Het grote wintertopic 2014/2015

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Daniel »

Inderdaad, van de blaadjes hoor je nog maar weinig. Ik vindt het trouwens ook al jaren aardig komisch hoe NS zichzelf onderuit haalt met die maatregelen: overal uitdunnen (en juist daar problemen door te krappe treinen) terwijl men sinds de huidige opzet van de dienstregeling er is bij een LUD gewoon elk kwartier tussen Utrecht en Amersfoort blijft rijden. En uiteraard... dat gaat gewoon prima met amper noemenswaardige vertraging :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door WSM »

Zijn de pretparkroosters al aangepast? Als is het maar van december tot maart?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Meltrain »

Ik snap sowieso niet wat het probleem van sneeuw is (behalve mogelijk verminderd zicht).
IJzel en extreme vorst zorgen voor problemen (bevroren wissels enzo), maar sneeuw?

En wat is nu eigenlijk het idee achter de uitgedunde dienstregeling? Als er ergens een probleem is, komen de vertragingen en uitval toch wel: uitgedunde dienstregeling of niet. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Daniel »

Meer ruimte zodat treinen o.a. om verstoringen heen kunnen rijden aldus ProRail. Nou kunnen ze dat alleen helemaal niet, want de wissels die daarvoor nodig zijn zijn al weggesaneerd :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Thom91 »

Somoht schreef:Dat is altijd zo, er ligt maar één LUD1 op de plank met altijd dezelfde maatregelen, geen enkel maatwerk. Die LUD in december was ook zo, toen viel de sneeuw zoals voorspeld allemaal onder de rivieren maar stonden de reizigers boven de rivieren in de kou en de regen op hun uitgedunde trein te wachten:') Oh en de nauwelijks uitgedunde dienstregeling in het zuiden ligt natuurlijk helemaal in de soep.
Daarnaast zijn er wat RUD's maar die zijn afaik, nog maar 1-2x gebruikt.

Ik ben voornamelijk pissig dat ze altijd zo hard snoeien op de zuidtak in Amsterdam richting Flevoland. Ben in één klap 20-22 minuten langer onderweg in een pokkesprinter. Zal je zien dat die IC26 ook goed in de soep draait doordat de IC(12)7 in het Noorden en Zwolle last heeft van de sneeuw en dat ding gekoppeld gaat aan de IC26

Oh en er is nu onduidelijkheid of de GtBv nog wel de LUD vertraging meerekent.... https://twitter.com/NS_online/status/560491224071946240
Geldt wel, want binnen 48 uur trein opgeheven, dan heb je recht.
Komt wel goed schatje.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door WSM »

Uit interesse, heb je daar een bron voor thom91?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Somoht »

Daniel schreef:Meer ruimte zodat treinen o.a. om verstoringen heen kunnen rijden aldus ProRail. Nou kunnen ze dat alleen helemaal niet, want de wissels die daarvoor nodig zijn zijn al weggesaneerd :lol:
Volgens mij is het hele LUD verhaal zodat de bijsturing het makkelijker heeft, gezien de bijsturing maar 40 treinen per uur kan bijsturen (citation needed) geeft deze dienstregeling meer lucht. Wel zo dat er dan bij meer dan 20 treinen in verstoring het net zo hard klapt, met reizigers die nog langer onderweg zijn..
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Meltrain »

Dus niet de capaciteit van het spoor zelf, maar de capaciteit van de bijsturing is de beperkende factor?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door WSM »

Dan wel in combinatie met de ingewikkelde pretparkroosters.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Thom91 »

WSM schreef:Uit interesse, heb je daar een bron voor thom91?
Kan het zo even niet vinden maar ik herinner me dat dat bij vorige LUD's exact zo was.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Meltrain »

WSM schreef:Dan wel in combinatie met de ingewikkelde pretparkroosters.
Pretparkroosters? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Thom91 »

Veel pauze, beetje werken en vooral relaxen. Pretparkroosters. *O*

Het blijkt wel trouwens dat er steeds meer extra treinen worden ingelegd. Er rijden extra treinen van Maastricht naar Alkmaar in de ochtend en in de middag van Alkmaar naar Amsterdam. Ook worden er extra ritten Den Helder - Amsterdam ochtend en Amsterdam - Den Helder middag gereden. Enkele spitssprinters Amsterdam - Utrecht rijden ook. Eerste paar keer reden die ook klakkeloos niet. Verder wordt de Noord-Oost geknipt te Utrecht, is ook wel eens anders geweest. Alle treinen worden 'gepland' met VIRM10/12, ook in het dal in verband met koppelen en splitsen wat ongewenst is. Ze proberen ondanks deze wanbedoening nog wat van te maken denk ik..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Daniel »

De knip van de NoordOost in Utrecht zou er al sinds dienstregeling 2014 in zitten trouwens (maar dat was een LUD-loos jaar).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door WSM »

Thom91 schreef:Veel pauze, beetje werken en vooral relaxen. Pretparkroosters. *O*.
En vooral veel verschillende treinen door het hele land rijden, waardoor het een ingewikkelde spaghetti van personeelsdiensten wordt.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Daniel »

Ik zie nu in het LUD-documentje ook dat er in de spits nog een aantal treinen Amsterdam - Deventer (als 101500) rijden. En ook in de s3500 enkele wel rijdende spitstreinen.

