OVer je OV-Chipkaart #12

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Tochjo »

Gisteren 5 cent bespaard doordat ik volgens Het Systeem een halte eerder uitstapte dan in werkelijkheid het geval was. Kerstcadeautje van Breng? Afbeelding
benza

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door benza »

Je heeft gewoon te vroeg uitgecheckt :)
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door BR628 »

Ik heb een Jaartrajectkaart Leeuwarden - Heerenveen. Deze is oa in de kerstvakantie (dwz, tot en met 1 januari, 2 januari dan weer niet), ook geldig in de ochtend spitsuren als kortingskaart. Als ik nou morgen of woensdag naar Meppel wil, moet ik dan in Heerenveen inchecken? In Leeuwarden inchecken? Normaliter hoef ik met dit abonnement op mijn vaste traject niet in te checken. Of kan ik gewoon een los kaartje met korting Heerenveen - Meppel op de chipkaart laden?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door webguy »

Dat laatste geloof ik, tenzij je een nieuwe TrajectVrij kaart hebt...
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door BR628 »

Nog niet, mijn huidige jaartrajectkaart loopt 31-1-2015 af en vanaf dan gaat mijn nog te betalen en te ontvangen Traject Vrij in. Overigens geldt met de nieuwe producten (Weekend Vrij, Dal vrij, Traject vrij etc) gewoon altijd de spitstijden. De vrije kortingsperiode zoals in de kerstvakantie en de zomervakantie komt helemaal te vervallen..
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door webguy »

De JTK is enkel een sleutel - je moet dus dan inderdaad een kaartje er op laden. Kan als eticket of via de kaartautomaat.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Tochjo »

benza schreef:Je heeft gewoon te vroeg uitgecheckt :)
Later ging niet; ik stond op de laatste halte met de deuren al geopend :P
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door julsteren »

Ik net bij Hglo mijn chippie opladen. Druk ik op ja bij transactiebon, komt dat bonnetje er niet uitgerold. :evil: :evil: :evil: Dat doen we dus ook niet weer bij die automaat.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Hainje »

is misschien gewoon het rolletje/de cassette leeg. Gewoon via Twitter aan de NS melden.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Daniel »

Heb net nog eens allerlei oude topics zitten door te lezen, maar kwam er daar nou nog niet helemaal achter: is het inmiddels nog een beetje te achterhalen hoeveel een treinreis met lange-afstandskorting nu eigenlijk zou moeten kosten?
Zat net namelijk eens m'n reisjes van afgelopen kerstvakantie te bekijken waarbij heel goed te zien is dat de LAK doorloopt, maar er is op 'n zeker moment volstrekt niet meer te herleiden waar de prijs vandaan komt.
Na Amersfoort - Apeldoorn - Zutphen - Nijmegen - Elst - Tiel waren de kilometers in elk geval nog net niet gratis aan het worden :P

Zie wel dat het bugje dat TrajectVrij had eruit gehaald is: tijdens de proefperiode werd Haarlem - Schiphol (omchecken) - Amersfoort nog gewoon als een rechtstreekse reis via Amsterdam gerekend, maar dat pakt 'ie nu wel echt als via-reis.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door webguy »

De truc is dat je even op ns.nl/eticket moet kijken hoe de tariefberekening loopt. Die loopt nogal wel eens raar...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Daniel »

Maar daar kan ik toch nogsteeds niet al die via's kwijt? De grap is namelijk dat zo'n beetje het hele rondje van die dag gemaakt is met maximaal 35 minuten tussen check-uit en -in, waardoor je dingen krijgt als 50 cent voor Nijmegen - Elst bijvoorbeeld.
Jammergenoeg was ik Tiel net 1 minuut te laat met weer inchecken anders had ik nog wel ergens tegen het maximumtarief aan gelopen ofzo.

Sowieso trouwens: heb TrajectVrij dus rondom m'n vaste traject loopt de tariefberekening geregeld toch al anders dan de normale tariefberekening.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Geert »

Daniel schreef:Heb net nog eens allerlei oude topics zitten door te lezen, maar kwam er daar nou nog niet helemaal achter: is het inmiddels nog een beetje te achterhalen hoeveel een treinreis met lange-afstandskorting nu eigenlijk zou moeten kosten?
Zat net namelijk eens m'n reisjes van afgelopen kerstvakantie te bekijken waarbij heel goed te zien is dat de LAK doorloopt, maar er is op 'n zeker moment volstrekt niet meer te herleiden waar de prijs vandaan komt.
Na Amersfoort - Apeldoorn - Zutphen - Nijmegen - Elst - Tiel waren de kilometers in elk geval nog net niet gratis aan het worden :P

Zie wel dat het bugje dat TrajectVrij had eruit gehaald is: tijdens de proefperiode werd Haarlem - Schiphol (omchecken) - Amersfoort nog gewoon als een rechtstreekse reis via Amsterdam gerekend, maar dat pakt 'ie nu wel echt als via-reis.
LAK werkt als volgt: voor de eerste vervoerder betaal je gewoon de normale prijs, bij de tweede check-in betaal je alleen voor de afstand bij vervoerder 2. Om de LAK te geven betaal je bij vervoerder 2 niet voor de normale prijs voor bv. 20 tariefeenheden, maar wordt in de prijstabel gekeken voor het prijsverschil tussen de al afgelegde afstand en het stuk dat nog moest.

Voorbeeldje:

Bij vervoerder 1 reis je 20 tariefeenheden en bij vervoerder 2 nog eens 15 TE, totaal dus 35 TE.
Tarieven zijn fictief en verschillen per vervoerder.

Vervoerder 1:
prijs voor 20 TE is € 20,00

Vervoerder 2:
prijs voor 35 TE is € 32,00
prijs voor 20 TE is € 22,00 (wijkt af van vervoerder!)

Prijsverschil tussen 20 TE en 35 TE wordt de prijs voor ritdeel 2 -> € 32 - € 22 = € 10

Totaalprijs:
€ 20 + € 10 = € 30

Bij vervoerder 2 wordt hier dus de LAK-berekening gedaan. Dat kan je steeds herhalen voor elke volgende vervoerder.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Geert »

Daniel schreef:Jammergenoeg was ik Tiel net 1 minuut te laat met weer inchecken anders had ik nog wel ergens tegen het maximumtarief aan gelopen ofzo.
Wellicht aardig om het aantal tariefeenheden dat je gebruikt hebt nog eens te berekenen? Vanaf 250 TE reis je sowieso gratis.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Daniel »

Nouja, dat zouden dan maar 8 TE gratis geweest zijn.

Net nog even de boel in detail zitten bekijken en dan zie ik wel afwijkingen ontstaan op de theorie als je reis meer dan twee gedeeltes kent. Zo kost bv. Amersfoort - Zutphen (deels Arriva) met de prijzen van 2014 € 6,54 en dat is ook precies wat daar gerekend wordt volgens m'n reishistorie.
Nou ging ik daarna verder richting Nijmegen en daar gaat dus weer LAK vanaf, want ik betaalde € 4,10 i.p.v. € 5,10. Maar waar komt die ene euro korting nu vandaan? Als ik jouw formule hanteer gaan er dus van de 48 TE voor Zp - Nm nog 18 TE af, die had ik immers al op het voorafgaande traject Apd - Zp betaald. 30 TE met NS zou echter maar iets van € 3,50 moeten kosten??
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Tochjo »

Je totale reis tot Nijmegen is 109 tariefeenheden. Dat kostte in 2014 10,50 euro met 40 procent korting. Je hebt al betaald 61 tariefeenheden voor je reis tot Zutphen. Daarvoor zou NS je 6,40 euro rekenen. Het verschil is 10,50 - 6,40 = 4,10 euro en dat wordt door NS nog in rekening gebracht.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door ODRAIL »

Is er ook zo'n tabel voor 2015?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Tochjo »

Zeker. Een stuk makkelijker te vinden ook, want die staat gewoon op www.ns.nl/tarieven.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Daniel »

Tochjo schreef:Je totale reis tot Nijmegen is 109 tariefeenheden. Dat kostte in 2014 10,50 euro met 40 procent korting. Je hebt al betaald 61 tariefeenheden voor je reis tot Zutphen. Daarvoor zou NS je 6,40 euro rekenen. Het verschil is 10,50 - 6,40 = 4,10 euro en dat wordt door NS nog in rekening gebracht.
Aah okee, de totale reis ervoor telt dus gewoon mee. Dat maakt de boel een stuk duidelijker.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Tochjo »

Als ik met mijn Weekend Vrij in het weekend op pad ga en regelmatig op punten uit- en weer incheck om een via-station aan te geven, dan zie ik later in Mijn NS ook precies dat alle tariefeenheden opgeteld worden. Kennelijk werkt het dus inderdaad ook zo bij andere vervoerders, want in dit voorbeeld komt dat goed uit - een duidelijke toelichting vanuit de vervoerders heb ik nog nooit gezien.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door webguy »

NS heeft inmiddels alle regeltjes opgeschreven voor ontwikkelaars zodat die de prijs juist kunnen uitrekenen...
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Tochjo »

Ah, vooruitgang. Waar zou ik die regeltjes kunnen vinden? En is er voor Traject Vrij inmiddels ook zoiets?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Daniel »

Regeltjes voor TrajectVrij zijn zo ongeveer hetzelfde, dat kon je al aan m'n voorbeeldje in dit topic zien. Met dus de laagste prijsgarantie rondom je traject als aanvulling daarop.
Zover ik tot nu toe gezien heb: Schiphol - Amersfoort gaat dus via Utrecht voor de prijsberekening als je zoals ik een TrajectVrij Amersfoort - Utrecht hebt, waarbij je de LAK dus ook krijgt op de ritprijs van het traject Schiphol - Utrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door Tochjo »

Er is juist grote onduidelijkheid over de prijsberekening bij Traject Vrij in niet-standaardsituaties.

Ter illustratie: iemand heeft Traject Vrij voor het traject B-C. Nu reist deze persoon A-B-C-D. Volgens NS wordt als prijs het minimum genomen van prijs(A-B) + prijs(C-D) en prijs(A-D). Maar wellicht is er wel een station E tussen B-C waarvoor geldt dat prijs(A-E) + prijs(E-D) kleiner is dan beide genoemde mogelijkheden. Hoe is dit dan te rijmen met de laagste-prijsgarantie?

Ander voorbeeld: iemand met Traject Vrij voor Asd - Ut reist Asd - Gv. Hem wordt Rai - Gv in rekening gebracht. Maar Rai ligt helemaal niet op zijn traject!

Eigen ervaring: ik heb Traject Vrij voor Utt - Cl. Ik reisde laatst in de daluren Utt - Vtn en binnen 35 minuten weer Vtn - Utt. Bij het inchecken voor de terugreis zie ik Overstap OK op het scherm. Ik neem aan: de prijs voor mijn reis is de prijs voor 2 + 2 = 4 tariefeenheden en aangezien bij NS voor reizen tot en met 8 tariefeenheden altijd 1,30 euro in rekening brengt, verwacht ik ook maar 1,30 euro te moeten betalen. Effectief alleen de heenreis dus. In Mijn reishistorie wordt nu bij beide reizen als prijs 1,30 euro getoond. De factuur laat nog op zich wachten, maar NS komt met niet meer dan vermoedens over deze situatie.

En dan is er nog de nergens gedocumenteerde, maar opeens verschenen regel dat Traject Vrij alleen vrij reizen biedt op een deeltraject als dit deeltraject niet meer dan tien tariefeenheden langer is dan de kortste reisroute.

Over de prijsbepaling bij Traject Vrij valt dus nog een hoop te zeggen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart #12

Bericht door ODRAIL »

Tochjo schreef:Zeker. Een stuk makkelijker te vinden ook, want die staat gewoon op http://www.ns.nl/tarieven.
Bedankt :pos: :wink: . Het is inderdaad een stuk makkelijker te vinden dan die van de voorgaande jaren.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten