Pagina 7 van 10

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 19:30
door Daniel
Inderdaad, van de blaadjes hoor je nog maar weinig. Ik vindt het trouwens ook al jaren aardig komisch hoe NS zichzelf onderuit haalt met die maatregelen: overal uitdunnen (en juist daar problemen door te krappe treinen) terwijl men sinds de huidige opzet van de dienstregeling er is bij een LUD gewoon elk kwartier tussen Utrecht en Amersfoort blijft rijden. En uiteraard... dat gaat gewoon prima met amper noemenswaardige vertraging :P

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 19:55
door WSM
Zijn de pretparkroosters al aangepast? Als is het maar van december tot maart?

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 20:01
door Meltrain
Ik snap sowieso niet wat het probleem van sneeuw is (behalve mogelijk verminderd zicht).
IJzel en extreme vorst zorgen voor problemen (bevroren wissels enzo), maar sneeuw?

En wat is nu eigenlijk het idee achter de uitgedunde dienstregeling? Als er ergens een probleem is, komen de vertragingen en uitval toch wel: uitgedunde dienstregeling of niet. :roll:

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 20:03
door Daniel
Meer ruimte zodat treinen o.a. om verstoringen heen kunnen rijden aldus ProRail. Nou kunnen ze dat alleen helemaal niet, want de wissels die daarvoor nodig zijn zijn al weggesaneerd :lol:

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 20:03
door Thom91
Somoht schreef:Dat is altijd zo, er ligt maar één LUD1 op de plank met altijd dezelfde maatregelen, geen enkel maatwerk. Die LUD in december was ook zo, toen viel de sneeuw zoals voorspeld allemaal onder de rivieren maar stonden de reizigers boven de rivieren in de kou en de regen op hun uitgedunde trein te wachten:') Oh en de nauwelijks uitgedunde dienstregeling in het zuiden ligt natuurlijk helemaal in de soep.
Daarnaast zijn er wat RUD's maar die zijn afaik, nog maar 1-2x gebruikt.

Ik ben voornamelijk pissig dat ze altijd zo hard snoeien op de zuidtak in Amsterdam richting Flevoland. Ben in één klap 20-22 minuten langer onderweg in een pokkesprinter. Zal je zien dat die IC26 ook goed in de soep draait doordat de IC(12)7 in het Noorden en Zwolle last heeft van de sneeuw en dat ding gekoppeld gaat aan de IC26

Oh en er is nu onduidelijkheid of de GtBv nog wel de LUD vertraging meerekent.... https://twitter.com/NS_online/status/560491224071946240
Geldt wel, want binnen 48 uur trein opgeheven, dan heb je recht.

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 20:12
door WSM
Uit interesse, heb je daar een bron voor thom91?

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 20:26
door Somoht
Daniel schreef:Meer ruimte zodat treinen o.a. om verstoringen heen kunnen rijden aldus ProRail. Nou kunnen ze dat alleen helemaal niet, want de wissels die daarvoor nodig zijn zijn al weggesaneerd :lol:
Volgens mij is het hele LUD verhaal zodat de bijsturing het makkelijker heeft, gezien de bijsturing maar 40 treinen per uur kan bijsturen (citation needed) geeft deze dienstregeling meer lucht. Wel zo dat er dan bij meer dan 20 treinen in verstoring het net zo hard klapt, met reizigers die nog langer onderweg zijn..

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 20:34
door Meltrain
Dus niet de capaciteit van het spoor zelf, maar de capaciteit van de bijsturing is de beperkende factor?

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 20:35
door WSM
Dan wel in combinatie met de ingewikkelde pretparkroosters.

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 20:43
door Thom91
WSM schreef:Uit interesse, heb je daar een bron voor thom91?
Kan het zo even niet vinden maar ik herinner me dat dat bij vorige LUD's exact zo was.

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 20:46
door Meltrain
WSM schreef:Dan wel in combinatie met de ingewikkelde pretparkroosters.
Pretparkroosters? :?

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 20:48
door Thom91
Veel pauze, beetje werken en vooral relaxen. Pretparkroosters. *O*

Het blijkt wel trouwens dat er steeds meer extra treinen worden ingelegd. Er rijden extra treinen van Maastricht naar Alkmaar in de ochtend en in de middag van Alkmaar naar Amsterdam. Ook worden er extra ritten Den Helder - Amsterdam ochtend en Amsterdam - Den Helder middag gereden. Enkele spitssprinters Amsterdam - Utrecht rijden ook. Eerste paar keer reden die ook klakkeloos niet. Verder wordt de Noord-Oost geknipt te Utrecht, is ook wel eens anders geweest. Alle treinen worden 'gepland' met VIRM10/12, ook in het dal in verband met koppelen en splitsen wat ongewenst is. Ze proberen ondanks deze wanbedoening nog wat van te maken denk ik..

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 20:50
door Daniel
De knip van de NoordOost in Utrecht zou er al sinds dienstregeling 2014 in zitten trouwens (maar dat was een LUD-loos jaar).

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 20:53
door WSM
Thom91 schreef:Veel pauze, beetje werken en vooral relaxen. Pretparkroosters. *O*.
En vooral veel verschillende treinen door het hele land rijden, waardoor het een ingewikkelde spaghetti van personeelsdiensten wordt.

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 21:01
door Daniel
Ik zie nu in het LUD-documentje ook dat er in de spits nog een aantal treinen Amsterdam - Deventer (als 101500) rijden. En ook in de s3500 enkele wel rijdende spitstreinen.

