusrit of Nachtbusrittenkaart op je kaart hoeft te laden of in de bus contant hoeft te betalen. Op mijn transactieoverzicht ziet het er zo uit:

Afbeelding

(Let niet op de rijtijden in de routestrip trouwens, die zijn ruim genomen en naar boven afgerond)

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 20:13
door hauptbahnhof
huibf schreef:De vraag is of de nachtbus wel onder het vrije OV valt.
Mogelijk moet je dus gewoon je product laden en betalen.

Overigens is het een debiel systeem, waarom een apart gratis product erop laden.
Was het niet handiger om meer km tarief te vragen?
Is al een keer vermeld:
*Nachtbus is het vaste tarief van €4,50 voor 1.5 uur reizen met alle GVB-nachtbussen. Check je dus in en niet uit, betaal je maar €4,00 dus daar verliest GVB op. Vandaar dat je nu met het product met een €4,50 lichter bent.
*Met het huidige systeem is het zo dat als je overstapt, je bij de overstap geen basistarief betaalt.
Dus als ik van de ene op de andere nachtbus overstap, zou ik in totaal €4,50 + €4,50 - €0,87 betalen. Terwijl je gewoon €4,50 hoort te betalen. Dat probleem is dus in het voordeel van de passagiers opgelost.

Weet je wat pas debiel is? Dat Amsterdam een van de weinige, als het niet de enige stad is, waar er dagelijks nachtbussen rijden. Waarschijnlijk niet voor lang meer want het plan was al om dat per drgl 2015 te stoppen.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 20:35
door Bakpapier
Als de laatste metro om 2:30 uur ongeveer zou vertrekken, en de eerste metro weer om 5 uur, dan zou je weinig nachtbussen nodig hebben.
De frequentie kan dan omlaag tot 3 ker per uur per lijn per richting of zoiets, en je kunt met de kortst mogelijke treinstellen rijden. Voornamelijk vrijdag en zaterdag lijkt er behoefte aan een nachtnet, de rest van de week lijkt me dit niet noodzakelijk.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 20:37
door hauptbahnhof
Gun je het personeel ook een beetje rust? :|

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 20:41
door Bakpapier
hauptbahnhof schreef:Gun je het personeel ook een beetje rust? :|
Is beter dan de metro de hele nacht door laten rijden (is ook wel eens over gesproken), en is ook beter dan de nachtbussen want er rijdt niks tussen 2.30 en 5 u.

Je hebt dan gewoon ochtenddienst (5-13 u), dagdienst (8-16u), avonddienst (13-21 u) en nachtdienst (18.30 u - 2.30 u), lijkt me niks mis mee.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 20:50
door hauptbahnhof
Het probleem is dat dat erg duur is. Want mensen die niet langs de metrolijnen wonen moet alsnog met de nachtbus. En aangezien we in een tijd leven van bezuinigen en iedereen blijft zeuren over hun belastingcenten (die toch minder in het OV wordt gestoken), zal het niet gebeuren dat er extra vervoer wordt ingezet.

Ik heb nu al behoorlijk veel last van omschakelen tussen laat naar vroeg (met 2 dagen tussen). Laat staan als er nog nachtdiensten moeten worden gedraaid.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 20:57
door Bakpapier
Er zijn hele volksstammen van mensen die in ploegendiensten werken. Dat jij daar dan toevallig geen zin in hebt is jammer, maar niet iedereen zal nachtdiensten hoeven draaien natuurlijk. Mijn vader heeft ook jarenlang in ploegendienst gewerkt, en moet nog steeds af en toe heel vroeg (midden in de nacht) beginnen. Niet ideaal maar je krijg er ook extra voor natuurlijk.

Op de plaatsen waar geen metro rijdt, zouden nog nachttrams kunnen rijden. Maar om eerlijk te zijn; het nachtvervoer in Asd zal toch echt beperkt moeten blijven tot de grote stations (zuid en centraal), schiphol en het centrum. Met de N/Zlijn straks als aanvulling op het metronetwerk, zal je met een metro die tot later rijdt en eerder begint dus al veel winst kunnen boeken. En dat nog aanvullen met misschien een tramlijn in het centrum, en dan ben je klaar, en kan het netwerk van nachtbussen grotendeels weg.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 21:06
door Suus
We hebben het hier wel eens eerder over gehad. De nachtbus dekt op dit moment de volledige stad op een fijnmazige manier af die niet te bereiken is met de tram of metro. De exploitatie van de nachtbus is bovendien goedkoper dan een nachttram of metro, wat toch wel prettig is voor een dienst waarvan bekend is dat deze minder goed gebruikt zal worden dan het dagnet. Er kan ook in het huidige nachtnet nog wel wat aan kostenbeperking gedaan worden maar het afschaffen op werkdagen waar de RAR eigenlijk automatisch mee instemde zou voor veel mensen toch een probleem opleveren.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 21:11
door hauptbahnhof
Geloof me. Als de trams en metro's 's nachts gaan rijden, moet iedereen, mensen met tig dienstjaren wellicht uitgesloten, die nachtdiensten draaien. Er is niet iets als keuzevrijheid wat dit betreft :wink: (ruilen kan wel altijd).

Vertel jij me eens even wat het nut is van nachtvervoer die alleen de grote stations, centrum en schiphol aandoet. Het nut is juist om mensen VANUIT die plekken te vervoeren naar de buitenwijken (of andersom).

Op dit moment rijdt GVB 11 nachtlijnen in Amsterdam. Allemaal bussen waardoor er een grote mate van efficiency wordt behaald door de lijnen op CS op andere weer te laten keren. Ga je een netwerk van trams, bussen en metro's hanteren dan raak je dat al kwijt plus dat je waarschijnlijk ook meer lijnen nodig gaat hebben.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 21:50
door VIRM
Klein vraagje: als ik mijn SOV stopzet, wordt mijn SOV dan meteen van mijn chipkaart verwijderd, of duurt dat nog een bepaalde periode?

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 21:52
door Tochjo

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: wo 03 sep 2014, 23:24
door dennistd
webguy schreef:Reed zaterdag met een Arriva Achterhoek Citea die Incheckapparaten/Cicos heeft die hetzelfde zijn als de kleine blauwe oplaadautomaten - maar dan geelmet een kleurendisplay dus. De software lijkt op dat wat draait bij de treinpalen van Arriva.
Die zitten ook in het grootste deel van de Twentse Citea's. Overigens niet op volgorde geïnstalleerd: er zijn wat lage nummers met de nieuwe lezers (groot kleurenscherm) en hoge nummers met de oude lezers (klein monochroom scherm). Overigens hebben ze ook beiden andere piepjes. Het nieuwe soort geeft netjes 1 (incheck), 2 (uitcheck) en 3 (foutmelding) piepjes. De oude geeft zowel bij in- als uitcheck een korte piep en bij een fout een langere piep.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: do 04 sep 2014, 09:44
door Daantje
Wat betreft metro's 's nachts laten rijden. Dan betaal je niet alleen een bestuurder maar alle ondergrondse stations moeten ook door minimaal twee man bemand zijn dus dat wordt gauw erg duur.