OVer je reiservaringen in oktober 2014

Alle reiservaringen die je met het OV hebt. Korte reiservaringen mogen in het algemene maandtopic. Grote fotoverslagen passen beter bij OV in Beeld.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor Suus » Do 23 Okt 2014, 20:17

Vanochtend was de t5720 een stelletje kwijt, met slechts een los viertje in plaats van het gebruikelijke dubbele viertje was het beregezellig in de trein. Wel ging het de trein wel erg goed af vanochtend, want er was slechts twee minuten vertraging bij aankomst in Hoofddorp.

's Middags ging het anders. De t5763 was anderhalve minuut te laat dus werd de t3165 er in Hoofddorp voorgepleurd. De machinist van de t5763 kon op de fly-over twee minuten naar dit gekluns gaan kijken. Een gelukje bij een gelukje was dan nog dat we voor de t9351 (met +10) de Schipholtunnel in mochten rijden, de Thalys moest maar wachten. Zowel op Schiphol als Amsterdam Zuid kwamen we elke keer binnen met de t3165 nog langs het perron, in Amsterdam Zuid hebben we zelfs vier minuten staan wachten tot we door mochten. Zodoende had de trein +6 in Diemen Zuid terwijl de vertraging veel beperkter had kunnen zijn :(
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25093
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor Daniel » Do 23 Okt 2014, 20:51

Owja vanmorgen... dat begon dus met het tegenkomen van een stadsgelede van Qbuzz toen ik hier de deur uit liep. De Utrechtse stadschauffeurs doen kennelijk aan sightseeing in Amersfoort 's ochtends vroeg want deze kwam de Kersenbaan af en ging vervolgens via de Leusderweg de Arnhemseweg op. Korte tijd later kwam ik dezelfde bus bij het station weer tegen.
Kennelijk zit er af en toe een chauffeur op die dienst die de 252 niet vaak rijdt, want je komt daar eigenlijk uitsluitend terecht als je het bord "Station" mist op de Utrechtseweg en gewoon rechtdoor blijft rijden (wie de weg weet zou al op de Stichtse Rotonde een andere afslag nemen)

Zelf op het station aangekomen zag ik dat de t11618 er op Amersfoort een stelletje bij kreeg. En even eerder was op spoor 8 een Speno-trein binnengekomen met halverwege ook een dieselloc van Speno Nederland ertussenin (tenminste, hij had een UIC nummer met "NL-SPENO" daar waar de slijptreinen zelf "CH-SPENO" hebben). Die had ik nog niet eerder gezien.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor Geert » Do 23 Okt 2014, 21:30

Meltrain schreef:Vandaag hoorde ik in de s1900 een conducteur met een overduidelijk Haags accent.

Nâh, wâh gèk? ;) Hoor regelmatig Hagenezen op die trein :)

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9258
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor Ardan » Do 23 Okt 2014, 21:41

Èèhndheaufâh! :D
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

KM46
Berichten: 8053
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor KM46 » Do 23 Okt 2014, 21:55

Daniel schreef:Zelf op het station aangekomen zag ik dat de t11618 er op Amersfoort een stelletje bij kreeg. En even eerder was op spoor 8 een Speno-trein binnengekomen met halverwege ook een dieselloc van Speno Nederland ertussenin (tenminste, hij had een UIC nummer met "NL-SPENO" daar waar de slijptreinen zelf "CH-SPENO" hebben). Die had ik nog niet eerder gezien.

Klopt ja. SPENO heeft een eigen lok in Nederland. Kan alleen zo snel de info hierover even niet vinden. Ik kom hierover in het weekend op terug.

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor VIRM » Vr 24 Okt 2014, 00:29

Somoht schreef:Ja, 9292 lost het nu soms op met een sneu tekstberichtje maar je wilt het daadwerkelijk in de planner hebben. De data is er allemaal maar wordt niet ge-exporteert naar NDOV(nationale databank OV).
9292 heeft die data vaak wel (die weigert in veel gevallen om af te nemen van eigen NDOV) overigens soms wel maar gebruikt het niet.

Het enige wat je kan doen is een petitie opstellen dat de data rondom omlopen (of iig het voor reizigers intressante gedeelte) aan de NDOV's moet worden doorgegeven. Ik heb het al meerdere keren aangegeven bij NDOV-beheer maar het is een complex onderwerp voor de gemiddelde reiziger/ambtenaar/reizigersclub. Vervoerders zijn nogal tegen vanwege de commerciële redenen.

Overigens is er wel mogelijk om beetje de omlopen te ontcijferen met de hulp van beschikbare realtimedata, maar is foutgevoelig en zeer slecht onderhoudbaar.


Eerder dit jaar moest ik in de Merenwijk in Leiden zijn, een paar haltes nadat de 3 overgaat in de 4 en andersom, als ik de lijnnummers correct heb. Ik had een specifieke bushalte ingetikt, en 9292 gooide mij er gewoon uit bij een halte voor het punt waar de lijnnummering veranderde, en gaf aan dat ik gewoon moest gaan lopen...
Beul van de blindegeleidelijn

Somoht
Berichten: 1188
Lid geworden op: Di 11 Sep 2012, 22:03

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor Somoht » Vr 24 Okt 2014, 02:59

Dat hoef niet perse met overgangen te maken hebben, maar het helpt niet mee.

Die situatie zoals je die in dat reisadvies hebt gevonden heeft twee (mogelijke) oorzaken.

1 Vervoerders overdrijven de rijtijden vooral op het einde om een buffer op te houden zodat vertraging kan worden weggereden voor het einde. Dit voornamelijk vanwege de rapportages. Gevolg is dat lopen bijna altijd sneller is dan de geplande rijtijd, dus de reisplanner die zuiver kijkt naar eerder aankomen gooit je eerder de bus uit.
2 9292 is/heeft geen loopplanner. De route die je ziet op het google maps kaartje, is een door Google gegenereerde route die niets met het reisadvies te maken heeft. Looptijden wijken dus (vaak) af van de tijd die Google inschat, zeker als er obstakels op het hemelsbrede pad liggen.
De looptijd in het advies wordt geschat op basis van hemelsbrede afstanden en magie doordat ze handmatig lopen te prutsen om bepaalde resultaten te forceren. Die schattig kan zowel een onderschattimg als een overschatting van de looptijd tot gevolg hebben. Als er wordt onderschat, zal de planner je nog sneller uit de bus halen.

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor Gekko123 » Vr 24 Okt 2014, 09:08

Daniel schreef:Wellicht beter om het naar een apart topic te verplaatsen als het echt veel berichten gaan worden, maar aanvullend op jouw lijstje overgangen...
- U-OV: 47 Utrecht op 52/53 Zeist en v.v.
- U-OV: 247 Utrecht op 52/53 Zeist en v.v.
- U-OV: 41 Utrecht op 51 Zeist en v.v.

Kleine verbetering, het is namelijk precies andersom. Lijn 41 gaat over in lijn 52 of 53, terwijl lijn (2)47 overgaat in lijn 51.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5689
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor fogeltje » Vr 24 Okt 2014, 09:24

Vandaag werd een +7 bij de Brug een -4 op Ehv Hbf. Schijnbaar werd op het station bij de Kiosk gratis thee geschonken ivm uitgelopen werkzaamheden maar de tweet van een medeforummer kwam te laat.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1362
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor baladid » Vr 24 Okt 2014, 10:34

»De Brug« is Zaltbommel? of Moerdijk? Of is dat een plaats?
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
fogeltje
OVNL-beheerder
Berichten: 5689
Lid geworden op: Zo 20 Sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor fogeltje » Vr 24 Okt 2014, 11:23

Een buschhalte in het dorp, zie mijn eerdere posts.
Wikibeheerder (Overleg gebruiker:Fogeltje)
"Een touringcar is geen bus"

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor Freek » Vr 24 Okt 2014, 12:28

Zutphen is deze week het toneel van veel en grote werkzaamheden. Zo wordt de brug over de Ijssel vernieuwd en worden twee nieuwe tunnels onder het station geschoven. Door de werkzaamheden is er geen treinverkeer mogelijk tussen Zutphen en Dieren/Apeldoorn. De treinen naar Oldenzaal, Deventer en Winterswijk rijden wel 'gewoon'. Een van de tunnels komt onder het b gedeelte van de perrons door. Omdat te kunnen doen is men creatief geweest. Tijdens de eerste helft van de werkzaamheden kwam de trein uit Winterswijk als eerste het station binnen om te halteren op 3b. Syntus vanuit Oldenzaal rijdt dan via 4b om de Arrivatrein heen en halteert op 3a. Vervolgens komt de NS binnen op het tijdelijke spoor 4b. Reizigers kunnen uitstappen via een tijdelijk perron dat bovenop spoor 5 is gebouwd. Via een tijdelijk pad en trap kom de reizigers dan aan de achterkant van het station naar beneden lopen en kunnen ze zo de bussen in. Tijdens deze situatie zijn spoor 1 en 2 dus buitendienst en de tunnel daar op zijn plek gelegd worden. Vanaf gisteren is de situatie omgedraaid. De sporen 1 en 2 worden gebruikt voor de treindienst en de sporen 3-5 zijn weg gehaald om de tunnel te kunnen plaatsen.
Laatst gewijzigd door Freek op Vr 24 Okt 2014, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
Berichten: 3624
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor waldo79 » Vr 24 Okt 2014, 12:30

Tijdens de eerste helft van de werkzaamheden kwam de trein uit Winterswijk als eerste het station binnen om te halteren op 3b. Syntus vanuit Oldenzaal rijdt dan via 4b om de Arrivatrein heen en halteert op 3b

Zo lijkt het net of er twee treinen tegelijk halteren op 3b :?:
Mij best :)

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor Freek » Vr 24 Okt 2014, 13:56

Syntus halteerde op 3a, daarom was het ook noodzakelijk om via 4b te gaan. Heb het aangepast, dank voor de attendering.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11126
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor Meltrain » Vr 24 Okt 2014, 14:08

Was het dan niet handiger om Arriva op spoor 3a te laten staan en Syntus op 3b? :?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor Freek » Vr 24 Okt 2014, 14:13

Dat heeft denk ik weer met het vertrek te maken, want dan zal Arriva wel weer voor Syntus uit moeten omdat de Syntustrein weer op blokafstand van de IC naar Zwolle moet zitten. Dat vertrekken kan weer niet via 4b omdat je dan wederom met die IC zit.

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor Etienne » Za 25 Okt 2014, 09:02

Door werkzaamheden is de NoordOost dit weekend weer eens geknipt in Utrecht. Tussen het deel uit Den Haag en Amersfoort e.v. bestaat echter geen directe overstap, maar moet men in die richting ongeveer 25 minuten wachten.

Bij Geldermalsen is ook weer de bekende wisselstoring, waardoor de s3100 en s3500 en enkele s800 'en niet rijden. Op spoor 15 stonden veel mensen te wachten en er waren nauwelijks NS-medewerkers te bekennen. Daarom heb ik zelf wat mensen voorzien van een reisadvies met behulp van de diverse app's.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Thom69
Berichten: 630
Lid geworden op: Do 31 Dec 2009, 15:42

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor Thom69 » Za 25 Okt 2014, 09:42

Etienne schreef:Door werkzaamheden is de NoordOost dit weekend weer eens geknipt in Utrecht. Tussen het deel uit Den Haag en Amersfoort e.v. bestaat echter geen directe overstap, maar moet men in die richting ongeveer 25 minuten wachten.


Als ik de reisplanner zo bekijk, valt dat nog best mee: richting Amf is er een overstap van 10 minuten te Ut, richting Gvc een van 6 minuten...
(Gvc > Ut aan .09, vertrek > Amf. 19 / Amf > Ut aan .11, vertrek > Gvc. 17)

Ergerlijker vind ik dat Ut - Gvc direct teruggeschroefd wordt naar een halfuursdienst, waardoor het soms zelfs sneller is om Rtd - Ed via Ledn of Ass te reizen, laat staan de drukte op Ut - Gvc...
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden en in de trein | Ledn - Asd |

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 1931
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor Gekko123 » Za 25 Okt 2014, 11:46

Dit heeft allemaal te maken met werkzaamheden bij Gouda. Daar zijn momenteel alleen de sporen 8, 10 en 11 in gebruik. Naar Rotterdam rijdt er helemaal niks.

Ik krijg zelf het idee dat wat er nu rijdt het hoogst haalbare is met een stukje enkelspoor erbij.
Vaak te vinden op de volgende trajecten:
Den Haag Ypenburg - Utrecht
Utrecht - 's-Hertogenbosch
Utrecht - Zwolle
Zwolle - Almere

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor VIRM » Za 25 Okt 2014, 13:01

Gisteravond wilde ik vanaf Zaandam de s3300 van 19:32 naar Schiphol nemen. Toen ik op spoor 5 aankwam, stond de TBP op +25. Dus dan maar de s4000 en s2200 om in Leiden te komen.
Op Zaandam werd omgeroepen dat hij wegens defect materieel over 35 minuten zou vertrekken. In Zaandam werd er geen alternatief omgeroepen om op Schiphol te komen, terwijl op Sloterdijk netjes naar spoor 11 werd verwezen.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Etienne
Berichten: 4059
Lid geworden op: Vr 26 Dec 2008, 14:01
Locatie: Pijnacker
Contact:

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor Etienne » Za 25 Okt 2014, 22:36

Gekko123 schreef:Dit heeft allemaal te maken met werkzaamheden bij Gouda. Daar zijn momenteel alleen de sporen 8, 10 en 11 in gebruik. Naar Rotterdam rijdt er helemaal niks.

Ik krijg zelf het idee dat wat er nu rijdt het hoogst haalbare is met een stukje enkelspoor erbij.

Ondanks deze werkzaamheden zijn de meeste treinen wel versterkt. 10 bakken VIRM of ICM of zelfs 12 bakken ICM.
3e jaars student Geodesie / Geo-Informatie

Mijn website: http://busseninnederland.weebly.com.

Marc
Berichten: 795
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor Marc » Zo 26 Okt 2014, 07:32

Treinen die in Utrecht ergens aan de kant van Den Bosch staan zijn niets nieuws. Ze stoppen ook wel eens iets te vroeg.
Trein t8857 kwam in Utrecht binnen op spoor 8a. Deze trein bestond uit 8 bakken VIRM, hierdoor stond anderhalve bak buiten het perron. Nadat twee HC's wat belletjes hadden gedaan (de MCN zat waarschijnlijk al aan de koffie) werd het geheel een stukje opgetrokken richting 8b. Trein t8863 bestond uit twee stellen ICMm en ook hier stond de laatste bak niet vrij. Deze trein vertrok met geel knipper richting Leiden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor Suus » Zo 26 Okt 2014, 08:21

Etienne schreef:Ondanks deze werkzaamheden zijn de meeste treinen wel versterkt. 10 bakken VIRM of ICM of zelfs 12 bakken ICM.

Er zat een trein met twee DDZ-4's tussen, maar dat is inderdaad wel de kortste trein die ik heb gezien. :)
Rame à l'approche

Thom69
Berichten: 630
Lid geworden op: Do 31 Dec 2009, 15:42

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor Thom69 » Zo 26 Okt 2014, 08:40

Vandaag zijn de composities in de s2000 echt op oorlogssterkte:
* VIRM-IV + VIRM-IV + VIRM-IV (12 bakken)
* ICM-IV +ICM-IV +ICM-IV (12 bakken)
* DDZ-IV + DDZ-IV (8 bakken)
* DDZ-VI + DDZ-VI (12 bakken)

Erg netjes! :)
Regelmatig te vinden in bussen in de omgeving Leiden en in de trein | Ledn - Asd |

huibf
Berichten: 2521
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer je reiservaringen in oktober 2014

Berichtdoor huibf » Zo 26 Okt 2014, 09:22

Somoht schreef:Dat hoef niet perse met overgangen te maken hebben, maar het helpt niet mee.

Die situatie zoals je die in dat reisadvies hebt gevonden heeft twee (mogelijke) oorzaken.

1 Vervoerders overdrijven de rijtijden vooral op het einde om een buffer op te houden zodat vertraging kan worden weggereden voor het einde. Dit voornamelijk vanwege de rapportages. Gevolg is dat lopen bijna altijd sneller is dan de geplande rijtijd, dus de reisplanner die zuiver kijkt naar eerder aankomen gooit je eerder de bus uit.
2 9292 is/heeft geen loopplanner. De route die je ziet op het google maps kaartje, is een door Google gegenereerde route die niets met het reisadvies te maken heeft. Looptijden wijken dus (vaak) af van de tijd die Google inschat, zeker als er obstakels op het hemelsbrede pad liggen.
De looptijd in het advies wordt geschat op basis van hemelsbrede afstanden en magie doordat ze handmatig lopen te prutsen om bepaalde resultaten te forceren. Die schattig kan zowel een onderschattimg als een overschatting van de looptijd tot gevolg hebben. Als er wordt onderschat, zal de planner je nog sneller uit de bus halen.


Ook een bekende reden is dat de vervoerder verzuimd aan te geven dat de lijnwijziging geen fysieke overstap is.
Als dus de overgang 0 minuten is en ga je de overstap niet halen.


Terug naar “OVer je Reiservaringen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 1 gast