Edit: Ah, en we krijgen ook weer teleporterende treinen in Utrecht... de s1700, s11700, s500 en s12500 keren in Utrecht op de eerstvolgende trein terug maar komen volgens de reisplanner aan op 8 en vertrekken van 11 met een keertijd waarin je ze nooit via OZ om kunt rijden :P

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 21:36
door Meltrain
Thom91 schreef:Alle treinen worden 'gepland' met VIRM10/12, ook in het dal in verband met koppelen en splitsen wat ongewenst is.
Waar kun je deze planning vinden?
Ik hoop dat de s5100 dan ook volledig met 10 bakken SLT rijdt....

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 22:02
door Geert
Bee schreef:
Freek schreef:
Bee schreef:Geklaag in 3, 2, 1...
Wil je dan dat deze maatregel met gejuich wordt ontvangen?
Nee, maar ik ben de "totaal brevet van onvermogen door mensen met pepernotenhersenen"-berichten ook wel zat. We weten waarom het gebeurt, we weten dat het soms dan niet sneeuwt, zo simpel is het.
Probleem was, is en blijft dat de uitwerking van LUD gewoon erg slecht is en dat daar ook niet heel veel verbetering in zit sinds dat het ding ingevoerd (2012). Er worden tegenwoordig wel wat extra spitstreinen gereden, maar heel veel problemen komen iedere keer weer terug zonder echt goede oplossing. Ik vind het dus terecht dat er veel kritiek is, ook al is dat niet altijd even gezellig om te lezen...

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 22:09
door Thom91
Meltrain schreef:
Thom91 schreef:Alle treinen worden 'gepland' met VIRM10/12, ook in het dal in verband met koppelen en splitsen wat ongewenst is.
Waar kun je deze planning vinden?
Ik hoop dat de s5100 dan ook volledig met 10 bakken SLT rijdt....
Document waar Daniel naar verwijsd :)

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 22:20
door Suus
Thom91 schreef:Veel pauze, beetje werken en vooral relaxen. Pretparkroosters. *O*
Dat valt reuze mee. En dat er geen rondje om de kerk wordt gereden is vooral omdat je dan meer personeel nodig hebt voor dezelfde treindiensten, tot wel 20% meer. Zeker nu de normale diensten in een keer door de computer uitgespuwd kunnen worden kan er veel efficiënter personeel ingezet worden. Nadeel is wel dat de bijsturing het wat lastiger heeft maar als je wel een grote pool reservepersoneel hebt gaat het weer met materieel fout etcetera.

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 22:22
door WSM
Laat men nu net 20% van de treinen opheffen...
Dan kan die computer een mooi corridorgebonden rooster maken voor een LUD-dag, dat zou al een beginpunt zijn.

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 22:51
door Meltrain
Thom91 schreef:
Meltrain schreef:
Thom91 schreef:Alle treinen worden 'gepland' met VIRM10/12, ook in het dal in verband met koppelen en splitsen wat ongewenst is.
Waar kun je deze planning vinden?
Ik hoop dat de s5100 dan ook volledig met 10 bakken SLT rijdt....
Document waar Daniel naar verwijsd :)
Ik zie daar wel welke treinen wel of niet rijden, maar de materieelplanning zie ik niet. :?
Bee schreef:
Thom91 schreef:Veel pauze, beetje werken en vooral relaxen. Pretparkroosters. *O*
Dat valt reuze mee. En dat er geen rondje om de kerk wordt gereden is vooral omdat je dan meer personeel nodig hebt voor dezelfde treindiensten, tot wel 20% meer.
Dus? :?
Bee schreef:Nadeel is wel dat de bijsturing het wat lastiger heeft maar als je wel een grote pool reservepersoneel hebt gaat het weer met materieel fout etcetera.
Wat gaat er dan "fout"? Dan wordt hoogstens materieel de beperkende factor in plaats van personeel.

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 23:04
door Gekko123
Ik ben nu zelf wel heel benieuwd of de s19800 morgen wel of niet rijdt. Volgens het hier al eerder gelinkte documentje is dat volledig niet het geval, terwijl ik hem in de spits doodleuk uit de reisplanner krijg.

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 23:15
door Z2N
In Hafas staat ie als opgeheven, ik zou er dus niet vanuit gaan dat ie morgen rijdt.

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 23:28
door Thom91
Meltrain schreef:
Thom91 schreef:
Meltrain schreef:
Thom91 schreef:Alle treinen worden 'gepland' met VIRM10/12, ook in het dal in verband met koppelen en splitsen wat ongewenst is.
Waar kun je deze planning vinden?
Ik hoop dat de s5100 dan ook volledig met 10 bakken SLT rijdt....
Document waar Daniel naar verwijsd :)
Ik zie daar wel welke treinen wel of niet rijden, maar de materieelplanning zie ik niet. :?
Staat diverse keren "Slaat bepaalde stops over ivm treinlengte". Maastricht bijvoorbeeld hele dag 4b. 4b is enige perron waar 10 bakken VIRM past in Maastricht.

Re: Het grote wintertopic 2014/2015

Geplaatst: wo 28 jan 2015, 23:29
door Gekko123
Z2N schreef:In Hafas staat ie als opgeheven, ik zou er dus niet vanuit gaan dat ie morgen rijdt.
Ik krijg ze nu ook niet meer te zien, dus de reisplanner was nog niet volledig bijgewerkt. Volgens NS was dat al wel het geval, dus waren ze daar toch iets te voorbarig mee...

Ook lekker praktisch trouwens om de vroegere treinen die niet rijden pas later uit de reisplanner te halen. Zeker voor een normale werkdag zal driekwart van de mensen juist willen kijken of hun dagelijkse trein in de ochtend wel rijd.