Het grote wintertopic 2014/2015

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Suus »

Een Arriva rijdt alleen kortere trajecten (Zwolle - Emmen is geloof ik de langste treindienst die ze hebben) en kan dus ook regionaal bijsturen. NS rijdt veel langere trajecten met treinen die door meerdere machinisten/conducteurs bemand worden gedurende het traject en rijdt bovendien veel meer treinen per uur op hetzelfde moment dan Arriva ooit doet. In Groningen, het drukste punt van Arriva, vertrekken 11 treinen per uur van Arriva en komen er net zoveel aan, op Utrecht Centraal vertrekken er minstens 50 en komen er net zoveel aan. Dat is wel een schaalverschil.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Thom91 »

NS heeft wel veel meer spoor tot zijn beschikking voor die afhandeling..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Daniel »

isadora schreef:Maar goed, morgen hebben we weer een normale dienstregeling. *O*

http://www.ns.nl/calamiteiten/winterdie ... ari/detail
Wat op zich wel grappig is... immers is de verwachting voor komende nacht nu juist sneeuwval bij temperaturen onder het vriespunt, waardoor die dus wel kan blijven liggen in tegenstelling tot de regen van vandaag.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Hainje »

[inb4 kamervragen]
🍉
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door isadora »

Daniel schreef:
isadora schreef:Maar goed, morgen hebben we weer een normale dienstregeling. *O*

http://www.ns.nl/calamiteiten/winterdie ... ari/detail
Wat op zich wel grappig is... immers is de verwachting voor komende nacht nu juist sneeuwval bij temperaturen onder het vriespunt, waardoor die dus wel kan blijven liggen in tegenstelling tot de regen van vandaag.
:X
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Zugführer »

Bee schreef:Een Arriva rijdt alleen kortere trajecten (Zwolle - Emmen is geloof ik de langste treindienst die ze hebben) en kan dus ook regionaal bijsturen.
Als NS op dit soort twijfeldagen nou eens zo over gaan op een rondjes om de kerk dienstregeling, met conducteurs en machinisten die op en neer pendelen op korte trajecten... Dan kun je gedurende de dag monitoren of er daadwerkelijk sneeuw gaat vallen en dan alsnog op tijd series als de 3500 uit gaan snijden zonder dat personeelsroosters in de soep lopen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Suus »

Personeelsroosters omgooien is veel peoblematischer, want er zijn dan geheid personeelsleden die vroeger moeten komen of langer moeten doorwerken en daarbij voorbeeld met doktersafspraken in de knoop komen en zoals gezegd, je hebt nog meer personeel nodig dan normaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Meltrain »

Ja, maar je hebt nog steeds niet gezegd wat daar nu het probleem van is. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Zugführer »

Hmm oké, dan weet ik niet wat de beste oplossing is ;)
Veranderen de dienstroosters nu niet sterk?
Kost het structureel meer personeel als je standaard rondjes rond de kerk rijdt? Elke dag een andere treinserie is ook afwisseling...
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door WSM »

Het was anders NS zelf dat de personeelsroosters wilde decompliceren maar dat uiteindelijk onder druk van haar personeel niet heeft gedaan...
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door WSM »

Zugführer schreef:Hmm oké, dan weet ik niet wat de beste oplossing is ;)
Veranderen de dienstroosters nu niet sterk?
Tuurlijk veranderen de dienstroosters nu ook sterk. Maar je moet toch wat drogredenen verzinnen om die incompetente bende die NS heet de hand boven het hoofd te houden?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door marlies »

Bee schreef:Personeelsroosters omgooien is veel peoblematischer, want er zijn dan geheid personeelsleden die vroeger moeten komen of langer moeten doorwerken en daarbij voorbeeld met doktersafspraken in de knoop komen en zoals gezegd, je hebt nog meer personeel nodig dan normaal.
Ja, jammer dan, dat hoort bij de meeste banen, het risico dat je soms onverwacht langer/extra moet werken en daardoor iets anders mist. Ik heb het zelf deze week nog gehad.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Z2N »

Warempel, voor de eerste keer vandaag sneeuw in Alphen! Zet de winterdienstregeling in! :shock:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door ODRAIL »

Nee nee ... morgen rijdt de ns weer de normale dienstregeling :wink: .
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Z2N »

Wel typisch, op het moment dat de meeste LUD-maatregelen aflopen vanwege het uitdunnen van de dienst begint het precies met sneeuwen hier... :')

Het gaat wel hard, er ligt hier ondertussen al zeker een centimeter na 20 minuten. *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Thom91 »

Daar is het ook voor afgeroepen, snap je wel toch!
Komt wel goed schatje.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Hageneis »

Hainje schreef:Wat je zegt klopt wel Wubbo, maar is een eigenschap die Nederlanders sowieso wel hebben. Ze moeten wat te klagen hebben. En op zich vind ik het allemaal wel prima hoor, die LUD-jes.

Maar ik blijf het toch frappant vinden dat de regionalen wel gewoon kunnen rijden en de NS niet. Is het dan echt de schaal waarop NS rijdt? Want in dat geval ontkom je gewoon niet aan aangepaste dienstregelingen met sneeuw en weet ik veel wat. Misschien moet NS dan toch voorbeeld nemen aan de regionalen en ook lange trajecten in stukken gaan knippen. Ja, de langeafstandsreiziger moet dan misschien wat vaker overstappen en de reis duurt dan misschien wat langer, maar het lijkt mij een stuk robuuster dan het protocol wat er nu gehanteerd word.

Al zal ik vast wel wat over het hoofd zien waardoor mijn visie totaal niet realistisch is.
He-le-maal mee eens! Opknippen die hap en pendelen maar. Dan is er pas flexibiliteit. Net als bij echte bedrijven problemen zoveel mogelijk isoleren.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door WSM »

Misschien eens beginnen met een LAD ipv LUD.
(LAD = Landelijk Aangepast Dienstrooster met zoveel mogelijk pendeldiensten en zonder de spaghetti van personeeldiensten die door het hele land uitwaaieren).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door isadora »

Zelfs als er geen kruimeltje sneeuw, geen graadje vorst, of andere winterellende spelbreker zou kunnen zijn, kan het toch weer flink uit de hand lopen:

Afbeelding
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Gekko123 »

En dan is dat plaatje nog van een moment dat het treinverkeer weer wat op gang begon te komen. Het treinverkeer heeft gedurende enkele uren bij Gouda en Woerden volledig stilgelegen. Heb zelf ruim pakweg twee uur in Woerden gestaan en in die tijd is er 1 trein gearriveerd (trein waar ik in zat) en zijn er 3 vertrokken. Daarover meer in het topic over de reiservaringen van februari.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Daniel »

Zelfs nu rijden er eigenlijk nog vrijwel alleen maar Sprinters rond Utrecht. Denk dat ik maar nieteens ga proberen daar nog in te komen in de spits, dat moeten haast wel Indiase taferelen worden :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door waldo79 »

s3500 gaat de sprinters ontlasten door extra te stoppen in Gdm en Zb.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Tochjo »

Welke sprinters? De s16000 is opgeheven.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door waldo79 »

Dat wist ik niet ; (
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5823
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door isadora »

Het ging goed deze winterse dag. :pos:
http://www.telegraaf.nl/tv/opmerkelijk/ ... euw__.html
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 125 gasten