Edit: Ah, en we krijgen ook weer teleporterende treinen in Utrecht... de s1700, s11700, s500 en s12500 keren in Utrecht op de eerstvolgende trein terug maar komen volgens de reisplanner aan op 8 en vertrekken van 11 met een keertijd waarin je ze nooit via OZ om kunt rijden :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Meltrain »

Thom91 schreef:Alle treinen worden 'gepland' met VIRM10/12, ook in het dal in verband met koppelen en splitsen wat ongewenst is.
Waar kun je deze planning vinden?
Ik hoop dat de s5100 dan ook volledig met 10 bakken SLT rijdt....
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Geert »

Bee schreef:
Freek schreef:
Bee schreef:Geklaag in 3, 2, 1...
Wil je dan dat deze maatregel met gejuich wordt ontvangen?
Nee, maar ik ben de "totaal brevet van onvermogen door mensen met pepernotenhersenen"-berichten ook wel zat. We weten waarom het gebeurt, we weten dat het soms dan niet sneeuwt, zo simpel is het.
Probleem was, is en blijft dat de uitwerking van LUD gewoon erg slecht is en dat daar ook niet heel veel verbetering in zit sinds dat het ding ingevoerd (2012). Er worden tegenwoordig wel wat extra spitstreinen gereden, maar heel veel problemen komen iedere keer weer terug zonder echt goede oplossing. Ik vind het dus terecht dat er veel kritiek is, ook al is dat niet altijd even gezellig om te lezen...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Thom91 »

Meltrain schreef:
Thom91 schreef:Alle treinen worden 'gepland' met VIRM10/12, ook in het dal in verband met koppelen en splitsen wat ongewenst is.
Waar kun je deze planning vinden?
Ik hoop dat de s5100 dan ook volledig met 10 bakken SLT rijdt....
Document waar Daniel naar verwijsd :)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Suus »

Thom91 schreef:Veel pauze, beetje werken en vooral relaxen. Pretparkroosters. *O*
Dat valt reuze mee. En dat er geen rondje om de kerk wordt gereden is vooral omdat je dan meer personeel nodig hebt voor dezelfde treindiensten, tot wel 20% meer. Zeker nu de normale diensten in een keer door de computer uitgespuwd kunnen worden kan er veel efficiënter personeel ingezet worden. Nadeel is wel dat de bijsturing het wat lastiger heeft maar als je wel een grote pool reservepersoneel hebt gaat het weer met materieel fout etcetera.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door WSM »

Laat men nu net 20% van de treinen opheffen...
Dan kan die computer een mooi corridorgebonden rooster maken voor een LUD-dag, dat zou al een beginpunt zijn.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Meltrain »

Thom91 schreef:
Meltrain schreef:
Thom91 schreef:Alle treinen worden 'gepland' met VIRM10/12, ook in het dal in verband met koppelen en splitsen wat ongewenst is.
Waar kun je deze planning vinden?
Ik hoop dat de s5100 dan ook volledig met 10 bakken SLT rijdt....
Document waar Daniel naar verwijsd :)
Ik zie daar wel welke treinen wel of niet rijden, maar de materieelplanning zie ik niet. :?
Bee schreef:
Thom91 schreef:Veel pauze, beetje werken en vooral relaxen. Pretparkroosters. *O*
Dat valt reuze mee. En dat er geen rondje om de kerk wordt gereden is vooral omdat je dan meer personeel nodig hebt voor dezelfde treindiensten, tot wel 20% meer.
Dus? :?
Bee schreef:Nadeel is wel dat de bijsturing het wat lastiger heeft maar als je wel een grote pool reservepersoneel hebt gaat het weer met materieel fout etcetera.
Wat gaat er dan "fout"? Dan wordt hoogstens materieel de beperkende factor in plaats van personeel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Gekko123 »

Ik ben nu zelf wel heel benieuwd of de s19800 morgen wel of niet rijdt. Volgens het hier al eerder gelinkte documentje is dat volledig niet het geval, terwijl ik hem in de spits doodleuk uit de reisplanner krijg.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Z2N »

In Hafas staat ie als opgeheven, ik zou er dus niet vanuit gaan dat ie morgen rijdt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Thom91 »

Meltrain schreef:
Thom91 schreef:
Meltrain schreef:
Thom91 schreef:Alle treinen worden 'gepland' met VIRM10/12, ook in het dal in verband met koppelen en splitsen wat ongewenst is.
Waar kun je deze planning vinden?
Ik hoop dat de s5100 dan ook volledig met 10 bakken SLT rijdt....
Document waar Daniel naar verwijsd :)
Ik zie daar wel welke treinen wel of niet rijden, maar de materieelplanning zie ik niet. :?
Staat diverse keren "Slaat bepaalde stops over ivm treinlengte". Maastricht bijvoorbeeld hele dag 4b. 4b is enige perron waar 10 bakken VIRM past in Maastricht.
Komt wel goed schatje.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Bericht door Gekko123 »

Z2N schreef:In Hafas staat ie als opgeheven, ik zou er dus niet vanuit gaan dat ie morgen rijdt.
Ik krijg ze nu ook niet meer te zien, dus de reisplanner was nog niet volledig bijgewerkt. Volgens NS was dat al wel het geval, dus waren ze daar toch iets te voorbarig mee...

Ook lekker praktisch trouwens om de vroegere treinen die niet rijden pas later uit de reisplanner te halen. Zeker voor een normale werkdag zal driekwart van de mensen juist willen kijken of hun dagelijkse trein in de ochtend wel rijd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten