Pagina 10 van 11

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: do 04 sep 2014, 12:20
door Meltrain
hauptbahnhof schreef:
huibf schreef:De vraag is of de nachtbus wel onder het vrije OV valt.
Mogelijk moet je dus gewoon je product laden en betalen.

Overigens is het een debiel systeem, waarom een apart gratis product erop laden.
Was het niet handiger om meer km tarief te vragen?
Is al een keer vermeld:
*Nachtbus is het vaste tarief van €4,50 voor 1.5 uur reizen met alle GVB-nachtbussen. Check je dus in en niet uit, betaal je maar €4,00 dus daar verliest GVB op. Vandaar dat je nu met het product met een €4,50 lichter bent.
*Met het huidige systeem is het zo dat als je overstapt, je bij de overstap geen basistarief betaalt.
Dus als ik van de ene op de andere nachtbus overstap, zou ik in totaal €4,50 + €4,50 - €0,87 betalen. Terwijl je gewoon €4,50 hoort te betalen. Dat probleem is dus in het voordeel van de passagiers opgelost.

Weet je wat pas debiel is? Dat Amsterdam een van de weinige, als het niet de enige stad is, waar er dagelijks nachtbussen rijden. Waarschijnlijk niet voor lang meer want het plan was al om dat per drgl 2015 te stoppen.
Bij de RET hoef je geen speciaal product op je kaart te zetten en betaal je sowieso €4,55 met je OV-Chipkaart voor één rit.
Wil je overstappen, dan moet je dat bij het instappen in de éérste bus tegen de chauffeur zeggen en dan geeft hij je een papieren overstapkaart, waarmee je binnen 90 minuten kunt overstappen. Bij de tweede bus moet je NIET opnieuw inchecken, want dan betaal je dubbel.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: do 04 sep 2014, 12:28
door hauptbahnhof
Wordt die 4,55 al bij inchecken afgeschreven?

Maar vind je het niet omslachtig? Met alle risico's vandien (geen overstapkaarten meer beschikbaar, jij besluit na het uitstappen om over te gaan stappen op een andere etc.). Vind de GVB-oplossing toch beter. Alleen zou er wel een stuk meer promotie voor kunnen worden gemaakt, op schermen in tram/bus/metro.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: do 11 sep 2014, 11:03
door VIRM
Ik had afgelopen zomer bij NS het OV Chip Plus abonnement aangevraagd. Hoewel ik nog niet helemaal zeker wist of ik het wilde door de nadelen die het ook met zich meebrengt, toch maar aangevraagd, mede gelet op het aankomend verdwijnen van mijn SOV.
Afgelopen maandag moest ik hem er echter opzetten: hij stond klaar op de automaat en de selectie kon niet ongedaan worden gemaakt. Okay, zo gezegd, zo gedaan. Voordeel is dat je niet meer hoeft te zoeken naar slecht geplaatste CiCo's, nadeel is dat je moet gaan bellen.

Gisteren netjes gebeld, reisje geboekt, e-mail bevestiging kwam binnen. Later op de dag werd ik in de s2100 gecontroleerd. Eerste vraag van de HC was: "waarom bent u niet ingecheckt?" De HC was er heilig van overtuigd dat ik moest inchecken met dat abonnement, dus ik moest hem helemaal uitleggen hoe het zat met OV Chip Plus. :mrgreen: Uiteindelijk zei hij dat hij weer iets nieuws had geleerd, en gaf toe dat hij een dergelijk product nog nooit eerder had gezien...

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: do 11 sep 2014, 13:00
door waldo79
Ik merkte het afgelopen weekend in een trein van NMBS tussen Mt en Edn. De Belgische conducteur geloofde het allemaal wel :lol:
Voor die kleine prutsstukjes een handcomputer moeten gebruiken en het hele assortiment van NS en Veolia moeten kennen (A)

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: zo 14 sep 2014, 17:59
door fogeltje
Ik heb net even gebladerd in de nieuwe Algemene voorwaarden Stads- en streekvervoer (google het maar). Daar staat dat een vervoerder van een reiziger mag verlangen een ander vervoersbewijs (lees: duur papieren kaartje) aan te schaffen als wegens technische redenen buiten de reiziger om niet ingecheckt kan worden :')

Ik zal nooit en te never een papieren gaan kopen omdat een busboer zijn apparatuur niet op orde heeft en daardoor mijn chipkaart met abonnement niet gelezen kan worden. "U kunt het later terugvragen" gaat niet op, dat geld ben ik op dat moment kwijt en had ik wellicht ergens anders voor nodig (los ervan dat ik vaak met weinig contant geld rondloop).

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: zo 14 sep 2014, 20:52
door hauptbahnhof
Gelukkig gaat dat in amsterdam en rotterdam ook niet op.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: ma 15 sep 2014, 08:21
door Edwin
webguy schreef:Ik denk dat je het het beste gewoon een keer kan proberen. Mogelijk werkt het magisch wel, mogelijk wordt alleen het normale GVB tarief berekend en moet je doen alsof je neus bloedt (de backoffice berekent namelijk het tarief, de kaart zelf registreert alleen de checkin en outs)
GVB geeft dit als antwoord:
Met een NS Business Card reist u op rekening. Er wordt geen saldo afgeschreven, maar de kosten worden achteraf bij de NS in rekening gebracht, die de gemaakte reizen afrekent met de reiziger. Houders van een NS Business Card kunnen sinds 1 februari 2013 op rekening reizen op alle tram, bus, en metrolijnen van GVB (inclusief de nachtlijnen).
Een keer proberen dus inderdaad :)

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: ma 15 sep 2014, 21:03
door Vinny
waldo79 schreef:Ik merkte het afgelopen weekend in een trein van NMBS tussen Mt en Edn. De Belgische conducteur geloofde het allemaal wel :lol:
Voor die kleine prutsstukjes een handcomputer moeten gebruiken en het hele assortiment van NS en Veolia moeten kennen (A)
Ja en Nederlands spreken is voor het personeel daar ook al te veel gevraagd... :')

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: di 16 sep 2014, 14:55
door waldo79
Dat ging wel aardig, al was het roestig. Voor een rit die voor 40% over Nederlandstalig grondgebied voert is het noodzaak Nederlands te spreken. Dat lukt het personeel op de ICN ook (Charleroi - Essen) :(

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: di 16 sep 2014, 18:37
door Vinny
Ik refereerde aan wat incidenten :)

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: do 18 sep 2014, 12:40
door Hageneis
Is er iets met de verwerking van de data uit de CICO's? Zowel bij Mijn OV-chipkaart als Mijn NS als geen reistransacties te vinden van gisteren dan wel gisteren en vandaag (Mijn NS zou het na twee uur al moeten weergeven).

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: do 18 sep 2014, 15:43
door fogeltje
MijnNS geeft het zelfs direct weer. Als het bij OV-chipkaart wat langer duurt, dat is normaal.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: do 18 sep 2014, 16:32
door Tochjo
Nee, ook voor transacties in Mijn NS geldt tegenwoordig een verwerkingstijd. Men zegt dat het tot 24 uur kan duren voor transacties getoond worden, maar ik herken het probleem: de laatste transactie die ik zie is van 9:02 gisterochtend en ik heb sindsdien nog vier keer uitgecheckt en drie keer ingecheckt.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: do 18 sep 2014, 19:55
door webguy
Mijn NS is officieel 75% binnen een kwartier voor NS transacties, met uitloop tot 99% binnen 24 uur.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: do 18 sep 2014, 21:49
door Daantje
Ik had laatst een treinkaartje op mijn trajectkaart geladen en toen was de conducteur ook verbaasd dat ik niet ingecheckt was maar die reageerde heel tof met 'oh, ja maar dat hoeft ook niet hiermee' :D Heb nu mijn nieuwe Traject Vrij chipkaart binnen. Binnenkort maar weer alles overzetten (saldo, automatisch opladen, andere abonnementen) en hopen dat ik nu niet meer elk jaar een nieuwe chipkaart krijg.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 07:58
door Daniel
Bij NS zelfs nog? Ik heb er tot op heden alleen redelijk wat overtuigingskracht bij nodig gehad bij Arriva, maar niet bij NS.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 09:46
door fogeltje
Tochjo schreef:Nee, ook voor transacties in Mijn NS geldt tegenwoordig een verwerkingstijd.
Waarom opeens? Dat vond ik het enige voordeel aan MijnNS, ik kon meteen na insjeck al iets zien.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 10:11
door webguy
Er was altijd al wel een verwerkingstijd hoor - alleen hij is nu langer geworden geloof ik. Iets met 9 juli...

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 10:34
door benza
Vanochtend waren de metro poortjes bij amsterdam Zuid in storing.
Als abonnement houder maakt dat niet zoveel uit voor mij, want gvb neemt geen instap tarief.

2 vraagjes:
1) hoe zit dit dan bij reizen op saldo? Want stel dat je uitcheckt bij sloterdijk, er wordt dan 4 euro van je rekening af in plaats van 2€, tenzij het is niet je schuld?
2) is het al gebeurt bij ns, een vergelijkbaar storing? Hoe zit dus dan bij control? En bij uitgang poortjes, hoe kan je dan voorkomen dat je verlies 20€?

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 10:55
door Hageneis
webguy schreef:Er was altijd al wel een verwerkingstijd hoor - alleen hij is nu langer geworden geloof ik. Iets met 9 juli...
Tot eergisteren was het tot op de minuut nauwkeurig 2 uur bij mij op mijn beide ov-chipkaarten (behalve bij een specifiek poortje op Amsterdam Lelylaan). Vanaf die tijd is het puinhoop. Uitcheck op Rijswijk nog niet zichtbaar (100% zeker gedaan met dubbele piep). Incheck van de terugreis zou om 00.00 uur zijn geweest.

Wel erg onprofessioneel dat webcare eerst ontkent dat er een storing *is* (hoe kan een eerste lijn dat zo stellig beweren?). En nu zeggen ze dat ICT er mee bezig is (dus toch een storing).

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 11:04
door hauptbahnhof
benza schreef:Vanochtend waren de metro poortjes bij amsterdam Zuid in storing.
Als abonnement houder maakt dat niet zoveel uit voor mij, want gvb neemt geen instap tarief.

2 vraagjes:
1) hoe zit dit dan bij reizen op saldo? Want stel dat je uitcheckt bij sloterdijk, er wordt dan 4 euro van je rekening af in plaats van 2€, tenzij het is niet je schuld?
2) is het al gebeurt bij ns, een vergelijkbaar storing? Hoe zit dus dan bij control? En bij uitgang poortjes, hoe kan je dan voorkomen dat je verlies 20€?
Ook met abonnement moet je uitchecken anders heb je een missing check out. 12x is kaartblokkade. Kun je gratis laten opheffen bij GVB Tickets & Info maar ja, je loopt het risico dat je niet kunt reizen als je niet bij een loket staat.

In beide gevallen is het zo dat het maximale tarief (€4/€10/€20) wordt afgeschreven. Met een restitutieaanvraag wordt dit weer rechtgetrokken.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 11:17
door reisthijs
Ook als je niet kon inchecken, maar wel uitcheckt op je bestemming?

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 11:35
door benza
@hbf

Bedankt. Vanochtend kon ik dus niet inchecken ivm het storing, maar ik moest il wel uitchecken ivm dicht poortjes. Dus geen missed-checkout, wel missed checked-in. Ik vroeg mij dus af wat je moet in dit geval doen, want als je gecontroleerd bent kan jij een boete krijgen, tenzij het niet je schuld is dat je niet kon inchecken.



Dus als een standardtarief wordt afgeschreven, moet ik wel het klantenservice bellen, ondanks dat ik niet in de fout was? Vreemd. En is er niet een maximale restitutie aanvragen die je kan per jaar met een ovc doen?

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 11:49
door hauptbahnhof
Missed check in/ check out is hetzelfde. Het is een onvolledige reis dus komt er +1 op de teller.

Als je op saldo reist en je hebt dus teveel betaald kun je over het algemeen gewoon via internet restutie aanvragen. Bij Ns moet je kaart wel geregistreerd zijn in Mijn NS.

Niet ingecheckt is idd zwart reizen. Maar ik neem aan dat bij zo'n controle jij niet de enige bent dus ze zullen vast niet moeilijk doen.

Re: OVer je OV-Chipkaart #11

Geplaatst: vr 19 sep 2014, 12:09
door Tristan
fogeltje schreef:
Tochjo schreef:Nee, ook voor transacties in Mijn NS geldt tegenwoordig een verwerkingstijd.
Waarom opeens? Dat vond ik het enige voordeel aan MijnNS, ik kon meteen na insjeck al iets zien.
Het (vrijwel) direct gegevens in kunnen zien, is natuurlijk klantvriendelijk. Aangezien klantvriendelijkheid niet past in combinatie met de ov-chipkaart, is het inmiddels aangepast.

Klantvriendelijkheid en ov-chipkaart = water en vuur.